Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 13-05-2017, 05:27 PM
syamsoulcc syamsoulcc is online now
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,685
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 600
Active Level
My Mood:
Default Niat Solat - JANGAN buat karangan dalam hati !!

Ustaz Fathi Naim (umur 25 tahun) menyampaikan ceramah tentang NIAT...




Quote:
Originally Posted by Cytokinesis View Post
Pandangan Ustaz Azhar Idrus.. Lafaz niat itu sunat..

http://www.youtube.com/watch?v=BZRPBufiSYI


Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post


Quote:
Originally Posted by chip555 View Post


Quote:
Originally Posted by Cytokinesis View Post
Jadi ianya hanyalah sunat?

Quote:
Originally Posted by jumatmajid View Post
betul, lafaz niat [dimulut] sblm takbiratul ihram mmg sunat...

yg rukun aderlah, niat [dlm hati] serentak dgn lafaz takbiratul ihram [dimulut]...

perhatikan, kalimah "lafaz" sy sentiasa trgkan sbgi ucapan dimulut...

perhatikan jg, kalimah "niat" sy sentiasa trgkan sebgi lintasan dlm hati...

jd jls takder masalah utk melakukan kedua2nyer serentak...

yg penting ketiga2 rukun niat [dlm hati] yg disebutkan sbg qasad, ta'arudh & ta'yin tuh ader...



Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
saya faham tu...terbaik

tapi nak tanya,, "niat" serentak dengan takbiratul ihram itu,, perlu buat karangan ke??
maksud saya, adakah perlu susun ayat/perkataan satu2 dalam hati ketika takbiratul ihram??

Quote:
Originally Posted by jumatmajid View Post
rukun niat spt yg diajarkan oleh para ulama adalah qasad, ta'arudh & ta'ayin...

selg ketiga2 rukun nih ader dlm niat sdr maka x kesah ler sama ada sdr nak susun atau x nak susun perkataan satu persatu di dlm hati semasa melafazkan takbir...

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
bagi saya la,,

saya solat...masa takbiratulihram tu,, saya tahu saya solat ni adalah "saya solat fardhu subuh dua rakaat kerana Allah taala"...
benda tu saya tak buat karangan dalam hati...tapi benda tu secara automatik ada dalam hati...itu la niat...

bukannya perlu berpura-pura niat solat...
kononnya apabila buat karangan dalam hati, terus solat tu jadi sah...

bagi saya, kalau buat karangan dalam hati,,,
tapi niat sebenarnya korang solat adalah untuk menunjuk-nunjuk, TETAP sia-sia...

yang penting adalah ikhlas,
insyaALLAH kalau IKHLAS, ketiga-tiga ini (qasad, ta'arudh & ta'ayin) secara automatik akan hadir di dalam hati ketika takbiratul ihram (TANPA perlu buat karangan)...
Quote:
Originally Posted by michael scotfield View Post
SOALAN:

Assalamualaikum Tuan Mufti.

Bagi orang yang kuat was wasnya bolehkah dia berniat solat sebelum lafaz takbiratul Ihram iaitu mengikut mazhab Hanafi.

Mohon pencerahan tuan Mufti.

Terima kasih.



JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,

Sebenarnya tidak susah untuk berniat solat dalam mazhab al-Shafie. Lafaz niat bukanlah syarat. Yang wajib ialah menentukan perbuatan yakni solat, fardu atau sunat, jenis solat dan sebagai makmum dalam solat berjemaah, ketika takbiratulihram.

Contohnya:

"Sahaja aku solat fardu zuhur."

Memadai dengan kita menyengajakan dalam hati amalan apa yang kita ingin laksanakan.


Jika masih sukar, boleh bertaqlid kepada mazhab lain seperti Mazhab Hanbali atau Hanafi dengan syarat kita mengetahui rukun dan syarat sah solat dalam mazhab tersebut. Jangan dicampuradukkan berbilang pendapat dalam satu-satu masalah sehingga tiada ulama yang membenarkan amalan itu. Contohnya, seorang yang menyapu tiga helai rambut ketika wudu kerana mengikut mazhab Syafie tetapi menyentuh perempuan ajnabi dan tidak menganggapnya batal wuduk kerana bertaqlid kepada mazhab Hanafi. Jika dia solat dalam keadaan seperti itu, solat itu tidak sah mengikut kesepakatan ulama mazhab. Inilah yang dipegang oleh Syeikh al-Muhaqqiq Ibn Ziyad Rahimahullah dan lain-lain seperti yang dinaqalkan dalam I`anah al-Talibin (4/251).

Wallahua`lam.



Dari Meja Mufti
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"

Last edited by syamsoulcc; 27-05-2017 at 12:07 AM..
Reply With Quote
Likes ikhmal_ok, eches liked this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 13-05-2017, 05:31 PM
syamsoulcc syamsoulcc is online now
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,685
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 600
Active Level
My Mood:
Default

Sebenarnya aku saja promote Ustaz ni..

sbb Ustaz ni dulu satu sekolah dgn aku...
Kat sekolah dulu dia adalah antara yg terhebat dalam menyampaikan ceramah...
Form 2 dah start ceramah di surau sekolah...

Biasanya student2 yg skema berceramah, pendengar akan bosan & mengantuk..
tapi Ustaz Fathi Naim ni dulu adalah student yg tak skema sgt, tapi dia tersangat minat mendalami ilmu agama & tersangat minat berceramah...
kat sekolah pun dia berceramah santai & rilex, tak skema, dan diselitkan gurauan, so orang tak bosan....

itu kat skolah..

Tapi bila di dunia luar ni, mungkin agak susah nak bersaing dgn penceramah2 yg LEBIH power...

apa-apa pun, sila layan video di atas & ambil pengajaran...
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"
Reply With Quote
Likes soyabean84 liked this post
  #3  
Old 17-05-2017, 01:36 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 3,026
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 45
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
Sebenarnya aku saja promote Ustaz ni..

sbb Ustaz ni dulu satu sekolah dgn aku...
Kat sekolah dulu dia adalah antara yg terhebat dalam menyampaikan ceramah...
Form 2 dah start ceramah di surau sekolah...

Biasanya student2 yg skema berceramah, pendengar akan bosan & mengantuk..
tapi Ustaz Fathi Naim ni dulu adalah student yg tak skema sgt, tapi dia tersangat minat mendalami ilmu agama & tersangat minat berceramah...
kat sekolah pun dia berceramah santai & rilex, tak skema, dan diselitkan gurauan, so orang tak bosan....

itu kat skolah..

Tapi bila di dunia luar ni, mungkin agak susah nak bersaing dgn penceramah2 yg LEBIH power...

apa-apa pun, sila layan video di atas & ambil pengajaran...
lintasan hati dgn niat ni..adakah sama..?dia kata sama..hehe..dh sama lah dgn fathul bari kata..tu yg ramai angkat takbir tanpa niat..sedangkan rukun solat kene ada niat..byklagi budak ni kene belajar sebelum nk mengajar..
Reply With Quote
  #4  
Old 17-05-2017, 02:34 AM
syamsoulcc syamsoulcc is online now
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,685
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 600
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
lintasan hati dgn niat ni..adakah sama..?dia kata sama..hehe..dh sama lah dgn fathul bari kata..tu yg ramai angkat takbir tanpa niat..sedangkan rukun solat kene ada niat..byklagi budak ni kene belajar sebelum nk mengajar..
macam mana tokey99 tahu ramai org angkat takbir tanpa niat???

niat tu dalam hati, wahai tokey99... jadi, teramat pelik jika si tokey99 boleh tahu ramai org angkat tabir tanpa niat...

tokey99 boleh baca hati org ke?

harap lepas ni boleh dgr betul2 dulu apa org tu ceramah sebelum kecam...
.

apa-apa pun, terima kasih atas pandangan..
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"

Last edited by syamsoulcc; 17-05-2017 at 09:06 AM..
Reply With Quote
  #5  
Old 17-05-2017, 02:48 AM
syamsoulcc syamsoulcc is online now
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,685
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 600
Active Level
My Mood:
Default

"Begitu jugalah dgn ibadat. Apabila kita ingin bersolat misalnya, kita telah pun ada niat itu. Kita sudah tau solat apa, berapa rakaat etc. Mustahil seseorang yg ingin solat tidak tau apa solat yg ingin dilakukan. Tidak perlu menyusun perkataan ataupun melafazkan niat krn tiada contoh darpada Rasulullah saw."
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"
Reply With Quote
  #6  
Old 17-05-2017, 08:26 AM
cashman cashman is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2010
Posts: 555
Thanks (Received): 25
Likes (Received): 57
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
lintasan hati dgn niat ni..adakah sama..?dia kata sama..hehe..dh sama lah dgn fathul bari kata..tu yg ramai angkat takbir tanpa niat..sedangkan rukun solat kene ada niat..byklagi budak ni kene belajar sebelum nk mengajar..
Ye..kita juga masih banyak lagi yg kene belajar

Anda mazhab shafie?
Sila bertalaqqi kitab al-um, bab niat.
Ramai dikalangan pengikut mazhab shafiiyah yg kurang jelas akan hal ini kerana tidak belajar..jadi lihat semula apa imam shafie kata dlm al-um.

Jom ubah..main ikut2 gitu kepada bertalaqqi menuntut ilmu

Allahua'lam
__________________
Mari Belajar Memahami Makna 30juz AlQuran
http://www.carigold.com/portal/forum...d.php?t=634801
Reply With Quote
  #7  
Old 17-05-2017, 09:51 AM
syamsoulcc syamsoulcc is online now
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,685
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 600
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by cashman View Post
Ye..kita juga masih banyak lagi yg kene belajar

Anda mazhab shafie?
Sila bertalaqqi kitab al-um, bab niat.
Ramai dikalangan pengikut mazhab shafiiyah yg kurang jelas akan hal ini kerana tidak belajar..jadi lihat semula apa imam shafie kata dlm al-um.

Jom ubah..main ikut2 gitu kepada bertalaqqi menuntut ilmu

Allahua'lam

alhamdulillah....kita sama2 belajar..

__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"
Reply With Quote
  #8  
Old 17-05-2017, 10:03 AM
02047haf 02047haf is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2015
Posts: 2,157
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 96
Blog Entries: 1
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
lintasan hati dgn niat ni..adakah sama..?dia kata sama..hehe..dh sama lah dgn fathul bari kata..tu yg ramai angkat takbir tanpa niat..sedangkan rukun solat kene ada niat..byklagi budak ni kene belajar sebelum nk mengajar..

mohon explain sikit tuan beza lintasan hati dengan niat. Selama ni pemahaman saya niat tu apa yang terlintas di hati
__________________
"Puji itu keji, keji itu puji"
Reply With Quote
  #9  
Old 17-05-2017, 10:05 AM
DXM DXM is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2017
Location: Di dalam hatimu
Posts: 234
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 23
Active Level
Default

Rukun 13 solat niat dulu baru takbiratul ikhram. Kalau tak niat camne nak solat.
Reply With Quote
  #10  
Old 17-05-2017, 10:16 AM
syamsoulcc syamsoulcc is online now
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,685
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 600
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by DXM View Post
Rukun 13 solat niat dulu baru takbiratul ikhram. Kalau tak niat camne nak solat.
betul2...
perlu ada niat...

Ustaz tu kata lafaz niat itu sunat sebut...
tapi niat yang sebenarnya adalah dalam hati...


sama seperti berpuasa di bulan Ramadhan...
'bangun sahur' itu sebenarnya dah menunjukkan kita berniat utk berpuasa..
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply Share This Thread

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold