Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Santai, Others

Santai, Others Santai, perngkongsian info, minta pertolongan ahli lain dan semua perbincangan yang tidak bersangkutan dengan forum lain. NO OFFTOPIC.

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 5,489
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 16,253
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 21,945
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 15-06-2017, 04:07 PM
protoculture protoculture is offline
Regular

protoculture's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2016
Posts: 664
Thanks (Received): 42
Likes (Received): 38
Dislikes (Received): 0
Active Level
Talking Edisi Malaysiana - 10 Fakta Menarik tentang Teh Tarik



Tahukah anda, teh tarik adalah minuman warisan kebangsaan di Malaysia? Siapa sahaja warganegara Malaysia pasti tahu apa itu teh tarik. Minuman lagenda kesukaan rakyat 1Malaysia juga amat digemari pelancong asing. Di sini ingin dikongsikan 10 fakta menarik minuman kesayangan rakyat Malaysia berbilang bangsa & agama ini.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #2  
Old 15-06-2017, 04:12 PM
stonz stonz is offline
Active Plus

stonz's Avatar
 
Trader Rating: (19)
Join Date: Sep 2008
Posts: 3,895
Thanks (Received): 83
Likes (Received): 3
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by protoculture View Post


Tahukah anda, teh tarik adalah minuman warisan kebangsaan di Malaysia? Siapa sahaja warganegara Malaysia pasti tahu apa itu teh tarik. Minuman lagenda kesukaan rakyat 1Malaysia juga amat digemari pelancong asing. Di sini ingin dikongsikan 10 fakta menarik minuman kesayangan rakyat Malaysia berbilang bangsa & agama ini.
mana faktanya?
__________________
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #3  
Old 15-06-2017, 04:12 PM
Niyang Niyang is offline
CG Top Poster Club

Niyang's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 34,421
Thanks (Received): 72
Likes (Received): 83
Dislikes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

fakta ke auta ni tt? ngeee

yg pasti aku dah lame stop minum tea tarik... pasal kolestrol aku tinggi... la nih.. sume maintain balik... hehehe...
__________________
"Jika inginkan tempat di sisi Matahari, bersedialah utk terbakar"

"Kita memerlukan kegelapan untuk melihat Bintang"
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #4  
Old 15-06-2017, 04:14 PM
protoculture protoculture is offline
Regular

protoculture's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2016
Posts: 664
Thanks (Received): 42
Likes (Received): 38
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Fakta 1:



Teh Tarik merupakan minuman yang sering dihidangkan di restoran mamak atau gerai mamak, yang menjadi budaya di kawasan kampung & kawasan urban. Disebabkan minuman ini menjadi kegemaran rakyat Malaysia, ia telah diiktiraf & diisytiharkan sebagai Warisan Kebangsaan 2009 oleh Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian & Warisan pada ketika itu iaitu Datuk Seri Mohd Shafie Apdal di Sekolah Victoria Institution (VI) pada 14 Februari 2009.

Dengan ini, teh tarik adalah minuman kebangsaan rakyat Malaysia. Tiada negara lain yang boleh menuntut atau meng-klaim teh tarik ini dari kita. Jika mau juga, langkah mayat kami dulu .... ceewahhh ...
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #5  
Old 15-06-2017, 04:16 PM
protoculture protoculture is offline
Regular

protoculture's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2016
Posts: 664
Thanks (Received): 42
Likes (Received): 38
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Fakta 2:



Kemahiran menarik Teh tarik adalah suatu kemestian. Teh tarik yang benar2 sedap bergantung kepada kepandaian pembuat teh tarik menarik teh mengikut gaya yang tersendiri. Rasa kesedapan, kemanisan dan 'kelemakan' teh tarik juga unik bergantung kepada gaya tarik teh dari satu kedai ke satu kedai mamak yang lain. Rakyat Malaysia secara umum meletakkan kesedapan satu2 teh tarik itu kepada si pembancuh & penarik teh tarik di restoran / gerai mamak kegemaran mereka!
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #6  
Old 15-06-2017, 04:17 PM
protoculture protoculture is offline
Regular

protoculture's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2016
Posts: 664
Thanks (Received): 42
Likes (Received): 38
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Fakta 3:



Tahukah anda, tidak seperti makanan / minuman tradisi lainnya, Teh Tarik adalah satu2nya minuman dimana ia kerap dipertandingkan dari segi kesenian kemahiran menarik Teh Tarik. Saban tahun, pertandingan membuat teh tarik menjadi perhatian ramai & juga dipertontonkan di kaca TV, mendapat penajaan dari badan2 korporat, dan menjadi tarikan utama promosi pelancongan di Malaysia!

Keunikan para peserta menunjukkan gaya dan aksi menarik teh dengan kreatif tanpa menumpahkan walau setitis air teh ke lantai sering memukau para juri dan penonton. Ini barulah seni namanya!
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #7  
Old 15-06-2017, 04:19 PM
protoculture protoculture is offline
Regular

protoculture's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2016
Posts: 664
Thanks (Received): 42
Likes (Received): 38
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Fakta 4:



Difahamkan, antara kandungan teh tarik adalah susu pekat manis (condensed milk).Ia amat penting dalam memastikan teh tarik sentiasa manis dan kaw rasanya. Kerana itulah lebih 1/3 kandungan teh tarik bergantung kepada susu pekat manis.

Kerana Teh Tarik jugalah, rakyat Malaysia adalah pengguna terbesar produk susu pekat manis di dunia secara perkapita. Haaaa, ni mesti ramai tak tahu kan? Rekod dunia tu beb!
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #8  
Old 15-06-2017, 04:21 PM
protoculture protoculture is offline
Regular

protoculture's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2016
Posts: 664
Thanks (Received): 42
Likes (Received): 38
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Fakta 5:



Difahamkan, teh tarik berasal dari produk yang terhasil lebih ratusan tahun kesan 'asimilasi & percampuran budaya tempatan' yang melibatkan deria rasa, citarasa dan tarikannya ke atas semua bangsa yang kini terdapat di Malaysia.

Maka tak mustahillah Teh Tarik diisytiharkan sebagai minuman Warisan Kebangsaan. Orang Mamak buat teh tarik, Melayu buat teh tarik, India buat teh tarik, Cina pun buat teh tarik, Bumiputra lainnya pun buat teh tarik! Yang menariknya, penggemar teh tarik boleh menilai teh tarik yang diminumnya kepada bangsa si pembancuh teh tarik. Begitu uniknya rasa teh tarik bergantung kepada setiap etnik yang menyumbang kepada pembuatannya.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #9  
Old 15-06-2017, 04:22 PM
achok achok is offline
Legendary Member

achok's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Jul 2008
Posts: 13,234
Thanks (Received): 43
Likes (Received): 59
Dislikes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

byk je negara yang ada teh tarik ni....

mungkin dari segi penyediaan yg berbeza sikit.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #10  
Old 15-06-2017, 04:24 PM
protoculture protoculture is offline
Regular

protoculture's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2016
Posts: 664
Thanks (Received): 42
Likes (Received): 38
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Fakta 6:



Penggemar Teh Tarik tidak mengenal warna kulit, bahasa atau agama atau darjat mahupun fahaman politik. Kerana itulah ia dianggap sebagai minuman perpaduan. Dari penyapu sampah hinggalah kepada orang kenamaan hatta orang istana sekalipun, semuanya menjamu hidangan teh tarik.

Bagi mereka yang tidak sukakan minuman kebangsaan ini, mereka ini semuanya anti sosial. Taknak bercampurgaul dengan masyarakat.

Teh Tarik juga adalah minuman rasmi penyokong bolasepak di Malaysia yang bertandang ke kedai2 mamak untuk menyaksikan perlawanan bolasepak antarabangsa mahupun liga tempatan.

Hah, tu diaaaa ...
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 06:42 AM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you