Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #11  
Old 03-02-2009, 02:47 PM
maibee71 maibee71 is offline
Super Active

maibee71's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 6,785
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Memang benar Mat Indera ni lah yg telah merancang untuk menyerang Bukit Kepong. Mengikut satu cerita sebenarnya Mat Indera dengan Kiyai Salleh ni kawan. Mereka sama-sama mengajar agama di Batu Pahat.

Cuma terdapat perbezaan ideologi pada waktu itu. Ingat, mereka masuk komunis bukan bermakna mereka keluar Islam atau pembelot. Ramai pemimpin tertinggi komunis ada terdiri dari Melayu.

Last edited by qreemall; 03-02-2009 at 03:37 PM..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #12  
Old 03-02-2009, 02:50 PM
GT GT is offline
CG Top Poster Club

GT's Avatar

 
Trader Rating: (35)
Join Date: Nov 2008
Location: www.carigold.com
Posts: 38,590
Thanks (Received): 244
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by maibee71 View Post
Syabas, kebanyakkan cerita yg dipaparkan adalah benar setakat pengetahuan aku.
Ada jugak cerita yang telah diputar belit ker?
__________________
VAMOS RAFA
Reply With Quote
  #13  
Old 03-02-2009, 02:51 PM
GT GT is offline
CG Top Poster Club

GT's Avatar

 
Trader Rating: (35)
Join Date: Nov 2008
Location: www.carigold.com
Posts: 38,590
Thanks (Received): 244
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by maibee71 View Post
Cuma terdapat perbezaan ideologi pada waktu itu. Ingat, mereka masuk komunis bukan bermakna mereka keluar Islam atau pembelot. Ramai pemimpin tertinggi komunis ada terdiri dari Melayu.
Ya.. betul tu.....
__________________
VAMOS RAFA
Reply With Quote
  #14  
Old 03-02-2009, 02:53 PM
maibee71 maibee71 is offline
Super Active

maibee71's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 6,785
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Mat Indera adalah seorang yang handal. Banyak percubaan untuk menangkap beliau telah gagal. Akan tetapi dengan kebijaksanaan Kiyai Salleh lah akhirnya dia dapat ditawan. Mengikut cerita kiyai Salleh telah meletakkan kecubung dalam minuman Mat Indera dan menyebabkan beliau laloq dan terus tertidur dan akhirnya ditangkap.
Reply With Quote
  #15  
Old 03-02-2009, 02:55 PM
maibee71 maibee71 is offline
Super Active

maibee71's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 6,785
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by mattop View Post
hanya selempang... sebagai tanda mereka satu kumpulan...

kebanyakkan cerita nie sama dgn yg Allahyarham bapak mattop ceritakan dulu semasa hayatnya....

Beliau juga terlibat dlm "perang" ini...

Semoga beliau mendapat rahmat drpd Allah swt... amin...

Alfatihah kpd Hj Mansor bin Wagimin.... kembali ke rahmatullah pada 13 Ramadhan 1422H
Benar. Selempang ni hanya untuk membezakan antara musuh dengan kawan. Takut tertakik sesama member, naya beb hee-hee... Kena ingat lagi pertempuran berlaku di bandar, kampong, dalam hutan, siang dan malam.
Reply With Quote
  #16  
Old 03-02-2009, 02:57 PM
maibee71 maibee71 is offline
Super Active

maibee71's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 6,785
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by globaltent View Post
Ada jugak cerita yang telah diputar belit ker?
Biasalah, adat bercrita. Nak kasi sedap tambah gula dengan garam.
Reply With Quote
  #17  
Old 03-02-2009, 02:58 PM
GT GT is offline
CG Top Poster Club

GT's Avatar

 
Trader Rating: (35)
Join Date: Nov 2008
Location: www.carigold.com
Posts: 38,590
Thanks (Received): 244
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Kalau ada artikel yang berkaitan dengan sejarah ini telah memutar belitkan fakta sejarah, bolehlah kita kongsi bersama untuk mendapatkan gambar yang sebenarnya. Mungkin penipuan tersebut untuk menidakkan perjuangan Suci Kiyai?
__________________
VAMOS RAFA
Reply With Quote
  #18  
Old 03-02-2009, 02:59 PM
maibee71 maibee71 is offline
Super Active

maibee71's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 6,785
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by globaltent View Post
Ketika zaman jepun, MPAJA telah menunjukkan taringnya di batu pahat
Ramai orang-orang kampong(melayu) telah dipaksa menyertai mereka.
Ape tah lagi orang orang cina,
Orang cina menyertai mpaja kerana jepun begitu zalim kepada org-org cina
Mpaja di sokong oleh komunis di negeri china
Mpaja (selepas ini diganti dengan komunis) telah menangkap, menyeksa, membunuh orang orang yang tidak menyokong/menyertai komunis.
Menyokong dengan cara memberi duit, makanan, maklumat dan lain-lain lagi.
Komunis tidak mengambil kira samada orang tua, perempuan atau pun kanak-kanak.
Ade juga orang-orang kampong yang hilang tanpa dikesan ketika pergi ke Bandar batu pahat.
Mereka dibunuh dengan berbagai cara seperti ditanam hidup-hidup, di pukul sampai mati, diseksa sampai mati, direbus, diseret di jalan dan berbagai-bagai lagi.. (tak dapat nak dibayangkan)
Ramai orang-orang melayu ketika itu menyertai komunis kerana terpaksa.. terpaksa mengikut keadaan..
Walau bagaimanapun ade juga orang-orang melayu yang menentang komunis, tetapi tidak ditunjukkan secara terang-terangan..
Ketika itu komunis berlindung di sebalik persatuan persatuan cina.


PERSATUAN MAHMUDDIAH

Beberapa orang penduduk di mukim empat telah menubuhkan satu persatuan yang dinamakan persatuan mahmuddiah untuk menentang komunis
Kejayaan pertama persatuan ini semasa mereka menjemput 2 orang ketua komunis memberi ceramah di kampong mereka, (sorang cina, sorang melayu) mereka di tangkap dan dibunuh di parit maimon
Selepas itu komunis telah membalas demdam dengan menyerang parit yaakob dan telah membunuh ketua kampong parit yaakob

Lagi satu kejayaan ialah semasa mereka menangkap seorang ketua komunis dan 6 pengikutnya di satu majlis, komunis tersebut telah diberi makan makanan yang dicampur ngan buah kecubung. Kejadian ini berlaku di parit bangas sri medan.
Komunis kemudiannya telah menyerang dan membakar semua rumah di parit bangas.

Ahli persatuan mahmuddiah juga telah membunuh komunis-komunis yang mereka jumpa atau terserempak di dalam kampong.

Ketika itu markas, markas komunis berada di dalam hutan, kerana jepun masih lagi menguasai Malaya.

Komunis juga telah mengadakan sekatan jalan raya untuk menangkap orang-orang yang tidak menyokong mereka (tidak kira bangsa)

Terdapat juga orang-orang melayu yang menjadi talibarut jepun.
Dan terjadik lah beberapa kejadian membalas dendam antara talibarut komunis dan jepun.

Antara kejadian serangan-serangan komunis pada orang-orang melayu terjadi di :
Bandar batu pahat
Pasar batu pahat.
Kedai gunting rambut di batu pahat.
Parit betong (ketua kampong dibunuh dan beberapa orang lagi)
Kampong pasir
Parit sulong-komunis membunuh talibarut jepun dan keluarganya
Parit haji abdul hadi (ketua kampong kena bunuh dan beberapa orang lagi)
Separap
Parit jawa batu pahat -8 jun 1945- ketua kampong dan beberapa orang dibunuh
10 jun 1945- DO batu pahat, dato Abdullah, tuan haji hasbullah-kadi bau pahat, dr woodhill- pegawai perubatan batu pahat dan 2 orang lagi telah ditangkap dan dibunuh di sekolah cina benut.


Haji Mohd Salleh bin Abdul Karim

Nama lain- salleh hitam, salleh K3ling, panglima hitam, panglima salleh, kiyai salleh, cikgu salleh, pawang salleh.
Suka memakai baju hitam
Lahir di tanjung olak batu bukit pasir muar.
Ketika berumur 13 tahun (setelah tamat sekolah melayu Jorak) pergi merantau untuk mencari ilmu
Berketurunan banjar
Antara guru-guru � tuan guru haji hussein (belajar agama, al quran), haji alias, haji adam, haji ahmad. Dan ade yang mengatakan dia juga belajar dengan sykeih fadhil banten- (yang membawa ajaran wirid khaujakan dijohor selepas mendapat perkenan sultan ibrahim).
Telah menetap bersama keluarga di kayu ara pasong, pontian
Isterinya esah haji abdul rashid berasal dr situ,
Anaknya yang pertama yusof lahir di situ (yusof telah membaca semula ikrar melayu -yang di baca oleh bapanya ketika penubuhan umno- pada feb 2006 yang lepas)
Anak kiyai salleh-omar lahir di air bemban
----- anak lain tak tau laks aku-------
Kiyai salleh telah meninggalkan kampung, ibu, isteri, anak untuk berniaga di patu pahat
Ketika dia berniaga dia telah mendapat satu pedang- berasal dr keturunan raja-raja riau
Kiyai salleh dikatakan boleh membengkokkan besi
Dia juga telah menyertai komunis-terpaksa dan juga untuk mengorek rahsia
Semasa jadik ahli komunis, rumah nyer telah dikepung dan diserbu tetapi tidak dapat ditangkap kerana komunis tidak dapat melihat dia (walaupun dia berada dlm rumah tu)
Mase tu family dia masih lagi kat kampung..
Dia nak ditangkap kerana tidak menyerahkan duit kutipan cukai yang disuruh oleh komunis.

Kiyai salleh telah diminta untuk mengetuai persatuan mahmuddiah kerana kebanyakan pejuang dah hilang semangat. Dia pon terima dengan hati yang amat terbuka.


Serangan

Serangan pertama yang diketuai oleh kiyai saleh
Batu putih, pancur 19-april 1945-satu group serang air putih, satu group lagi di bukit simpor, kiyai salleh memimpin serangan di bukit simpor
2 orang kiyai salleh telah ditempak, seorang mati ketika sedang makan durian yang djumpai.
Mereka telah membunuh komunis (tak kira bangsa)
Senjata yang digunkan, pedang, parang panjang, keris, pisau, tombak, buluh tajam, pengandar.

Serangan-serangan lain

Air Hitam
Bukit Alam- seorang group kiyai salleh membawa satu senapang yang dijumpai
Bukit Belah-kiyai salleh dan seorang kawannya telah membunuh komunis yang mengawal pancuran air
Bukit berdiri, parit betong
Bakri, muar (area hitam, atuk belah bapak aku hampir kena sembelih oleh komunis di sini nasib baik ade sorang komunis cina kenal dia-kawan minum kat kedai kopi)
Bukit berdiri 2nd time-group kiyai salleh telah membunuh sejumlah kanak-kanak ahli keluarga komunis
Separap
Bagan
Batu 6 air hitam-dapat 7 senjata api

Parit jamil, bukit mor, parit jawa-semua dimuar.
Orang tua aku cakap mase diaorang serang muar, diaorang telah ditahan oleh dato onn supaya tidak teruskan amukan sehingga ke muar
Ade cerita yang aku dengar syeikh fadhil banten yang tahan.
Sedangkan mase tu dah ramai orang yg menunggu dimuar- diketuai oleh kiyai hanan/kanan
Aku pernah tengok satu tiang yang belubang di parit jawa, orang tua aku kata terkena peluru komunis



Semerah- 1 julai 1945
Serangan dilakukan melalui semerah darat, dari tengah dan dari arah laut
Ade komunis lari bawah kolong parit, tapi mati bila air pasang
Mane yang lari naik perahu, kebanyakkan nyer lemas sebab perahu tenggelam-muatan lebih.
Kiyai salleh tercedera di bahu ditikam ngan tombak (saper kata dia kebal?)
Seorang pengikut kiyai salleh meninggal,
Dikatakan 10 buah lori berulang alik untuk menggangkat mayat-mayat komunis (punya lah ramai kene bunuh)
Seperti biasa, tak kira bangsa ape, asal komunis semua kene cantas

Pastu diorang ade serang jompak
Senggarang (kampong mak aku)
Diminta oleh orang disenggarang untuk mengetuai gerakan membunuh komunis
Sedara belah mak aku- seorang ketua kampong, telah dibunuh, mata dikorek, rumah dibakar, satu family semua kena, hanya sorang jer yang hidup
Moyang aku blah mak aku (laki bini) asal dari cina-kwantung. Nenek aku yang orang melayu (bugis+jawa)

Kiyai salleh ade pergi ke semerah semula dan menangkap 7 org komunis melayu untuk mendapatkan maklumat, tapi telah diserang oleh komunis dan menyebabkan tawan tu semua terjun sungai dan mati lemas.

Lepas jepun menyerah kalah, komunis bermaharajalela di batu pahat, komunis di Malaya percaya komunis di cina akan datang membantu mereka.
Komunis telah menangkap dan membunuh orang-orang yang di syaki menentang mereka.


Kiyai salleh telah menyusun strategi untuk menyerang komunis di batu pahat
Serangan dari belah utara (orang-orang di muar, parit jawa, air hitam) diketuai oleh kiyai saidi, kiyai taha, kiyai hanan/kanan dan kiyai maskam

Dari selatan orang orang dari senggarang, pontian diketuai oleh kiyai salleh kintol
Dari timor orang-orang dari mukim empat parit sulong, bandan
Di barat- hanya ade laut selat melaka- komunis memang tokleh lari punya
On the way ke batu pahat, diorang cantas semua komunis yang diorang jumpa

Orang-orang komunis di batu pahat telah memberitahu dato onn jaafar tentang rancangan kiyai salleh menyerang mereka
Dato onn datang bersama-sama col wood, abdul rahman musa-penolong hasil tanah batu pahat, orang kaya jaafar b orang kaya sidek-penghulu bagan
Dato onn telah menahan kiyai salleh dari membunuh orang-orang cina
Terus cancel serangan tu

Dato onn telah menjemput kiyai salleh untuk berunding ngan cina di muar
Pada 15 sept 1945 perjanjian damai di tandatangani
Tapi komunis telah mencabulnya
Group kiyai salleh mengamuk semula�. Cantas�.. cantas厖 dan cantas lagiiii

Lepas tu dato onn buat perjanjian kedua
Semua penghulu di batu pahat, ketua-ketua bintang tiga, ketua-ketua orang cina dijemput ke dewan perniagaan cina di jalan rahmat
Kira nasib baik Dato Onn datang kasi reda. Kalau tak memang depa dah ready nak berarak sampai ke Muar kasi settle satu kali.
Reply With Quote
  #19  
Old 03-02-2009, 03:04 PM
maibee71 maibee71 is offline
Super Active

maibee71's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 6,785
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by globaltent View Post
Kalau ada artikel yang berkaitan dengan sejarah ini telah memutar belitkan fakta sejarah, bolehlah kita kongsi bersama untuk mendapatkan gambar yang sebenarnya. Mungkin penipuan tersebut untuk menidakkan perjuangan Suci Kiyai?
2 orang datuk saudara aku terlibat pada waktu itu. Sekarang mereka di Singapura dan masih ada umur. Mengikut cerita dari salah seorang mereka terpaksa berhijrah ke sana dan menukar nama kerana dicari cina. Biasalah, kes dendam.
Reply With Quote
  #20  
Old 03-02-2009, 03:06 PM
maibee71 maibee71 is offline
Super Active

maibee71's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 6,785
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Tapi elok jika kita membuka minda tentang kejadian tersebut dengan melihat dari aspek lain. Kenapa cina mengamok dan membunuh melayu? Ini semua ada hubung kait dengan penjajahan Jepun di tanah Malaya pada watu itu.

Dan pristiwa ini adalah jauh berbeza dengan peristiwa 13 Mei. 13 Mei memang setakat pengetahuan aku telah dirancang teliti dan dimulakan olah mereka atas alasan politik semasa.

Tapi yg pasti tempat orang melayu direbus hidup2 pada zaman komunis tu masih wujud dan utuh berdiri di pekan batu pahat......

Last edited by qreemall; 03-02-2009 at 03:37 PM..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump