Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 1,728
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 10,574
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 19,602
More...
View Poll Results: Percayakah anda bumi ini rata?
Ya 103 18.49%
Tidak 406 72.89%
Berkecuali 48 8.62%
Voters: 557. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools
  #9761  
Old 19-05-2017, 09:08 AM
azarulez azarulez is online now
Super Active

azarulez's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jul 2008
Location: Flower Hill
Posts: 7,551
Thanks (Received): 217
Likes (Received): 407
Dislikes (Received): 7
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by matabulat View Post
tak brani aku nk kata dia ni syiah atau ikt ajaran syiah. yg pasti aku tak suka cara di melabel org munafik ni. hormat la org berforum & berdiskusi.. nk spin ke hape aku tak heran sgt. tak jtuh tergolek pn kerna spin dek kata2. stop kt situ...
bukan nak label dia syiah or ikut ajaran syiah..nak bagi contoh cara orang syiah menafsir al-quran macam mana. jenis ambil sekerat2 dan ikut hawa nafsu mereka..sebab tu jadi sesat. bimbang dia jadi macam tu juga.

ada yang belajar tarekat tapi tak boleh nak terima ilmu tarekat tu dgn baik..ada yang jadi isim. kat kampung saya ada sorang..habis dituduh orang lain salah belajar agama..dia je betul. solat pun tak buat sebab dia cakap dalam al-quran ada ke ajar cara solat seperti yg kita buat sekarang? tunduk bangun tunduk bangun 2-4 rakaat..dalam al-quran tak ajar pun. sebab dia ambil sekerat2 dan tafsir ikut nafsu sendiri la tu..
__________________
watch your mind,it will become your word,
watch your word, it will become your act,
watch your act, it will become your habit,
watch your habit, it will become your destiny..
Reply With Quote
Likes 3 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #9762  
Old 19-05-2017, 04:27 PM
kekatu malam kekatu malam is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2013
Posts: 1,952
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 54
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

FE dipandang dari bulan
Reply With Quote
Likes 2 Dislikes 0
 
  #9763  
Old 19-05-2017, 08:38 PM
Mata_Pena Mata_Pena is offline
Active Member

Mata_Pena's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,263
Thanks (Received): 16
Likes (Received): 186
Dislikes (Received): 1
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Mata_Pena View Post
assalamualaikom
hi geng bumi rata
ape kabar hari ni?
sihat ke semua?
huhuuu.. kirim salam pun takde sape amik pedulik.
ape bule buat org tak sudi jawab. redha je lah
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
  #9764  
Old 19-05-2017, 11:29 PM
sharemalaysia sharemalaysia is offline
Legendary Member

sharemalaysia's Avatar
 
Trader Rating: (276)
Join Date: Feb 2010
Location: Johore
Posts: 13,003
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Send a message via MSN to sharemalaysia Send a message via Yahoo to sharemalaysia Send a message via Skype™ to sharemalaysia
Default

Quote:
Originally Posted by matabulat View Post
disebabkn nama aku disebut2 & posting aku dijdkn rujukn. aku nk berikn sedikit pencerahan..

1). pendpt aku sendri aku mmg menentang jika org mengatakn bumi ni rata.

2). pd sharemalaysia, dari sudut pemahaman aku la.dr ayt ni Ibnu Abbas sebagaimana dikutip Imam Ath Thabari dalam tafsirnya juga menyimpulkan bahwa Padang Mahsyar bukanlah di bumi yang ditempati manusia sekarang. Dan inilah pendapat yang lebih kuat dan dipakai jumhur ulama. Wallahu a’lam bish shawab. itu adalah keputusan yg dibuat setelah perbezaan ulama.



sbnry ko nk crita bumi yg sama btul tak? tp aku denied dgr kluar posting yg rujuk Ibbu Abbas tu. bg aku, ko(sharemalaysia) ptt trima jumur ulamak ptuskn bahwa "Padang Mahsyar bukanlah di bumi yang ditempati manusia sekarang Dan inilah pendapat yang lebih kuat dan dipakai jumhur ulama. Wallahu a’lam bish shawab".bknny ambil yg berbeza pendpt tu sbb mereka dh bermusyawarah & peakhiranny mereka dh sebulat suara ptskn. mengapa masih ambil yg berbeza pendpt pula?ok hbis kt situ.

3). ko nk tegaskn dri apa yg ko phm skrg bumi tu hamparan = rata. tp skang tak rata sgt sbb tanah tak sma tgi rendahny. hr kiamat nnt Allah SWT nk bg rata ikt ayt ni “Pada hari kiamat kelak, bumi akan diratakan bagaikan kulit yang disamak dan seluruh makhluk akan dikumpulkan” (HR. Hakim; shahih) . persoalan yg timbul skang ni, crita sesudah kiamat diratakn. keadaan sblm bagaimana pula masih bentuk hamparan = rata?walaupn fatwa ijmak ulamak dh ptuskn bumi bkn rata.kita kena denied la mcm tu?

kesimpulan kt sini, apa yg jumhur ulamak fatwakn kamu tak mahu ikt la?
Aku x suruh ko menafi ijmak2 ulamak untuk bumi bulat atau rata. Clear? Aku ajak berfikir...

Jom sama2 berfikir...

Kita mula pada yang mudah..

Contoh..

kita tolak tanah, tolak batu tolak busut pada kawasan tertentu di permukaan bumi ini, siap steamroll lagi... Jadilah ia padang bola untuk pasukan JDT..


Allah ratakan seluruh gunung dan apa sahaja pada seluruh kawasan di permukaan bumi ini.. Jadilah ia padang mahsyar..

Adakah itu bukan bumi yang sama yang kita diami sekarang?

Katakan bumi yang bukan/tak sama... Jadi? Adakah bumi kita ini tidak diratakan serata ratanya (tidak mengalami kemusnahan maha dahsyat)... Jom fikir sahaja..


Bercerita tantang kiamat, ada dalam quran gambarannya... Bintang berguguran, sains menerangkan bintang biasanya size nye supermassive dari size bumi... Bagaimana ia berguguran pada permukaan bumi yang sedang manusia diami ini? Kita masih anggap bumi ini tak sama lagi?

Mari kita mulakan dan fikirkan contoh ini dulu....

Sementara tu, baca quran dapatkan apa gambaran yang telah diberitakan mengenai kiamat...

X rugi kita baca, mana la tahu masa kiamat nanti betul2 bumi kita yg dumusnahkan... Kalau bumi lain xpe la... Kita mungkin selamat..


Selamat mencuba berfikir, sahabat2 ge ku yang berhati mulia atas sudi jugak ingat doakan aku hidayah, terima kasih ye.. Ok la tu jiwa kental walaupun aku cakap korang dol.. Tak tergolek, aku tak pernah niat korang untuk tergolek.. Just sharing is caring..
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 1
 
  #9765  
Old 19-05-2017, 11:45 PM
dausbiz dausbiz is offline
CG Top Poster Club

dausbiz's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2015
Location: www.rahsiafirdaus.com
Posts: 26,912
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 208
Dislikes (Received): 5
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by kekatu malam View Post
FE dipandang dari bulan
Moga Bumi masih bertahan dengan pencemaran ozon dan pelbagai bencana alam

Kejadian bumi tanda kebesaran Allah Taala
__________________
Dapatkan Info PERCUMA RAHSIA Kenikmatan SEKS Sebenar Lelaki Wanita Terbaik Malaysia
dan Dapatkan RAHSIA Komisyen Lebih RM1,000 ke Akaun Bank Anda
di
www.rahsiafirdaus.com

Sebarang Pertanyaan Hubungi Firdaus 016-4650338
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
  #9766  
Old 19-05-2017, 11:53 PM
matabulat matabulat is online now
Regular

matabulat's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2016
Posts: 770
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 123
Dislikes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by sharemalaysia View Post
Aku x suruh ko menafi ijmak2 ulamak untuk bumi bulat atau rata. Clear? Aku ajak berfikir...

Jom sama2 berfikir...

Kita mula pada yang mudah..

Contoh..

kita tolak tanah, tolak batu tolak busut pada kawasan tertentu di permukaan bumi ini, siap steamroll lagi... Jadilah ia padang bola untuk pasukan JDT..


Allah ratakan seluruh gunung dan apa sahaja pada seluruh kawasan di permukaan bumi ini.. Jadilah ia padang mahsyar..

Adakah itu bukan bumi yang sama yang kita diami sekarang?

Katakan bumi yang bukan/tak sama... Jadi? Adakah bumi kita ini tidak diratakan serata ratanya (tidak mengalami kemusnahan maha dahsyat)... Jom fikir sahaja..


Bercerita tantang kiamat, ada dalam quran gambarannya... Bintang berguguran, sains menerangkan bintang biasanya size nye supermassive dari size bumi... Bagaimana ia berguguran pada permukaan bumi yang sedang manusia diami ini? Kita masih anggap bumi ini tak sama lagi?

Mari kita mulakan dan fikirkan contoh ini dulu....

Sementara tu, baca quran dapatkan apa gambaran yang telah diberitakan mengenai kiamat...

X rugi kita baca, mana la tahu masa kiamat nanti betul2 bumi kita yg dumusnahkan... Kalau bumi lain xpe la... Kita mungkin selamat..


Selamat mencuba berfikir, sahabat2 ge ku yang berhati mulia atas sudi jugak ingat doakan aku hidayah, terima kasih ye.. Ok la tu jiwa kental walaupun aku cakap korang dol.. Tak tergolek, aku tak pernah niat korang untuk tergolek.. Just sharing is caring..

ok.ttp cte psl bumi ni ada lah sama atau tidak sbb fatwa ijmak ulamak pn dh ambil pendpt yg lebih kuat " Ibnu Abbas sebagaimana dikutip Imam Ath Thabari dalam tafsirnya juga menyimpulkan bahwa Padang Mahsyar bukanlah di bumi yang ditempati manusia sekarang. Dan inilah pendapat yang lebih kuat dan dipakai jumhur ulama. Wallahu a’lam bish shawab.". tak perlu ajk berfikir. trima pendpt ulamak kerana ilmu mereka.

kesimpulan dari perbincangan yg panjang ni ko msih berpegang bumi yg kita diami skang ni berbentuk rata bkn bulat?

atau kefahamam kamu bumi ni rata selepas kiamat? pilih antara dua tu,
__________________
“Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.”
(Surah al-Hujurat, ayat 6)
Reply With Quote
Likes 2 Dislikes 0
 
  #9767  
Old 20-05-2017, 12:25 AM
kiddd2 kiddd2 is offline
Legendary Member

kiddd2's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jun 2011
Posts: 13,703
Thanks (Received): 37
Likes (Received): 616
Dislikes (Received): 19
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by sharemalaysia View Post
Aku x suruh ko menafi ijmak2 ulamak untuk bumi bulat atau rata. Clear? Aku ajak berfikir...

Jom sama2 berfikir...

Kita mula pada yang mudah..

Contoh..

kita tolak tanah, tolak batu tolak busut pada kawasan tertentu di permukaan bumi ini, siap steamroll lagi... Jadilah ia padang bola untuk pasukan JDT..


Allah ratakan seluruh gunung dan apa sahaja pada seluruh kawasan di permukaan bumi ini.. Jadilah ia padang mahsyar..

Adakah itu bukan bumi yang sama yang kita diami sekarang?

Katakan bumi yang bukan/tak sama... Jadi? Adakah bumi kita ini tidak diratakan serata ratanya (tidak mengalami kemusnahan maha dahsyat)... Jom fikir sahaja..


Bercerita tantang kiamat, ada dalam quran gambarannya... Bintang berguguran, sains menerangkan bintang biasanya size nye supermassive dari size bumi... Bagaimana ia berguguran pada permukaan bumi yang sedang manusia diami ini? Kita masih anggap bumi ini tak sama lagi?

Mari kita mulakan dan fikirkan contoh ini dulu....

Sementara tu, baca quran dapatkan apa gambaran yang telah diberitakan mengenai kiamat...

X rugi kita baca, mana la tahu masa kiamat nanti betul2 bumi kita yg dumusnahkan... Kalau bumi lain xpe la... Kita mungkin selamat..


Selamat mencuba berfikir, sahabat2 ge ku yang berhati mulia atas sudi jugak ingat doakan aku hidayah, terima kasih ye.. Ok la tu jiwa kental walaupun aku cakap korang dol.. Tak tergolek, aku tak pernah niat korang untuk tergolek.. Just sharing is caring..
ijma ulamak dah kata bulat..

ilmuan islam dah buktikan bulat..

ahli falaq dah kira bumi ni bulat..

astronomi melihat kejadian alam selari dengan bumi bulat..

ahli geografi merumuskan permukaan bumi ni bulat..

kalo terfikir bumi ni pinggan, cari lah orang2 yang bidangnya utk menghilangkan was2..

jangan fikir sorang2, kelak terpesong fikiran tu..
__________________
NAK TAHU HARGA HANDPHONE TERKINI??? MASUK SINI

: KEDAI HANDPHONE ONLINE :
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
  #9768  
Old 20-05-2017, 12:32 AM
matabulat matabulat is online now
Regular

matabulat's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2016
Posts: 770
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 123
Dislikes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by kiddd2 View Post
ijma ulamak dah kata bulat..

ilmuan islam dah buktikan bulat..

ahli falaq dah kira bumi ni bulat..

astronomi melihat kejadian alam selari dengan bumi bulat..

ahli geografi merumuskan permukaan bumi ni bulat..

kalo terfikir bumi ni pinggan, cari lah orang2 yang bidangnya utk menghilangkan was2..

jangan fikir sorang2, kelak terpesong fikiran tu..
takpe la.. klu dia hadam ayt aku dia tak perlu sembg meleret-leret. aku dh bg dia kata dua. tgu jwpn dia...
__________________
“Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.”
(Surah al-Hujurat, ayat 6)
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
  #9769  
Old 20-05-2017, 02:33 AM
sharemalaysia sharemalaysia is offline
Legendary Member

sharemalaysia's Avatar
 
Trader Rating: (276)
Join Date: Feb 2010
Location: Johore
Posts: 13,003
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Send a message via MSN to sharemalaysia Send a message via Yahoo to sharemalaysia Send a message via Skype™ to sharemalaysia
Default

Quote:
Originally Posted by kiddd2 View Post
ijma ulamak dah kata bulat..

ilmuan islam dah buktikan bulat..

ahli falaq dah kira bumi ni bulat..

astronomi melihat kejadian alam selari dengan bumi bulat..

ahli geografi merumuskan permukaan bumi ni bulat..

kalo terfikir bumi ni pinggan, cari lah orang2 yang bidangnya utk menghilangkan was2..

jangan fikir sorang2, kelak terpesong fikiran tu..
Semua yang ko senarai tu x dapat buktikan bintang berguguran ke bumi..

Aku x was2 bila ada dalam Quran. Terjemah apa sahaja bahasa pun quran tu tetap bawa maksud bintang2 berguguran ke BUMI.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 1
 
  #9770  
Old 20-05-2017, 02:46 AM
quackk quackk is offline
Active Member

quackk's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2012
Posts: 1,190
Thanks (Received): 41
Likes (Received): 2
Dislikes (Received): 3
Active Level
My Mood:
Default

A flat-Earth conspiracy theorist and YouTuber has taken a spirit level onto a plane to “prove” that Earth is flat once and for all. His "experiment" has since gone viral, just not in the way that he'd hoped.

YouTube conspiracy theorist D. Marble took a flight from Northern Carolina to Seattle in order to “monitor whether or not the pilot would dip the nose of the plane to compensate for curvature”.

He and some of his followers believe his video, below for your entertainment pleasure, proves that Earth is flat.

“I recorded a 23 minute and 45 seconds time-lapse, which by those measurements means the plane traveled a little over 203 miles," he explained in his video. "According to curvature math given to explain the globe model, this should have resulted in the compensation of 5 miles of curvature. As you'll see there was no measurable compensation for curvature."

"Understand that gravity is a still just a theory," he goes on to say. "No more defending what we know to be true! Now we take the fight to the enemy! #FEOffensive.”


sesi tampal menampal je ni... dah orang buat kajian kann
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Tags
bentuk bumi, bumi rata atau bulat, saiz bumi

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 11:34 PM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you