Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 1,689
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 10,414
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 19,568
More...
Reply
 
Thread Tools
  #21  
Old 25-07-2016, 06:47 PM
FAUZEY_FX FAUZEY_FX is online now
Legendary Member

FAUZEY_FX's Avatar
 
Trader Rating: (17)
Join Date: Nov 2010
Location: Sekadar Di Pinggiran Ukay..
Posts: 17,578
Thanks (Received): 428
Likes (Received): 57
Dislikes (Received): 14
Active Level
My Mood:
Default

Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #22  
Old 26-07-2016, 07:01 AM
FAUZEY_FX FAUZEY_FX is online now
Legendary Member

FAUZEY_FX's Avatar
 
Trader Rating: (17)
Join Date: Nov 2010
Location: Sekadar Di Pinggiran Ukay..
Posts: 17,578
Thanks (Received): 428
Likes (Received): 57
Dislikes (Received): 14
Active Level
My Mood:
Default

jom pelihara solat kita.. 5 times per day..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #23  
Old 27-07-2016, 04:41 AM
FAUZEY_FX FAUZEY_FX is online now
Legendary Member

FAUZEY_FX's Avatar
 
Trader Rating: (17)
Join Date: Nov 2010
Location: Sekadar Di Pinggiran Ukay..
Posts: 17,578
Thanks (Received): 428
Likes (Received): 57
Dislikes (Received): 14
Active Level
My Mood:
Default

jgnlah kita melalaikan solat...
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #24  
Old 27-07-2016, 05:37 AM
aduka1985 aduka1985 is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2012
Posts: 446
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 10
Dislikes (Received): 0
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Ada hamba ALLAH bertanya kalau dia lama tak solat bertahun tahun....kena ganti balik ke?sebagai orang yang bukan pakar dalam bidang ni..hanya mampu jawab semua hutang kena bayar..tapi dia tanya balik..kalau buat takat temampu je dan janji tak kan tinggal solat dah pas ni.cam mana??ada yg bley jwb?
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #25  
Old 27-07-2016, 06:50 AM
Ibn Raffar Ibn Raffar is offline
Super Active

Ibn Raffar's Avatar
 
Trader Rating: (28)
Join Date: May 2011
Posts: 6,601
Thanks (Received): 320
Likes (Received): 3
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Sefaham ambe belajar, solat2 yang ditinggalkan dengan sengaja tidak perlu di qada' tapi bertaubat sungguh2 (nasuha) dengan tidak mengulanginya dan perbanyakkan amal soleh yang lain. Wallahu a'lam.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #26  
Old 27-07-2016, 07:21 AM
chulax12 chulax12 is online now
Super Active

chulax12's Avatar

 
Trader Rating: (20)
Join Date: Jun 2012
Location: Cyberjaya
Posts: 5,013
Thanks (Received): 488
Likes (Received): 2
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to chulax12 Send a message via Skype™ to chulax12
Default

"Neraka Saqar & Para Penghuninya"

Allah سبحانه و تعالى Berfirman :
Tahukah kamu apakah (neraka) Saqar itu?, Saqar itu tidak meninggalkan dan tidak membiarkan. (Neraka Saqar) adalah pembakar kulit manusia. Dan di atasnya ada sembilan belas (malaikat penjaga).
(QS. Al-Mudassir 27-30)

Dalam Tafsir Ibnu Katsir menjelaskan tentang Ayat diatas :
Menurut Ibnu Buraidah : Saqqar adalah tempat yang sangat mengerikan dan menakutkan, yang memakan daging mereka. Abu Razin mengatakan bahwa api neraka saqar itu menjilat kulit dengan sekali jilatan, sehingga menghanguskan kulit menjadi hitam kelam. Sedangkan mereka tetap menjalani siksaan itu, dan tidaklah mereka mati dan juga tidak hidup. Dan Neraka Saqqar dijaga oleh 19 Malaikat penjaga, menurut Ibnu Abbas, penjaga neraka saqqar dari barisan terdepan malaikat jabaniyah, bentuk tubuh mereka besar2 dan penampilan mereka sangat kasar lagi bengis.

Untuk Siapa Neraka Saqqar ini ??
Allah سبحانه و تعالى berfirman :
"Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka)?"
Mereka menjawab: "Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan shalat, dan kami tidak (pula) memberi makan orang miskin, dan adalah kami membicarakan yang bathil, bersama dengan orang-orang yang membicarakannya, dan adalah kami mendustakan hari pembalasan, hingga datang kepada kami kematian".
(QS. Al-Mudassir 42-47)

Yaitu :
1. Orang2 yg tidak mau mengerjakan Shalat, tidak mau sujud & Ruku, sombong serta merasa tidak mengenal dan tidak membutuhkan Tuhannya.
2. Tidak pernah bersedekah & memberi makan kepada Fakir Miskin dan tidak pernah perduli serta tidak membantu dan menolong kepada orang2 fakir miskin.
3. Membicarakan Hal2 yang bathil bersama dengan kelompoknya, yaitu membicarakan hal2 yang dimurkai oleh Allah. Membicarakan kemaksiatan, kedustaan, fitnah serta kejahatan, lalu melaksanakan kebathilan tersebut.
4. Mendustakan hari pembalasan, yaitu mengingkari dan tidak percaya akan hari kiamat dan hari dimana segala amal akan dipertanggung jawabkan di hadapan Tuhannya.

Allah سبحانه و تعالى Berfirman :
Sesungguhnya Saqar itu adalah salah satu bencana yang amat besar, sebagai ancaman bagi manusia.
(QS. Al-Mudassir 35-36)

Sesungguhnya Allah سبحانه و تعالى semata-mata memberikan peringatan dan gambaran kepada Seluruh Manusia tentang neraka Saqqar ini, yaitu bagi siapa yang mau menerima peringatan dan menempuh jalan yang lurus dari Tuhannya.

(Sumber Tafsir Ibnu Katsir)
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #27  
Old 27-07-2016, 11:13 AM
FAUZEY_FX FAUZEY_FX is online now
Legendary Member

FAUZEY_FX's Avatar
 
Trader Rating: (17)
Join Date: Nov 2010
Location: Sekadar Di Pinggiran Ukay..
Posts: 17,578
Thanks (Received): 428
Likes (Received): 57
Dislikes (Received): 14
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by aduka1985 View Post
Ada hamba ALLAH bertanya kalau dia lama tak solat bertahun tahun....kena ganti balik ke?sebagai orang yang bukan pakar dalam bidang ni..hanya mampu jawab semua hutang kena bayar..tapi dia tanya balik..kalau buat takat temampu je dan janji tak kan tinggal solat dah pas ni.cam mana??ada yg bley jwb?
InshaAllah..moga2 Allah ampunkan dosanya dan terima taubatnya..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #28  
Old 27-07-2016, 11:14 AM
FAUZEY_FX FAUZEY_FX is online now
Legendary Member

FAUZEY_FX's Avatar
 
Trader Rating: (17)
Join Date: Nov 2010
Location: Sekadar Di Pinggiran Ukay..
Posts: 17,578
Thanks (Received): 428
Likes (Received): 57
Dislikes (Received): 14
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by chulax12 View Post
"Neraka Saqar & Para Penghuninya"

Allah سبحانه و تعالى Berfirman :
Tahukah kamu apakah (neraka) Saqar itu?, Saqar itu tidak meninggalkan dan tidak membiarkan. (Neraka Saqar) adalah pembakar kulit manusia. Dan di atasnya ada sembilan belas (malaikat penjaga).
(QS. Al-Mudassir 27-30)

Dalam Tafsir Ibnu Katsir menjelaskan tentang Ayat diatas :
Menurut Ibnu Buraidah : Saqqar adalah tempat yang sangat mengerikan dan menakutkan, yang memakan daging mereka. Abu Razin mengatakan bahwa api neraka saqar itu menjilat kulit dengan sekali jilatan, sehingga menghanguskan kulit menjadi hitam kelam. Sedangkan mereka tetap menjalani siksaan itu, dan tidaklah mereka mati dan juga tidak hidup. Dan Neraka Saqqar dijaga oleh 19 Malaikat penjaga, menurut Ibnu Abbas, penjaga neraka saqqar dari barisan terdepan malaikat jabaniyah, bentuk tubuh mereka besar2 dan penampilan mereka sangat kasar lagi bengis.

Untuk Siapa Neraka Saqqar ini ??
Allah سبحانه و تعالى berfirman :
"Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka)?"
Mereka menjawab: "Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan shalat, dan kami tidak (pula) memberi makan orang miskin, dan adalah kami membicarakan yang bathil, bersama dengan orang-orang yang membicarakannya, dan adalah kami mendustakan hari pembalasan, hingga datang kepada kami kematian".
(QS. Al-Mudassir 42-47)

Yaitu :
1. Orang2 yg tidak mau mengerjakan Shalat, tidak mau sujud & Ruku, sombong serta merasa tidak mengenal dan tidak membutuhkan Tuhannya.
2. Tidak pernah bersedekah & memberi makan kepada Fakir Miskin dan tidak pernah perduli serta tidak membantu dan menolong kepada orang2 fakir miskin.
3. Membicarakan Hal2 yang bathil bersama dengan kelompoknya, yaitu membicarakan hal2 yang dimurkai oleh Allah. Membicarakan kemaksiatan, kedustaan, fitnah serta kejahatan, lalu melaksanakan kebathilan tersebut.
4. Mendustakan hari pembalasan, yaitu mengingkari dan tidak percaya akan hari kiamat dan hari dimana segala amal akan dipertanggung jawabkan di hadapan Tuhannya.

Allah سبحانه و تعالى Berfirman :
Sesungguhnya Saqar itu adalah salah satu bencana yang amat besar, sebagai ancaman bagi manusia.
(QS. Al-Mudassir 35-36)

Sesungguhnya Allah سبحانه و تعالى semata-mata memberikan peringatan dan gambaran kepada Seluruh Manusia tentang neraka Saqqar ini, yaitu bagi siapa yang mau menerima peringatan dan menempuh jalan yang lurus dari Tuhannya.

(Sumber Tafsir Ibnu Katsir)
good sharing tuan..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #29  
Old 27-07-2016, 12:41 PM
FAUZEY_FX FAUZEY_FX is online now
Legendary Member

FAUZEY_FX's Avatar
 
Trader Rating: (17)
Join Date: Nov 2010
Location: Sekadar Di Pinggiran Ukay..
Posts: 17,578
Thanks (Received): 428
Likes (Received): 57
Dislikes (Received): 14
Active Level
My Mood:
Default

semoga kita tergolong dalam golongan yg tidak melalaikan solat..amin..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #30  
Old 27-07-2016, 01:10 PM
sayid83 sayid83 is offline
Active Member

sayid83's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jun 2012
Posts: 2,200
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by zanuar View Post
Tt....klau org tu solat 5 waktu penuh,posa pun penuh tapi ada tabiat berdusta yakni tidak jujur dan tidak amanah....Allah letak dia kat mana?
hanya Allah yang maha mengetahui dan maha pengampun...

apa yang ak blaja la...sesiapa yg cukup solatnya dan puasanya tp masih berdusta maka ada sesuatu dalam solat dan puasanya yang tidak sempurna...

oleh itu perbaiki lah solat kita....
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 03:50 PM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you