Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #21  
Old 17-05-2017, 02:14 PM
02047haf 02047haf is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2015
Posts: 2,254
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 102
Blog Entries: 1
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by eday84 View Post
Kalau buat dua2?
Niat (dlm hati) - Takbir (Lisan) - Lafaz niat (dlm hati)

Kalau dalam hati sahaja tu tak disebut sebagai lafaz.

Lafaz niat - Kita sebut satu-satu secara ucapan.

Niat - dalam hati.


Jadi turutan yang tuan bagi tu, hanya dengan niat sahaja. Tak termasuk
lafaz niat sebab dibuat dalam hati.
__________________
"Puji itu keji, keji itu puji"
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #22  
Old 17-05-2017, 10:49 PM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 3,414
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 50
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
macam mana tokey99 tahu ramai org angkat takbir tanpa niat???

niat tu dalam hati, wahai tokey99... jadi, teramat pelik jika si tokey99 boleh tahu ramai org angkat tabir tanpa niat...

tokey99 boleh baca hati org ke?

harap lepas ni boleh dgr betul2 dulu apa org tu ceramah sebelum kecam...
.

apa-apa pun, terima kasih atas pandangan..
hang belajar lah lagi..jika hang belajar niat dulu baru angkat takbir..guru hang tu buku lah tu..hahaha
Reply With Quote
  #23  
Old 17-05-2017, 11:01 PM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 3,414
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 50
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by 02047haf View Post
mohon explain sikit tuan beza lintasan hati dengan niat. Selama ni pemahaman saya niat tu apa yang terlintas di hati
kita ringkaskan je lah bab lintasan hati dgn perkara yg kita discuss kat sini..disini cth dorg bagitau..lintasan hati nk bersolat zohor tu dh dikira niat solat..sedangkan belum lagi dikira niat solat yg dikehendaki dlm rukun solat..sebab lintasan hati yg itu hanyalah berkeinginan..sedangkan niat solat tu..diniatkan didlm hati dgn ucapan sahaja aku solat fardhu zohor 4 rakaat kerana Allah taala serentak dgn takbirratul ihram..iaitu perkataan Allahuakhbar..sebab tu panjang takbirnya..jika pendek..nmpk sgt xniat..just takbir je..
kalau korg xfaham..kene face to face dgn org yg belajar..sebab bab ni kene tallaqi..baru senang..
Reply With Quote
  #24  
Old 17-05-2017, 11:09 PM
chip555 chip555 is offline
Active Member

chip555's Avatar
 
Trader Rating: (10)
Join Date: Dec 2007
Posts: 2,005
Thanks (Received): 16
Likes (Received): 5
Active Level
My Mood:
Wink



ada penerangan kat sini...
Reply With Quote
  #25  
Old 18-05-2017, 12:05 AM
syamsoulcc syamsoulcc is offline
Super Active

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 5,002
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 718
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
hang belajar lah lagi..jika hang belajar niat dulu baru angkat takbir..guru hang tu buku lah tu..hahaha
pulak dah...
baik lah...takpe lah...itu fahaman tokey99...

apa-apa pun, Islam itu mudah....
orang Islam sendiri yang menyusahkan..
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"
Reply With Quote
  #26  
Old 18-05-2017, 12:06 AM
syamsoulcc syamsoulcc is offline
Super Active

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 5,002
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 718
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by chip555 View Post
terbaik explaination ni....
lengkap..

terima kasih, tuan...
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"

Last edited by syamsoulcc; 18-05-2017 at 12:12 AM..
Reply With Quote
  #27  
Old 18-05-2017, 10:28 AM
02047haf 02047haf is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2015
Posts: 2,254
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 102
Blog Entries: 1
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
kita ringkaskan je lah bab lintasan hati dgn perkara yg kita discuss kat sini..disini cth dorg bagitau..lintasan hati nk bersolat zohor tu dh dikira niat solat..sedangkan belum lagi dikira niat solat yg dikehendaki dlm rukun solat..sebab lintasan hati yg itu hanyalah berkeinginan..sedangkan niat solat tu..diniatkan didlm hati dgn ucapan sahaja aku solat fardhu zohor 4 rakaat kerana Allah taala serentak dgn takbirratul ihram..iaitu perkataan Allahuakhbar..sebab tu panjang takbirnya..jika pendek..nmpk sgt xniat..just takbir je..
kalau korg xfaham..kene face to face dgn org yg belajar..sebab bab ni kene tallaqi..baru senang..

Ok tuan. Faham. Terima kasih
__________________
"Puji itu keji, keji itu puji"
Reply With Quote
  #28  
Old 18-05-2017, 11:11 AM
Cytokinesis Cytokinesis is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2017
Posts: 467
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 42
Active Level
Default

Ramai je alim ulama kata niat dah memadai.. Lafaz niat tu sunat.. Sebab tu dia gunakan istilah "Lafaz".. Islam itu mudah..
Reply With Quote
  #29  
Old 18-05-2017, 11:15 AM
abah5851 abah5851 is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2014
Posts: 1,835
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 37
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
"Begitu jugalah dgn ibadat. Apabila kita ingin bersolat misalnya, kita telah pun ada niat itu. Kita sudah tau solat apa, berapa rakaat etc. Mustahil seseorang yg ingin solat tidak tau apa solat yg ingin dilakukan. Tidak perlu menyusun perkataan ataupun melafazkan niat krn tiada contoh darpada Rasulullah saw."
Jaga2 bila berkata2...kalau org dah pegang pendapat tuan...dan ianya salah...tanggung lah saudara...
Reply With Quote
  #30  
Old 18-05-2017, 11:16 AM
abah5851 abah5851 is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2014
Posts: 1,835
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 37
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
kita ringkaskan je lah bab lintasan hati dgn perkara yg kita discuss kat sini..disini cth dorg bagitau..lintasan hati nk bersolat zohor tu dh dikira niat solat..sedangkan belum lagi dikira niat solat yg dikehendaki dlm rukun solat..sebab lintasan hati yg itu hanyalah berkeinginan..sedangkan niat solat tu..diniatkan didlm hati dgn ucapan sahaja aku solat fardhu zohor 4 rakaat kerana Allah taala serentak dgn takbirratul ihram..iaitu perkataan Allahuakhbar..sebab tu panjang takbirnya..jika pendek..nmpk sgt xniat..just takbir je..
kalau korg xfaham..kene face to face dgn org yg belajar..sebab bab ni kene tallaqi..baru senang..
Saya pun paham yang mcm gini...
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump