Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > News, Current Issues, Rumours

News, Current Issues, Rumours Share & get daily updated news, current issues from locals to all around the world.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 23,244
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 53,846
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 41,265
More...
  #1111  
Old 18-02-2013, 09:10 PM
caklempong caklempong is offline
Active Member

caklempong's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Location: living next door to alice
Posts: 1,492
Poster Rank: #2530
Thanked 1 Time
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by jamtulenmurah View Post

Philippine sultan says followers won’t leave Sabah


Agence France-Presse
1:56 am | Monday, February 18th, 2013

Sultan of Sulu Jamalul Kiram talks to reporters during a news conference in Alabang, south of Manila, Philippines on Sunday, Feb. 17, 2013. His followers who crossed to the Malaysian state of Sabah this month will not leave and are reclaiming the area as their ancestral territory, the sultan said Sunday, Feb. 17, 2013, amid a tense standoff. AP PHOTO/AARON FAVILA



MANILA, Philippines—Followers of a Philippine sultan who crossed to the Malaysian state of Sabah this month will not leave and are reclaiming the area as their ancestral territory, the sultan said Sunday amid a tense standoff.

Sultan Jamalul Kiram said his followers—some 400 people including 20 gunmen—were resolute in staying despite being cornered by security forces, with the Kuala Lumpur government insisting the group return to the Philippines.

“Why should we leave our own home? In fact they (the Malaysians) are paying rent (to us),” he told reporters in Manila.
“Our followers will stay in (the Sabah town of) Lahad Datu. Nobody will be sent to the Philippines. Sabah is our home,” he said.


The sultan did not directly threaten violence but said “there will be no turning back for us.”

Malaysian officials have said that many in the group have weapons, but Kiram insisted his followers made the trip unarmed.
“If they have arms, they were already in Sabah,” the sultan said.
The southern Philippine-based Islamic sultanate once controlled parts of Borneo, including the site of the stand-off, and its heirs have been receiving a nominal yearly compensation package from Malaysia under a long-standing agreement for possession of Sabah.

Kiram said he was prompted to send the group to Sabah after the sultanate was left out of a framework agreement sealed in October between Manila and Filipino Muslim rebels, which paves the way for an autonomous area in the southern Philippines that is home to the Muslim minority of the largely Christian nation.

The sultanate’s spokesman, Abraham Idjirani, later said the sultan’s brother Raja Muda Abimuddin Kiram, who led the group to Sabah, had told him via telephone that the party was preparing to stay.

“The objective is to reside now in that place permanently, considering the sultanate owns Sabah by rights of sovereignty,” he told AFP.

Idjirani said there were about 400 followers of the sultanate in the area, including about 20 who were armed.

On Thursday Malaysian Home Minister Hishammuddin Hussein put the number at between 80 to 100 gunmen.

Idjirani said the group would not instigate violence but would resist if provoked.

“We recognize the capability of Malaysia. We don’t have the arms and capacity but we have the historical truth,” he said, adding that the group’s “fate is to see the recognition they are entitled to… or they die defending their ancestral rights.”

Idjirani said President Benigno Aquino’s senior aides had been in contact with the sultan and were willing to deliver a letter to the Malaysian government on his behalf for negotiations.




Mohon ATM segera bertindak deterrent faktor. Tembak mati semua itu penjenayah lanun sulu.


Tanya mahathir..berapa banyak IC yang dia beri pada bangsat-bangsat ni?

mahathir sendiri mengaku beri ic pada pendatang haram ni..mahathir memang bangsat..

mahatir kesayangan ahli-ahli UMNO ni memang pemimpin paling bangsat pernah aku jumpa...

HIDUP UMNO
__________________
Hensem Tiada Manis Ada

You have a private message, click here to read
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #1112  
Old 18-02-2013, 09:12 PM
caklempong caklempong is offline
Active Member

caklempong's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Location: living next door to alice
Posts: 1,492
Poster Rank: #2530
Thanked 1 Time
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by carigol View Post
jika pilipina cukup dokumen untuk ambil sabah balik kemungkinan mereka boleh dapat dan malaysia perlu pertahankan guna kekerasan maka amerika dan sekutunya guna saluran PBB hentam malaysia.
jika penyelesaian yang dilaksanakan termasuk pungutan suara.. confirm senget kepada sultan sulu...mahathir dah sokong dengan bagi ic pada keturunan sultan bangsat ni..

mahatir dah mengaku pun bagi ic pada pendatang ni..

hidup UMNO

__________________
Hensem Tiada Manis Ada

You have a private message, click here to read
Reply With Quote
  #1113  
Old 18-02-2013, 09:21 PM
caklempong caklempong is offline
Active Member

caklempong's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Location: living next door to alice
Posts: 1,492
Poster Rank: #2530
Thanked 1 Time
Active Level
Default

untuk tuntut sabah filipina hanya buat satu perkara.

buat perjanjian dengan sultan sulu...

bagi sultan sulu satu kawasan untuk diperintah secara autonomi, iktiraf askar sultan sulu seperi JMF di Johor, berikan kedaulatan.

Kemudian tuntut sabah...kalau berjaya hasil sabah bagi dua..

rundingan damai kerajaan filipina dengan puak pemisah ni adalah salah satu langkah awal ke arah pengiktirfan perjuanan puak pemisah ni..

persengketaan antara puak pemisah dan kerajaan filipina adalah kecil berbanding faedah yang diperolehi dengan berjayanya tuntutan sultan sulu ke atas sabah.

kerajaan filipina beralah untuk faedah yang lebih besar
__________________
Hensem Tiada Manis Ada

You have a private message, click here to read
Reply With Quote
  #1114  
Old 18-02-2013, 09:21 PM
myprofit myprofit is offline
Super Active Member

myprofit's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,552
Poster Rank: #1054
Thanked 627 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by DenyMyExistenc3 View Post


Keselamatan Negara tergugat apabila kehadiran warga asing yang bersenjata dan belum dikenalpasti identiti dan motif sebenar kehadiran mereka di Lahad Datu, Sabah. Negeri Sabah pernah dikejutkan dengan rompakan bank oleh 15 orang lanun di Lahad Datu, Sabah pada 25 September 1995. Insiden ini telah menyebabkan 6 kematian.



Sebelum ini, kehadiran kumpulan bersenjata warga asing mempunyai motif yang jelas iaitu dengan tujuan mendapatkan sumber kewangan dengan cara kekerasan.



Kehadiran kumpulan berpakaian tentera bersenjata masuk ke Lahad Datu tidak diketahui sebarang motif yang jelas. Daripada maklumat yang boleh dipercayai, kumpulan ini merupakan anggota MNLF pada suatu ketika dulu di bawah pimpinan Nur Misuari.


ereka diperalatkan oleh elemen luar dan hal ini tidak boleh dinafikan. Hubungan rapat di antara Anwar dengan Nur Misuari memang telah lama wujud dan diketahui umum.



"Jika Datuk Seri Najib tak sanggup memujuk MNLF dan MILF, kita hanya ada satu jalan iaitu mengutus Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana Nur Misuari adalah sahabat kamcing Datuk Seri Anwar Ibrahim"-(Blog Kesultanan Sulu bertajuk “Perhimpunan MNLF: Bolehkah MNLF dan MILF berkongsi kuasa”)

Ketika Nur Misuari memimpin MNLF dan berjaya dilantik sebagai Gabenor di Mindanao, Anwar Ibrahim adalah TPM dan berkawan rapat dengan Joseph Estrada.



"Saya menentang Kerajaan Malaysia campur tangan dalam hal ehwal Negara Filipina" (Joseph Estrada, Blog Kesultanan Sulu).






Hubungan lama ketiga-tiga mereka digunakan semula untuk merosakkan keamanan di Selatan Filipina setelah kejayaan Rundingan Damai MILF-Manila.



Dalam suasana Malaysia akan mengadakan pilihan raya dalam masa yang terdekat, pada 4 bulan yang lepas, Anwar telah berjumpa dengan Nur Misuari. Anwar telah meminta bantuan Nur Misuari supaya membuat sesuatu “crime” dan yang terkini menghantar kumpulan Suluk berpakaian tentera ke Lahad Datu.
Baca seterusnya di MrKinabaluBoy SINI

Kaitan Pakatan Rakyat terserlah dengan usaha menakutkan rakyat dengan gambar yang ditokok tambah dari laman web berikut:




Gambar di atas disebarkan oleh cybertrooper Pakatan Rakyat untuk menimbulkan suasana ketakutan penduduk tempatan di Negeri Sabah. Gambar asal di laman Web MNLFNET.com telah ditokok tambah seolah-olah Negeri Sabah telah berjaya ditawan oleh Warga Asing Bersenjata.
Ianya untuk mempersoalkan kesiapsiagaan Pasukan Keselamatan kita khususnya kapal selam milik negara.

Dalam suasana Malaysia akan mengadakan pilihan raya dalam masa yang terdekat, pada 4 bulan yang lepas, Anwar telah berjumpa dengan Nur Misuari. Anwar telah meminta bantuan Nur Misuari supaya membuat sesuatu “crime” yang terkini menghantar kumpulan Suluk berpakaian tentera ke Lahad Datu.

Situasi ini adalah cara-cara Anwar menarik sokongan dan menghuru-harakan negara. Dengan nasehat Anwar dan dengan bantuan Misuari, mereka mencuba menghuru-harakan keadaan.

Dalam tempoh yang sama juga, DS Najib membuat lawatan dua hari ke Sabah. Pendaratan kumpulan bersenjata dalam tempoh yang sama dengan lawatan DS Najib ke Sabah mempunyai niat untuk mengalihkan fokus rakyat dan seterusnya menghuru-harakan keamanan Malaysia khususnya di Sabah.

Hari ini, negara Malaysia menjadi tumpuan seluruh dunia. Singapura menuduh keamanan di Malaysia tergugat. Agen-agen Yahudi pernah memasuki Sabah melalui Selatan Filipina. Manakala Anwar diketahui umum digunakan oleh agen-agen Israel seperti IRI, NED dan NDI untuk memporak-perandakan keamanan negara-negara Islam, demi kuasa (Anwar perlukan kuasa iaitu menjadi PM).
Anwar menasihati Nur Misuari supaya menghantar kumpulan tentera ke Lahad Datu, supaya wujud suasana “ketakutan keselamatan”. Tujuan utama supaya berlaku tembak-menembak dan kematian di pihak kumpulan tentera Suluk dan Anwar akan mengambil kesempatan.

Seperti sebelum ini, Anwar sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapai cita-cita politiknya walaupun sanggup mengadai keselamatan dan kedaulatan negara.

Eleman luar ini telah diketahui mempunyai kaitan dengan ketua pembangkang, Anwar Ibrahim. Ini dapat dikaitkan dengan hubungan Nur Misuari – Anwar yang telah berlangsung lama ketika Anwar sebagai TPM dan Nur Misuari sebagai Ketua MNLF. (Suara Keadilan dalam akhbar mereka mengaitkan hubungan intim antara Anwar dan Misuari)

Adakah ini permulaan rancangan Anwar Ibrahim untuk melancarkan revolusi ala Arab-Spring sekiranya pakatan tewas pada PRU 13 nanti.
emmm Anwar pulak disalahkan..ada bukti ker? atau cerita ini rekaan supaya tiada yg mengundi pembangkang??? Lepas ni ada pulak cerita si Obama yang suruh....lepas ni ada pulak cerita presiden Australia yg surun...lepas ni ada pulak yang cakap syaitan yg suruh...lepas ni ada pulak UFO yang suruh...all bull shiiit.

Last edited by myprofit; 18-02-2013 at 09:24 PM..
Reply With Quote
  #1115  
Old 18-02-2013, 09:32 PM
caklempong caklempong is offline
Active Member

caklempong's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Location: living next door to alice
Posts: 1,492
Poster Rank: #2530
Thanked 1 Time
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by ayonyor View Post
janji jgn perang ye..
serah jer sabah tu kt puak sulu tu...
sesama islam..kita kena beralah..
sebelum serah sabah kpd soltan sulu..ko kena ikut syarat aku dulu..ko, mak ko, bapak ko kena lalu celah kangkang aku seratus kali..

lepas tu baru diskas pasal serah sabah ni pada sultan sulu..
diskas je tau..bukan persetujuan..
sebagai islam ko kena beralah..
__________________
Hensem Tiada Manis Ada

You have a private message, click here to read
Reply With Quote
  #1116  
Old 18-02-2013, 09:33 PM
amat2131 amat2131 is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2010
Posts: 698
Poster Rank: #4595
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by jamtulenmurah View Post
Berunding???

soltan sulu lanun ni la kepala MNLF. Serpihan x puas hati dalam MILF yg berjuang kemerdekaan selatan Mindanao ni.

Kalau betul la soltan sulu ni jenis berakidah kuat, takde nye angkat senjata bunuh sedara Muslim moro dorang sendiri merebut kuasa.

Kaji balik susur galur sejarah moro baru paham soltan sulu ni lanun jenis mcm mana. Yg buat onar melanun kat sabah tu MNLF dan abu sayaf serpihan MILF ni la. Sapa kepala MNLF??? itu soltan kiram sulu ni la.

Nak berunding??? Tgk brape lama soltan sulu ni membunuh sedara moro Muslim sendiri perang sedara. Sanggup jadi balaci tentera kapir pinoylan memerangi sedara Muslim moro sendiri.

Itu sebab perjanjian damai moro - pinoylan itu hari soltan sulu dan lanun mnlf dipinggirkan sama sekali dari sistem pemerintahan autonomi selatan mindanao. Sebab dorang ni berjuang demi kuasa. Bukan berjuang demi rakyat moro.
Banyak fakta yg bercanggah oleh tt disini
MNLF Moro national liberation front. Di ketuai nur misuari
MILF Moro Islamic liberation front.Ketuai murad Ibrahim

Sejarah perjuangan bangsa Moro bermula apabila tercetusnya peritiwa Jabidah massacre .(1968).
Kesan dari peristiwa ini .Nur misuari yg ketika itu pensyarah di uni of Filipina telah mnubuhkan MNLF .seterusnya mengistiharkan secara rasmi Sebagai party politik (1970)
Seterusnya mnubuhkan sayap pejuang .Tujuan asal penubuhan adalah Untuk kemerdakaan dan membentuk negara bangsa Moro.
Kesan dari ini maka tercetuslah peperangan diantara pejuang MNLF Dan tentera manila. Akibatnya tentera manila telah byk kehilangan nyawa .Apa yg penting lagi MNLF telah disokong oleh Negara 2 Islam.
Melalui OIC Negara 2 Islam telah memberi status MNLF Sebagai pemerhati . Negara 2 Arab juga telah memberikan tekanan kpd manila dgn menggantung export minyak.
Akibatnya manila telah meminta lLibya Untuk menjadi org tengah dalam proses perdamaian dgn MNLF .
Akhirnya termerailah perjanjian Tripoli (1976), dimana MNLF akan diberi kuasa autonomi Untuk memerintah wilayah selatan Filipina .
Akibat drpd perjanjian Tripoli , wujud pertelingkahan di kalangan pemimpin MNLF .puak yg tidak setuju rundingan dgn manila telah keluar dari MNLF Dan menubuhkan MILF Dan meneruskan perjuangan
Untuk menubuhkan Negara Islam.
Pada ketika itu MILF di ketuai oleh Hasim selamat, meninggal (2003)
Terdapat juga kumpulan 2 yg lebih kecil yg berpecah dari MNLF ditahun2 kemudiannya .antara nya Abu sayaf group Dan 15EC.

Setelah beberapa siri rundingan antara MNLF Dan manila, maka pada tahun 1996 , final peace agreement telah memberikan MNLF kuasa
Pemerintahan autonomi di 13 wilayah selatan.Nur misuari telah dilantik
Menjadi gabenor (1996-2002)

Bagi pihak MILF pula mereka Masih meneruskan tentangan bersenjata .
Beberapa siri pertmpuran direkod kan , antaranya
1)January 2005 , MILF dgn Bantu oleh kumpulan Abu sayaf telah menyerang tentera manila di maguindanao mengakibatkan sekurang 2 nya 23 kematian tentera manila.
2)march 2007 MILF telah menyerang tentera manila semasa mecari pendakwah dari Italy yg diculik diselatan mindanao
Akibatnya 14 marine terbunuh Dan kecederaan kpd yg lainn2.
Setelah beberapa lagi siri konflik Dan pertempuran maka terdapat
Berapa siri rundingan antara MILF Dan manila.pada September 2010 MILF telah menggugurkan tuntutan kemerdakan , sebaliknya mahu sistem state yg dipfaktikkan di USA
Akhirnya perjanjian perdamaian telah dimetarai dgn di saksikan oleh president Filipina pm Najib.

Untuk prngetahuan tt , MNLF bukan lah LANUN sebalik nya pelopor gerakan bangsa moro.
Penceroboh di sabah adalah pengikut SULTAN SULU Dan tiada kaitan dgn MNLF
Mereka sendiri mengaku mereka adalah royal army sultanate of sulu.
Mereka juga diiktiraf oleh manila Sebagai pengawal sultan sulu.
Sama lah seperti di johor JMF

Gambar2 yg tt tepek adalah MNLF di Mindanao
Cuba tt tepek gambar penceroboh disabah.
Adalah uniform Dan logo serta bendera mereka sama??
Harap tt Jgn salah faham antara MNLF Dan sultan SULU.
Peace no war.
Reply With Quote
  #1117  
Old 18-02-2013, 09:33 PM
jeplo jeplo is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 559
Poster Rank: #5339
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

cerita penglipur lara syok dibaca bukan untuk dipaksa percaya tepuk dada tanya selera wakakau
Reply With Quote
  #1118  
Old 18-02-2013, 09:38 PM
carigol carigol is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2010
Posts: 1,319
Poster Rank: #2817
Thanked 14 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by caklempong View Post


Tanya mahathir..berapa banyak IC yang dia beri pada bangsat-bangsat ni?

mahathir sendiri mengaku beri ic pada pendatang haram ni..mahathir memang bangsat..

mahatir kesayangan ahli-ahli UMNO ni memang pemimpin paling bangsat pernah aku jumpa...

HIDUP UMNO
Kalau mahadir tak buat mcm tu mungkin hari ini sabah di bawah pbs dan mungkin dh keluar dari malaysia. Masa pbs perintah sabah gereja bersepah kesanya sehingga hari ini dan org islam diketepikan. Dengan projek ic maka umno jadi menang dah org islam lebih terbela berbanding zaman pbs.

Aku bukan penyokong mana2 parti namun ada juga baiknya walaupun bukan yg terbaik
__________________
kita ambil ilmu yang baik-baik sahaja di Sisi Allah.
Reply With Quote
  #1119  
Old 18-02-2013, 09:38 PM
caklempong caklempong is offline
Active Member

caklempong's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Location: living next door to alice
Posts: 1,492
Poster Rank: #2530
Thanked 1 Time
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by alpine_star View Post
saper yg support sultan sulu nih?..sampai dier berani mcm nih?..klu xder yg support, mesti dier x berani...
1. kerajaan philipine yang support..
persengketaan kerajaan kristian filipina dengan sultan sulu lebih kecil berbanding faedah yang diperoleh jika berjaya dapat menuntut sabah..

2. mahathir yang support..
tanya mahathir berapa banyak bansat sultan sulu yang telah diberikan IC. Pergerakan bangsat sultan sulu ni di sabah..banyak dilindungi oleh bangsat sultan sulu yang berjaya memperolehi kewarganegaraan...

mahathir sendiri telah mengaku memberikan kewarganegaraan secara legal kepada rakyat asing.

HIDUP UMNO
__________________
Hensem Tiada Manis Ada

You have a private message, click here to read
Reply With Quote
  #1120  
Old 18-02-2013, 09:40 PM
caklempong caklempong is offline
Active Member

caklempong's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Location: living next door to alice
Posts: 1,492
Poster Rank: #2530
Thanked 1 Time
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by carigol View Post
Kalau mahadir tak buat mcm tu mungkin hari ini sabah di bawah pbs dan mungkin dh keluar dari malaysia. Masa pbs perintah sabah gereja bersepah kesanya sehingga hari ini dan org islam diketepikan. Dengan projek ic maka umno jadi menang dah org islam lebih terbela berbanding zaman pbs.

Aku bukan penyokong mana2 parti namun ada juga baiknya walaupun bukan yg terbaik

itu baru mungkin..
mungkin..mungkin..mungkin..
pbs bawak sabah keluar dari malaysia adalah momokon je..

tapi yang fakta sekarang banyak bangsat sultan sulu ni dah dapat ic..yang dah dapat ic lindungi pula bangsat yang belum dapat ic
__________________
Hensem Tiada Manis Ada

You have a private message, click here to read
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Tags
kiram, lahad datu, sabah, sulu

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 10:27 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE