Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 5,315
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 16,040
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 21,829
More...
Reply
 
Thread Tools
  #51  
Old 23-06-2017, 05:11 AM
d_conan d_conan is online now
CG Top Poster Club

d_conan's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Aug 2011
Posts: 20,874
Thanks (Received): 110
Likes (Received): 113
Dislikes (Received): 82
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by onewafer View Post
Hahahha. Mcm tu pun ada?

Dia tak suka ang jd detective kot?




.
itu la pasai.. aku pun terkejut... hahaha..

dia igt aku wat pala kot.. aku xkn ckp klu benda aku xtau.. haha
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #52  
Old 23-06-2017, 06:50 AM
TT TT is online now
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 109,304
Thanks (Received): 194
Likes (Received): 5165
Active Level
My Mood:
Default

Mahu campur tangan kerajaan


Pengusaha stesen minyak Caltex, Fauziah Ahmad Fadzil menyerahkan surat aduan kepada Nadzim Johan (dua dari kanan) sambil diperhatikan pengadu lain (dari kiri) Ab. Halim Mohamad dan Simon Yong serta Fadzilah Ab. Hamid (belakang) di Kuala Lumpur, semalam. UTUSAN/Roy Azis Abd. Aziz

KUALA LUMPUR 22 Jun - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) digesa membantu mencari penyelesaian masalah 15 pengusaha stesen minyak yang diminta menamatkan operasi oleh Caltex tanpa sebarang alasan yang munasabah.

Menurut Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, kesemua pengusaha stesen minyak berkenaan kini berada dalam keadaan tertekan kerana mereka tidak mengetahui kesilapan masing-masing sehingga memaksa mereka menghentikan operasi perniagaan yang telah dijalankan lebih 10 tahun lalu.

“Tindakan syarikat minyak Caltex memberi notis terlalu singkat iaitu 30 hari sangat tidak adil kerana mencabul hak kami selaku ahli perniagaan.

“Sebab itu kami merayu supaya KPDNKK masuk campur menyelesaikan masalah ini memandangkan pengusaha telah mematuhi kesemua arahan dan peraturan yang te*lah ditetapkan kerajaan serta syarikat minyak berkenaan,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Isnin lalu, 15 orang pengusaha stesen minyak terbabit berang dengan tindakan Caltex yang memberi notis kepada mereka agar menamatkan perkhidmatan dalam tempoh 30 hari, sekali gus menyebabkan kira-kira 200 kakitangan hilang pekerjaan.

Mengulas lanjut, Nadzim berkata, syarikat Caltex sepatutnya memberi peluang untuk bersemuka dan berunding dengan kesemua pengusaha terbabit bagi menjelaskan masalah yang mereka hadapi.

Sementara itu, seorang pengusaha stesen minyak, Fauziah Ahmad Fadzil berkata, kes itu sangat mengejutkan kerana beliau telah menjalankan perniagaan tersebut sejak 18 tahun lalu, tanpa melanggar undang-undang atau sebarang peraturan yang ditetapkan oleh syarikat minyak berkenaan.

“Saya merayu supaya masalah ini dapat diselesaikan dengan segera kerana ia mengakibatkan kami berdepan dengan kerugian yang besar jika stesen minyak ini ditutup,” katanya yang menjalankan perniagaan tersebut di Jalan Subang, di Shah Alam.

Seorang lagi pengusaha, Simon Yong memberitahu, keadaan itu menyebabkan beliau merasakan telah dizalimi dan akan menuntut haknya dan berusaha sedaya-upaya agar masalah tersebut dapat diselesaikan.

“Saya berhak mengetahui kesilapan yang telah saya lakukan sehingga syarikat Caltex mengarahkan supaya menamatkan operasi, sedangkan kami tidak melakukan sebarang kesilapan,” ujarnya yang banyak kali mendapat pengiktirafan sebagai pengusaha stesen minyak cemerlang sebelum ini.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/berita/nasi...#ixzz4km4SLdpV
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
  #53  
Old 23-06-2017, 07:09 AM
jaws_am jaws_am is offline
Active Plus

jaws_am's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Location: wherever you are
Posts: 4,132
Thanks (Received): 43
Likes (Received): 168
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by opin View Post
Sepatutnya kos melaksanakan perkhidmatan layan diri, termasuk pemasangan alat-alat automasi dan penyelenggaraan alat tersebut ditanggung sepenuhnya syarikat minyak (Caltex) dan tidak dikenakan sebarang caj sama ada langsung atau tidak langsung kepada pengusaha stesen minyak.

“Kami mematuhi arahan kerajaan yang dikeluarkan kepada Caltex, malangnya Caltex tetap minta kami menanggung kos itu sendiri sehinggalah mereka menang kes di Mahkamah Persekutuan yang menyebabkan kami perlu membayar ganti rugi RM300,000 setiap pengusaha,” katanya.

X faham kenyataan ni, kerajaan kata di tanggung oleh pihak caltex, bila masuk mahkamah, pengusaha lak kalah kes.
depend pada terma dan syarat2 perjanjian dan cara lawyer handle kes..
secara logiknya kena patuh pada law kerajaan..
namun masih boleh dipertimbang mengikut situasi dan suasana..

aku anggap kesilapan mereka dlm ingkar arahan caltex..
siap lawan kt mahkamah..pastu kalah..

so skrng caltex pun x berminat nak layan pengusaha jenis x reti follow arahan..

memandangkan mereka dah rugi..

why not diorang burukkan nama caltex di media..

biar rakyat nilai sendiri..

this is bisness.. value jenama itu penting..

how caltex handle case dgn menjaga nama..

aku yakin.. caltex nak kena buang duit banyak lagi lepas nih..
untuk pulihkan jenama..
__________________
So long, and thanks for all the fish

Last edited by jaws_am; 23-06-2017 at 07:14 AM..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #54  
Old 23-06-2017, 10:14 AM
sapit87 sapit87 is offline
Super Active

sapit87's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2012
Posts: 6,106
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 18
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

org ckp isi mnyak caltex bagus minyaknye...tp aku jrg g caltex,ntah rasa mcm stesen x lengkap je,kadang toilet pon ade 1 je,surau xde,mart dia pon xde bende dia jual.g petronas jgk senang kat merata cerok ade..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #55  
Old 23-06-2017, 10:55 AM
puyol puyol is offline
Legendary Member

puyol's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Jun 2011
Posts: 14,667
Thanks (Received): 725
Likes (Received): 81
Dislikes (Received): 1
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by sapit87 View Post
org ckp isi mnyak caltex bagus minyaknye...tp aku jrg g caltex,ntah rasa mcm stesen x lengkap je,kadang toilet pon ade 1 je,surau xde,mart dia pon xde bende dia jual.g petronas jgk senang kat merata cerok ade..
Bagus bagi den BHP dengan Caltex je.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #56  
Old 17-07-2017, 08:37 PM
pecot85 pecot85 is offline
CG Top Poster Club

pecot85's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jan 2009
Location: kuching
Posts: 26,700
Thanks (Received): 240
Likes (Received): 136
Dislikes (Received): 3
Active Level
Send a message via Yahoo to pecot85
Default Yusuf Azmi PPIM TERJAH Kes Penganiayaan Syarikat CALTEX Kepada 13 Pengusaha Stesennya

__________________
Time after time
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
  #57  
Old 17-07-2017, 09:20 PM
TT TT is online now
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 109,304
Thanks (Received): 194
Likes (Received): 5165
Active Level
My Mood:
Default

PPIM halang Caltex rampas stesen minyak



SHAH ALAM: Selepas menyerbu sebuah syarikat pajakan kenderaan minggu lalu, Pertubuhan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) sekali lagi menjadi orang tengah dalam tuntutan klien mereka.


Kali ini kumpulan itu menghalang Caltex menutup sebuah stesen minyak di bawah jenamanya apabila notis sebulan yang diberikan 15 Mei lalu tamat.

Pengusaha stesen minyak itu tidak dibenarkan menyerahkan kunci kepada wakil Caltex, dan menghalang syarikat minyak itu menyedut keluar minyak di stesen tersebut.

“Caltex Malaysia tidak memberi sebab kenapa premis ini diarahkan tutup,” kata Pengarah Unit Tindakan Khas PPIM Yusuf Azmi kepada FMT.

“Kita tetap dengan pendirian kita tidak akan serah kunci dan tidak benarkan mereka sedut minyak selagi tiada perbincangan,” tambanya, dan menambah PPIM tidak berhasrat melanggar sebarang peraturan atau mencari gaduh dengan syarikat minyak itu.

“Cuma apa yang kita minta pihak Caltex Malaysia datang berbincang dengan cara baik. Hari ini mereka hantar wakil tapi wakil mereka tidak boleh jawab soalan kita sebab premis ini ditamatkan operasi.”

Terdahulu, pegawai dan kakitangan Caltex datang bersama lori tangki ke stesen minyak jenama itu yang diusahakan Fauziah Ahmad Fadzil di Shah Alam dan meminta premis itu diserahkan kembali kepada mereka.

Ketika ditanya FMT dan PPIM alasan premis itu ditamatkan operasi, wakil syarikat minyak itu menjawab “atas arahan pihak atasan mingikut terma kontrak yang ditetapkan” tanpa menggulas lanjut.

“Tindakan mereka ini seolah mahu membuli,” tegas Yusuf.

“Caltex Malaysia masih belum ada kuasa lagi untuk masuk ke kawasan ini sebab ini bukan ‘rumah dia’. Kawasan ini masih milik pengusaha lagi.”

Pada 20 Jun lalu, Fauziah bersama 14 pengusaha dari Johor, Negeri Sembilan, Selangor dan Perak mengadakan sidang media membidas penamatan operasi stesen mereka yang diterima melalui notis 15 Mei lalu. Caltex memberikan tempoh 30 hari untuk menyerahkan stesen masing-masing.

Susulan itu, Fauziah berkata mereka akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Caltex kerana menamatkan operasi mereka “tanpa alasan munasabah”, selain menyebabkan 200 pekerja mereka hilang pekerjaan.

“Saya sudah kira kalau ditutup sekarang ini kerugian kami hampir RM20 juta untuk 1 stesen. Kami juga telah adukan perkara ini kepada pihak KPDNKK dan kami juga jumpa menteri, beliau terkejut benda ini berlaku, malah menteri juga sudah bersetuju dengan mengarahkan Caltex supaya tidak membatalkan permit tapi perkara ini masih berlaku,” katanya.

Sementara itu, wakil peguam PPIM Datuk Hishamuddin Hashim berkata tindakan Caltex dilakukan secara tidak adil dan bertentangan dengan undang-undang.

“Apabila kita semak bentuk perjanjian kita dapati bahawa sekiranya penamatan ini berlaku ia mestilah bersifat tidak menganiayai atau kena berlaku adil kepada pengusaha, malah setakat ini tidak ada perintah mahkamah yang dikeluarkan kepada pihak Caltex Malaysia untuk halau pengusaha,” katanya

Hishamuddin pada masa sama tidak menolak kemungkinan tindakan Caltex ini mempunyai kaitan dengan tindakan undang-undang yang dibawa 15 pengusaha stesen minyak itu terhadap syarikat minyak itu sebelum ini.

Caltex sebelum ini didakwa melanggar arahan kerajaan berkaitan pelaksanaan perkhidmatan layan diri di stesen minyak, yang menurut mereka syarikat minyak itu perlu menanggung kos melaksanakan perkhidmatan layan diri, termasuk alat automasi dan penyelenggaraan alat tersebut, tanpa sebarang caj langsung atau tidak langsung dikenakan ke atas pengusaha stesen minyak.

Menurut Fauziah, keputusan Mahkamah Persekutuan bagaimanapun menyebelahi Caltex dan meereka perlu membayar ganti rugi RM300,000 setiap seorang.

“Kami tidak menolak kemungkinan disebabkan kes di mahkamah sebelum ini, mereka semua ditamatkan kontrak. Semua yang lawan Caltex di mahkamah sebelum ini berhubung isu dibatalkan permit, bagaimanapun kenyataan rasmi daripada Caltex Malaysia mereka tidak kata itu sebabnya,” kata Hishamuddin.


http://www.freemalaysiatoday.com/cat...stesen-minyak/
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
  #58  
Old 17-07-2017, 09:23 PM
TT TT is online now
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 109,304
Thanks (Received): 194
Likes (Received): 5165
Active Level
My Mood:
Default

Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
  #59  
Old 17-07-2017, 09:30 PM
magnesium magnesium is offline
Super Active

magnesium's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Apr 2010
Posts: 9,731
Thanks (Received): 158
Likes (Received): 53
Dislikes (Received): 1
Active Level
Default

x boleh buat apa

kalau caltex x hantar minyak dorang nak jual minyak apa?
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #60  
Old 17-07-2017, 09:50 PM
alep_tk alep_tk is offline
Regular

alep_tk's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2012
Posts: 415
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Blog Entries: 2
Active Level
Default

masyuk ah pee pee ai yem. sekali tolong, 10% chaa
__________________
Carian kereta secara pantas :
https://www.facebook.com/SerembanSupremeCarImporter/
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 10:53 AM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you