Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 25,259
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 55,992
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 43,155
More...
Reply
 
Thread Tools
  #81  
Old 14-08-2010, 01:43 AM
tudung87 tudung87 is offline
Legendary Member

tudung87's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: May 2008
Location: penang
Posts: 12,894
Poster Rank: #183
Thanked 69 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Procodine View Post
kalau xsilap ceq, depa semayang mengadap matahari..


p.s kalau salah tolong tunjukkan, jangan dok jolokkan plak..
urm.. kawan sy duk kat kg seronok.. dan, saya selalu pergi dan bermalam rumah dia..

xde pun tanda2 ahli keluarga dia menyembah matahari..

sembahyang sme arah kiblat, baca quran, berpuasa, kenduri arwah tu semua dibuat oleh orang yang sembah matahari ke?

__________________
ALLAH knows best
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #82  
Old 14-08-2010, 01:45 AM
Procodine Procodine is offline
Well-Known
Member

Procodine's Avatar

 
Trader Rating: (32)
Join Date: Mar 2007
Location: Daerah Pokok Sena
Posts: 7,391
Poster Rank: #446
Thanked 149 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tudung34 View Post
urm.. kawan sy duk kat kg seronok.. dan, saya selalu pergi dan bermalam rumah dia..

xde pun tanda2 ahli keluarga dia menyembah matahari..

sembahyang sme arah kiblat, baca quran, berpuasa, kenduri arwah tu semua dibuat oleh orang yang sembah matahari ke?

kg seronok aku xtau..
kampung padang pokok sena aku tau la.. meh sini..
__________________

- "It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupido than to open it and remove all doubt. " -



Reply With Quote
  #83  
Old 14-08-2010, 02:56 AM
saia saia is offline
Newbies

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2010
Posts: 4
Poster Rank: #45114
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by tudung34 View Post
urm.. kawan sy duk kat kg seronok.. dan, saya selalu pergi dan bermalam rumah dia..

xde pun tanda2 ahli keluarga dia menyembah matahari..

sembahyang sme arah kiblat, baca quran, berpuasa, kenduri arwah tu semua dibuat oleh orang yang sembah matahari ke?

saya skong tudung 34.. mereka sembahyang ikut sama arah kiblat.. bg org yg kata sembahyang ikut arah matahari tu, ada bukti ke? jgn fitnah sesuka hati.. berdosa besar...
Reply With Quote
  #84  
Old 14-08-2010, 03:05 AM
saia saia is offline
Newbies

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2010
Posts: 4
Poster Rank: #45114
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by tudung34 View Post
urm.. kat kg seronok?

weh, kg seronok tu byk org kaya2 tau.. nama je kampung, tapi byk umah besar2...

kalo sembah matahari, xkan pergi haji kat mekah kot?

ni zmn dulu2 yela kot.. zaman skrg, x pernah aku tau la.. tp, xtaula underground ada lg..
hmm bdasarkn sufihina pnye fakta, semua itu adalah fitnah, dan sufihina telah menjawab kesemua fitnah yg dilemparkn.. zaman dahulu pn tiada semua itu,semua itu hnyalah fitnah dr sesama saudara islam sndri..
Reply With Quote
  #85  
Old 14-08-2010, 03:11 AM
FaRid^sp FaRid^sp is offline
Well-Known
Member

FaRid^sp's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2009
Location: Sg Petani - Kedah
Posts: 5,734
Poster Rank: #627
Thanked 13 Times
Active Level
My Mood:
Default

sewajarnya pengikut ajaran sesat ni dihumban ke ISA
Reply With Quote
  #86  
Old 14-08-2010, 07:12 AM
msaifziec msaifziec is offline
Super Active Member

msaifziec's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Aug 2010
Posts: 2,525
Poster Rank: #1563
Thanked 59 Times
Active Level
Default

bawak bersabar sufihina..
Reply With Quote
  #87  
Old 16-08-2010, 01:58 AM
safari safari is offline
Newbies

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2010
Posts: 15
Poster Rank: #29865
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by FaRid^sp View Post
sewajarnya pengikut ajaran sesat ni dihumban ke ISA
Firaun ka mau hukum.
Reply With Quote
  #88  
Old 29-08-2010, 12:24 PM
mohammad.f mohammad.f is offline
Newbies

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2010
Posts: 2
Poster Rank: #56424
Thanked 0 Times
Active Level
Default salam

banyak sangat komen disini..
Di sini saya bersumpah tentang apa yang bakal dikatakan oleh saya ini benar kerana saya sendiri orang kampung seronok..

ajaran yang dikatakan oleh ramai seperti zikir bersulam seks bebas,haji di bukit payung dan banyak lagi sudah tidak diamalkan..
tetapi mentaliti dan ajaran lain masih diamalkan..

saya bercakap berdasarkan fakta dan bukan suka2 memfitnah sesama Islam.Menyedihkan apabila ibu bapa yang selama ini mendidik saya rupanya salah seorang daripada mereka..
Berikut saya berikan beberapa contoh tentang kedaifan pemikiran mereka

1.mengganggap haji mat terang(matahari) itu sebagai keturunan nabi..keturunan itu dibawa hingga sekarang dan masih mendapat layanan istimewa bahakan mendapat zakat setiap kali bulan puasa.(maklum ketuanya kaya dan tidak fisabilillah..)

2.Berpuasa tidak cukup pada setiap kali ramadhan.Pada hari terakhir tidak berpuasa..katanya anak bulan yang patut timbul tidak timbul dek lindungan awan..mereka yang melihat dengan anak mata bagaimana harus lebih arif dari mereka yang duduk di balai cerap?

3.hadis mengatakan sewaktu kewafatan Rasulullah S.A.W.,nabi mengatakan aku tinggalkan kamu 2 perkara yakni al-Quran dan al Sunnah tetapi tidak bagi mereka..mereka menganggap nabi meninggalkan al-Quran dan al Baiti (keluargaku)..disebabkan pegangan ini lah mereka menganggap mat terang tu sebagai seorang sufi.mentaliti yang lebih kurang sama dengan puak syiah yakni mengagungkan Saidina Ali lebih dari segalanya..

Banyak lagi yang boleh saya ceritakan..tetapi tidaklah perlu kiranya terlalu membuka pekung..
Bagi orang kampung seronok sendiri yang membaca,fahamilah keadaanmu..bukakanlah hati untuk menerima nasihat..Tidak semua didalam kampung itu berfahaman begini..tetapi yang tidak berfahaman begini akan dipulau..kenduri tiada orang nak tolong dan sebagainya..Berhentilah menganggap umat islam yang lain sebagai muawiyah..berubahlah kerana diluar tiada siapa yang boleh membantu..

Pernah saya usulkan kepada rakan baik saya sendiri yang bekerja dijabatan agama islam kenapa tiada tindakan di ambil..rakan saya meudiannya bahaskan benda ini didalam mesyuaratnya dan respon yang didapati mengejutkan...'kerana kepentingan politik'..tidak perlu dijelaskan disini kepentingan itu kerana saya dan orang kampung seronok faham maksud tersebut..

sisa hari2 saya menangis meratapi yang sekeluarga saya telah sesat..bagaimana hidup saya sendiri lepas ini?tawakal agar Allah merubah segalanya kerana hati ini hanya miliknya..InsyaAllah..
Reply With Quote
  #89  
Old 31-08-2010, 08:42 PM
safari safari is offline
Newbies

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2010
Posts: 15
Poster Rank: #29865
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Ajaran yang dikatakan oleh ramai seperti zikir bersulam seks bebas,haji di bukit payung dan banyak lagi sudah tidak diamalkan..
tetapi mentaliti dan ajaran lain masih diamalkan..

Awat dulu adaka? Che jangan dok fitnah, pi tuntut betui2 bahaya fitnah makan diri. Dok dengar cakap2 org kendian buat cerita .
Reply With Quote
  #90  
Old 09-09-2010, 02:26 AM
mohammad.f mohammad.f is offline
Newbies

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2010
Posts: 2
Poster Rank: #56424
Thanked 0 Times
Active Level
Default salam encik safari

ada satu buku pernah saya baca tentang amalan kampung seronok dan lain2 tempat di Malaysia..bukan semata2 fitnah..
lagi satu,saya sendiri penduduk kampung seronok dan saya tau apa yang berlaku sekeliling saya..ayah saya sendiri penganut ajaran itu...banyak lagi ajaran yang tiada dalam buku tersebut tetapi cukuplah setakat yang orang ramai tahu..
Fitnah?saya nak fitnah ayah saya sendiri?
saya cuma tegakkan yang hak dan tentang yang batil..
perlukah saya berdebat dengan anda tentang kesahihan perkara ini?sedangkan saya risau akan keadaan sekeliling saya..bantulah saya berdoa agar mereka ini mendapat rahmat Allah dan berubah...
semoga kita semua mendapat iktibar,insyaAllah..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 08:23 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE