Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 24,061
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 54,663
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 42,027
More...
  #4301  
Old 04-08-2012, 08:03 PM
BlueDream BlueDream is offline
Legendary Member

BlueDream's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2007
Location: Depan PC
Posts: 12,780
Poster Rank: #183
Thanked 57 Times
Active Level
Default

mungkin papabaik boleh ikut sujud syiah cam ni kot



Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Sbb Allah kata solat je le camne org lain solat.
Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Saya kata saya ikut ritual solat. Bukan bacaan.
Bacaan itu Allah dah bagi tau terang2 dalam Quran.
Bila solat, recite the Quran. Abis citer.
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #4302  
Old 04-08-2012, 08:34 PM
hj_maikel hj_maikel is offline
Legendary Member

hj_maikel's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: May 2010
Location: semenanjung emas
Posts: 11,445
Poster Rank: #222
Thanked 366 Times
Active Level
My Mood:
Default

double troble

Last edited by hj_maikel; 04-08-2012 at 08:50 PM..
Reply With Quote
  #4303  
Old 04-08-2012, 08:35 PM
hj_maikel hj_maikel is offline
Legendary Member

hj_maikel's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: May 2010
Location: semenanjung emas
Posts: 11,445
Poster Rank: #222
Thanked 366 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Terima kasih bro krn jawapan itu.
Jadi bro mynor ni bukan syiah pun ler... nape org tuduh bro syiah?
Salah satu amalan ritual lillahi taala org syiah adalah "beatings"..
bagi saya tak salah kerana mereka buat ritual itu utk Allah SWT.
tengok.. lagi sorang dah buat fitnah terhadap allah secara terang2an...
Reply With Quote
  #4304  
Old 04-08-2012, 08:39 PM
hj_maikel hj_maikel is offline
Legendary Member

hj_maikel's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: May 2010
Location: semenanjung emas
Posts: 11,445
Poster Rank: #222
Thanked 366 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Saya tak pernah puas hati, secara ikhlasnya.
Tetapi saya cuba sedaya upaya utk ikut ajaran Allah
sebaik mungkin. Dan bagi saya sebaik2 ajaran Allah
itu ada dalam Quran semuanya.
owhhh sedaya upaya... aku nk tnyalah siapa yg mengajar nabi utk menjadi hamba allah yg beriman dan bertaqwa?
Reply With Quote
  #4305  
Old 04-08-2012, 09:48 PM
papabaik papabaik is offline
Super Active Member

papabaik's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2012
Posts: 4,229
Poster Rank: #887
Thanked 140 Times
Active Level
Default

Aji, takpe la aji.. aji taknak memahami Quran dgn baca terjemahan saya tak paksa abam aji.
Aji buatlah apa yg aji rasa betul utk fahami Islam tu. Kita masing2 dgn sedaya upaya cuba utk memahami Islam dgn cara yg masing2 fikir betul.

Yg pasti aji, atau sesapa pun takkan dapat menukar pegangan saya terhadap Quran, melainkan Allah lah jua. Ok tak aji?

Oraiittt... mai secawan kopi...
__________________
"Quran Is Easy. Do You Not Want To Learn?"
Bacalah Terjemahan Al-Quran Agar Anda Mendapat Petunjuk Dari Allah
Reply With Quote
  #4306  
Old 04-08-2012, 10:07 PM
hj_maikel hj_maikel is offline
Legendary Member

hj_maikel's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: May 2010
Location: semenanjung emas
Posts: 11,445
Poster Rank: #222
Thanked 366 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Aji, takpe la aji.. aji taknak memahami Quran dgn baca terjemahan saya tak paksa abam aji.
Aji buatlah apa yg aji rasa betul utk fahami Islam tu. Kita masing2 dgn sedaya upaya cuba utk memahami Islam dgn cara yg masing2 fikir betul.

Yg pasti aji, atau sesapa pun takkan dapat menukar pegangan saya terhadap Quran, melainkan Allah lah jua. Ok tak aji?

Oraiittt... mai secawan kopi...
ye betul saya setuju.. awak nk memahami alquran tu bagus saya setuju dan saya tiada masaalah.. ttapi biarlah dgn cara yg beradab dgn rasa taqwa dan insaf...

kamu tahu dan kenal siapa yg mula2 dahulu diamanahkan membukukan alquran..? saya nak cerita tp tk tahu sbb awak golongan yg takut utk percaya hadis, sejarah atau apa2 kisah berdasarkan ucapan manusia dari mulut ke mulut atau melalui catitan atau melalui amalan yg dilakukan secara turun temurun.. hnya kerana wujudnya manusia munafiq (mengikut perasaa kamu) dan juga awak berpegang pd surah yg mengisah ttg kitab lain selain alquran.. (tk ingat surah apa). so mahukah awak menerimanya..??
Reply With Quote
  #4307  
Old 04-08-2012, 10:18 PM
papabaik papabaik is offline
Super Active Member

papabaik's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2012
Posts: 4,229
Poster Rank: #887
Thanked 140 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by hj_maikel View Post
ye betul saya setuju.. awak nk memahami alquran tu bagus saya setuju dan saya tiada masaalah.. ttapi biarlah dgn cara yg beradab dgn rasa taqwa dan insaf...

kamu tahu dan kenal siapa yg mula2 dahulu diamanahkan membukukan alquran..? saya nak cerita tp tk tahu sbb awak golongan yg takut utk percaya hadis, sejarah atau apa2 kisah berdasarkan ucapan manusia dari mulut ke mulut atau melalui catitan atau melalui amalan yg dilakukan secara turun temurun.. hnya kerana wujudnya manusia munafiq (mengikut perasaa kamu) dan juga awak berpegang pd surah yg mengisah ttg kitab lain selain alquran.. (tk ingat surah apa). so mahukah awak menerimanya..??
Ish.. dia tak puas hati jugak tu..

Aji ingat saya baca terjemahan Quran takde rasa apa2 ke aji?
Nak cerita pun malu aji. Saya lelaki bukan pompuan.

Saya tak peduli siapa yg diamanahkan utk bukukan Quran. Yg saya
peduli:
1. Allah turunkan Quran melalui Jibril kepada Nabi.
2. Nabi menyampaikan Quran itu satu persatu sampai abis tanpa cacat cela (tiada ditambah dan tiada diedit edit).
3. Dan Allah jua yg menjaga Quran itu dgn cara Allah sendiri.

Dan, yg orang2 munafik dikalangan Rasul yg tiada siapa tahu itu bukan
perasaan saya yer... ini dalilnya. Dgn ayat mana lagi kita nak percaya, kalau bukan ayat2 Allah?

Dan di antara orang-orang yang di sekeliling kamu dari orang-orang "A'raab"
ada yang bersifat munafik dan (demikian juga) sebahagian dari penduduk
Madinah; mereka telah berkeras dengan sifat munafik
;
engkau tidak mengetahui mereka (bahkan)
Kamilah yang mengetahui mereka.
Kami akan
azabkan mereka berulang-ulang, kemudian mereka dikembalikan
kepada azab yang besar. - Surah At-Taubah ayat 101.

Fikir2kanlah Aji.
__________________
"Quran Is Easy. Do You Not Want To Learn?"
Bacalah Terjemahan Al-Quran Agar Anda Mendapat Petunjuk Dari Allah
Reply With Quote
  #4308  
Old 04-08-2012, 10:30 PM
unikimee unikimee is offline
Junior Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2011
Posts: 51
Poster Rank: #19040
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Bagus tread nih... Lama gak aku ikut...
Apa yg aku nampak, kesedaran mencarik jalan diredhai Allah semakin menular... Yang paling penting, kita sama-sama mencarik persamaan sesama kita, bukan perbezaan yg boleh membuat perpaduan kita sesama muslim semakin rapuh...
Reply With Quote
  #4309  
Old 04-08-2012, 10:38 PM
mydesk mydesk is offline
Super Active Member

mydesk's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2007
Posts: 4,873
Poster Rank: #751
Thanked 15 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by unikimee View Post
Bagus tread nih... Lama gak aku ikut...
Apa yg aku nampak, kesedaran mencarik jalan diredhai Allah semakin menular... Yang paling penting, kita sama-sama mencarik persamaan sesama kita, bukan perbezaan yg boleh membuat perpaduan kita sesama muslim semakin rapuh...
Bagus... makin banyak perbezaan kita cari, makin ramai umat Islam berpecah dan kena sembelih spt di Palstin dan Myammar...
__________________
Sekali-sekala tukar selera ke Wan Hassan Tomyam Antarabangsa.
Trusted Perodua/Proton Sales Agent - Hamizun 017-3840763
[20.100] Barang siapa berpaling daripada Al Qur'an maka sesungguhnya ia akan memikul dosa yang besar di hari kiamat,
Reply With Quote
  #4310  
Old 04-08-2012, 10:43 PM
mydesk mydesk is offline
Super Active Member

mydesk's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2007
Posts: 4,873
Poster Rank: #751
Thanked 15 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by dinxq View Post

OK mana dia ayat-ayat yang berlainan tu ? Hujah kena ada bukti..saya dok tunggu papa bawa bukti tu supaya saya boleh la salute pada dia..tapi sampai sekarang tak nampak lagi alih-alih dia bawa surah Iqra...ayat yang mula-mula turun masa Nabi SAW berkhalwat di gua hira.
Ini salah satu ayat pasal solat 5 waktu, ayat ni ada 2 waktu, maknanya ada 3 lagi... kena cari lah tu...

Straight to the point, masa saya belajar dulu saya tanya

Saya tanya: "Adakah solat 5 waktu akan berbeza bila saya belajar Al-Quran atau selepas saya faham betul2 Al-Quran"

Mereka jawab: "Sama, tiada perubahan"

Bila mereka kata tiada perubahan, saya follow aje, malas nak tanya lebih lanjut...

[73.9] (Dia-lah) Tuhan masyrik dan magrib, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, maka ambillah Dia sebagai pelindung.
__________________
Sekali-sekala tukar selera ke Wan Hassan Tomyam Antarabangsa.
Trusted Perodua/Proton Sales Agent - Hamizun 017-3840763
[20.100] Barang siapa berpaling daripada Al Qur'an maka sesungguhnya ia akan memikul dosa yang besar di hari kiamat,
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 08:19 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE