Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 ISIS - Topik Yang Tidak Dibenarkan
Last Post: haQ
Posted On: 28-11-2014
Replies: 0
Views: 1,678
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 27,737
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 58,286
More...
Reply
 
Thread Tools
  #381  
Old 21-09-2012, 10:00 AM
cyborg cyborg is offline
Super Active Member

cyborg's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,860
Poster Rank: #1385
Thanked 11 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by yoncarwash View Post
<<<<<Misteri Raja YonCarwash>>>>
1.kereta bertukar dr kotor ke bersih..
2.kereta dr bau busuk menjadi wangi..
3.kereta drpd calar menjadi berkilat..
Raja carwash pon ada kat sini !
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #382  
Old 21-09-2012, 11:49 AM
hokmama hokmama is offline
Active Member

hokmama's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Oct 2010
Posts: 922
Poster Rank: #3818
Thanked 0 Times
Active Level
Default

ada lagi x sambungan nih...
Reply With Quote
  #383  
Old 23-09-2012, 02:28 PM
ariel85 ariel85 is offline
Active Member

ariel85's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Jun 2011
Location: selatan MY
Posts: 785
Poster Rank: #4286
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by hokmama View Post
ada lagi x sambungan nih...
mcm dah xde jer...
__________________
Be happy with what you have;while working for what you want;Remember, a happy and successful life begins with Allah and end with Allah
Reply With Quote
  #384  
Old 23-09-2012, 02:33 PM
potsmoker potsmoker is online now
CG Top Poster Club

potsmoker's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2007
Posts: 26,279
Poster Rank: #50
Thanked 17 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by ariel85 View Post
mcm dah xde jer...
Da kena sekat agaknya....
__________________
be good to have a good life

" Tidak HEBAT seseorang itu sekiranya dia hanya mahukan KESENANGAN "
Reply With Quote
  #385  
Old 24-09-2012, 02:09 PM
yinbyungheon yinbyungheon is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Jul 2006
Location: Star City
Posts: 36,671
Poster Rank: #26
Thanked 854 Times
Active Level
My Mood:
Default

Monday, 24 September 2012

Misteri Sultan Azlan Shah (11)

Untuk kesekian lamanya, manusia dikuasai oleh sekumpulan elit yang bergelar Raja atau Sultan. Untuk membezakan dua kumpulan manusia yang menguasai dan dikuasai ini, maka satu terma digunakan iaitu Raja dan rakyat. Raja adalah kumpulan yang berkuasa dan rakyat menjadi kumpulan yang dikuasai.

Raja bukan dipilih oleh rakyat tetapi berkuasa kerana ilmunya. Ilmu yang diikitiraf pada masa dulu ialah ilmu-ilmu kebatinan dan ilmu ghaib. Sesiapa yang penuh dengan ilmu didada akan cuba menguasai orang lain dengan menggunakan ilmunya.

Maka berlakulah peperangan dan pertentangan diantara mereka yang berilmu ini, dan sesiapa yang mampu mengusai jin dan makhluk ghaib yang lain, maka dialah menjadi juara. Ganjaran daripada kemenangan ini ialah kuasa yang cukup luas untuk menguasai manusia.

Rakyat menjadi takut kepada Raja kerana kuasa yang dimiliki oleh Raja. Raja pula terus berusaha untuk memastikan dia terus berkuasa.

Maka dilantiklah beberapa orang untuk mengisi jawatan sebagai cop getah, hanya untuk mengiyakan apa yang dititahkan oleh Raja. Seorang Pawang Diraja dilantik yang kononnya untuk mengesahkan keturunan diraja. Pawang diraja juga sebenarnya bukanlah orang yang berkuasa atau tinggi ilmunya, tetapi hanyalah untuk menjadi orang suruhan diraja.

Penyimpan Mohor kemudian dilantik sebagai Menteri Penerangan dan satu "kabinet" dilantik yang diberikan gelaran Raja Bergelar. Undang-Undang Tubuh diwujudkan untuk memastikan kuasa itu tidak terlepas ketangan orang lain.

Dalam masa yang sama, "rakyat" tidak berpeluang untuk menuntut ilmu yang dipelajari oleh golongan Raja ini. Rakyat perlu di*****kan untuk memastikan tidak ada yang berani menentang kuasa diraja.

Tetapi satu kesilapan yang dilakukan oleh Raja-Raja ialah sikap leka, berpoya-poya dan malas belajar dikalangan anak-anak mereka. Anak-anak Raja tidak perlu belajar menuntut ilmu kerana merasakan bahawa masa depan mereka akan sentiasa cerah hanya kerana mereka "anak Raja". Mereka boleh hidup dengan elaun dan pencen yang dibiayai oleh rakyat.

Inilah yang berlaku kepada Tengku Amran, Raja Ahmad Nasir, dan ramai lagi anak-anak raja di Perak. Malah keadaan ini juga sedang berlaku dibanyak negeri dimana anak-anak raja hidup dengan berpoya-poya.

Apabila British datang ke Malaya, sebahagian besar orang Melayu sedar bahawa Raja-Raja Melayu bukanlah hebat sangat. Raja Melayu hanya hebat dikalangan orang Melayu yang terus mendewakan mereka

Kuasa ghaib, kesaktian dan jin penunggu tidak mampu menewaskan British. Raja-raja Melayu yang dianggap berkuasa dan berdaulat terpaksa tunduk kepada British dan menjadi boneka British.

Selepas merdeka dari British, sebahagian orang Melayu yang berilmu merasakan bahawa mereka boleh memerintah dengan lebih baik dari Raja-Raja atau Sultan tetapi sebahagian besar pula masih menganggap bahawa Raja dan Sultan perlu dikekalkan.

Orang-orang Melayu yang berilmu pada masa itu yang kebanyakannya menyertai Umno sedar bahawa orang Melayu masih ramai yang menghormati dan mahukan Raja-Raja, mungkin kerana masih menganggap bahawa Raja-Raja ini sebagai warisan yang perlu dipertahankan. Ramai yang menganggap, kalau tiada Raja, maka akan hancurlah umat Melayu didunia ini.

Kebangangan orang Melayu ini dieksploit sepenuhnya oleh cerdik pandai didalam Umno. Raja-Raja Melayu diberikan kemewahan sehingga mereka lupa daratan. Kehidupan keluarga diraja diselimuti kemewahan manakala tanggungjawab kepada rakyat hanyalah ketika upacara-upacara rasmi.

Rakyat terputus hubungan dengan keluarga diraja. Raja-raja tidak peduli kesusahan rakyat, manakala rakyat pula tidak tahu pembolotan kekayaan keluarga diraja.

Itu sebabnya, apabila jatuh seseorang anak raja itu, maka tidak ada sesiapa yang tahu nasibnya. Hari ini, ramai anak-anak raja yang dulunya hidup dengan kemewahan, tetapi sekarang terpaksa merempat. Jangan terkejut kalau ramai diantara anak-anak raja ini terpaksa bekerja sebagai pengawal keselamatan, setaraf dengan pendatang Myanmar atau Bangladesh.

Bagaimana Azlan Shah yang bukan berdarah Raja boleh menjadi Sultan, manakala anak-anak raja yang berdarah raja sudah tersingkir?

Evolusinya tetap sama dengan zaman dahulu. Kalau dulu, mereka yang bijak dengan ilmu kebatinan, berupaya menguasai alam ghaib, akan mampu menguasai manusia lain dengan perang dan strategi, hari ini mereka yang mampu menguasai ilmu perundangan dan boleh memanipulasi keadaan akan diangkat menjadi Raja.

Sesiapa pun boleh menjadi raja sekiranya mereka berilmu. Dan apabila berkuasa, seseorang itu boleh melakukan apa saja dengan kuasa yang ada. Kuasa hampir mutlak terhadap rakyat ini menjadikan Raja itu bersikap tamak, rakus dan kadangkalanya zalim terhadap rakyat sendiri.


Sumber
__________________
[B][CENTER][SIZE="3"]Hutang Negara Sebanyak [COLOR="Red"]RM 501.617 Billion![/COLOR] Ni UMNO Yg Buat, Tapi Kita Yg Kena Bayar. Ada Ke Patut???
Fakta Dari [URL="http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=statistic_nsdp"]BNM[/URL], Last updated: 29 Mar 2013. Rekod TERTINGGI Dalam Sejarah Hutang Negara
[/SIZE][/CENTER][/B]
Reply With Quote
  #386  
Old 24-09-2012, 02:14 PM
Don Malaya Don Malaya is offline
CG Top Poster Club

Don Malaya's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: May 2011
Location: Saudagar Minyak Mentah 20sen
Posts: 22,855
Poster Rank: #68
Thanked 268 Times
Active Level
My Mood:
Default

Bongkar si melayu koya sultan...si tauke genting judi..kaki arak ..kaki pompuan...phui!!!!
Reply With Quote
  #387  
Old 24-09-2012, 02:18 PM
yinbyungheon yinbyungheon is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Jul 2006
Location: Star City
Posts: 36,671
Poster Rank: #26
Thanked 854 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by later_on82 View Post
tq byk2 bro Yin...setelah ak cite content post ko kt pakcik2 kg ak...kebanyakkannya depa pernah dgr cite ni..cuma masih samar btol atau x...sebab dgr dr mulut ke mulut...apa2 pon nice info..semoga jd pedoman dan tauladan utk semua...
cite mulut ke mulut ni hanya akan VALID dgn pembuktian secara FAKTA...malangnya FAKTA ni cuba dihalang dari diketengahkan hanya kerana ada KUASA nak spin sejarah...

Sila ikuti sambungan siri terbaru no 11 di sini ----> Misteri Sultan Azlan Shah (11) Monday, 24 September 2012
__________________
[B][CENTER][SIZE="3"]Hutang Negara Sebanyak [COLOR="Red"]RM 501.617 Billion![/COLOR] Ni UMNO Yg Buat, Tapi Kita Yg Kena Bayar. Ada Ke Patut???
Fakta Dari [URL="http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=statistic_nsdp"]BNM[/URL], Last updated: 29 Mar 2013. Rekod TERTINGGI Dalam Sejarah Hutang Negara
[/SIZE][/CENTER][/B]
Reply With Quote
  #388  
Old 24-09-2012, 02:27 PM
yinbyungheon yinbyungheon is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Jul 2006
Location: Star City
Posts: 36,671
Poster Rank: #26
Thanked 854 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by TengkuHaadi View Post
Dlm byk2 ksultanan Melayu, selain Majapahit n Perak la kot paling byk bergantung ngn jin2 saka ni. Daulat Bersandar, bersandar kpd kekuatan jin utk mendaulatkan diri sendiri. Kat penjajah x berkuasa plak?

Bila Raja Ashman bermalam n berzikir kat Beting Beras Basah n Istana Bukit Chandan, memang jin2 saka Perak ni menjelma kat depan Raja Ashman.

Tiadalah daya upaya pada jin2 utk mencelakakan org2 mukmin.

Kalu la ada Hantukiller (HantuKiller.blogspot.com), dia kasi ZASSS je jin2 saka2 Perak ni...

p/s Doh saka keturunan aku sendiri ni bila nak buang ni...
kalo nak tahu kenapa sultan dulu2 kene ada JIN...sila ikuti kisah tersebut di post terbaru aku...

betul la kata uncleseekers...dulu2 siapa yg BERILMU...dia la YG BERKUASA...so dulu2 mana ada sains...yg ada alam kesihiran...so sapa yg power sihirnya...dialah yg BERKUASA...bukti!!

tgk firaun...dia kalo x ada sihir yg power...dia x leh jadi RAJA...tgk gak nabi sulaiman...kalo baginda x ada ILMU berkenaan JIN dan alam semesta...sapa nak nobat dia jadi RAJA....

dan kini prosses KEILMUAN tu tetap SAMA...cuma kini...sapa yg menguasi TEKNOLOGI...dia la h yg di anggap BERKUASA...mcm british, jepon dan german...

namun..FAKTA tetap FAKTA...raja TETAP raja...ikut hukum faraid ISLAM sekali pon...anak angkat TETAP X LEH MEWARISI harta ayah tiri...walaupon anak angkat tu pernah jadi hakim negara sekali pon...

ni bukan isu SULTAN DULU JAHAT sebab ada bela JIN...ini isu adakah Mohd. Hattan bin Hashim betul2 layak ditabal jadi sultan...jgn nak SPIN isu pulak yee...

Sila ikuti sambungan siri terbaru no 11 di sini ----> Misteri Sultan Azlan Shah (11) Monday, 24 September 2012
__________________
[B][CENTER][SIZE="3"]Hutang Negara Sebanyak [COLOR="Red"]RM 501.617 Billion![/COLOR] Ni UMNO Yg Buat, Tapi Kita Yg Kena Bayar. Ada Ke Patut???
Fakta Dari [URL="http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=statistic_nsdp"]BNM[/URL], Last updated: 29 Mar 2013. Rekod TERTINGGI Dalam Sejarah Hutang Negara
[/SIZE][/CENTER][/B]
Reply With Quote
  #389  
Old 24-09-2012, 02:30 PM
mamaimran mamaimran is offline
Well-Known
Member

mamaimran's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Jun 2009
Location: face de l'ordinateur
Posts: 5,277
Poster Rank: #711
Thanked 139 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by yinbyungheon View Post
masjid siap dulu ke kubur yg siap dulu...misteri ni...

Sila ikuti sambungan siri terbaru no 9 di sini ----> Misteri Sultan Azlan Shah (9)Wednesday, 19 September 2012
skang dah buat masjid baru,tapi masih berada pada tapak asal.Mmg pernah dengor org2 tua cerita pasai sultan perak tetiba hilang masa tgh solat,org ramai dlm masjid waktu tu,tapi sorang pun tak perasan bile baginda sultan tiba2 hilang,walhal baginda sultan dok kat saf depan skali.Lepas dari kejadian tu diorg letak batu nisan kat ctu sbg tanda sultan perak hilang secara tiba2.Ader lagi masjid tu dan batu nesannya berdekatan dgn mimbar masjid.try la google masjid kota lama kanan.
Reply With Quote
  #390  
Old 24-09-2012, 02:31 PM
yinbyungheon yinbyungheon is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Jul 2006
Location: Star City
Posts: 36,671
Poster Rank: #26
Thanked 854 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by darkkiller View Post
Banyak kurafat
adakah dgn menggunakan alasan kurafat...maka anak angkat boleh rembat tahta bapak tiri?

Sila ikuti sambungan siri terbaru no 11 di sini ----> Misteri Sultan Azlan Shah (11) Monday, 24 September 2012
__________________
[B][CENTER][SIZE="3"]Hutang Negara Sebanyak [COLOR="Red"]RM 501.617 Billion![/COLOR] Ni UMNO Yg Buat, Tapi Kita Yg Kena Bayar. Ada Ke Patut???
Fakta Dari [URL="http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=statistic_nsdp"]BNM[/URL], Last updated: 29 Mar 2013. Rekod TERTINGGI Dalam Sejarah Hutang Negara
[/SIZE][/CENTER][/B]
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 03:30 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE