Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Debate & Mature Discussion

Debate & Mature Discussion This section is not like "Santai" style. This is the place to debate things, as well as strike up a more mature conversation. Respect other people's opinions and do not flame nor troll. Immediate suspension will be imposed.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 09-01-2016, 01:07 AM
jaws_am jaws_am is offline
Active Plus

jaws_am's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Location: wherever you are
Posts: 4,565
Thanks (Received): 47
Likes (Received): 234
Active Level
Default Pemikiran Barat Dalam Kehidupan

Pemikiran Barat Dalam Kehidupan

Aku nak kongsi satu video berkaitan dengan cara kita berfikir ( termasuk aku sendiri ) berkaitan dengan cara cepat jadi kaya..

Tetapi dalam video ini mendedahkan pemikiran itu salah.. dan kita sebenarnya cuba untuk merosakkan masa depan kita sendiri dan generasi akan datang..

perkongsian ini sekadar membawa kita renung semula apa yang kita nak capai dalam kehidupan.. tak kisah nak jadi kaya atau nak hidup selesa.. yang penting kita faham apa yang perlu dicapai.

video dari youtube ini merupakan animasi dakwah oleh Ustaz Nouman Ali khan dalam bahasa inggeris.

antara kandungan video ringkas ..

1) Contoh mentaliti donald thrump
2) beli harta dengan hutang / buat duit dengan hutang
3) tidak menghiraukan masa depan generasi akan datang
4) pemikiran kapitalis
5) kaitan dengan riba
6) pemikiran muslim

Selamat menonton


aku x kisah kalau kita dah terikat dan x mampu nak keluar dari sistem kapitalis..

harapan aku cuma kita ada niat+azam nak tanam pokok sikit untuk masa depan. Terpulang pada kemampuan dan keadaan masing-masing.

definasi tanam pokok nih agak umum.. perkara2/perbuatan yang membawa manafaat pada orang ramai.. aku x fokus pada mengeluarkan zakat atau sedekah.. itu perkara yang kita dah buat..

lebih kepada Community Service, kongsi ilmu, give something back. etc repair jalan berlubang.

Jika kita merupakan orang yang mengambil hasil dengan manipulasi sistem atau secara kebetulan mendapat peluang.. Pastikan kita turut berkongsi bersama hasil tersebut dengan orang yang kurang mampu.

tiada lagi konsep other people money, duduk diam buat duit, dll. Pemikiran sebegini merosakkan generasi masa depan.

soalan2 yang mungkin timbul.

1) aku usaha penat siang malam, kenapa nak kena kongsi hasil nih . Sedangkan orang lain malas ?

- tiada paksaan dalam perkara ini.. aku sekadar berkongsi untuk orang muda, pelapis2 generasi malaysia akan dtng. Jika pelapis skrng tak nak buat perubahan.. kita dah boleh lihat apa yang bakal berlaku 20-30 tahun akan dtng.

2) kalau aku seorang sahaja buat benda nih ada impak tak ?
- ya, walaupun kecil tetap ada impak.. mungkin tak nampak.

4) aku malas nak buat kerja2 komuniti nih.. duit pun takda.. ilmu pun tak banyak ?
- tak semestinya kerja komuniti.. sebarang perkara yang memberi impak pada masa hadapan sudah memadai.. sebagai contoh kongsi video ini dengan rakan anda.. supaya lebih ramai lagi yang faham konsep kehidupan orang islam sebenar.


Tambah Info 1 - 1/05/2016
Dalam thread yang aku ketengahkan ini..

fokus utama adalah "pemikiran barat yang negatif dalam membina kehidupan"..

salah satu cth pemikiran barat
1) kapitalis - pentingkan diri sendiri dalam mengumpul kekayaan sehingga melupakan kebajikan

Soalan - 03/09/2016
1) Pertanyaan tentang Pemikiran Barat

TT gagal definisikan pemikiran barat, riba dll tu bukan pemikiran barat, tu pemikiran semulajadi manusia yg tamak tak kiralahb dia barat ke timur ke..

1.gagal definasikan pemikiran barat
-setuju
2.riba bukan pemikiran barat
-setuju

Thread ini sekadar membuat perbandingan ringkas pemikiran dibuat oleh kebanyakkan orang islam sekarang dalam menentukan masa depan kehidupan masing2..

Thread ini tidak jelas tentang pemikiran barat secara total.. tetapi meletakkan barat sebagai satu contoh sesuai zaman sekarang dalam membuat perbandingan..

Riba dari zaman jahiliah lagi dah ada.. dan kita telah pun diberi peringatan tentang kesan buruk riba..

______________________________________________

kalau boleh thread nih x di letakkan di bahagian agama.. sebab aku nak dapat input warga cg secara santai.. pendapat, pandangan, self awareness, cadangan, penambahbaikkan

Terima Kasih sebab sudi baca..

Last edited by jaws_am; 02-01-2017 at 09:32 AM..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 09-01-2016, 01:12 AM
pecot85 pecot85 is offline
CG Top Poster Club

pecot85's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jan 2009
Location: kuching
Posts: 27,076
Thanks (Received): 240
Likes (Received): 244
Active Level
Default

empire state of mind
__________________
Time after time
Reply With Quote
  #3  
Old 11-01-2016, 02:36 PM
Jejaka Kedekut Jejaka Kedekut is offline
Legendary Member

Jejaka Kedekut's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2007
Posts: 11,086
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 4
Active Level
Default

kalau fikir generasi masa depan,takdelah pergi undi orang politik takleh pakai + bermasalah.tetapi kita buat jugak.sebab pemikiran kita unik bukan sebab ikut barat.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-01-2016, 02:50 PM
wantrader82 wantrader82 is offline
Active Plus

wantrader82's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Oct 2008
Posts: 3,636
Thanks (Received): 93
Likes (Received): 3
Active Level
Default

banyak juga nak kena pikir tu...
Reply With Quote
  #5  
Old 11-01-2016, 03:03 PM
miehensem miehensem is offline
Legendary Member

miehensem's Avatar
 
Trader Rating: (52)
Join Date: Dec 2007
Location: Sg.Petani Kedah
Posts: 13,233
Thanks (Received): 48
Likes (Received): 470
Active Level
My Mood:
Default

Bagus clip ni.. terima kasih tt
__________________
Sambung Bayar Keta+Fixed Income Utk Owner Keta
Viva 1.0 (A) RM100/day | Myvi 1.3 (A) RM130/day | Proton Persona 1.6 (A) RM150/Day
Sungai Petani Car Rental( SPCR Enterprise )
PM/Call/SMS : 011-19987867
Reply With Quote
  #6  
Old 11-01-2016, 03:57 PM
suprol suprol is offline
Legendary Member

suprol's Avatar
 
Trader Rating: (10)
Join Date: Nov 2009
Location: somewhere......
Posts: 13,025
Thanks (Received): 35
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

tak dop butang tengs lak.... good sharing tt
__________________

Reply With Quote
  #7  
Old 11-01-2016, 04:14 PM
AMHFZ AMHFZ is offline
Active Plus

AMHFZ's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Mar 2012
Location: Madrid, Espana
Posts: 4,454
Thanks (Received): 123
Likes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

nice sharing tt.. mmg manfaat untk kita
__________________
PEMBEKAL BABY BROOCH (KERONGSANG)
Boleh Campur-Campur Design
Harga: 1box (100pcs)= RM35
FREE DELIVERY DIKAWASAN KAJANG/BANGI/PUTRAJAYA (Call/Whatsapp: 0123746117/0146600016
!! ->> KLIK DISINI UNTUK MEMBUAT TEMPAHAN <<- !!
Reply With Quote
  #8  
Old 11-01-2016, 04:20 PM
tok_sheikh tok_sheikh is offline
Regular

tok_sheikh's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2010
Posts: 339
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

parking, balik nnt view
Reply With Quote
  #9  
Old 12-01-2016, 11:22 PM
regiment001 regiment001 is offline
Newbie

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2016
Posts: 21
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

terima kasih berkongsi
Reply With Quote
  #10  
Old 14-01-2016, 10:17 PM
jaws_am jaws_am is offline
Active Plus

jaws_am's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Location: wherever you are
Posts: 4,565
Thanks (Received): 47
Likes (Received): 234
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Jejaka Kedekut View Post
kalau fikir generasi masa depan,takdelah pergi undi orang politik takleh pakai + bermasalah.tetapi kita buat jugak.sebab pemikiran kita unik bukan sebab ikut barat.
orang2 yang undi ahli2 politik takleh pakai nih..
ada 2 golongan..
1) kroni - dapat habuan..
2) orang kampung - dapat habuan/bantuan.. terhutang budi

maaf tuan..
tiada kaitan dengan pemikiran unik..

golongan2 pemikiran barat ini terdiri daripada golongan berilmu..
belajar teknik2 manipulasi,ambil peluang,alert..
tetap ada susah senang dalam mencapai usaha tersebut..
buat duit adalah hidup dan mati diorang..
"ambil peduli" xda dlm list target kehidupan..

x dinafikan.. aku pun dlm katergori ini..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold