Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > MAKE MONEY DISCUSSION > Kuala Lumpur Stock Exchange (KLSE) > Stocks General Discussion

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 16,727
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 46,936
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 34,699
More...
Reply
 
Thread Tools
  #41  
Old 13-07-2012, 03:10 PM
AARCEMARA AARCEMARA is offline
Active Member

AARCEMARA's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jul 2010
Posts: 1,070
Poster Rank: #3297
Thanked 50 Times
Active Level
My Mood:
Default

peneroka felda tak didedahkan dgn info yg jelas. mereka tak tahu pun yg 800 tu loan!!!ini aku tanya sendirir peneroka, beria2 dia kata itu durian runtuh najib bagi free....ntah aku pun confuse
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #42  
Old 13-07-2012, 06:44 PM
izuddin fithri izuddin fithri is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2012
Posts: 737
Poster Rank: #4326
Blog Entries: 1
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

dah naik balik da hari ini
Reply With Quote
  #43  
Old 13-07-2012, 07:04 PM
lau_kau lau_kau is offline
Well-Known
Member

 
Trader Rating: (2)
Join Date: Aug 2007
Posts: 5,300
Poster Rank: #678
Thanked 24 Times
Active Level
My Mood:
Default

biasa la saham naik trun nie......ada masa membeli ada masa menjual xgitu
Reply With Quote
  #44  
Old 16-07-2012, 10:34 AM
drnumberuntung drnumberuntung is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2010
Posts: 497
Poster Rank: #5701
Thanked 20 Times
Active Level
Default

mana ada kata proce nak tendang tinggi.. jualan demi jualan ada la . setakat yg saya faham la sekarang bih
Reply With Quote
  #45  
Old 16-07-2012, 12:46 PM
twisterz twisterz is offline
Normal Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2011
Posts: 208
Poster Rank: #9484
Thanked 10 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by drnumberuntung View Post
mana ada kata proce nak tendang tinggi.. jualan demi jualan ada la . setakat yg saya faham la sekarang bih
Tgh correction tu..sat lg naik la..buat sodap hati je..
Reply With Quote
  #46  
Old 16-07-2012, 12:49 PM
kerunai kerunai is offline
CG Top Poster Club

kerunai's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Sep 2007
Posts: 23,462
Poster Rank: #61
Thanked 33 Times
Active Level
My Mood:
Default

pergh mengalahkan forex doh saham felda ni ...
__________________
Jikalau Beruk Boleh Copy n Paste, Nescaya Beruk Pun Boleh Jadi Kaya
...Klik sini
Reply With Quote
  #47  
Old 16-07-2012, 12:57 PM
twisterz twisterz is offline
Normal Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2011
Posts: 208
Poster Rank: #9484
Thanked 10 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by kerunai View Post
pergh mengalahkan forex doh saham felda ni ...
Biasala bro, buat sodap hati je..3 hari aku loss 5k utk fgv ni...huhu..teruja ni..tlgla naik..5.4 confem jual..
Reply With Quote
  #48  
Old 16-07-2012, 01:40 PM
aliQue aliQue is offline
Super Active Member

aliQue's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Sep 2006
Location: Somewhere
Posts: 4,590
Poster Rank: #801
Thanked 20 Times
Active Level
My Mood:
Default

Jatuh mendadak tu..
__________________
FF30 DEVGNR/KPF/APPRL
JIWA TEGUH BERPADU KITA RUMPUN MELAYU

SOLAT ANDA KOSONG? LALAI?
POWERBANK ORI ROMOSS LOVE ED. 10400mAh WITH ~85% CONVERSION RATE - TERBAIK
Reply With Quote
  #49  
Old 16-07-2012, 02:31 PM
shane shane is offline
Legendary Member

shane's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2007
Location: Kedah, Pg, S'ngor, K'tan
Posts: 13,361
Poster Rank: #171
Thanked 112 Times
Active Level
My Mood:
Default

Ahad, 15 Julai 2012
Felda Selepas Penyenaraian : Untung Atau Rugi
Benarkah penyenaraian FGVHB ke Bursa Malaysia akan memberi keuntungan lumayan kepada peneroka Felda? Tanpa analisis yang mendalam, sudah tentu para peneroka akan mudah terjebak dalam skim cepat kaya ala “Pak Man Telo” berskala besar yang sekarang sedang cuba dijaja keseluruh tanah-tanah rancangan Felda oleh pihak-pihak tertentu di ketuai Tan Sri Isa Samad dengan restu Perdana Menteri sendiri.

Bagaimanapun mari kita lihat petikan analisis Dr Rosli Yaakop bekas pengarah Bank Negara berdasarkan pengalaman beliau dalam bidang kewangan. Beliau membuat pengiraan untung rugi FELDA sebelum dan selepas penyenaraian dengan mengambil kira fakta-fakta yang terkandung dalam perjanjian pajakan tanah antara FELDA dan FGVHB. Analisis beliau turut disokong oleh data-data yang diperolehi daripada minit mesyuarat ahli-ahli lembaga pengarah FELDA yang membentangkan perbelanjaan FELDA dari 2007 hingga 2010.

PENDAPATAN FELDA SEBELUM PENYENARAIAN (2007-2010)

Pendapatan Bersih Ladang
2010 RM JUTA 1,430.22
2009 RM JUTA 843.43
2008 RM JUTA 1,808.35
2007 RM JUTA 1,349.25

Geran Infrastruktur Diterima
39.56
69.13
55.38
69.83
Dividen kasar 260.07 353.97 327.23 241.51

Keuntungan jualan sekuriti pasaran dan pelaburan jangka panjang
-
1,443.54
-
6.39
Pendapatan lain 657.11* 148.60 259.14 467.04
Jumlah p-endapatan/lain-lain pendapatan
2,386.96
2,858.67
2,450.50
2,134.02

*Pendapatan termasuk dari pelarasan kesan daripada FRS 139

Berdasarkan jadual diatas, pendapatan FELDA dari tahun 2007 hingga 2010 adalah sekitar 2,134.02 juta (2.1 bilion) hingga 2,386.96 juta (2.3 bilion). Cuba bandingkan pendapatannya setelah disenaraikan seperti dalam jadual dibawah yang dipetik daripada terma perjanjian pajakan tanah Felda Plantation kepada FGVHB.

PENDAPATAN FELDA SETELAH PENYENARAIAN PERKARA RM JUTA
Bayaran tetap pajakan Tanah Felda Plantation 251
15% keuntungan operasi pertanian 257
Jumlah keseluruhan pendapatan (anggaran 508


Dapat dilihat pendapatan FELDA bakal merosot dengan teruk setelah FGVHB mengambil alih ladang-ladang Felda Plantation melalui pajakan selama 99 tahun.


Sekarang, mari kita lihat data perbelanjaan FELDA sepanjang 2007 hingga 2010 untuk analisis untung rugi FELDA selepas FGVHB disenaraikan ke Bursa Malaysia.

RUMUSAN PERBELANJAAN FELDA

Perbelanjaan Pengurusan
2010 RM JUTA 516.54
2009 RM JUTA 494.76
2008 RM JUTA 592.81
2007 RM JUTA 538.17

Perbelanjaan Peneroka
705.24
472.89
515.96
587.78

Perbelanjaan Tanam Semula Peneroka
469.82
607.05
595.10
412.52
Pengeluaran Pinjaman Kepada Peneroka
191.24
172.90
278.55
120.84
Pendahuluan Baja Kepada Peneroka
97.92
149.45
129.44
85.82
JUMLAH 1,980.76 1,897.05 2,111.86 1,745.13


FELDA membiayai jumlah perbelanjaan diatas melalui pendapatan dari ladang, dividen, sumber dalaman dan lain-lain. Sebahagian besar pendapatan FELDA adalah daripada pendapatan ladang Felda Plantation meliputi 60% - 70%.

Untung atau rugikah FELDA jika FGVHB disenaraikan?
Rugi.
Lihat analisis berikut :
Pendapatan FELDA sekarang (purata 2007-2010) RM 2,458 juta setahun
Pendapatan FELDA lepas senarai FGVHB RM 508 juta setahun
Kehilangan Pendapatan RM 1,950 juta setahun


Benarkah FELDA bakal mengalami defisit selepas penyenaraian FGVHB?
Benar. Lihat analisis berikut :

Sekarang
Pendapatan FELDA sekarang (purata 2007-2010) RM 2,458 juta setahun
Perbelanjaan FELDA sekarang (purata 2007-2010) RM 1,936 juta setahun
Lebihan RM 522 juta setahun

Lepas Senarai
Pendapatan FELDA RM 508 juta setahun
Perbelanjaan FELDA sekarang (purata 2007-2010) RM 1,936 juta setahun
Kekurangan (defisit) RM 1,428 juta setahun


Berdasarkan analisis diatas, ANAK menyeru kepada seluruh warga FELDA, para peneroka dan anak-anak peneroka membuat pertimbangan yang mendalam sebelum bersetuju dengan apa-apa rancangan pelaburan yang dipaksakan keatas mereka. FELDA terbina dari penat lelah dan komitmen serta pengorbanan yang bukan sedikit daripada seluruh kakitangan FELDA, para peneroka, keluarga dan anak-anak mereka. Adakah kita rela melihat apa yang kita bina bersama dipunahkan oleh segelintir manusia kapitalis yang tamak dan rakus? Adakah hanya dengan janji-janji kosong “durian runtuh” kita hilang kewarasan dan pertimbangan? Ayuh, sama-sama kita bangkit halang penyenaraian ini!

Untuk lebih jelas klik sumber
__________________
Emaslink Pacific Hotel video
Reply With Quote
  #50  
Old 16-07-2012, 07:08 PM
brainn68 brainn68 is offline
Active Member

brainn68's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jan 2007
Location: Johor Bahru
Posts: 624
Poster Rank: #4914
Thanked 10 Times
Active Level
Default

FGVH: EPF no longer major shareholder:
The Employees Provident Fund (EPF) has ceased to be a substantial shareholder in Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV MK, Buy, TP: RM5.65) after trimming its stake in the plantation giant to 4.94%. A filing with Bursa Malaysia also showed that Lembaga Tabung Haji had trimmed its stake to 7.28%. (StarBiz)

Source: ECM Newz Bits 16 July 2012

Last edited by brainn68; 16-07-2012 at 07:12 PM.. Reason: edit title
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 11:58 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE