Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 25,211
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 55,949
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 43,105
More...
  #2431  
Old 26-06-2012, 11:07 PM
mynor5535101 mynor5535101 is offline
Super Active Member

mynor5535101's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2007
Posts: 4,452
Poster Rank: #854
Thanked 4,294,967,295 Times
Active Level
Default

5-57: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu jadikan pemimpin orang yang membuat al-din (agama) kamu menjadi ejekan dan permainan, (iaitu) orang yang telah diberi kitab sebelum kamu itu dan orang kafir. Dan bertakwalah kepada Allah jika kamu benar-benar orang yang beriman.

P~S Tunngu tafsiran papa baik dan sekutunya....

Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2432  
Old 26-06-2012, 11:50 PM
wheriz wheriz is offline
Active Member

wheriz's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Oct 2006
Posts: 2,025
Poster Rank: #1956
Thanked 3 Times
Active Level
My Mood:
Default

Subhana (Maha Suci Dia/Allah), yang telah memperjalankan hamba-Nya (.........) pada suatu malam dari al-Masjidi'l-Haram ke al-Masjidi'l-Aqsa, yang telah Kami (Allah) berkati sekelilingnya, agar Kami (Allah) perlihatkan kepadanya (........) sebahagian daripada tanda-tanda Kami (Allah). Sesungguhnya Dia (Allah) adalah al-Samií (Maha Mendengar), lagi al-Basir (Maha Melihat).
Surah Al Isra' 17-1

100% dari al Quran cuba jelas kan siapakah gerangan hamba Allah itu? petikan dari ayat mana yang menjelaskan siapakah yg diIsra' kan.


minta pencerahan dari tt.

Last edited by wheriz; 26-06-2012 at 11:54 PM..
Reply With Quote
  #2433  
Old 27-06-2012, 01:10 AM
papabaik papabaik is offline
Super Active Member

papabaik's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2012
Posts: 4,229
Poster Rank: #891
Thanked 140 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by wheriz View Post
Subhana (Maha Suci Dia/Allah), yang telah memperjalankan hamba-Nya (.........) pada suatu malam dari al-Masjidi'l-Haram ke al-Masjidi'l-Aqsa, yang telah Kami (Allah) berkati sekelilingnya, agar Kami (Allah) perlihatkan kepadanya (........) sebahagian daripada tanda-tanda Kami (Allah). Sesungguhnya Dia (Allah) adalah al-Samií (Maha Mendengar), lagi al-Basir (Maha Melihat).
Surah Al Isra' 17-1

100% dari al Quran cuba jelas kan siapakah gerangan hamba Allah itu? petikan dari ayat mana yang menjelaskan siapakah yg diIsra' kan.


minta pencerahan dari tt.
Saya rasa saya dah sentuh bab ini di page2 belakang.

Tapi takpe saya cuba sampaikan sekali lagi.
Saya nak tanya saudara, apa tujuan saudara baca Quran?
__________________
"Quran Is Easy. Do You Not Want To Learn?"
Bacalah Terjemahan Al-Quran Agar Anda Mendapat Petunjuk Dari Allah
Reply With Quote
  #2434  
Old 27-06-2012, 01:19 AM
papabaik papabaik is offline
Super Active Member

papabaik's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2012
Posts: 4,229
Poster Rank: #891
Thanked 140 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Niduramak View Post
tt mesti setuju 200% .... curi potong tangan , zina sebat je .. dah jelas dalam AQ kan .... takbir
Sudah tentu setuju.
__________________
"Quran Is Easy. Do You Not Want To Learn?"
Bacalah Terjemahan Al-Quran Agar Anda Mendapat Petunjuk Dari Allah
Reply With Quote
  #2435  
Old 27-06-2012, 02:28 AM
mosat_network mosat_network is offline
Super Active Member

mosat_network's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Jan 2011
Location: Sebuah Kampung Di N9
Posts: 3,602
Poster Rank: #1053
Thanked 393 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Allah menceritakan tentang Nabi Yusuf kerana ingin menyampaikan mesej kepada Nabi Muhammad dan kita semua bahawa ALLAH PENENTU SEGALANYA. Walau
dah dekat2 nak kena makan dgn serigala, walau dah masuk dalam telaga/lubang, walau dah masuk penjara.. walau difitnah macam2, akhirnya Nabi Yusuf diangkat Allah menjadi penasihat Raja dan akhirnya dinaikkan takhta. Allah Maha Berkuasa dan segalanya Dia lakukan dengan senang dan mudah. Allah jawapan kepada semuanya.

Apa tujuan saudara tanya soalan ini pun saya tak tau. Takde kena mengena pun dengan perbezaan yg wujud disebabkan Imam2 yg berpandukan hadith hadith sahih itu. Ayat Quran adalah 100% benar. Tidak boleh disangsi. Manakala hadith2 sahih, sangat boleh disangsi, kerana bukti bukti yg telah saya bawakan dari awal hingga akhir thread ini:

1. Hadith BerQaza mengharamkan benda yg halal. Allah tidak mengharamkan kita nak pilih gaya rambut macamana pun selagi aurat kita tutup. Yg Allah haramkan ialah bersekongkol/membuat pakatan dgn orang Nasrani dan Yahudi.

2. Perbezaan2 yg ada diantara ajaran ajaran yg dibawa oleh Imam2 4 ini (mereka study Quran dan hadith2 dan menyampaikan apa yg mereka rasa betul). Ada hadith yg kata sentuh isteri lepas wudhu, akan batal wudhu. Ada hadith kata tak batal... dan banyak lagi perbezaan2 lain yg ada berkaitan HUKUM.
simbolik yg indah dari surah yusuf agar kita membaca kisah2 nabi2 allah dan para wali allah dan mengenali mereka..walaupun mereka kekasih allah mereka tetap di uji dan bagaimana mereka menerima ujian allah dengan akhlak dan adap yg tinggi dan terpuji..

1. itulah yg berlaku apabila mengenal hukum tanpa mengenal pembawa hukum..kenapa di malaysia perlu pakaian yg seragam utk pergi ke sekolah tetapi di luar negara mereka tidak sebegitu?sekolah tempat menimba ilmu..perlu ke pakaian seragam ini?

2. adakah para imam ini menysmpaikan apa yg mereka rasa betul melalui al-quran dan hadis mengikut nafsu mereka?jika tuan memberi tafsiran begitu maka apa hukum batal wuduk yg tuan dapat dlm al-quran mengikut tafsiran tuan?

3. adakah tuan memulakan pengajian tuan dgn HUKUM?adakah tuan mempelajari mazhab ini ttg hukum yg mereka keluarkan sahaja?jangan kerana kefahaman yg terlalu tinggi ttg hukum kita menjadi penghukuman..

4. Allah tidak mengharamkan kita memakan ayam tetapi haram bagi kita memakan ayam...betul atau tidak ayat saya ini tuan?mana hadis mengatakan haram memilih gaya rambut?adakah tuan memahami gaya rambut bagaimana yg di haramkan?adakah tuan akan membiarkan anak lelaki tuan memilih gaya rambut untuk seperti perempuan?adakah rambut anak lelaki tuan itu aurat?
Reply With Quote
  #2436  
Old 27-06-2012, 03:46 AM
mosat_network mosat_network is offline
Super Active Member

mosat_network's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Jan 2011
Location: Sebuah Kampung Di N9
Posts: 3,602
Poster Rank: #1053
Thanked 393 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by rastamanRastaman View Post
baiklah...saya dah mengkaji Quran ni selama 5 tahun..apa yg saya temui didalamnya banyak cerita para nabi, larangan dan suruhan ALLAH, ketetapan atau peraturan ALLAH terhadap kehidupan umat manusia , penerangan mengenai hari kiamat, siksaan terhadap kaum terdahulu yg ingkar/kafir kepada perintah ALLAH dan banyak lagi...

Bagi saya apa yg ada dalam AL QURAN adalah panduan untuk kita umat ISLAM supaya jangan buat seperti kaum terdahulu, kalau kita buat maka bersiap sedialah menerima balasan ALLAH di dunia dan akhirat.

MAAF JAHIL BAB AGAMA NI....
apa yg matlamat yg pertama tuan kaji al-quran?adakah ilmu yg tuan kaji itu di amalkan?apa perubahan yg berlaku pada diri tuan yg tuan dapat merasai semenjak ia di amalkan?tidakah tuan merasai nikmat membaca al-quran dan mengkajinya lebih mengasyikan dari forum ini?...(sekadar untuk mengetahui agar dapat mencintai amalan itu)

betapa pentingnya mempelajari dan membaca sirah2 dan perjlnan org terdahulu..tetapi dah kene kurangkan so mcm mane?
lebih saya suka menjadi jahil dan terus berusaha mempelajari ilmu dari berilmu tetapi tidak beramal dgn ilmu itu..
Reply With Quote
  #2437  
Old 27-06-2012, 05:42 AM
jumatmajid jumatmajid is offline
Super Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2012
Posts: 4,611
Poster Rank: #823
Thanked 0 Times
Active Level
Default Senarai Soalan Dgn Jwpan Tertangguh Utk TT

بسم الله الرحمن الرحيم
اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
...Ayat Quran adalah 100% benar. Tidak boleh disangsi. Manakala hadith2 sahih, sangat boleh disangsi, kerana bukti bukti yg telah saya bawakan dari awal hingga akhir thread ini:

1. Hadith BerQaza mengharamkan benda yg halal. Allah tidak mengharamkan kita nak pilih gaya rambut macamana pun selagi aurat kita tutup. Yg Allah haramkan ialah bersekongkol/membuat pakatan dgn orang Nasrani dan Yahudi.

2. Perbezaan2 yg ada diantara ajaran ajaran yg dibawa oleh Imam2 4 ini (mereka study Quran dan hadith2 dan menyampaikan apa yg mereka rasa betul). Ada hadith yg kata sentuh isteri lepas wudhu, akan batal wudhu. Ada hadith kata tak batal... dan banyak lagi perbezaan2 lain yg ada berkaitan HUKUM.
Kami nak TT & saudara2 yg sependpt dgn beliau jg jwb soalan2 kami spt yg disenaraikan dibwh. Berdsrkan strategi jwpan TT utk soalan yg lps2 berikut adalah garis panduan yg TT perlu patuhi [Nota: Jika TT benar2 ingin meyakinkan kami & para pembaca sekelian bhw TT dipihak yg benar]
  1. "direct to the point"
  2. x berdalih, putar belit atau tukar ke topik lain
  3. x jwb lgsg atau abaikan soalan
  4. klu dah jwb dlm post awal sila buktikan
  5. jika diminta jwb dgn dalil dr ayat2 Quran jg
  6. x menjwb soalan dgn soalan

Soalan mengikut susunan dr terkini sehingga terkuno . Apa yg penting kerjasama, maka dipersilakan menjwb;

Soalan 1-5
Quote:
Originally Posted by mosat_network View Post
apa yg matlamat yg pertama tuan kaji al-quran?
adakah ilmu yg tuan kaji itu di amalkan?
apa perubahan yg berlaku pada diri tuan yg tuan dapat merasai semenjak ia di amalkan?
tidakah tuan merasai nikmat membaca al-quran dan mengkajinya lebih mengasyikan dari forum ini?
betapa pentingnya mempelajari dan membaca sirah2 dan perjlnan org terdahulu..tetapi dah kene kurangkan so mcm mane?
Soalan 6-9
Quote:
Originally Posted by mosat_network View Post
1. itulah yg berlaku apabila mengenal hukum tanpa mengenal pembawa hukum..kenapa di malaysia perlu pakaian yg seragam utk pergi ke sekolah tetapi di luar negara mereka tidak sebegitu?sekolah tempat menimba ilmu..perlu ke pakaian seragam ini?

2. adakah para imam ini menysmpaikan apa yg mereka rasa betul melalui al-quran dan hadis mengikut nafsu mereka?jika tuan memberi tafsiran begitu maka apa hukum batal wuduk yg tuan dapat dlm al-quran mengikut tafsiran tuan?

3. adakah tuan memulakan pengajian tuan dgn HUKUM?adakah tuan mempelajari mazhab ini ttg hukum yg mereka keluarkan sahaja?jangan kerana kefahaman yg terlalu tinggi ttg hukum kita menjadi penghukuman..

4. Allah tidak mengharamkan kita memakan ayam tetapi haram bagi kita memakan ayam...betul atau tidak ayat saya ini tuan?mana hadis mengatakan haram memilih gaya rambut?adakah tuan memahami gaya rambut bagaimana yg di haramkan?adakah tuan akan membiarkan anak lelaki tuan memilih gaya rambut untuk seperti perempuan?adakah rambut anak lelaki tuan itu aurat?
Soalan 10
Quote:
Originally Posted by mynor5535101 View Post
5-57: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu jadikan pemimpin orang yang membuat al-din (agama) kamu menjadi ejekan dan permainan, (iaitu) orang yang telah diberi kitab sebelum kamu itu dan orang kafir. Dan bertakwalah kepada Allah jika kamu benar-benar orang yang beriman.

P~S Tunngu tafsiran papa baik dan sekutunya....
Soalan 11
Quote:
Originally Posted by iorichee View Post
tapi potong yang macam mana dan disebat macam mana tak dinyatakan....

pada siapa patut kita patut buat rujukan dan bertanya...
Soalan 12
Quote:
Originally Posted by BlueDream View Post
Ayat yg aku minta ialah "Musa" dan "Taurat" terletak dalam satu ayat.

Jadi... berikan ayat lain. Jgn lupa "Musa" dan "Taurat" terdapat dalam teks arabnya. Bukan tafsiran penterjermah.

Atau klu ada cara lain menggunakan AlQuran utk buktikan bhw "Taurat" diturunkan kepada "Musa".... sila cuba
Soalan 13-15
Quote:
Originally Posted by mosat_network View Post
walaupun ada berlakunya khilaf antara 4mazhab pernah ke ada antara imam2 tersebut menyatakan mazhab mereka yg paling betul?
tuan mengenali atau mengetahui hubungan antara imam2 ini?
imam syafiee sendiri mengatakan dia tidak layak ke syurga ALLAH?
Soalan 16
Quote:
Originally Posted by forart View Post
TT kata tak tolak sume hadith...terutamanya hadith sahih yg selari ngan AQ...

mane hang refer matan dan terjemah hadith2 tersebut...mai ikut mimpi kut...dak pun hg jumpa Rasulullah S.A.W live...

sy tanya sbb statement hg bhw ulama tulis kitab sbb nak lwn AQ...so pd anggapan sy hg mmg tak buka kitab2 hadith
Soalan 17
Quote:
Originally Posted by jumatmajid View Post
Ttp apa yg sebenarnya ingin sy sampaikan di sini adalah bgimana Prof. HAMKA dgn indah sekali mengaitkan kalimah اَلْمُحْسِنِيْنَ dgn kalimah Ihsan yg sering kita dgr dlm sebuah hadith Nabi yg terkenal iaitu ketika Jibril bertanya kpd beliau apakah Ihsan. Nabi SAW menjwb "Ihsan adalah engkau memperhambakan diri kpd الله seakan2 engkau meihat Dia. Maka jika engkau tidak dapat melihat Dia, namun Dia tetap sentiasa melihat engkau". HAMKA dlm tafsirnya tlh mengira bhw الله tlh memuji Nabi Yusuf sebyk 4 kali dlm surah ini sbg اَلْمُحْسِنِيْنَ, iaitu selain dlm ayat 22 ini jg pd ayat 36, 56 dan 90.

Para pembaca yg bijaksana sekelian, pd pendpt saudara/i adakah glgan anti-hadith akan mencpi thp pemikiran spt Prof. HAMKA dgn hanya membaca terjemahan Quran shj?
Soalan 18-21
Quote:
Originally Posted by afifdaud View Post
di mana rujukan TT bahawa kita kena solat 5 waktu?
di mana rujukan TT tentang cara menentukan waktu solat? [Nota jumatmajid: Yg nih confirm TT x nak jwb]
di mana rujukan TT berkenaan pengurusan jenazah?
di mana rujukan TT berkenaan solat tarawikh?
Soalan 21-24
Quote:
Originally Posted by wheriz View Post
Tunjukilah kami jalan yang lurus,
(yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni'mat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.

golongan yg mana satu para ulama terdahulu?
mrk yg telah diberi nikmat atau mereka yg dimurkai?(kerana mereka mengarang kitab hendak menandingi al quran?)
apakah betul itu tujuan mereka mengarang kitab?
atau tt menfitnah ulama terdahulu?
Soalan 25
Quote:
Originally Posted by jumatmajid View Post
Maka jika slps ini glgan anti-hadis memetik lg mana2 ayat Quran utk menegakkan pendirian mrk adakah saudara/i yakin bhw ayat2 itu dipetik dlm konteks yg betul atau ada maksud jht yg tersirat?
Soalan 26-27
Quote:
Originally Posted by terunesepi View Post
maknanya ulama2 ambe tu bukan ulama2 saudara kan..so adakah saudara fikir iman2 muktabar itu mbuat kitabnya utk melawan KITA SUCI AL QURAN?
....kalau ulama2 muktabar pun saudara tak percaya ..kenapa ambe perlu dngar cakap saudara yang juga tak maksum...yang mungkin juga bertujuan utk memcahkan islam ...
Soalan 28-30
Quote:
Originally Posted by wheriz View Post
Ok kalau ayat yg ni

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

(Al-Israa' 17:1)

mengikut tafsir tt, dalam ayat sebenar tak de sebut Muhammad(rasulullah saw).
Kalau Allah swt maksudkan Muhammad(Rasulullah saw) mesti ada nama dalam ayat tu?
Malah tak sebut nabi pun. manusia biasa je. Siapa dia?
ke macama mana? pencerahan.
Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Ayat ni Allah gunakan "Nabi".. bermakna semua Nabi Nabi. Kerana kalau Allah nak suruh selawat pada Nabi Muhammad saja, nescaya Allah akan guna perkataan "Muhammad".
Nota jumatmajid: Ini adalah jwpan bg soalan yg lbh kurang sama dgn soalan di atas. Dipersilakan TT & saudara2 sependpt dgn beliau menjwb soalan diatas.
Soalan 31
Quote:
Originally Posted by mynor5535101 View Post
Ni kau tafsirkan ayat ini untuk aku.....Siapa nama Nabi dalam ayat tersebut..ekkkkkkk

"Wahai Nabi, Kami telah menghalalkan untuk kamu isteri-isteri kamu yang kamu telah memberikan upah mereka, dan apa yang tangan kanan kamu memiliki, daripada rampasan perang yang Allah memberikan kamu," .............. (33:50)

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu masuk rumah-rumah Nabi, kecuali diizinkan kepada kamu untuk makan, tanpa menanti-nanti akan masanya.....(33:53)

Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isteri kamu, dan anak-anak perempuan kamu, dan perempuan-perempuan mukmin,.........(33:59)

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah menaikkan suara-suara kamu di atas suara Nabi, ...........(49:2)

Wahai Nabi, apabila kamu menceraikan perempuan-perempuan, maka ceraikanlah mereka apabila mereka sampai tempoh mereka. Hitunglah tempoh itu, dan takutilah Allah, Pemelihara kamu......(65:1)

Wahai Nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah menghalalkan bagi kamu, untuk mencari kepuasan hati isteri-isteri kamu? Dan Allah Pengampun, Pengasih. ..(66:1)

66:9. Wahai Nabi, berjuanglah terhadap orang-orang yang tidak beriman dan orang-orang munafik, dan bersikapkeraslah terhadap mereka; tempat menginap mereka ialah Jahanam - satu kepulangan yang buruk

P~S..Siapa nama nabi dalam ayat ini... ekkkkkkk... Nabi adam A.S ke..: eek:
[/B][/SIZE]
Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Gelak ye. Takpe, kita tunggu sama2.
Nota jumatmajid: "Gelak ye. Takpe, kita tunggu sama2." adalah strategi mengelak bkn jwpan kpd soalan. Sila jwb dgn jelas tanpa memesongkan ke topik lain
Soalan 32
Quote:
Originally Posted by ikhmal_ok View Post
sila tanya guru ko kenapa Allah guna katanama kami, Allah tu banyak ke ?
Soalan 33
Quote:
Originally Posted by ikhmal_ok View Post
selawat nabi adam tu ajaran sesat dia je,,,sengaja mencipta bidaah baru.
Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Ini arahan Allah dalam Quran. Bukan ciptaan saya.
Nota jumatmajid: Sy sgt tertarik dgn Salawat Adam nih. Blh tlg berikan dalil qat'ie dr ayat2 Quran?
Soalan 34-38
Quote:
Originally Posted by jumatmajid View Post
[START SECTION 1] ==========================================
  1. kenapa mujahidin perang badar hampir2 diazab oleh slps mng perang & mengambil "harta rampasan perang" [nota: Mengikut pendpt TT] slps harta tersbt dihalalkan?
  2. kenapa TT menolak kitab2 sejarah & tafsir sdgkan الله sendiri didlm Quran menggunakan sejarah utk memberikan contoh tauladan kpd hamba-Nya?

[START SECTION 2] ==========================================
Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Tentang penyatuan ni pun saya tak tau kenapa boleh jadi isu. Tak pernah saya kata dgn usaha saya ni dapat menyatukan semua golongan.
Aih...TT dah tukar pendirian ke? Bkn ke TT gak yg kata Imam2 mazhab nih yg menyebbkan perpecahan umat [nota: Difhmkan krn pendirian mrk yg mengikut quran & hadith]. Dibwh nih sy quote kata2 TT sendiri.
Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Namun kenapa Islam itu berpecah2? Islam itu berpecah kerana keegoan setiap dari Imam2 inilah.... mereka kata mereka yg betul.

Thread ini saya tulis utk memanggil semua ke arah Islam sebelum perpecahan ini berlaku, iaitu dgn mengikut Al Quran 100%. Tapi jangan pulak tolak hadith sahih yg mengikuti Al Quran...
Pernah x TT nampak sy tulis "[sy]takmau berusaha langsung utk fokus kepada quran?" [Nota: Atau yg seerti dgnnya]. Cuba quote sket klu ada.

[START SECTION 3] ==========================================
Ini versi dgn terjemahan sahaja;
"Dan dia tidak memperkatakan menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakannya itu tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya." An-Najm, 3-4

Baiklah kita sama2 x perlu nak tafsir & ambil ayat yg terang & jls jua spt biasanya anjuran TT. Sy yakin TT pasti setuju . Mari kita kaji bersama2;
  1. Dlm semua versi "dia" dan "-nya" merujuk kpd Nabi.
  2. Dlm versi terakhir kalimah "memperkatakan" & "diperkatakannya" itu adalah kata yg umum. Bgimana pula TT blh sempitkan kpd Quran plak ada dalil yg blh dikongsi?
  3. Jika memahami ayat terjemahan ini secara ekstrim mmg lawak2 Doraemon itu blh dimasukkan krn ayat ini x sama sekali mengkhusus kpd hal2 berkaitan dgn Islam shj. [Nota: Ttp ahli tafsir adalah org2 yg berilmu, iman mrk tinggi maka mrk tafsirkan sbg "(sesuatu yang berhubung dengan agama islam) " shj. Mlh diceritakan wlupon Nabi buat lawak msh lg dlm hal2 agama, ttp bknnya lawak yg merendah2kan agama itu sdh pasti].

Jd disini ingin sy meminta pandangan ikhlas dr TT sbg seorg pengkaji terjemahan Quran, slps menggunakan kaedah kajian Quran yg disarankan oleh TT adakah TT setuju dgn huraian di atas? [Nota: Soalan ini sy higlightkan bertujuan spy TT x terlps pandang bknnya marah atau apa pon]

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Itulah dia. Nabi TIDAK AKAN berbuat sesuatu yg x dinyatakan dlm ayat Quran kerana Nabi adalah seorang istimewa yg menurut perintah dan wahyu Allah 100% iaitu Quran itu sendiri.

Nota jumatmajid: Kenyataan ini bkn jwpan krn TT msh meltkkan tafsiran "wahyu" sbg "Quran" bg Surah An-Najm, 3-4 di atas.
Soalan tambahan dr saudara/i adalah dialu2kan. Sy mgkn tertinggal soalan2 yg msh x dijwb oleh TT dr saudara/i. Jika saudara/i ingin menambah soalan sila gunakan fail yg sy lampirkan [soalan tertangguh.xls]. Arahan bgimana utk menambah soalan & kemudian memaparkannya semula dlm forum ada disediakan dlm fail tersebut. Saudara/i jg blh terus menambah dlm soalan2 tersebut di dlm forum, ttp kemungkinan soalan2 tersebut x akan mengikut susunan nombor & kita akan kehilangan senarai lengkap soalan2 yg perlu TT jwb utk membuktikan kebenaran beliau.
Attached Files
File Type: xls Soalan tertangguh_120627.xls (37.0 KB, 4 views)
__________________
"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." Adz-Zariyat, 56
Koleksi Fatwa Syiah yg memualkan/melucukan/jahat
Sila pastikan kebenaran/kesilapan pendapat saya dengan mereka yang lebih berilmu berhampiran anda. Semoga kita sentiasa mendapat petunjuk dan hidayah-Nya.

Last edited by jumatmajid; 27-06-2012 at 09:22 AM..
Reply With Quote
  #2438  
Old 27-06-2012, 06:15 AM
sajul sajul is offline
Super Active Member

sajul's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Apr 2007
Location: ganu
Posts: 4,768
Poster Rank: #788
Thanked 15 Times
Active Level
My Mood:
Default

tahniah bro jumatmajid, usaha yg bersungguh2 utk mendidik org itu supaya celik minda..

ps: ayat2 org yg berilmu bila org lain baca rasa tenang dan sonok, dan sebaliknya bila ayat org yg kurang ilmunye bercakap..pikir2kan lah
Reply With Quote
  #2439  
Old 27-06-2012, 09:10 AM
wheriz wheriz is offline
Active Member

wheriz's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Oct 2006
Posts: 2,025
Poster Rank: #1956
Thanked 3 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Saya rasa saya dah sentuh bab ini di page2 belakang.

Tapi takpe saya cuba sampaikan sekali lagi.
Saya nak tanya saudara, apa tujuan saudara baca Quran?
Saya tanya tt jawab, kemudian tt tanya saya jawab. kalau mcm ni dalam mahkamah tak habis cerita.
Reply With Quote
  #2440  
Old 27-06-2012, 10:03 AM
jumatmajid jumatmajid is offline
Super Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2012
Posts: 4,611
Poster Rank: #823
Thanked 0 Times
Active Level
Default

بسم الله الرحمن الرحيم
اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Quote:
Originally Posted by wheriz View Post
Subhana (Maha Suci Dia/Allah), yang telah memperjalankan hamba-Nya (.........) pada suatu malam dari al-Masjidi'l-Haram ke al-Masjidi'l-Aqsa, yang telah Kami (Allah) berkati sekelilingnya, agar Kami (Allah) perlihatkan kepadanya (........) sebahagian daripada tanda-tanda Kami (Allah). Sesungguhnya Dia (Allah) adalah al-Sami’ (Maha Mendengar), lagi al-Basir (Maha Melihat).
Surah Al Isra' 17-1

100% dari al Quran cuba jelas kan siapakah gerangan hamba Allah itu? petikan dari ayat mana yang menjelaskan siapakah yg diIsra' kan.


minta pencerahan dari tt.
Saya rasa saya dah sentuh bab ini di page2 belakang.
Sy rasa apa yg TT rasa x betul, sbb sy dah buat carian respon dr TT bermula dr semalam 26 Jun hingga 3 hari kebelakang, 23 Jun. Takde satu pon yg menyentuh berkenaan surah Al-Isra', 1 nih. Melainkan TT merujuk kpd jwpan berikut;
Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Ayat ni Allah gunakan "Nabi".. bermakna semua Nabi Nabi. Kerana kalau Allah nak suruh selawat pada Nabi Muhammad saja, nescaya Allah akan guna perkataan "Muhammad".
Jika respon TT yg sy petik di atas bkn respon yg TT ingat sila berikn respon yg betul. Ataupon jlskan shj dlm respon TT berkenaan ayat nih. Sila jwb soalan dgn jwban, menjwb soalan dgn soalan hanya akan membawa kpd pelbgi interpretasi yg mgkn jauh sekali dr maksud soalan sebenar yg TT ajukan.
__________________
"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." Adz-Zariyat, 56
Koleksi Fatwa Syiah yg memualkan/melucukan/jahat
Sila pastikan kebenaran/kesilapan pendapat saya dengan mereka yang lebih berilmu berhampiran anda. Semoga kita sentiasa mendapat petunjuk dan hidayah-Nya.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 06:22 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE