Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 3,734
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 13,830
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 20,961
More...
Closed Thread
 
Thread Tools
  #31  
Old 22-04-2017, 03:30 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,915
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 42
Dislikes (Received): 693
Active Level
Default

so,kita berbalik pada bab kun fayakun dgn 6 hari td..aku pun berjumpa dgn org arif..berkenaan hal tu..lalu org arif pun bgtau..Allah sebut KUN itu hanyalah sekali je..itu menunjukkan Allah berkuasa penuh keatas segala sesuatu..jika sekejap kun..esok kun..lusa kun lagi..itu menunjukkan Allah itu xsempurna..iaitu lemah..so, bagaimana pula dgn 6 hari?lalu beliau menjawab..kerana masa itu wujud..demi masa..maka sekali kun awal2 lagi terciptalah langit bumi dan isinya dlm masa 6 hari..aku pun mula cuba mengerti bagaimana..sehinggalah guru bagitau..buka surah maryam yg mana malaikat amat mudah bg Allah utk menjadikan sesuatu dgn kun..maka hamillah maryam dlm 9 bulan..tetapi..kita tiada ilmu bagaimana terjadinya hal itu..sebab itu adalah ilmu Allah sahaja yg maha mengetahui..yg kita tahu cuma sperma dr lelaki bercantum ovum..jadi jika kita kata sama halmaryam tu dgn cerita sperma..itu adalah pendustaan nyata..maka serahkan halitu kepada Allah lah jua..jgn kita melampaui batas..sebab kita diberi pengetahuan yg sedikit sahaja..wallahualam.
Likes 0 Dislikes 1
 
Paid Advertisement
  #32  
Old 22-04-2017, 03:37 AM
syamsoulcc syamsoulcc is online now
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,199
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 445
Dislikes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
so,kita berbalik pada bab kun fayakun dgn 6 hari td..aku pun berjumpa dgn org arif..berkenaan hal tu..lalu org arif pun bgtau..Allah sebut KUN itu hanyalah sekali je..itu menunjukkan Allah berkuasa penuh keatas segala sesuatu..jika sekejap kun..esok kun..lusa kun lagi..itu menunjukkan Allah itu xsempurna..iaitu lemah..so, bagaimana pula dgn 6 hari?lalu beliau menjawab..kerana masa itu wujud..demi masa..maka sekali kun awal2 lagi terciptalah langit bumi dan isinya dlm masa 6 hari..aku pun mula cuba mengerti bagaimana..sehinggalah guru bagitau..buka surah maryam yg mana malaikat amat mudah bg Allah utk menjadikan sesuatu dgn kun..maka hamillah maryam dlm 9 bulan..tetapi..kita tiada ilmu bagaimana terjadinya hal itu..sebab itu adalah ilmu Allah sahaja yg maha mengetahui..yg kita tahu cuma sperma dr lelaki bercantum ovum..jadi jika kita kata sama halmaryam tu dgn cerita sperma..itu adalah pendustaan nyata..maka serahkan halitu kepada Allah lah jua..jgn kita melampaui batas..sebab kita diberi pengetahuan yg sedikit sahaja..wallahualam.

saye islam...

dan saye tak pernah kata hal yang terjadi pada Mariam (AS) sama dengan kejadian yang normal yaitu "sperma dr lelaki bercantum ovum"....

saye yakin ramai orang islam kata TAK SAMA...



jadi, apa kaitan dengan BUMI RATA?
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"
Likes 1 Dislikes 0
 
  #33  
Old 22-04-2017, 03:41 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,915
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 42
Dislikes (Received): 693
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
kenapa perlu mengamalkan BIBLE..

kita orang ISLAM perlu amalkan Quran sahaja....

ok..

ini pendapat saye,
kenapa tak boleh percaya pada BIBLE?
- BIBLE ini adalah kitab yang TELAH PUN DISELEWENG dan DIUBAH
- ayat2 dalam BIBLE ini adalah ayat yang telah diterjemah BAHASANYA.
- dan selepas diterjemah, MESTI (dan PASTI) akan ada beberapa ERROR (perkataan yg salah terjemahannya)


sekadar pendapat saya..

ok..so sekarang ni, saya nak tahu juga kenapa SIFU boleh amalkan BIBLE? jelaskan ....

sedangkan sifu ORANG ISLAM.... (atau bukan??)
kita tahu bible tertolak terbatal..sehinggakan mengatakan bible kitab samawi..kita salah..sebab kita samawi adalah injil..dan bible itu telah dirubah..perkara benar kene akur..kene tahu..kita x amalkan pun apa yg bible suruh atau kita xberiman atau kita x beriktikad pada bab yg quran nyatakan sesat..spt tuhan 3..tp jika bible kata david berperang..sebab quran pun ada bgtau nabi daud berperang..kesamaan dia itu nyata..tp kita x kata kita berpegang pada kata bible..kita beriman dgn quran..dan jika bible kata adam itu duduk didlm syurga..kita kata betul sebbquran bgtau haltu..cuma kita menolak adam makan buah apple sebb quran kata buah quldi..kalau xfaham..wallahualam..
Likes 0 Dislikes 1
 
  #34  
Old 22-04-2017, 03:42 AM
syamsoulcc syamsoulcc is online now
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,199
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 445
Dislikes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
kita tahu bible tertolak terbatal..sehinggakan mengatakan bible kitab samawi..kita salah..sebab kita samawi adalah injil..dan bible itu telah dirubah..perkara benar kene akur..kene tahu..kita x amalkan pun apa yg bible suruh atau kita xberiman atau kita x beriktikad pada bab yg quran nyatakan sesat..spt tuhan 3..tp jika bible kata david berperang..sebab quran pun ada bgtau nabi daud berperang..kesamaan dia itu nyata..tp kita x kata kita berpegang pada kata bible..kita beriman dgn quran..dan jika bible kata adam itu duduk didlm syurga..kita kata betul sebbquran bgtau haltu..cuma kita menolak adam makan buah apple sebb quran kata buah quldi..kalau xfaham..wallahualam..
ok...

jika BIBLE kata "EARTH IS FLAT"...kita kena tolak...

sbb Quran tak cakap pun BUMI ITU RATA....


bermakna ayat BIBLE "EARTH IS FLAT" itu sudah SALAH TERJEMAHANNYA ...

nampak tak??

sebab tu jangan amalkan BIBLE kerana ianya telah diseleweng..

sbg MUSLIM, cukup kita amalkan Quran sahaja..
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"

Last edited by syamsoulcc; 22-04-2017 at 03:46 AM..
Likes 1 Dislikes 0
 
  #35  
Old 22-04-2017, 03:46 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,915
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 42
Dislikes (Received): 693
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
saye islam...

dan saye tak pernah kata hal yang terjadi pada Mariam (AS) sama dengan kejadian yang normal yaitu "sperma dr lelaki bercantum ovum"....

saye yakin ramai orang islam kata TAK SAMA...



jadi, apa kaitan dengan BUMI RATA?
nk suruh ko tahu dulu..agar ko xpening..bila kita masuk bab bumi rata..bg ko..bumi rata itu piring..sebab diprovoke oleh glober yg cuba perdaya akal ko dgn gambaran..sebab tu ulama bgtau..gambar yg bergerak itu pun dpt mempengaruhi akal kita..dulu2 tmana ada gambar bergerak..semua diam je..tu pun dh mempengaruhi akal..dr situlah diciptakan tv..dr kata ulama..dorg dh tgk masa depan..cuma nk bgtau xde istilah je..
Likes 0 Dislikes 1
 
  #36  
Old 22-04-2017, 03:50 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,915
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 42
Dislikes (Received): 693
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
ok...

jika BIBLE kata "EARTH IS FLAT"...kita kena tolak...

sbb Quran tak cakap pun BUMI ITU RATA....


bermakna ayat BIBLE "EARTH IS FLAT" itu sudah SALAH TERJEMAHANNYA ...

nampak tak??

sebab tu jangan amalkan BIBLE kerana ianya telah diseleweng..

sbg MUSLIM, cukup kita amalkan Quran sahaja..
aku masuk campur ni..sebab bila keluar kenyataan dlm dunia islam..bumi ini telur..dr mana dtgnya ayat quran bgtau dunia ini bentuk telur??
sebab tu aku dtgkan ayat quran yg mengatakan bila gunung hancur..bumi diratakan..dan kita bangkit semula..xde seorg pun yg tertinggal..tu bukti kukuh dr alquran bgtau akan asal bumi ini..iaitu rata..so..dtgkan ayat quran yg terang lagi nyata..mengatakan telur..bukan dr benda selain quran dulu..
Likes 0 Dislikes 1
 
  #37  
Old 22-04-2017, 03:50 AM
syamsoulcc syamsoulcc is online now
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,199
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 445
Dislikes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
nk suruh ko tahu dulu..agar ko xpening..bila kita masuk bab bumi rata..bg ko..bumi rata itu piring..sebab diprovoke oleh glober yg cuba perdaya akal ko dgn gambaran..sebab tu ulama bgtau..gambar yg bergerak itu pun dpt mempengaruhi akal kita..dulu2 tmana ada gambar bergerak..semua diam je..tu pun dh mempengaruhi akal..dr situlah diciptakan tv..dr kata ulama..dorg dh tgk masa depan..cuma nk bgtau xde istilah je..
betul tu, sifu...

teori BUMI RATA dalam youtube & google pun dapat mempengaruhi akal kita...

kena hati-hati tu...jangan tertipu dengan DAKYAH TEORI BUMI RATA...

takpe, sifu...

teruskan bagi pendapat....nak dengar juge ni..
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"
Likes 1 Dislikes 0
 
  #38  
Old 22-04-2017, 03:56 AM
syamsoulcc syamsoulcc is online now
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,199
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 445
Dislikes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
aku masuk campur ni..sebab bila keluar kenyataan dlm dunia islam..bumi ini telur..dr mana dtgnya ayat quran bgtau dunia ini bentuk telur??
sebab tu aku dtgkan ayat quran yg mengatakan bila gunung hancur..bumi diratakan..dan kita bangkit semula..xde seorg pun yg tertinggal..tu bukti kukuh dr alquran bgtau akan asal bumi ini..iaitu rata..so..dtgkan ayat quran yg terang lagi nyata..mengatakan telur..bukan dr benda selain quran dulu..
ayat Quran pasal bentuk telur???
yang tu saye tak pasti...takpe, nanti ada yang alim akan jawab..

tapi.
jap...

berkaitan ayat ni "bila gunung hancur..bumi diratakan"...

rata ni pun boleh jadi banyak maksud juga, wahai tokey99..

ini pendapat saye...

contoh
-permukaan bola itu diratakan (bermakna, asalnya atas bola tu ada BINTIK-BINTIK & BENGKAK-BENGKAK....selepas permukaan bola itu diratakan, tiada lagi BINTIK & BENGKAK)..

sama macam permukaan BUMI...
apabila permukaan BUMI diratakan, bermaksud permukaan BUMI ini sama LEVEL..faham tak?
bermakna, apabila kiamat nanti, bumi ini akan tiada gunung, tiada lembah....tiada tempat yang tinggi atau rendah...semuanya sama tinggi....



itu pendapat saya..

apa yg saye cuba sampaikan, perkataan itu boleh membawa pada BANYAK MAKNA ..

jadi, jangan lah sembarangan mentafsir al-Quran..

jika boleh dibuktikan dengan realiti/science,,, lebih baik dibuktikan dengan realiti/science....


p/s: kita MUSLIM gunakan SCIENCE utk membenarkan al-Quran...dan utk melihat kebesaran Allah....
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"

Last edited by syamsoulcc; 22-04-2017 at 03:59 AM..
Likes 1 Dislikes 1
 
  #39  
Old 22-04-2017, 03:57 AM
Alba Meira Alba Meira is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2008
Location: Planet Cybertron
Posts: 344
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 61
Dislikes (Received): 8
Active Level
Default

Ape kena mengena kejadian Nur Muhammad dengan bumi rata?

Langit dan bumi diciptakan dalam 6 MASA bukan 6 HARI. 1 MASA bukan 1 HARI. Dan kejadiannya berproses.

Selama den belajar xde pun kitab cerita bumi adalah rata.
__________________
Orang-orang sesat boleh jadi akan pulang ke jalan yang benar.

Orang orang yang merasa dirinya benar sahaja sudah sesat.
Likes 2 Dislikes 0
 
  #40  
Old 22-04-2017, 04:01 AM
DreamCatcher DreamCatcher is offline
CG Top Poster Club

DreamCatcher's Avatar
 
Trader Rating: (24)
Join Date: Jan 2008
Location: portalkini.com
Posts: 21,336
Thanks (Received): 401
Likes (Received): 97
Dislikes (Received): 1
Blog Entries: 3
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to DreamCatcher
Default

laut paling dalam pun dalam 10k meter.. mana yg ratanya ??
Likes 1 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Closed Thread

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 01:26 PM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you