Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Debate & Mature Discussion

Debate & Mature Discussion This section is not like "Santai" style. This is the place to debate things, as well as strike up a more mature conversation. Respect other people's opinions and do not flame nor troll. Immediate suspension will be imposed.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #21  
Old 01-08-2017, 08:49 AM
akudotcom akudotcom is online now
Active Member

akudotcom's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,612
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 219
Active Level
My Mood:
Default

Kerajaan sekular
__________________
AKU NAMPAK APA YG ENGKAU NAMPAK

* To Multi-Level Marketing (MLM) and Network Marketing people : dont lie about ur income.. sampai bila nak menipu org?
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #22  
Old 01-08-2017, 09:05 AM
hj_maikel hj_maikel is offline
CG Top Poster Club

hj_maikel's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: May 2010
Location: semenanjung emas
Posts: 23,572
Thanks (Received): 378
Likes (Received): 479
Active Level
My Mood:
Default

Kena teliti dulu apa digariskan sehingga jatuh haramnya rokok... takut ada klause2 tertentu...
Reply With Quote
  #23  
Old 01-08-2017, 09:08 AM
midi2020 midi2020 is offline
Active Plus

midi2020's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Feb 2012
Posts: 2,522
Thanks (Received): 4
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by apoeki View Post
bukan majlis fatwa kebangsaan cakap haram ke

ARKIB : 03/12/2008
Warta fatwa haram rokok terpulang kerajaan negeri
KUALA LUMPUR 2 Dis. - Majlis Muzakarah Fatwa Kebangsaan tidak boleh memaksa kerajaan negeri mewartakan fatwa berkaitan rokok yang telah diputuskan haram kerana ia terletak di bawah Jabatan Mufti Negeri masing-masing.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, majlis itu telah memutuskan bahawa merokok adalah haram sebelum mewartakannya pada 1997.

"Keputusan mengharamkan rokok itu juga dibuat berdasarkan kajian secara menyeluruh dan mendalam daripada pelbagai konteks dan perspektif mengikut hukum syarak.

"Sehubungan itu, ia terpulang kepada kerajaan negeri masing-masing untuk menentukan sama ada ia patut diwartakan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas isu yang dibangkitkan di Parlimen berhubung fatwa pengharaman rokok yang dibuat pada 1997 dan sehingga kini belum diwartakan oleh kerajaan-kerajaan negeri.

Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai memberitahu Dewan Rakyat semalam bahawa pihaknya akan mengadakan perbincangan dengan pelbagai pihak yang arif dalam agama Islam untuk meminta supaya fatwa pengharaman rokok diwartakan dengan segera bagi memastikan jumlah perokok dapat dikurangkan.

Wan Mohamad berkata, pihaknya tidak merasakan langkah mewartakan fatwa pengharaman rokok itu mustahak kerana ia tidak memberi kesan drastik ke atas perokok.

Jelas beliau, apa yang penting adalah mempertingkatkan kempen kesedaran bahaya merokok seperti yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan yang melarang perbuatan merokok di tempat-tempat awam.

"Perkara ini juga memerlukan kerjasama daripada para perokok sendiri. Mereka lebih mengetahui kesan buruk merokok. Bagi orang Islam pula, hukum telah ditetapkan dan mereka seharusnya boleh membuat keputusan," katanya.

Sementara itu, Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria juga berpendapat bahawa mewartakan fatwa pengharaman rokok itu tidak penting sebaliknya pihak berkuasa perlu menghentikan import rokok.

"Cara tersebut lebih efektif berbanding penguatkuasaan undang-undang ekoran perokok akan tetap berdegil untuk berhenti daripada meneruskan tabiat buruk itu," ujarnya.

Mengenai hukum merokok, beliau berkata, sekiranya perbuatan merokok itu telah memudaratkan perokok, ia sememangnya haram.
__________________
Gadis comel nyanyi lagu #AWAY
Reply With Quote
  #24  
Old 01-08-2017, 09:15 AM
syamsoulcc syamsoulcc is offline
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,890
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 674
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by hj_maikel View Post
Kena teliti dulu apa digariskan sehingga jatuh haramnya rokok... takut ada klause2 tertentu...
teliti apanya...dah jelas2 rokok ni lebih banyak membawa mudarat...

bukan setakat mudarat kt diri sendiri, mudarat pada alam sekitar, mudarat pada org sekeliling, mudarat pada keturunan(anak2)..

bagi aku, yang mana yang suka cuba halalkan rokok sebenarnya boleh dikatakan pengamal ajaran islam sesat...

p/s: kalau vape tu mungkin boleh diteliti lagi...sbb 'orang' ckp vape tak bahaya....tak tahu la
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"
Reply With Quote
  #25  
Old 01-08-2017, 09:37 AM
azam74 azam74 is offline
Legendary Member

azam74's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Nov 2011
Posts: 10,071
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 58
Active Level
Default

kalau benda tu memudaratkan kpd badan, mmg huum ye haram nak amik..
__________________
TTR 901
Reply With Quote
  #26  
Old 01-08-2017, 09:37 AM
hj_maikel hj_maikel is offline
CG Top Poster Club

hj_maikel's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: May 2010
Location: semenanjung emas
Posts: 23,572
Thanks (Received): 378
Likes (Received): 479
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
teliti apanya...dah jelas2 rokok ni lebih banyak membawa mudarat...

bukan setakat mudarat kt diri sendiri, mudarat pada alam sekitar, mudarat pada org sekeliling, mudarat pada keturunan(anak2)..

bagi aku, yang mana yang suka cuba halalkan rokok sebenarnya boleh dikatakan pengamal ajaran islam sesat...

p/s: kalau vape tu mungkin boleh diteliti lagi...sbb 'orang' ckp vape tak bahaya....tak tahu la
Sebelum menjatuhkan sesuatu hukum pihak majlis agama akan membincangkan byk perkara dan hal2 yg berkaitan dgnnnya...

Sebelum hukum difatwakan telah ramai yg terbabit dan ketagih dgn gejala rokok ni..

Ini bkn isu menghalalkan tapi dia mesti ada klause2 dia... kategori mana yg diharamkan, kategori mana yg diharuskan dan kategori mana yg diwajibkan..

Sama mcm babî dihukum haram tp still boleh dimkn jika kategori darurat...
Sama mcm sutera ia haram utk lelaki tp bila memudharatkan kpd lelaki tersebut sbb tak boleh pakai pakaian selain sutera maka diharuskan utk memakai sutera...
Reply With Quote
  #27  
Old 01-08-2017, 09:39 AM
syamsoulcc syamsoulcc is offline
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,890
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 674
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by hj_maikel View Post
Sebelum menjatuhkan sesuatu hukum pihak majlis agama akan membincangkan byk perkara dan hal2 yg berkaitan dgnnnya...

Sebelum hukum difatwakan telah ramai yg terbabit dan ketagih dgn gejala rokok ni..

Ini bkn isu menghalalkan tapi dia mesti ada klause2 dia... kategori mana yg diharamkan, kategori mana yg diharuskan dan kategori mana yg diwajibkan..

Sama mcm babî dihukum haram tp still boleh dimkn jika kategori darurat...
Sama mcm sutera ia haram utk lelaki tp bila memudharatkan kpd lelaki tersebut sbb tak boleh pakai pakaian selain sutera maka diharuskan utk memakai sutera...
baiklah...faham2.....

sama mcm ganja...ganja utk khayal memang la haram...tapi utk perubatan dihalalkan....

tapi rokok ni,,bagi aku kebanyakan rokok memberi mudarat, langsung takde faedah...entahla
itu pendapat aku je la...
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"

Last edited by syamsoulcc; 01-08-2017 at 09:41 AM..
Reply With Quote
  #28  
Old 01-08-2017, 09:49 AM
matabulat matabulat is offline
Active Member

matabulat's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2016
Posts: 1,367
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 307
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
baiklah...faham2.....

sama mcm ganja...ganja utk khayal memang la haram...tapi utk perubatan dihalalkan....

tapi rokok ni,,bagi aku kebanyakan rokok memberi mudarat, langsung takde faedah...entahla
itu pendapat aku je la...
ssh nk diharam, baik golongan agamawan & profesional merokok..

melatah mereka ni nnt..

melainkn, rokok ni diwartakan ada najis mualazah dlm dia..baru takut org nk hisap.
Reply With Quote
  #29  
Old 01-08-2017, 09:49 AM
hj_maikel hj_maikel is offline
CG Top Poster Club

hj_maikel's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: May 2010
Location: semenanjung emas
Posts: 23,572
Thanks (Received): 378
Likes (Received): 479
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
baiklah...faham2.....

sama mcm ganja...ganja utk khayal memang la haram...tapi utk perubatan dihalalkan....

tapi rokok ni,,bagi aku kebanyakan rokok memberi mudarat, langsung takde faedah...entahla
itu pendapat aku je la...
Dia memang difatwakan haram tp mesti ada klause2 dia..
Kalau setakat baru2 nk belajar hisap itu mungkin haram tp kalau yg dah kategori penagih yg mana jika ditinggalkan boleh memudharatkan kpd pengamalnya maka itu yg mesti ada klause2 dia...

Sungguhpun begitu kena ada usaha utk berhenti merokok...
Reply With Quote
  #30  
Old 01-08-2017, 09:53 AM
Dss.Net Dss.Net is offline
Super Active

Dss.Net's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Sep 2013
Location: Somewhere
Posts: 6,464
Thanks (Received): 211
Likes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

ustazzzz pun duk rokok. hehek
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold