CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   MASA dan RUANG adalah makhluk Allah yang unik (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=49882)

wheriz 22-03-2009 10:26 PM

Aku pun pernah berfikir macam ini.

Sebab itulah Allah tiada awal dan akhir. Sbb awal dan akhir adalah masa. Masa adalah ciptaan Allah. Takkan Allah dilitupi oleh masa ciptaanNya. So wajarlah Allah tiada awal dan akhir.

Ruang atau tempat juga adalah ciptaan Allah. Allah tidak diliputi oleh ruang atau tempat. Sbb ruang dan tempat juga adalah ciptaan Allah. So wajarlah Allah wujud tapi tidak bertempat.

Manakala manusia pula berada dalam ruang dan masa dan tak dapat keluar darinya dan berfikir (dgn akal) berada diluar daripadanya (masa dan tempat). Akal kita tak dapat fikir.. mcm mana..

Kecuali semasa tidur atau bermimpi, masa dan ruang menjadi samar2..

roziex 23-03-2009 10:33 AM

semua yg ade 7petala langit dan 7 petala bumi serta isi kandungannya adalah milik kekal Allah S.W.T, Pujian2 bg Allah Yang Maha Esa

mynor5535101 23-03-2009 12:03 PM

Quote:

Originally Posted by wheriz (Post 3924755)
Aku pun pernah berfikir macam ini.

Sebab itulah Allah tiada awal dan akhir. Sbb awal dan akhir adalah masa. Masa adalah ciptaan Allah. Takkan Allah dilitupi oleh masa ciptaanNya. So wajarlah Allah tiada awal dan akhir.

Ruang atau tempat juga adalah ciptaan Allah. Allah tidak diliputi oleh ruang atau tempat. Sbb ruang dan tempat juga adalah ciptaan Allah. So wajarlah Allah wujud tapi tidak bertempat.

Manakala manusia pula berada dalam ruang dan masa dan tak dapat keluar darinya dan berfikir (dgn akal) berada diluar daripadanya (masa dan tempat). Akal kita tak dapat fikir.. mcm mana..

Kecuali semasa tidur atau bermimpi, masa dan ruang menjadi samar2..


Segala penerangan RUANG dan MASA yang terdapat dalam Al Quran ada di sini....http://www.speed-light.info/

Megat Sri Rama 23-03-2009 12:32 PM

Quote:

Originally Posted by lighter (Post 2214698)
aku tak pernahlah pulak pikir tentang kejadian Allah, cuma yang aku fikirkan adalah masa itu sendiri yang juga merupakan makhluk Allah. rasanya tak salah kalau kita fikirkan pasal masa

aku belajar fizik, teori masa dan ruang nie memang bermain di fikiran aku.

dulu dunia kita tiada, sekarang dunia ni ada dan kemudian dimusnahkan dan akan diadakan semula, seorang professor fizik UKM pun pernah kata bahawa teori big bang itu memang ada

kalau kita belajar fizik, pada suhu -273C semua benda didunia akan berada pada sifar isipadu dan tekanannya

jadi pada aku tak wujud istilah ruang dan masa untuk Allah kerana dia yang menciptakan kedua makhluk ini (ruang dan masa)dan Allah bersifat tidak berkehendak kepada makhluknya

tak timbul persoalan Allah itu berada di mana dan kekal abadi

wallahuaklam:D

Ustaz ajar kat sekolah agama petang : Semua makhluk adalah baharu.

aku tak faham.

bila masuk sekolah menengah, cikgu sains ajar : Setiap yang wujud mempunyai jirim, dan jirim mempunyai jisim. Setiap yang berjisim/jirim dipengaruhi masa dan mengambil ruang.

baru aku faham.

tapi pandai lagi ustaz aku, ayat dia pendek je.

makhluk bersifat baharu.

padat.

Andre 23-03-2009 12:53 PM

Masa dan ruang tu makhluk. Pernah terfikir macam mana peristiwa Rasulullah S.A.W di angkat ke langit dengan menunggang Burak(Kalau x salah ejaan) dan perjalanan bersejarah ini hanya berlaku dalam satu malam sahaja. Kalau ikut logik, perjalanan ini dah langgar hukum fizik bukan? Tapi apa yang perlu dipertikai ke atas kehendak Allah S.W.T. Allah S.W.T Maha Memiliki dan Maha Mengetahui. Kajian boleh dilakukan. Sumber utama tetap kepada Al Quran.

Kekuasaan dan kehendak Allah S.W.T tiada batasnya. Rujuk balik sifat 20 Allah S.W.T.

p/s : Di syurga, apa yang kita nak kita akan dapat on the spot. Maybe kat syurga tak wujud masa dan ruang untuk melengahkan kehendak kita. Allah S.W.T Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya manusia itu sendirilah yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri. Wallahualam.

RajaDiamond 23-03-2009 12:55 PM

Quote:

Originally Posted by Andre (Post 3930563)
Masa dan ruang tu makhluk. Pernah terfikir macam mana peristiwa Rasulullah S.A.W di angkat ke langit dengan menunggang Burak(Kalau x salah ejaan) dan perjalanan bersejarah ini hanya berlaku dalam satu malam sahaja. Kalau ikut logik, perjalanan ini dah langgar hukum fizik bukan? Tapi apa yang perlu dipertikai ke atas kehendak Allah S.W.T. Allah S.W.T Maha Memiliki dan Maha Mengetahui. Kajian boleh dilakukan. Sumber utama tetap kepada Al Quran.

Kekuasaan dan kehendak Allah S.W.T tiada batasnya. Rujuk balik sifat 20 Allah S.W.T.

p/s : Di syurga, apa yang kita nak kita akan dapat on the spot. Maybe kat syurga tak wujud masa dan ruang untuk melengahkan kehendak kita. Allah S.W.T Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya manusia itu sendirilah yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri. Wallahualam.

betol..3x..kata ipin n upin.. hehheee

roziex 23-03-2009 02:28 PM

Quote:

Originally Posted by Andre (Post 3930563)
Masa dan ruang tu makhluk. Pernah terfikir macam mana peristiwa Rasulullah S.A.W di angkat ke langit dengan menunggang Burak(Kalau x salah ejaan) dan perjalanan bersejarah ini hanya berlaku dalam satu malam sahaja. Kalau ikut logik, perjalanan ini dah langgar hukum fizik bukan? Tapi apa yang perlu dipertikai ke atas kehendak Allah S.W.T. Allah S.W.T Maha Memiliki dan Maha Mengetahui. Kajian boleh dilakukan. Sumber utama tetap kepada Al Quran.

Kekuasaan dan kehendak Allah S.W.T tiada batasnya. Rujuk balik sifat 20 Allah S.W.T.

p/s : Di syurga, apa yang kita nak kita akan dapat on the spot. Maybe kat syurga tak wujud masa dan ruang untuk melengahkan kehendak kita. Allah S.W.T Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya manusia itu sendirilah yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri. Wallahualam.

penerangan yang details nie:">

JonRamboKedah 11-04-2009 10:54 AM

dan sebagaimana saintis Islam Ibnu Sina tulis:

God, the supreme being, is neither circumscribed by space, nor touched by time; he cannot be found in a particular direction, and his essence cannot change. The secret conversation is thus entirely spiritual; it is a direct encounter between God and the soul, abstracted from all material constraints.

orang barat dah sedut banyak formula daripada orang Islam :-?

lighter 28-06-2010 10:19 AM

Terima Kasih kepada yang memberi pendapat2 yang bernas ... siap ayat Al Quran lagi ... ada peristiwa2 lagi ...

peeeh memang bukan calang-calang yang bagi pendapat ni ...

Kita patut berpegang pada pendapat yang ada nas sahih sahaja

Pendapat akal sahaja tanpa nas .. wajar ditolak

Apapun terima kasih sekali lagi warga CG .. korang memang membina ... korang memang best

anak_jatiperak 28-06-2010 10:54 AM

Salam... terima kasih TT

habiburrahman 28-06-2010 11:00 AM

Itu sebab Allah tidak dikuasai oleh Ruang dan Masa..Kerana Ruang dan Masa adalah makhluk Allah...Wallahua`lam..

mahir79 28-06-2010 11:02 AM

Quote:

Originally Posted by lighter (Post 2214281)
masa aku sekolah agama dulu, ustaz aku kata bab tauhid ni kita tak boleh pikir logik sangat, dan belajar tauhid mesti ada guru dan lebih baik kita terima bulat-bulat.

masalah nie tetiba je aku terfikir secara logik

Kita semua tahu bahawa Allah tiada awal dan tiada akhirnya, Allah bersifat kekal abadi

Pada aku adanya awal dan adanya akhir disebabkan adanya (MASA dd/mm/yyyy hh:mm:ss tt)
jika MASA ini tiada, maka tidak wujudlah awal dan akhir. barang-barang makanan pun tak akan basi sebab tak ada istilah 'semalam' atau 'hari ini'. mungkin dalam syurga nanti tiada lagi MASA, sebab itu kita sentiasa muda. hidup disyurga atau neraka (nauzubillah) itu juga kekal selamanya kerana tiada batasan masa

MASA adalah makhluk Allah kerana masa adalah ciptaan Allah, maka Allah juga boleh berada di dalam masa atau di luar masa

contohnya kita buat kereta, jadi kita berhak untuk berada di dalam kereta atau diluar kereta

aku cuma bagi pendapat je.. tak de rujuk mana-mana hadis atau ayat quran pun

jadi kalau korang rasa salah, ko cakap je. aku ni belajar agama tak tinggi mana pun

dan kalau rasa-rasa pandangan ni boleh menyesatkan, minta ADMIN delete kan nanti


Ni masuk dalam forum FIZIK (Physic) lagi sesuai..:)cgrock

matten02 01-07-2010 03:33 PM

kita hidup di dunia ni mmg dikelilingi oleh ruang lingkup masa.. pada pndngn mata, dari kita lahir adalah permulaan kita hidup, hingga pengakhiran iaitu mati.. apa2 yng di hadapan pandangan mata kita hari ini meliputi dalam ruang lingkup masa. xda apa yang kekal pada pandangan mata kita di dunia ini. smua akan musnah, tiada satu yg kekal. skrng, masa ditentukan dgn adanya siang dan malam. kita tak dapat bayangkn bagaimana hidup tnpa batasan masa. tiada pengakhiran selama-lamanya. sbb, kt depan mata kita skng, smua dipengaruhi oleh masa. Allah kekal abadi, tidak dipengaruhi oleh masa, kerana masa diciptakan oleh Allah. mana mungkin ciptaan boleh menguasai Pencipta. di akhirat yang dijanjikan, smua kekal abadi, tiada lagi pengakhiran.. insya-Allah smua akan menyaksikan sendiri bagaimana yang dikatakan kekal abadi, hidup yang tidak dipengaruhi oleh masa. akhirat yg selama-lamanya..

matten02 01-07-2010 03:40 PM

nak tny sket.. masa dan ruang adalah makhluk Allah ke?
sbb stakat yg aku paham, makhluk adalah yg brnyawa.. cnth.. manusia yg mmpunyai roh n nyawa & tumbuhan yg mmpunyai nyawa..
sekadar bertanya

graynicolls 01-07-2010 03:49 PM

Quote:

Originally Posted by matten02 (Post 6778536)
nak tny sket.. masa dan ruang adalah makhluk Allah ke?
sbb stakat yg aku paham, makhluk adalah yg brnyawa.. cnth.. manusia yg mmpunyai roh n nyawa & tumbuhan yg mmpunyai nyawa..
sekadar bertanya

ciptaan Allah

lighter 03-08-2010 05:00 PM

Quote:

Originally Posted by mynor5535101 (Post 3930006)
Segala penerangan RUANG dan MASA yang terdapat dalam Al Quran ada di sini....http://www.speed-light.info/

thanks .... saya sedang melihatnya :D

Toxic2010 03-08-2010 07:24 PM

Allah tidak mempunyai batasan segala apa yg diciptakan.. kita sebagai mahkluk tidak boleh mencapai atau memikirkan sesuatu perkara dengan akal sahaja tetapi perlu yakin sabagaimana kita yakin pokok bergoyang sebab tiupan angin walaupun angin kita tidak nampak. Begitu jugalah kita percaya dengan Tuhan walaupun kita tak nampak.

Cuba anda bayangkan konsep penciptaan atom yang mana atom mempunyai nukleus,proton dan elektron. Dimana elektron sentiasa mengelilingi nuklues (orbit) dan proton begitulah bumi mengelilingi matahari. dan prinsip yg sama dimana contoh diatas. mustahil kedua-dua ciptaan ini dicipta oleh Tuhan yg lebih daripada 1. sudah tentu pencipta itu adalah satu yg ESA sebab Pencipta yg sama mencipta atom dan bumi matahari.

Toxic2010 03-08-2010 07:28 PM

Fikirkanlah bagaimana ruang dan masa dimana Allah mengetahui keadaan masa lalu dan masa yg akan datang. dan banyak hujah-hujah berkenaan dialog org kafir semasa akhirat. Ini menunjukkan Allah melampaui masa waktu dan ruang.

wheriz 03-08-2010 10:18 PM

Quote:

Originally Posted by matten02 (Post 6778536)
nak tny sket.. masa dan ruang adalah makhluk Allah ke?
sbb stakat yg aku paham, makhluk adalah yg brnyawa.. cnth.. manusia yg mmpunyai roh n nyawa & tumbuhan yg mmpunyai nyawa..
sekadar bertanya

mgkin saudara takrifkan makhluk dari segi sains... tapi dalam agama semua ciptaan Allah adalah makhluk.

Aku terfikir.. Sebab itulah Allah tiada awal dan akhir...awal dan akhir tu kan adalah masa. Sdgkan masa cip[taan Allah swt. Allah swt tidak tertakluk pada masa iaitu ciptanNya jg.


All times are GMT +8. The time now is 10:56 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.