Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 3,659
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 13,754
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 20,912
More...
Closed Thread
 
Thread Tools
  #21  
Old 22-04-2017, 02:16 AM
magnesium magnesium is offline
Super Active

magnesium's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Apr 2010
Posts: 9,621
Thanks (Received): 158
Likes (Received): 47
Dislikes (Received): 1
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by m_radd View Post
Tak bole merge la...bro tokey kan dah tak bole bagi pendapat bernas dia pasal fe kat thread lg satu...tu sebab bukak thread baru...biarlah...mana kebebasan bersuara dlm berforum...teruskan bos
bro apesal tokey x boleh bg pendapat kat sana?

aku dah lama x jenguk thread tu
Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #22  
Old 22-04-2017, 02:20 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,915
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 42
Dislikes (Received): 693
Active Level
Default

Ok..aku mulakan asal kejadian Alam..Dr apa yg aku pelajari dulu2..
Perkara pertama yg wujud(zahir) adalah NUR MUHAMMAD..hal ini byk yg mengaji bab usuluddin memceritakan hal ini..tetapi do university tidak ada bab ini.Dr asal nur MUHAMMAD inilah Allah jadikan syurga neraka,malaikat,roh,Dan sebagainya..iaitu..ada benda yg diciptakan tetapi kekal Dan ada benda yg diciptakan akan binasa..
Kalau Versi bukan islam..dorg kata big bang..letusan bagai2lah..

Jadi Dr nur MUHAMMAD inilah diciptakan langit Dan bumi.berkenaan langit Dan bumi ini disebut didlm Quran..sesiapa yg boleh post ayat2 Quran silakan..spt ayat Surah sejadah Dan sebagainya..kalau korg tanya bagaimana Allah jadikan bumi..itu hanya Allah yg tahu..yg kita nk bincangkan apa yg diberitahu

Last edited by tokey99; 22-04-2017 at 02:32 AM..
Likes 0 Dislikes 1
 
  #23  
Old 22-04-2017, 02:37 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,915
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 42
Dislikes (Received): 693
Active Level
Default

So,kita berbalik pada ayat quran tentang langit Dan bumi..disinilah terjadi kekeliruan..akan terjadinya langit Dan bumi..kerana Allah ada berfirman..kun fayakun..Dlm Surah yassin Dan dlm Surah lain spt surah sejadah disebut 6hari..hal ini musuh2 Islam pernah mengatakan Quran sendiri pun mengelirukan..Dan byk ustaz2 yg rosak keyakinan mereka dgn Quran..so..kita akan perjelaskan..agar kita tiada keraguaan pada kitab Allah ini
Likes 0 Dislikes 1
 
  #24  
Old 22-04-2017, 02:46 AM
DreamCatcher DreamCatcher is offline
CG Top Poster Club

DreamCatcher's Avatar
 
Trader Rating: (24)
Join Date: Jan 2008
Location: portalkini.com
Posts: 21,331
Thanks (Received): 401
Likes (Received): 97
Dislikes (Received): 1
Blog Entries: 3
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to DreamCatcher
Default

langit dan bumi dan segala yang ada didalamnya.. Jgn kaji sekerat2

jatuh ke akidah kalau tak percaya bumi ni rata ??
Likes 0 Dislikes 0
 
  #25  
Old 22-04-2017, 02:47 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,915
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 42
Dislikes (Received): 693
Active Level
Default

aku pernah bertanya seorg ustaz akan hal ini..so,jawapan ustaz tu mungkinlah memuaskan hati..just pada lojik akal..bukan pada tempat benar lagi..
Apa yg aku dpt jawapan ustaz tu..adalah..pada hari pertama..Allah sebut kun(jadi)..maka,jadilah bahagian pertama,hari kedua,Allah sebut kun,mana,jadilah bahagian kedua,Dan seterusnya..sampailah 6 hari..siap semuanya..pada lojik akal..hal tu boleh diterima..sehinggalah..aku bermula guru yg arif..maka,pendapat kedua inilah yg aku pegang sampai sekarang..jadi,mungkin dlm ini ada yg tahu pendapat yg lebih baik iaitu pendapat kedua yg kuat ini..sebab mungkin ada yg belajar juga hal2 ni dlm cg no..cuma aku hanya nk menceritakan hal yg boleh kita pegang sebagai panduan..bukan nk tunjuk pandai..just berkongsi..nk terima atau Tak..terpulang
Likes 0 Dislikes 1
 
  #26  
Old 22-04-2017, 02:49 AM
syamsoulcc syamsoulcc is offline
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,195
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 445
Dislikes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
So,kita berbalik pada ayat quran tentang langit Dan bumi..disinilah terjadi kekeliruan..akan terjadinya langit Dan bumi..kerana Allah ada berfirman..kun fayakun..Dlm Surah yassin Dan dlm Surah lain spt surah sejadah disebut 6hari..hal ini musuh2 Islam pernah mengatakan Quran sendiri pun mengelirukan..Dan byk ustaz2 yg rosak keyakinan mereka dgn Quran..so..kita akan perjelaskan..agar kita tiada keraguaan pada kitab Allah ini
sifu...sifu kata ramai ustaz2 yang rosak keyakinan mereka dengan Quran..

tapi ramai je ustaz & ulamak yang yakin dengan Quran...

malah tetap berpendapat BUMI ITU GLOBE (SFERA)...


...
...

dan macam mana saye nak tahu USTAZ mana yang betul?
tokey99 sendiri pun masih tak nampak kat mana betulnya...

sbb saye lihat mulut sifu sendiri suka memaki orang juge...
dan terlalu banyak bersangka buruk dengan orang lain..

adakah itu sifat orang Islam?


kalau sifu nak berbincang perkataan 'hamparan' dalam al-Quran, memang takkan habis...

selagi tak dibuktikan dengan realiti/sains, selagi itu lah takkan habis perbincangan perkataan 'hamparan'...

bagi saye, SAINS yang berpandukan al-Quran, itu tak salah...

tapi kalau tafsir al-Quran dengan kepala otak sendiri sahaja tanpa kaedah yang betul (seperti yang sifu buat skrg ni), boleh jadi sesat tu, sifu....

kenapa sifu yakin sangat bumi ni rata tanpa BUKTI SAINS?

tu yang saye heran tu...

sifu jangan fitnah saye kapir pulak, sifu...
ingat..fitnah lebih besar dosanya dari membunuh..
kalau sifu nak cakap sifu yakin pada al-Quran, saye pun same..
saye pun yakin pada al-Quran...
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"

Last edited by syamsoulcc; 22-04-2017 at 02:52 AM..
Likes 1 Dislikes 0
 
  #27  
Old 22-04-2017, 02:59 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,915
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 42
Dislikes (Received): 693
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
sifu...sifu kata ramai ustaz2 yang rosak keyakinan mereka dengan Quran..

tapi ramai je ustaz & ulamak yang yakin dengan Quran...

malah tetap berpendapat BUMI ITU GLOBE (SFERA)...


...
...

dan macam mana saye nak tahu USTAZ mana yang betul?
tokey99 sendiri pun masih tak nampak kat mana betulnya...

sbb saye lihat mulut sifu sendiri suka memaki orang juge...

adakah itu sifat orang Islam?


kalau sifu nak berbincang perkataan 'hamparan' dalam al-Quran, memang takkan habis...

selagi tak dibuktikan dengan realiti/sains, selagi itu lah takkan habis perbincangan perkataan 'hamparan'...

bagi saye, SAINS yang berpandukan al-Quran, itu tak salah...

tapi kalau tafsir al-Quran dengan kepala otak sendiri sahaja tanpa kaedah yang betul (seperti yang sifu buat skrg ni), boleh jadi sesat tu, sifu....

kenapa sifu yakin sangat bumi ni rata tanpa BUKTI SAINS?

tu yang saye heran tu...

sifu jangan fitnah saye kapir pulak, sifu...
ingat..fitnah lebih besar dosanya dari membunuh..
kalau sifu nak cakap sifu yakin pada al-Quran, saye pun same..
saye pun yakin pada al-Quran...
dunia islam ni byk yg telah dikuasai oleh org2 kafir..samada media teknologi sains undang2 dsb..sehinggakan..kita buta utk mengenal barang yg benar Dan palsu..kita tahu..org kafir jika berperang Dan org Islam dorg akan kalah..so,sebelom berperang atau musnahkan org islam melalui perang..musnahkan dulu tauhid pegangan org islam..kita pernah dgr kisah org Islam yg doa dia dimakbulkan..Dan org kafir xbunuh org itu..kerana doa tu mereka akan binasa dulu sebelom mereka bertindak.so,dorg beri makan makanan haram dulu..Dr situ kita pun tahu tektik org kafir tu macamana..
Likes 0 Dislikes 1
 
  #28  
Old 22-04-2017, 03:02 AM
syamsoulcc syamsoulcc is offline
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,195
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 445
Dislikes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
dunia islam ni byk yg telah dikuasai oleh org2 kafir..samada media teknologi sains undang2 dsb..sehinggakan..kita buta utk mengenal barang yg benar Dan palsu..kita tahu..org kafir jika berperang Dan org Islam dorg akan kalah..so,sebelom berperang atau musnahkan org islam melalui perang..musnahkan dulu tauhid pegangan org islam..kita pernah dgr kisah org Islam yg doa dia dimakbulkan..Dan org kafir xbunuh org itu..kerana doa tu mereka akan binasa dulu sebelom mereka bertindak.so,dorg beri makan makanan haram dulu..Dr situ kita pun tahu tektik org kafir tu macamana..
tapi, tak semua orang kapir jahat....

kenapa sifu teramat-amat kuat bersangka buruk dengan orang kapir...

Nabi Muhammad elok je hidup bersama-sama dengan orang kapir..

tak semua diorang jahat...berpeganglah pada ajaran Nabi Muhammad wahai tokey99... huhu



sifu sendiri pun takde BUKTI YANG JELAS & NYATA yang mengatakan diorang jahat...

boleh jatuh fitnah tu, sifu...

silap hari bulan, sifu pulak yang menjadi ORANG YANG MENYEBAR FITNAH (PENYEBAR FITNAH)...

hati2, sifu..

..
..


sifu bukan sahaja MEMFITNAH orang2 kapir (yg baik)..
malah sifu MEMFITNAH ulamak2 dan ustaz2 (saudara se-islam kita sendiri, sifu!!!!!)
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"

Last edited by syamsoulcc; 22-04-2017 at 03:05 AM..
Likes 2 Dislikes 0
 
  #29  
Old 22-04-2017, 03:13 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,915
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 42
Dislikes (Received): 693
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
tapi, tak semua orang kapir jahat....

kenapa sifu teramat-amat kuat bersangka buruk dengan orang kapir...

Nabi Muhammad elok je hidup bersama-sama dengan orang kapir..

tak semua diorang jahat...berpeganglah pada ajaran Nabi Muhammad wahai tokey99... huhu



sifu sendiri pun takde BUKTI YANG JELAS & NYATA yang mengatakan diorang jahat...

boleh jatuh fitnah tu, sifu...

silap hari bulan, sifu pulak yang menjadi ORANG YANG MENYEBAR FITNAH (PENYEBAR FITNAH)...

hati2, sifu..

..
..


sifu bukan sahaja MEMFITNAH orang2 kapir (yg baik)..
malah sifu MEMFITNAH ulamak2 dan ustaz2 (saudara se-islam kita sendiri, sifu!!!!!)
sebab tu lah..kita kene kenal yg benar dan sesat..kerana bukan semua perkara yg org kafir bawa itu sesat..spt yg aku bgtau dulu2..kalau bible kata isa itu rasul..adakah kita nak bantah sebab bible sedangkan hal tu benar..supaya kita tak berlawanan atau bantah apayg quran bgtau..tu je..dan aku x peduli lah dia professor ke ustaz ke wali ke,kalau sesat..kita kene bgtau apayg betul atau benar..tu je..sebab esok2..apa yg kita bgtau ilmu yg sesat atau salah..kita akan dipertanggungjawabkan.

Last edited by tokey99; 22-04-2017 at 03:16 AM..
Likes 0 Dislikes 1
 
  #30  
Old 22-04-2017, 03:19 AM
syamsoulcc syamsoulcc is offline
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,195
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 445
Dislikes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
sebab tu lah..kita kene kenal yg benar dan sesat..kerana bukan semua perkara yg org kafir bawa itu sesat..spt yg aku bgtau dulu2..kalau bible kata isa itu rasul..adakah kita nak bantah sebab bible sedangkan hal tu benar..supaya kita berlawanan atau bantah apayg quran bgtau..tu je..
kenapa perlu mengamalkan BIBLE..

kita orang ISLAM perlu amalkan Quran sahaja....

ok..

ini pendapat saye,
kenapa tak boleh percaya pada BIBLE?
- BIBLE ini adalah kitab yang TELAH PUN DISELEWENG dan DIUBAH
- ayat2 dalam BIBLE ini adalah ayat yang telah diterjemah BAHASANYA.
- dan selepas diterjemah, MESTI (dan PASTI) akan ada beberapa ERROR (perkataan yg salah terjemahannya)


sekadar pendapat saya..

ok..so sekarang ni, saya nak tahu juga kenapa SIFU boleh amalkan BIBLE? jelaskan ....

sedangkan sifu ORANG ISLAM.... (atau bukan??)
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"

Last edited by syamsoulcc; 22-04-2017 at 03:24 AM..
Likes 1 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Closed Thread

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 06:37 AM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you