Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 5,315
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 16,040
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 21,829
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 02-03-2017, 08:56 AM
sekam padi sekam padi is offline
Super Active

sekam padi's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Dec 2006
Posts: 8,665
Thanks (Received): 45
Likes (Received): 97
Dislikes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default PM mahu LHDN optimum kutipan cukai

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mahu Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) mengoptimumkan kutipan cukai untuk memastikan tempo pembangunan dan kualiti perkhidmatan yang lebih baik kepada rakyat.

Najib yang juga menteri kewangan berkata sekiranya hasil negara menguncup, ia akan memberi kesan buruk.

Memberikan contoh, beliau berkata terdapat negara Eropah yang terpaksa meminjam dari negara lain kerana keengganan rakyat membayar cukai dan juga kegagalan pihak berkuasa mengutip cukai.

"Justeru, perlu kita lakukan apa sahaja yang termampu untuk terus memastikan LHDN dapat mengutip cukai secara optimum.

"Kita tidak mahu ada pihak yang tidak mahu membayar cukai ataupun 'the underground economy' meluas sehingga menyebabkan kehilangan hasil yang begitu ketara kepada negara kita.

"Inilah yang patut kita lakukan supaya kelompongan itu dapat dikecilkan dan dapat dihapuskan sama sekali melalui tindakan kutipan cukai yang lebih cekap," katanya di majlis Hasilian Bersama Perdana Menteri bersempena sambutan Hari Hasil Ke-21 di Cyberjaya semalam.

Najib berkata elemen takut perlu ada dalam kalangan pihak yang cuba mengelak daripada membayar cukai bahawa "mereka tidak mungkin terlepas daripada pihak LHDN".

Dengan adanya elemen itu, beliau percaya budaya membayar cukai akan menjadi lebih mantap dalam kalangan rakyat.

"Kalau rakyat sedar bahawa ini bukan sahaja satu tanggungjawab sosial dan moral tetapi ia juga tanggungjawab dituntut agama kerana ini adalah kewajipan kita untuk melunaskan cukai.

"Apabila kita bayar cukai, inilah sumbangan kita kepada negara dan kepada kesejahteraan rakyat.

"Dengan adanya sikap seperti ini, maka sebuah negara akan terus berkembang dan mencapai tahap kejayaan yang lebih besar," katanya sambil menambah bahawa usaha kerajaan menyediakan pendidikan berkualiti, kesihatan dan pembangunan infrastruktur memerlukan hasil.

Pada tahun lepas, LDHN berjaya mengutip sebanyak RM114 bilion sekaligus menyumbang 52.51 peratus hasil kerajaan.

Najib menetapkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) LHDN untuk mencapai kutipan RM127.7 bilion pada tahun ini.

Turut hadir ialah isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Lee Chee Leong dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah.

Di majlis itu, perdana menteri turut melancarkan enam program baru LHDN iaitu Kempen Klik e-Filing; Bayaran e-PCB/ e-DATA Potongan Cukai Berjadual (PCB) melalui nombor akaun PCB; bayaran melalui kad kredit atau debit di kaunter bayaran; e-Lejar syarikat; Hasil Info Data System (HIDS); dan e-Permohonan pindaan BE.


https://www.malaysiakini.com/news/37...edium=facebook
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #2  
Old 02-03-2017, 09:00 AM
stephankaan stephankaan is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2017
Posts: 281
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 4
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

lu bayar brapa banyak?
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #3  
Old 02-03-2017, 09:00 AM
sansorrow sansorrow is online now
Super Active

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2011
Posts: 5,260
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 29
Dislikes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

banyak sumbangan kita pada negara tercinta
__________________
..................................................

https://www.myfxbook.com/members/San...rrowfx/1780210

..................................................
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #4  
Old 02-03-2017, 09:07 AM
estacoco estacoco is offline
Super Active

estacoco's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: May 2008
Posts: 7,064
Thanks (Received): 7
Likes (Received): 3
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Rasa macam akan ada barang naik harga je
__________________
Me myself and I
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #5  
Old 02-03-2017, 09:29 AM
kawebiz kawebiz is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,857
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 2
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to kawebiz Send a message via Skype™ to kawebiz
Default

mmg betul laa moto kerajaan tu
rakyat didahulukan..
dri lahir sapai mati..x dpt nak elak cukai..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #6  
Old 02-03-2017, 09:30 AM
tomie tomie is offline
CG Hardcore

tomie's Avatar
 
Trader Rating: (31)
Join Date: Dec 2006
Location: Sedaka, Yan
Posts: 70,815
Thanks (Received): 7806
Likes (Received): 74
Dislikes (Received): 1
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

zakat sudah....cukai sudah..gst sudah...in the same year!
semuanya hole in one!
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #7  
Old 02-03-2017, 09:31 AM
kariffin kariffin is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2010
Posts: 310
Thanks (Received): 7
Likes (Received): 1
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Duit GST tu ckup lg ker sampai nak optimum ni
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #8  
Old 02-03-2017, 09:33 AM
tomie tomie is offline
CG Hardcore

tomie's Avatar
 
Trader Rating: (31)
Join Date: Dec 2006
Location: Sedaka, Yan
Posts: 70,815
Thanks (Received): 7806
Likes (Received): 74
Dislikes (Received): 1
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

kerja..kutip kutip jer...
optimumkan target pelabur antarabangsa tu..
baru dunia buka mata...

baru dunia luaq nampak negara ni...mempunyai idea2 yg mantop dlm menjana ekonomi tanpa mengganggu poket rakyatnya...
rakyat maju..negara maju...


** mcm trader fx.....rajin masukkan duit antarabangsa ke dlm negara mesia.....rakyat jugak yg kena gigih..

Last edited by tomie; 02-03-2017 at 09:37 AM..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #9  
Old 02-03-2017, 09:41 AM
akudotcom akudotcom is offline
Active Member

akudotcom's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,203
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 77
Dislikes (Received): 57
Active Level
My Mood:
Default

"elemen takot perlu ada dalam kalangan pihak yang cuba mengelak dripada membayar cukai..."

elemen takot tak perlu ada dalam kalangan pihak yang melesapkan duit negara....
__________________
AKU NAMPAK APA YG ENGKAU NAMPAK

* To Multi-Level Marketing (MLM) and Network Marketing people : dont lie about ur income.. sampai bila nak menipu org?
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #10  
Old 02-03-2017, 09:43 AM
dausbiz dausbiz is online now
CG Top Poster Club

dausbiz's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2015
Location: www.rahsiafirdaus.com
Posts: 29,502
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 304
Dislikes (Received): 6
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by estacoco View Post
Rasa macam akan ada barang naik harga je
Allahuakhbar Ya Allah ya Tuhanku selamatkan la Malaysia kami
__________________
Dapatkan Info PERCUMA RAHSIA Kenikmatan SEKS Sebenar Lelaki Wanita Terbaik Malaysia
dan Dapatkan RAHSIA Komisyen Lebih RM1,000 ke Akaun Bank Anda
di
www.rahsiafirdaus.com

Sebarang Pertanyaan Hubungi Firdaus 016-4650338
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 10:51 AM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you