Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #11  
Old 29-09-2013, 08:55 AM
mrlan09 mrlan09 is offline
Legendary Member

 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2009
Posts: 10,662
Thanks (Received): 175
Likes (Received): 7
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by qba437 View Post
kalu ikut rekod..sultan Ali memang sultan terengganu yang ke-14..baginda memerintah sepanjang pendudukan jepun..penggulingan baginda dikaitkan dengan 2 perkara..pertama berkaitan malayan union..kedua..kerana rekod pertabalan sebagai sultan telah dibakar oleh tentera jepun sendiri..mengikut cerita orang..baginda memang tidak disukai oleh golongan pembesar dan orang kebanyakan atas sikap peribadi beliau..yang tuh aku malas cerita..kalu sebut nama tengku Ali..memang orang tak kenal..kalu sebut nama Ku Catik..dari Tanjung sampai Chendering..kenal nama nih..tapi golongan muda tak tahu..buta sejarah....seperkara..baginda sultan melayu pertama yang tidak mahu langsung menandatangani surat cara penubuhan malayan union..
aku sempat kenal ku ali ni bro....sempat juga lah tolong tolak kereta dia bila tiba musim sejuk/hujan.....begitulah ceritanya sepatutnya dia jadi sultan,bukannya tengku ismail tokki mizan..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #12  
Old 29-09-2013, 08:57 AM
tukunkayu tukunkayu is offline
Active Member

tukunkayu's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Feb 2009
Posts: 1,083
Thanks (Received): 16
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by qba437 View Post
kalu ikut rekod..sultan Ali memang sultan terengganu yang ke-14..baginda memerintah sepanjang pendudukan jepun..penggulingan baginda dikaitkan dengan 2 perkara..pertama berkaitan malayan union..kedua..kerana rekod pertabalan sebagai sultan telah dibakar oleh tentera jepun sendiri..mengikut cerita orang..baginda memang tidak disukai oleh golongan pembesar dan orang kebanyakan atas sikap peribadi beliau..yang tuh aku malas cerita..kalu sebut nama tengku Ali..memang orang tak kenal..kalu sebut nama Ku Catik..dari Tanjung sampai Chendering..kenal nama nih..tapi golongan muda tak tahu..buta sejarah....seperkara..baginda sultan melayu pertama yang tidak mahu langsung menandatangani surat cara penubuhan malayan union..
mohon tuan kongsi cerita sejarah ni...klu tak keberatan lah, ambe minat nak tahu...
Reply With Quote
  #13  
Old 29-09-2013, 08:58 AM
qba437 qba437 is offline
CG Top Poster Club

qba437's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Oct 2008
Location: stateless..no country..no identity
Posts: 32,539
Thanks (Received): 92
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tukunkayu View Post
mohon tuan kongsi cerita sejarah ni...klu tak keberatan lah, ambe minat nak tahu...
kalu Ku Mahmud hidup lagi..buleh arr mung tanye iye....
__________________
SAYA YANG MENURUT PERINTAH...

OctaFX - daftarlah di sini

http://i1080.photobucket.com/albums/..._animasi-1.gif
Reply With Quote
  #14  
Old 29-09-2013, 09:00 AM
TokCu TokCu is offline
Legendary Member

TokCu's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2011
Posts: 11,155
Thanks (Received): 534
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by mrlan09 View Post
aku sempat kenal ku ali ni bro....sempat juga lah tolong tolak kereta dia bila tiba musim sejuk/hujan.....begitulah ceritanya sepatutnya dia jadi sultan,bukannya tengku ismail tokki mizan..



mengikut undang2 tubuh negeri trengganu
dalam hal naik tahta negeri
tengku ali adalah sultan yang sah
dan perlantikan baginda menepati segala syarat ...

yang jadi tidak sah
apabila ikut nasihat britisah ...

naik tahta zaman jepun tidak sah
sebab tidak dapat iktiraf british dan RATU ...
Reply With Quote
  #15  
Old 29-09-2013, 09:00 AM
qba437 qba437 is offline
CG Top Poster Club

qba437's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Oct 2008
Location: stateless..no country..no identity
Posts: 32,539
Thanks (Received): 92
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by TokCu View Post
yang malas nak cerita tu
pasal cerita tu cerita fitnah
dari pembesar sendiri

Ku Chantek dah perjelaskan
dalam bukunya sendiri ...

sebagai bukti beliau masih kuat
melakukan kerja2 kasar sebagai orang kebanyakan
hingga akhir hayatnya

yang timbulkan fitnah tu adalah pro-british ...
..aku tak tahulah fitnah orang ke tidak..kebanyakan orang yang kata..
__________________
SAYA YANG MENURUT PERINTAH...

OctaFX - daftarlah di sini

http://i1080.photobucket.com/albums/..._animasi-1.gif
Reply With Quote
  #16  
Old 29-09-2013, 09:03 AM
qba437 qba437 is offline
CG Top Poster Club

qba437's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Oct 2008
Location: stateless..no country..no identity
Posts: 32,539
Thanks (Received): 92
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by TokCu View Post
[/B][/COLOR]


mengikut undang2 tubuh negeri trengganu
dalam hal naik tahta negeri
tengku ali adalah sultan yang sah
dan perlantikan baginda menepati segala syarat ...

yang jadi tidak sah
apabila ikut nasihat britisah ...

naik tahta zaman jepun tidak sah
sebab tidak dapat iktiraf british dan RATU ...
alah..sultan badli shah..sultan kedah...naik semsa pendudukan jepun..sah jer....nih masalah pembesar sendiri yang tidak menyokong..bukan sahaja pembesar..malahan kerabat diraja sendiri pun gulingkan Ku Ali..
__________________
SAYA YANG MENURUT PERINTAH...

OctaFX - daftarlah di sini

http://i1080.photobucket.com/albums/..._animasi-1.gif
Reply With Quote
  #17  
Old 29-09-2013, 09:03 AM
TokCu TokCu is offline
Legendary Member

TokCu's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2011
Posts: 11,155
Thanks (Received): 534
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by qba437 View Post
..aku tak tahulah fitnah orang ke tidak..kebanyakan orang yang kata..
Mereka yang terlibat diantaranya Umar Mahmud, Tengku Hitam, AbdulRahman, Muhammad Saleh Ahmad, Abu Bakar Mustafa, Tengku Embung, Abdullah, Abdul Kadir, Abdullah Yunus, Wan Muda Wan Ali, Tengku Hitam Hussein, Muhammad Hashim dan Tengku Wok. Diantara mereka hanya Tengku Wok sahaja yang pernah meminta maaf kepada Tengku Ali.
Reply With Quote
  #18  
Old 29-09-2013, 09:05 AM
TokCu TokCu is offline
Legendary Member

TokCu's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2011
Posts: 11,155
Thanks (Received): 534
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by qba437 View Post
alah..sultan badli shah..sultan kedah...naik semsa pendudukan jepun..sah jer....nih masalah pembesar sendiri yang tidak menyokong..bukan sahaja pembesar..malahan kerabat diraja sendiri pun gulingkan Ku Ali..
sebabnya ...
pro british
selamat la ...
Reply With Quote
  #19  
Old 29-09-2013, 09:07 AM
qba437 qba437 is offline
CG Top Poster Club

qba437's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Oct 2008
Location: stateless..no country..no identity
Posts: 32,539
Thanks (Received): 92
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by TokCu View Post
sebabnya ...
pro british
selamat la ...
bukan pro atau tidak..masalahnya datang dari pembesar sendiri......Itqanul Muluk Bil Takdilis Suluk...macam pernah tengok...
__________________
SAYA YANG MENURUT PERINTAH...

OctaFX - daftarlah di sini

http://i1080.photobucket.com/albums/..._animasi-1.gif
Reply With Quote
  #20  
Old 29-09-2013, 09:14 AM
mrd mrd is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2011
Posts: 2,611
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 24
Active Level
Default

ala...
sama gak skrg...
kena pro satu pihak tu...br dpt kuasa...
klu pro rakyat...kena guling la jawabnye...
haha...
ape beza melayu dl dgn skrg?...
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump