CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Info, Debate (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=255)
-   -   Baca surah panjang-panjang tapi laju-laju nak gi mana? (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=94208)

zerovirus 22-08-2009 12:44 AM

Quote:

Originally Posted by profesor (Post 4552096)
kalau baca secara laju tapi tidak menjejaskan tajwid rasanya takde masalah, even makmun dgr jer bacaan Al-quran pun dah dpt pahala. Tengok konsert AF dgn rata2 penyanyi suara sumbang pun leh tahan 3 jam. :D

p.s: Baca laju pun makmum tak paham, baca perlahan pun makmum tak paham gak makna bacaan.. :D

perghhh ayat dalam tu sampai ke dasar nyer :))

profesor 22-08-2009 12:44 AM

Quote:

Originally Posted by qreemall (Post 4552108)
tapi kan lebih baik jika bacaannya pada kelajuan sederhana...
:)
dan kalau lebih baik surah yang dibaca pun tidak terlalu panjang agar makmum tidak sampai terlalai dan terleka terpikir benda lain semasa surah dibaca....
:D

itu masalah makmum yg tak kusyu' bro, bukan imam yg terlalai.. :D
rasanya better cari surau yg buat tarawih 11 rakaat je la.. ;)

qreemall 22-08-2009 12:45 AM

Quote:

Originally Posted by ratusanRM (Post 4552110)

perghh... menusuk kalbu statement last tu :">:">:">

sapa layan Af sure dah lari dari thread ni lps baca statement tuh...
:D:D:D

ratusanRM 22-08-2009 12:45 AM

camni la, pengalaman den jadi imam terawih :


1- biasanya baca 1/2 muka surat bagi 1 rakaat dengan bacaan hadar pun dah ok :D:D

2- kalau baca 1 muka surat utk 1 rakaat, sure ramai makmum akan lari :))

3- kalau buat tarawih 20 rakaat, kebanyakan makmum akan cabut lepas rakaat ke 8 :((

zerovirus 22-08-2009 12:46 AM

Quote:

Originally Posted by profesor (Post 4552117)
itu masalah makmum yg tak kusyu' bro, bukan imam yg terlalai.. :D
rasanya better cari surau yg buat tarawih 11 rakaat je la.. ;)

makmum tu kadang datang trawih sebab makan :eek:

usmarika 22-08-2009 12:46 AM

yang sedap makan,
yang sedap menyanyi,
yang sedap tidur,

nak cepat pakai smart tag

Nabi sembahyang sampai bengkak kaki.

kita astafar dan letak lah segala kelemahan itu kelemahan kita sendiri,
ya allah kau rantaikan lah segala suara2 halus yang menggangu kalbuku bersama dengan syaitan2 yang kau rantaikan itu.

profesor 22-08-2009 12:47 AM

Quote:

Originally Posted by zerovirus (Post 4552124)
makmum tu kadang datang trawih sebab makan :eek:

makan pisang ka? :)):))

p/s: surau dekat rumah aku takde more malam nih.. ~X(:">:eek:

zerovirus 22-08-2009 12:47 AM

Quote:

Originally Posted by ratusanRM (Post 4552123)
camni la, pengalaman den jadi imam terawih :


1- biasanya baca 1/2 muka surat bagi 1 rakaat dengan bacaan hadar pun dah ok :D:D

2- kalau baca 1 muka surat utk 1 rakaat, sure ramai makmum akan lari :))

3- kalau buat tarawih 20 rakaat, kebanyakan makmum akan cabut lepas rakaat ke 8 :((

cabut sebab pemalas :eek: kebanyakkan org tak biase solat byk2 ni ...

akan amik mana yang patut aje :))

zerovirus 22-08-2009 12:48 AM

Quote:

Originally Posted by profesor (Post 4552128)
makan pisang ka? :)):))

p/s: surau dekat rumah aku takde more malam nih.. ~X(:">:eek:

tgk masjid dan surau ler ... kadang nasik beriani :eek:

ratusanRM 22-08-2009 12:48 AM

Quote:

Originally Posted by profesor (Post 4552117)
itu masalah makmum yg tak kusyu' bro, bukan imam yg terlalai.. :D
rasanya better cari surau yg buat tarawih 11 rakaat je la.. ;)


kadang2 imam pun kena consider la jugak.... majoriti jemaah kat mesia ni jenis suka yg cepat :)):)):))


tgk keadaan.... :">:">

qreemall 22-08-2009 12:49 AM

Quote:

Originally Posted by profesor (Post 4552117)
itu masalah makmum yg tak kusyu' bro, bukan imam yg terlalai.. :D
rasanya better cari surau yg buat tarawih 11 rakaat je la.. ;)

kadang2 nk khusyuk gak tapi kalo dh pjg sgt terlalai gak dibuatnye...
kalo bacaan sebijik2 & sedap tu lain la...
layan gak dengar bacaan tuh...
ni baca mcm syok sindri...
problem tuh...
nk layan pon xleh bile duk dgr sket2 jer...
similar mcm khutbah jumaat...
imam bg khutbah pakai ayat baca...
kuar ayat senada...
mana xmendayu je ramai terlena...
cube bg khutbah mcm ceramah sket...
mau terbeliak mata sekor2 dgr...

zerovirus 22-08-2009 12:49 AM

Quote:

Originally Posted by ratusanRM (Post 4552135)

kadang2 imam pun kena consider la jugak.... majoriti jemaah kat mesia ni jenis suka yg cepat :)):)):))


tgk keadaan.... :">:">

btl 70% mejoriti mcm tu :eek:

profesor 22-08-2009 12:50 AM

Quote:

Originally Posted by zerovirus (Post 4552134)
tgk masjid dan surau ler ... kadang nasik beriani :eek:

Biler nak kurus kalo camni.. :o#:-S:D:">

qreemall 22-08-2009 12:51 AM

Quote:

Originally Posted by ratusanRM (Post 4552123)
camni la, pengalaman den jadi imam terawih :


1- biasanya baca 1/2 muka surat bagi 1 rakaat dengan bacaan hadar pun dah ok :D:D

2- kalau baca 1 muka surat utk 1 rakaat, sure ramai makmum akan lari :))

3- kalau buat tarawih 20 rakaat, kebanyakan makmum akan cabut lepas rakaat ke 8 :((

tu standard laa ustaz...
lebih2 lagi ada yg berpegang kpd kata2 yg nabi pun buat 8 rakaat je tarawikh...
tp kebanyakannya berpegang kpd "asal dh buat sudaaaa"
#:-S

zerovirus 22-08-2009 12:52 AM

Quote:

Originally Posted by profesor (Post 4552141)
Biler nak kurus kalo camni.. :o#:-S:D:">

masa pose la kurus ... malam gemuk :eek:

ratusanRM 22-08-2009 12:53 AM

Quote:

Originally Posted by qreemall (Post 4552145)
tu standard laa ustaz...
lebih2 lagi ada yg berpegang kpd kata2 yg nabi pun buat 8 rakaat je tarawikh...
tp kebanyakannya berpegang kpd "asal dh buat sudaaaa"
#:-S


kira ok la, dari tak buat langsung.... :">:">:">

wanlie 22-08-2009 12:56 AM

ada imam yg stail jenis laju je baca ayat2 Quran ni dan ade yg baca perlahan2. faktor itu semua dok nombor 2,3. yg paling penting imam tu khusyuk. makmum pun khusyuk fikiran tak ke laut masa solat.

qreemall 22-08-2009 12:57 AM

Quote:

Originally Posted by ratusanRM (Post 4552152)

kira ok la, dari tak buat langsung.... :">:">:">

hehehe....
tu pun ada benarnya....
:)

p/s: ok laa... aku dh xlarat nk baca komen2 korg...
esok je la aku smbg baca & reply mana yg patut...
slmt mlm & slmt berpuasa saudara2ku sekalian...
dalam Islam sume yg tua aku anggap mcm abg & akak aku sindri dan sume yg muda aku anggap mcm adik2 aku sindri...
terima kasih abg2 dan adik2 sekalian...
:)

tudung87 22-08-2009 01:02 AM

hurm... pernah dapat surah panjang, baca pun lamaaaaaa....

Ghost Rider 22-08-2009 12:13 PM

sakit perut kot..

kuhik 22-08-2009 12:15 PM

kita digalakkan untuk membaca al-Quran dengan perlahan dan tertib. tapi kalau nak baca dengan laju pun takde masalah. ada taktik dan cara membaca al-Quran dengan laju dengan ikut tajwid dan makhraj yang betul.

kebiasaan geng-geng Hafiz Quran memang tahu tektik bacaan laju gini.

damiaphang 22-08-2009 12:18 PM

boleh baca laju asalkan tajwid betul...

damiaphang 22-08-2009 12:20 PM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 4554188)
kita digalakkan untuk membaca al-Quran dengan perlahan dan tertib. tapi kalau nak baca dengan laju pun takde masalah. ada taktik dan cara membaca al-Quran dengan laju dengan ikut tajwid dan makhraj yang betul.

kebiasaan geng-geng Hafiz Quran memang tahu tektik bacaan laju gini.

budak2 tahfiz memang pandai baca cenggini...

ratusanRM 22-08-2009 12:20 PM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 4554188)
kita digalakkan untuk membaca al-Quran dengan perlahan dan tertib. tapi kalau nak baca dengan laju pun takde masalah. ada taktik dan cara membaca al-Quran dengan laju dengan ikut tajwid dan makhraj yang betul.

kebiasaan geng-geng Hafiz Quran memang tahu tektik bacaan laju gini.


bukan taktik bro... mmg dibolehkan baca laju iaitu bacaan hadar :D:D:D


kelebihannya boleh dapat baca banyak, biasanya kalau 20 minit dapat 1 juzu' tu kalau luar solat la....



dalam solat kalau 1 juzu' dalam 1 hingga 1 jam setengah
:">:">:">:">

qreemall 22-08-2009 04:09 PM

Quote:

Originally Posted by ratusanRM (Post 4554224)

bukan taktik bro... mmg dibolehkan baca laju iaitu bacaan hadar :D:D:D


kelebihannya boleh dapat baca banyak, biasanya kalau 20 minit dapat 1 juzu' tu kalau luar solat la....



dalam solat kalau 1 juzu' dalam 1 hingga 1 jam setengah
:">:">:">:">

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 4554188)
kita digalakkan untuk membaca al-Quran dengan perlahan dan tertib. tapi kalau nak baca dengan laju pun takde masalah. ada taktik dan cara membaca al-Quran dengan laju dengan ikut tajwid dan makhraj yang betul.

kebiasaan geng-geng Hafiz Quran memang tahu tektik bacaan laju gini.

aku baru tau ada teknik bacaan laju sebegini.
:)
tapi kekadang nak gak persoal bila baca laju2 tapi sangkut2....
huhuhuhu....
sadis je aku tgk smlm...
pagi ni Allah nk tunjukkn aku cmne lak bacaan slow masa solat subuh kt surau pg td...
imam baca ayat lazim slow sungguh lagi mendayu2....
mmg terasa gak mcm ngantuk tu sbb rhythm slow tp dpt gak layan sbb bacaan sedap & dgr seketul2...
:)

moneymaker3000 22-08-2009 04:16 PM

lain orang lain gaya bacaan :D sama je macam baca alquran, ada suka baca laju ada suka slow2

periamuda 23-08-2009 03:03 PM

Imam Kg aku baca paling laju mcm air kadang-kadang xphm pun ape yg dia baca. 23 rakaat 30 min je. Speed giler. Hafiz. Umur 70-an tapi steady lagi. Satu malam satu juzuk. Dia dah bawak terawikh berpuluh-puluh tahun. Respek2...

hishammarmin 23-08-2009 03:10 PM

Quote:

Originally Posted by qreemall (Post 4551736)
Salam.
Baru saja balik dari solat tarawikh.
Dan aku nk persoalkan sikit la.
Tadi imam kt surau tmpt aku baca surah panjang2 tp laju2 mcm kene ugut lak.
Bukan ke lebih baik jika dibaca surah yg pendek tetapi dibaca dengan khusyuk dan dapat dihayati oleh para makmum?
Dan kalau tak silap aku bukan ke kalau jika menjadi imam solat berjemaah lebih afdal baca surah pendek ke sebab makmum terdiri dari pelbagai golongan tua dan muda dan bukannya semua mampu tahan berdiri lama2.
Dan rasanya makmum lebih mudah khusyuk jika surah yg dibaca tidak terlalu panjang.
Aku minta agar sesiapa yang pakar ilmu agama dalam forum ni agar dapat menjawab dan menyelesaikan kekusutan fikiran aku mengenai hal ini.
Sekian, terima kasih.

Kekadang ada gak imam yang jenis nak tunjuk terer...:(scam

fadklg 23-08-2009 04:15 PM

kalau tak suai sendiri jadi iman..........

but make sure tajwid,fashah,mizan.....yg lain tu betul......

nanti tak sah lak solat tu..........

qreemall 23-08-2009 05:57 PM

Quote:

Originally Posted by hishammarmin (Post 4559156)
Kekadang ada gak imam yang jenis nak tunjuk terer...:(scam

part ni sebenarnya yg aku risaukan...
takut imam nk tunjuk terer....
#:-S#:-S#:-S

AMICO66 23-08-2009 06:03 PM

surau al-hidayah TSB baca surah lazim saja..nak bagi pendedahan pada budak2.
alhamdulillah ramai jemaah dari pelbagai lapisan umur..

warheadfx 23-08-2009 06:13 PM

Malam tadi kat surau ada buat tazkirah (antara 4 rakaat). kitorang buat 8 sahaja. Penceramah jemputan membangkitkan isu ini. Dia memceritakan bagaimana zaman Nabi Muhammad SAW dan para sahabat berjemaah dan perbandingan dengan jemaah sekarang ini.

Beberapa perkara yang dibincangkan, antaranya tertib Imam membaca Surah, kefahaman Imam terhadap Surah yang dibacanya sendiri, kefahaman jemaah terhadap Surah dan sebagainya ..

Kesimpulan yang boleh saya ringkaskan adalah tidak sepatutnya Imam membaca laju dan melanggar hukum-hukum tajwid yang secara tidak langsung boleh membaca kepada berdosa.

Seafdal yang boleh, bacalah ayat-ayat yang pendek tetapi sempurna. Di surau kami terdapat 2 orang Tahfiz dari Kelantan dan Kedah. Mereka tidak membaca ayat-ayat Al-Quran yang panjang sewaktu Terawih sebaliknya beberapa ayat yang pendek tetapi sempurna. Malah, penceramah tersebut bertanya di hadapan jemaah yang lain adakah Imam tersebut memahami apa yang dibacanya .. Alhamdulillah, beliau faham isi ayat Al-Quran tersebut.

Kita kena pilih kesederhanaan dan kesempurnaan, bukannya panjang, laju dan cepat.

qaz123 23-08-2009 06:20 PM

Quote:

Originally Posted by warheadfx (Post 4559865)
Malam tadi kat surau ada buat tazkirah (antara 4 rakaat). kitorang buat 8 sahaja. Penceramah jemputan membangkitkan isu ini. Dia memceritakan bagaimana zaman Nabi Muhammad SAW dan para sahabat berjemaah dan perbandingan dengan jemaah sekarang ini.

Beberapa perkara yang dibincangkan, antaranya tertib Imam membaca Surah, kefahaman Imam terhadap Surah yang dibacanya sendiri, kefahaman jemaah terhadap Surah dan sebagainya ..

Kesimpulan yang boleh saya ringkaskan adalah tidak sepatutnya Imam membaca laju dan melanggar hukum-hukum tajwid yang secara tidak langsung boleh membaca kepada berdosa.

Seafdal yang boleh, bacalah ayat-ayat yang pendek tetapi sempurna. Di surau kami terdapat 2 orang Tahfiz dari Kelantan dan Kedah. Mereka tidak membaca ayat-ayat Al-Quran yang panjang sewaktu Terawih sebaliknya beberapa ayat yang pendek tetapi sempurna. Malah, penceramah tersebut bertanya di hadapan jemaah yang lain adakah Imam tersebut memahami apa yang dibacanya .. Alhamdulillah, beliau faham isi ayat Al-Quran tersebut.

Kita kena pilih kesederhanaan dan kesempurnaan, bukannya panjang, laju dan cepat.

:)paid:)paid:)paid
kat tempat aku imam bace fatihah pun kurang betul...xselera nak solat jemaah..nak tegur slh,xtegur salah...ades..

silverchair959 23-08-2009 06:26 PM

kat tempat aku...

1st day terawikh abis pukul 10...

2nd day abis kul 10.30 huhuhu

nampaknya aku terpaksa buat terawikh kat surau jer laa..

p/s- aku masuk opis kul 10 mlm...

:D:D:">

nashburn 23-08-2009 06:28 PM

Quote:

Originally Posted by warheadfx (Post 4559865)
Malam tadi kat surau ada buat tazkirah (antara 4 rakaat). kitorang buat 8 sahaja. Penceramah jemputan membangkitkan isu ini. Dia memceritakan bagaimana zaman Nabi Muhammad SAW dan para sahabat berjemaah dan perbandingan dengan jemaah sekarang ini.

Beberapa perkara yang dibincangkan, antaranya tertib Imam membaca Surah, kefahaman Imam terhadap Surah yang dibacanya sendiri, kefahaman jemaah terhadap Surah dan sebagainya ..

Kesimpulan yang boleh saya ringkaskan adalah tidak sepatutnya Imam membaca laju dan melanggar hukum-hukum tajwid yang secara tidak langsung boleh membaca kepada berdosa.

Seafdal yang boleh, bacalah ayat-ayat yang pendek tetapi sempurna. Di surau kami terdapat 2 orang Tahfiz dari Kelantan dan Kedah. Mereka tidak membaca ayat-ayat Al-Quran yang panjang sewaktu Terawih sebaliknya beberapa ayat yang pendek tetapi sempurna. Malah, penceramah tersebut bertanya di hadapan jemaah yang lain adakah Imam tersebut memahami apa yang dibacanya .. Alhamdulillah, beliau faham isi ayat Al-Quran tersebut.

Kita kena pilih kesederhanaan dan kesempurnaan, bukannya panjang, laju dan cepat.

setuju :)cgrock:)cgrock

qreemall 23-08-2009 06:29 PM

Quote:

Originally Posted by AMICO66 (Post 4559836)
surau al-hidayah TSB baca surah lazim saja..nak bagi pendedahan pada budak2.
alhamdulillah ramai jemaah dari pelbagai lapisan umur..

kalo cmni ok laa....
tp surau TSB bes lagi dr sini...
ada ekon...
sini kipas dan org hembus je...
:eek:

AMICO66 23-08-2009 06:30 PM

Quote:

Originally Posted by qreemall (Post 4559917)
kalo cmni ok laa....
tp surau TSB bes lagi dr sini...
ada ekon...
sini kipas dan org hembus je...
:eek:

so.....dtg le sini boleh ziarah kawan kat venice tu..:D

qreemall 23-08-2009 06:31 PM

Quote:

Originally Posted by warheadfx (Post 4559865)
Malam tadi kat surau ada buat tazkirah (antara 4 rakaat). kitorang buat 8 sahaja. Penceramah jemputan membangkitkan isu ini. Dia memceritakan bagaimana zaman Nabi Muhammad SAW dan para sahabat berjemaah dan perbandingan dengan jemaah sekarang ini.

Beberapa perkara yang dibincangkan, antaranya tertib Imam membaca Surah, kefahaman Imam terhadap Surah yang dibacanya sendiri, kefahaman jemaah terhadap Surah dan sebagainya ..

Kesimpulan yang boleh saya ringkaskan adalah tidak sepatutnya Imam membaca laju dan melanggar hukum-hukum tajwid yang secara tidak langsung boleh membaca kepada berdosa.

Seafdal yang boleh, bacalah ayat-ayat yang pendek tetapi sempurna. Di surau kami terdapat 2 orang Tahfiz dari Kelantan dan Kedah. Mereka tidak membaca ayat-ayat Al-Quran yang panjang sewaktu Terawih sebaliknya beberapa ayat yang pendek tetapi sempurna. Malah, penceramah tersebut bertanya di hadapan jemaah yang lain adakah Imam tersebut memahami apa yang dibacanya .. Alhamdulillah, beliau faham isi ayat Al-Quran tersebut.

Kita kena pilih kesederhanaan dan kesempurnaan, bukannya panjang, laju dan cepat.

alhamdulillah...
inilah yg aku rasakan yg terbaik buat masa ni...
:):)

nashburn 23-08-2009 06:31 PM

kalau mengimamkan jemaah yang ramai
sebaik-baiknya imam baca surah pendek tapi sempurna tajwid
sebab ada dikalangan makmum tu org tua yg dah tak larat berdiri, ada makmum yg ada urusan lain dll, baca panjang2 tak khusyuk buat apa

qreemall 23-08-2009 06:32 PM

Quote:

Originally Posted by AMICO66 (Post 4559925)
so.....dtg le sini boleh ziarah kawan kat venice tu..:D

kwn tu xde kt venice skrg...
rasanye kalo dtg venice tu bwk rombongan aje nih...
:)):)):))


All times are GMT +8. The time now is 12:04 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.