Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 5,368
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 29,359
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 21,713
More...
Reply
 
Thread Tools
  #11  
Old 11-07-2012, 09:55 AM
Ibn Raffar Ibn Raffar is offline
Super Active Member

Ibn Raffar's Avatar
 
Trader Rating: (18)
Join Date: May 2011
Posts: 3,775
Poster Rank: #966
Thanked 219 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Putera Duyung View Post
Salam,

Siapa korang pernah dengar vcd ceramah seorang melayu murtad yang di adakan di Sarawak beberapa tahun dahulu iaitu Benjamin Steven (jika tak silap saya namanya), dalam dakyahnya itu lebih kurang berbunyi begini yang saya masih ingat;

“Tuan2… Malaikat orang-orang islam penakut, takut dengan patung, takut dengan anjing…. Apabila malaikat bawa rezekit datang ke rumah mereka ada anjing lari lintang pukang malaikat mereka itu sehingga semua rezeki jatuh….. begitu juga jika rumah orang islam ada patung, malaikat mereka takut mahu masuk sebab ada patung…….. bla…. bla……”

Sambil dia kutuk2 itu dia lupa bahwa dalam kitabnya (Bible) ada larangan membuat patung;

Kel. 20:4 Jangan membuat bagimu patung yang menyerupai apapun yang ada di langit di atas, atau yang ada di bumi di bawah, atau yang ada di dalam air di bawah bumi.
Bil. 33:52 maka haruslah kamu menghalau semua penduduk negeri itu dari depanmu dan membinasakan segala batu berukir kepunyaan mereka; juga haruslah kamu membinasakan segala patung tuangan mereka dan memusnahkan segala bukit pengorbanan mereka.
Ul. 4:16 supaya jangan kamu berlaku busuk dengan membuat bagimu patung yang menyerupai berhala apapun: yang berbentuk laki-laki atau perempuan;
Ul. 4:23 Hati-hatilah, supaya jangan kamu melupakan perjanjian TUHAN, Allahmu, yang telah diikat-Nya dengan kamu dan membuat bagimu patung yang menyerupai apapun yang oleh TUHAN, Allahmu, dilarang kau perbuat.
Ul. 4:25 Apabila kamu beranak cucu dan kamu telah tua di negeri itu lalu kamu berlaku busuk dengan membuat patung yang menyerupai apapun juga, dan melakukan apa yang jahat di mata TUHAN, Allahmu, sehingga kamu menimbulkan sakit hati-Nya,
Ul. 5:8 Jangan membuat bagimu patung yang menyerupai apapun yang ada di langit di atas, atau yang ada di bumi di bawah, atau yang ada di dalam air di bawah bumi.


Jika diamati betul2….. ada betulnya juga dakyah penceramah itu, Malaikat dicipta tanpa perasaan seperti mana manusia, malaikat patuh dengan tugas yang telah diamanahkan dan tidak akan melanggar perintah Allah walau apa alasan sekalipun. Dalam Al Quran, mesej Allah kepada kita dalam kisah Nabi Sulaiman, Nabi Sulaiman membuat patung dengan mengarahkan askar2 yang terdiri dari Manusia dan Jin, Allah tidak pun menegur perbuatan Nabi Sulaiman. Dalam kisah Nabi Ibrahim juga, Nabi Ibrahim hanya memusnahkan patung2 yang menjadi sembahan kaumnya tetapi tiada larangan membuat patung…… kepada umat islam juga tiada catatan dalam Al Quran larangan membuat patung, sembah patung sudah tentulah Allah dan rasulNya tegah........ Apakah riwayat2 hadis tentang larangan menyimpang patung dalam rumah adalah tafsiran (pengaruh) israilliyat…. Sesuatu yg patut kita renungkan

Apakah jika status haditsnya sohih masih berfikiran demikian?
__________________
Ibn Raffar ditukar ke Ibnu Abdul Raffar
Madu Lebah
Habbatus Sauda
Kasturi Kijang
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #12  
Old 11-07-2012, 11:02 AM
skYnEt-gEnIUs skYnEt-gEnIUs is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (32)
Join Date: Aug 2010
Location: aBcdEfgH!jkLmNOpQr$tUvWxyZ 123456789101001000
Posts: 23,741
Poster Rank: #57
Thanked 505 Times
Active Level
My Mood:
Default

baru aku perasan,anak buah aku baru dapat belambak2 anak patong,sat lg aku nk pi rodok cungkil sebelah biji mata anak2 patung tu.....

kakakaaa...

patotla umah aku panas jer 3-4 menjak nih,puiiiiii..
__________________
[CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER][CENTER][B][SIZE="3"][COLOR="DarkOrchid"]ladyelena_11[/COLOR][/SIZE]
[SIZE="3"][/SIZE][SIZE="3"][URL="http://goo.gl/HbZZQ"][COLOR="Purple"]Servis Pemasangan Paip Meter SYABAS[/COLOR][/URL][/SIZE]
[SIZE="3"][COLOR="Red"][B]stop ganggu suami org,insaf2 la buat perangai jijik tu,hodoh wajah sehodoh keji hati kau wahai sihodoh[/B][/SIZE][/COLOR][/B][/CENTER]
Reply With Quote
  #13  
Old 11-07-2012, 11:14 AM
joeaxe joeaxe is offline
Junior Member

joeaxe's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Posts: 91
Poster Rank: #14347
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

salam..banyak hadis yg kita tidak tau sahihnye..bg pendapat sy hadis dr TT td tk berapa tepat..maafkan sy kalo tersilap..sebab kalo malaikat tak bole masuk rumah sebab ada patung...nnti ramailah manusia berzina dirumah yg ada patung sebab dorang tau malaikat tk masuk...so dosa zina tidak dapat d catat oleh malaikat yg ada di kiri dn kanan kita...emmmm

mohon pendapat..
Reply With Quote
  #14  
Old 11-07-2012, 12:05 PM
ibnuqadir ibnuqadir is offline
Active Member

 
Trader Rating: (4)
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,422
Poster Rank: #1541
Thanked 22 Times
Active Level
My Mood:
Default

kalau simpan makhluk yg bernyawa and tidak solat pun rumah panas puiiiiiiiii
Reply With Quote
  #15  
Old 11-07-2012, 12:31 PM
tolocar tolocar is offline
Normal Member

tolocar's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2006
Posts: 482
Poster Rank: #5657
Thanked 11 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by joeaxe View Post
salam..banyak hadis yg kita tidak tau sahihnye..bg pendapat sy hadis dr TT td tk berapa tepat..maafkan sy kalo tersilap..sebab kalo malaikat tak bole masuk rumah sebab ada patung...nnti ramailah manusia berzina dirumah yg ada patung sebab dorang tau malaikat tk masuk...so dosa zina tidak dapat d catat oleh malaikat yg ada di kiri dn kanan kita...emmmm

mohon pendapat..
malaikat rahmat....malaikat yg pembawa rahmat yg takkan masuk. tapi malaikat lain tetap ada 24/7 termasuk ler malaikat maut sehari 70 kali berjumpa akan kita...Wallahuallam...
Reply With Quote
  #16  
Old 11-07-2012, 12:34 PM
azrulazman azrulazman is offline
CG Top Poster Club

azrulazman's Avatar
 
Trader Rating: (15)
Join Date: Feb 2010
Location: puncak gunung kinabalu
Posts: 27,447
Poster Rank: #43
Blog Entries: 1
Thanked 111 Times
Active Level
My Mood:
Default

tq tt.............
Reply With Quote
  #17  
Old 11-07-2012, 12:37 PM
redx redx is offline
Active Member

redx's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: Jul 2007
Posts: 761
Poster Rank: #4129
Thanked 3 Times
Active Level
Default

Dlm hadis yg diriwayatkan oleh Ibnu Hibban, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Empat unsur yg membawa kebahagian iaitu isteri solehah, tempat tinggal yg luas, jiran yg baik & kenderaan yg menyenangkan hati”…
patot la duk kg bahagia je aku tgk org2 lama..
isteri solehah
tmpat tggl luas
jiran mmg saling ambil berat
kndraan motor kapcai. snang hati xyah byar loan kndraan.
Reply With Quote
  #18  
Old 11-07-2012, 01:25 PM
Ibn Raffar Ibn Raffar is offline
Super Active Member

Ibn Raffar's Avatar
 
Trader Rating: (18)
Join Date: May 2011
Posts: 3,775
Poster Rank: #966
Thanked 219 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by joeaxe View Post
salam..banyak hadis yg kita tidak tau sahihnye..bg pendapat sy hadis dr TT td tk berapa tepat..maafkan sy kalo tersilap..sebab kalo malaikat tak bole masuk rumah sebab ada patung...nnti ramailah manusia berzina dirumah yg ada patung sebab dorang tau malaikat tk masuk...so dosa zina tidak dapat d catat oleh malaikat yg ada di kiri dn kanan kita...emmmm

mohon pendapat..
Diharap jangan tafsir hadits dengan sendiri2, bahaya..di sini bukan bermaksud semua malaikat tak boleh masuk rumah. wallahu 'alam.
__________________
Ibn Raffar ditukar ke Ibnu Abdul Raffar
Madu Lebah
Habbatus Sauda
Kasturi Kijang
Reply With Quote
  #19  
Old 11-07-2012, 02:23 PM
papabaik papabaik is offline
Super Active Member

papabaik's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2012
Posts: 4,229
Poster Rank: #850
Thanked 140 Times
Active Level
Default

Quote:
Dlm hadis yg diriwayatkan oleh Ibnu Hibban, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Empat unsur yg membawa kebahagian iaitu isteri solehah, tempat tinggal yg luas, jiran yg baik & kenderaan yg menyenangkan hati”…


Kena tukar kereta aku la camni. Kete skrg Civic EG 12 thn dah nak roboh.
Nak kena beli Evo la baru menyenangkan hati aku.
__________________
"Quran Is Easy. Do You Not Want To Learn?"
Bacalah Terjemahan Al-Quran Agar Anda Mendapat Petunjuk Dari Allah
Reply With Quote
  #20  
Old 11-07-2012, 02:24 PM
papabaik papabaik is offline
Super Active Member

papabaik's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2012
Posts: 4,229
Poster Rank: #850
Thanked 140 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Ibn Raffar View Post
Diharap jangan tafsir hadits dengan sendiri2, bahaya..di sini bukan bermaksud semua malaikat tak boleh masuk rumah. wallahu 'alam.
Aih? Hadith pun takleh tafsir sendiri2? Bahaya jugak?
Aku ingat Quran je takleh tafsir sendiri2.
Hui ni peringkat ilmu keberapa ni takleh tafsir hadith2 sekali.
__________________
"Quran Is Easy. Do You Not Want To Learn?"
Bacalah Terjemahan Al-Quran Agar Anda Mendapat Petunjuk Dari Allah
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 05:29 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE