CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Historical, Myth, Legend (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=248)
-   -   Kiyai Salleh Selempang Merah (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=70466)

drebarbas 11-02-2009 01:45 PM

takde sape yang nak kongsi kisah ayat emapat atau ayat selempang merah?

1234567 12-02-2009 09:50 AM

Quote:

Originally Posted by drebarbas (Post 3551713)
takde sape yang nak kongsi kisah ayat emapat atau ayat selempang merah?

Salam,

Yg aku tau ayat 4 nih ada 2 bahagian.
Ayat 4 yg panjang dan yg pendek. Kalau x sempat tu biasanya diaorg amal ayat 4 yg pendek.
Tapi lebih elok kalau dpt buat amalan ayat 4 yg panjang.

Amalan dilakukan selama 44 hari berturut2 lepas solat subuh dan maghrib.
Bacaan wirid mestilah tetap. Katakan hari nih baca wirid 313 kali.
Esok lusa pun kena sama bilangannya.

Kesemua amalan ayat 4 nih ada di dalam kitab 'KOTA NEGARA'.

GT 12-02-2009 10:10 AM

Quote:

Originally Posted by 1234567 (Post 3559928)
Salam,

Yg aku tau ayat 4 nih ada 2 bahagian.
Ayat 4 yg panjang dan yg pendek. Kalau x sempat tu biasanya diaorg amal ayat 4 yg pendek.
Tapi lebih elok kalau dpt buat amalan ayat 4 yg panjang.

Amalan dilakukan selama 44 hari berturut2 lepas solat subuh dan maghrib.
Bacaan wirid mestilah tetap. Katakan hari nih baca wirid 313 kali.
Esok lusa pun kena sama bilangannya.

Kesemua amalan ayat 4 nih ada di dalam kitab 'KOTA NEGARA'.

Boleh terangkan tentang kelebihan Ayat2 ini?

1234567 12-02-2009 12:11 PM

Quote:

Originally Posted by globaltent (Post 3560095)
Boleh terangkan tentang kelebihan Ayat2 ini?

Tujuan amalan nih ialah utk menaikan semangat dan mendekatkan diri kepada Allah.

Selain tu utk minta diselamatkan dlm peperangan.

Kelebihan ayat 4 nih bila musuh serang pakai senjata jadi tak kena. Terpesong ke samping.
Kuat semangat, tahan lapar dan x mudah letih.

Masa jalan tu ada wiridnya, jumpa musuh ada bacaannya, jumpa musuh yg kebal ada zikirnya, masa pulang ke rumah pun ada baca2nya.

Jadi zikir x bole putus dari mula pegi sampai balik rumah.

Di tambah lagi dgn 'ilmu penggerun', tu yg musuh naik seram sbb nampak benda pelik2.

Bezanya org dulu2 kalau dah yakin tu memang yakin betul.
Sbb tu bnyk amalan yg menjadi.

Itu yg aku dengar lah.

drebarbas 12-02-2009 10:29 PM

haaa kitab KOTA NEGARA tu la yang dicari-cari, hang ada tak? Kitab tulisan Kiyai Salleh ni?

GamezStar 13-02-2009 06:21 PM

Quote:

Originally Posted by 1234567 (Post 3561110)
Tujuan amalan nih ialah utk menaikan semangat dan mendekatkan diri kepada Allah.

Selain tu utk minta diselamatkan dlm peperangan.

Kelebihan ayat 4 nih bila musuh serang pakai senjata jadi tak kena. Terpesong ke samping.
Kuat semangat, tahan lapar dan x mudah letih.

Masa jalan tu ada wiridnya, jumpa musuh ada bacaannya, jumpa musuh yg kebal ada zikirnya, masa pulang ke rumah pun ada baca2nya.

Jadi zikir x bole putus dari mula pegi sampai balik rumah.

Di tambah lagi dgn 'ilmu penggerun', tu yg musuh naik seram sbb nampak benda pelik2.

Bezanya org dulu2 kalau dah yakin tu memang yakin betul.
Sbb tu bnyk amalan yg menjadi.

Itu yg aku dengar lah.

yap ni la yg dikatakan ilmu pendinding .... sangup x sangup je nak amalkan huhuh.. :)cgrock

GT 14-02-2009 05:07 AM

Quote:

Originally Posted by GamezStar (Post 3573108)
yap ni la yg dikatakan ilmu pendinding .... sangup x sangup je nak amalkan huhuh.. :)cgrock

Ilmu ini tidak dibenarkan oleh agama ker?

1234567 14-02-2009 05:55 PM

Quote:

Originally Posted by globaltent (Post 3577359)
Ilmu ini tidak dibenarkan oleh agama ker?

Ilmu ni dah disahkan benar dan tidak menyalahi agama oleh Pengerusi Kebajikan Masyarakat dan Hal Ehwal Agama Johor Dato' Haji Ngah bin Haji Abdul Rahman (DPMJ, DSIJ, AMN, PIS) dan di semak pula oleh Mufti Negeri Johor Dato Said Alwi bin Abdullah Al Hadid dan disahkan benar dan tidak menyalahi agama pada 1 Jan 1978.

drebarbas 14-02-2009 07:08 PM

Quote:

Originally Posted by 1234567 (Post 3581054)
Ilmu ni dah disahkan benar dan tidak menyalahi agama oleh Pengerusi Kebajikan Masyarakat dan Hal Ehwal Agama Johor Dato' Haji Ngah bin Haji Abdul Rahman (DPMJ, DSIJ, AMN, PIS) dan di semak pula oleh Mufti Negeri Johor Dato Said Alwi bin Abdullah Al Hadid dan disahkan benar dan tidak menyalahi agama pada 1 Jan 1978.

Aku ada amik ayat empat ni dari sorang guru agama, cuma nak dapatkan tulisan dan maknanya dalam bahasa Arab, reference dari Quran dan maknanya ada kecuali makna bagi doa Asif Bukharya, tulisannya Arabnya ada tapi maknanya takde....

hang ada tak? kalau ada kitab Kota Negara tu pun lagi bagus gak heheheh

mambang_miang 15-02-2009 01:18 AM

erm assalamualaikum.. aku nak tanya sket tentang selempang merah ni..ada orang kata diaorang punya parang leh terbang.. dan parang tu hanya ada 44 bilah jeee yang di tempa (ni aku confirm laaa) tp salah satunya aku ada ,,arwah ayah aku punya,,n aku yg menyimpannya sekarang...arwah ayah aku xpenah story pun kat aku pasak parang tuu.. n aku tanya mak aku .. mak aku ckp ckp tu parang selempang merah masa kejadian 13mei1969....ia masih jd simpanan aku sebilah parang dgn sarungnya,selempang merah ayat ayat alquran,balutan kepala kain hitam tertulis ayat 2 kali syahadah ,,n lilitan kain kuning untuk tangan sepasang disimpul dgn segulung kertas,,,aku pernah pakai lilitan kepala tu,, demam aku seminggu maybe badan aku xleh nak tanggung... leh korang komen pasal ni,,, sapa yang tau je tu...:)


All times are GMT +8. The time now is 06:21 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.