CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   Perbincangan ilmiah berkaitan Aqidah Jamaah Tabligh (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=35083)

firdaus83 22-12-2009 12:28 PM

Quote:

Originally Posted by sapul (Post 5488258)
wei kengkawan..
korang jangan layan si firdaus mazlan ni
aku satu sekolah ngan dia kat smkajb dulu
orang yang kenal dia nengok muka dia pun nyampah..
dah la suka nengok movie bukan2..
tetiba bercakap pasal tauhid yang betul pastu orang lain salah..
peh...
firdaus2....
sudah2 la tu...
orang sume dah boikot ko ngan ustat ko kat johor
hahaha
kekngkawan
kalu firdaus ni suka cakap pasal kelemahan orang tabligh
aku akan terus cakap pasal kemungkaran ko
hahaha..HIDUP FIRDAUS!!!

ko tak pernah niat pun ke nak semak semula keyakinan-keyakinan nkau adakah semuanya betul???.

Memang tak de yang salah ke?.....dan kalau ada yang salah dari mana ko dapat keyakinan yang salah???.

Macammana boleh tahu keyakinan yang dikumpul itu betul atau salah kalau tidak dengan belajar kitab???, takkan lah kandungan kitab tu salah, nak betulkan tauhid kena buka kitab tauhid Ahlussunnah wal jamaah al asyairah wal maturidiah...

Bila berjuang tak pernah disemak semula keyakinan yang dikumpul akhirnya membawa padah kerana kitab tauhid lah batu pengukur atau jangka tolok menilai betul atau salah keyakina yang kita yakin.

Wajib atas tiap mukallaf memastikan keyakinan yang ia yakini benar dan bertepatan dengan iktikad Ahlisunnah wal jamaah asyairah wal maturidiah.

jika bertentangan, wajib dibetulkan, jika kita tak pernah mengenal atau belajar kitab tauhid Ahlussunnah wal jamaah asyairah wal maturidiah, sudah pasti kita tidak akan mengenal mana iktikad yang benar mana yang salah.

Rosak iktikad, rosaklah segala-galanya. Amal itu diterima sekiranya tauhidnya benar bertepatan dengan iktikad Ahlussunnah wal jamaah asyairah wal maturidiah jika tidak maka jahannam lah tempat balasannya, ini semua disebutkan didalam hadis yang wajib kita imani dan jangan sampai diengkarkan hadis nabi SAW semata-mata kerana kita rasa diri kita terlalu salih dan tak perlu lagi ada pembetulan akidah dan tauhid.

Ingatlah, wajib atas setiap mukallaf memastikan segala keyakinan yang diyakini benar-benar tepat sebagaimana iktikad Nabi SAW, dan bukan keyakinan yang direka cipta oleh manusia lalu disandarkan dengan nama iktikad Nabi SAW.

Tidak dapat di kenal iktikad Nabi SAW melainkan melalui kitab-kitab tauhid peninggalan Ulama silam kitab turas,nabi SAW memerintahkan menyampaikan apa yang Nabi SAW telah sampaikan walaupun satu ayat yang kita tahu setelah kita pelajari dari kitab-kitab tauhid yang muktabar yang ianya memang benar-benar perkara yang Nabi SAW ajarkan, bukan menyebarkan iktikad rekaan yang tidak pernah disabdakan oleh Nabi SAW, lalu dikatakan inilah iktikad Nabi SAW atau sunnah Nabi SAW!!...

Jaga-jaga jangan sampai berbohong atas nama Nabi SAW !!!, INGATLAH DOSANYA AMAT BESAR..!!!!!!

encikz 22-12-2009 12:55 PM

Quote:

Originally Posted by firdaus83 (Post 5475906)
http://i820.photobucket.com/albums/z...khMuhammad.jpg

http://i820.photobucket.com/albums/z...09/Page209.jpg

http://i820.photobucket.com/albums/z...09/Page210.jpg

Lebih kurang Melayunya;

1. Dengarkanlah Hai Saudaraku akan suatu Hadis yang diriwayatkan di dalam Kitab Hasyiah Asy-Syaikh Muhammad Ibni Ali Asy-Syafie Asy-Syinwani 'Ala Mukhtasar Ibni Abi Jamrah Lil Bukhari, pada lembaran 209...

HADIS 285

Daripada Huzaifah Ibni Al-Yaman radialahu'anhu, berkata ia;

"Adalah manusia, mereka sering bertanya kepada Rasulullah saw tentang kebaikan (tentang Sembahyang dan lain-lain Ibadat). Tetapi, aku bertanya Rasulallahi saw tentang perkara buruk (kerosakan kelemahan pengikut Islam atau penguasaan pemikiran sesat ke atas Ummat Islam)kerana takut tertimpa keburukan itu kepada ku."


Lalu, aku bertanya,

"Wahai pesuruh Allah, sesungguhnya Kami pada asalnya dalam keadaan Jahil dan di dalam keadaan kerosakan (kekufuran). Lalu, Allah Taala datangkan kepada Kami dengan ini kebaikan (Islam dan juga hancurnya kekufuran dan kesesatan).Maka, adakah setelah datang kebaikan ini, akan datang lagi keburukan?"

Lalu, pesuruh Allah menjawab. "Ia, benar."

Lalu, aku bertanya lagi,

"Adakah akan datang lagi kebaikan setelah keburukan yang tersebut itu menghilang?"

"Iya." Pesuruh Allah menjawab lagi.

"Tetapi, ingatlah kebaikan yang datang itu di dalamnya sudah ada asap dan kabus."

Lalu, aku bertanya lagi,

"Apa maksud asap dan kabus di dalam kebenaran itu?"

Lalu, pesuruh Allah menjawab,

"Iaitu, suatu Qaum yang sentiasa mau mendakwah Ummat kepada kebenaran. Tetapi, keadaan mereka itu tidak berdasarkan Hujah dan Dalil Agama. Kadang-kadang benar dan kadang-kadang salah dan menyimpang dari kebenaran."

Lalu, aku bertanya lagi,

"Kebaikan yang sebegini rupa, apakah akan timbul lagi keburukan selepas kebaikan yang sebegini?"

Lalu, pesuruh Allah menjawab,

"Iya, benar. Iaitu, akan datang suatu keburukan nanti iaitu timbulnya para pendakwah-pendakwah yang menyeru ke pintu-pintu neraka Jahannam (Pendakwah yang menyeru kepada kesesatan dan ajaran yang menyimpang dari hujah dalil agama dan berpakai sarung dengan bermacam-macam rupa penyamaran).

Lalu, barangsiapa menyahut seruan pendakwah-pendakwah yang rosak sebegini, kepada neraka dihumbankan mereka."


Lalu, aku bertanya lagi,

"Wahai pesuruh Allah. Sifatkanlah atau gambarkanlah keadaan mereka kepada Kami supaya kami dapat mengenali pendakwah yang merosakkan ini."

Lalu, pesuruh Allah menjawab,

"Mereka adalah daripada kulit kamu (dari kalangan keluarga kamu sendiri). Mereka bertutur dengan bahasa yang kamu tuturkan. Penampilan zahir mereka seolah-olah di atas Agama Islam kamu sedangkan batinnya menyimpang lagi kufur."


Lalu, aku bertanya lagi,

"Wahai Pesuruh Allah, apakah yang engkau perintahkan aku jika aku bertermu zaman dan qaum yang sebegini?"


Lalu, berkata pesuruh Allah,

"Hendaklah kamu tetap bersama-sama dengan Jamaah orang-orang Islam, iaitu Jamaah Ahlus Sunnah Wal Jamaah iaitu Jamaah Aqidah Abul Hasan Al-Asya'ariy dan Jmaah Ulama' mereka."

Lalu, aku bertanya lagi,

"Jika sekiranya tidak didapati lagi pada orang Islam orang-orang yang berpegang pada Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah Al-Asya'irah dan tidak ada lagi Ulama' Ahlus Sunnah Al-Asya'irah. Lalu, bagaimana?"

Lalu, menjawab pesuruh Allah,

"Hendaklah, kamu menyisihkan diri daripada kelompok-kelompok pergerkan yang sesat semuanya (Jamaah yang menyimpang dari Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jmaah Al-Asya'irah) sekalipun engkau terpaksa menggigit pangkal pokok (berpegang teguh dengan Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jmaah Al-Asya'irah) walaupun tinggal seorang hinggalah menemui akan dikau oleh kematian. Dan, keadaan engkau masih tetap berpegang sahaja di atas demikian Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah Al-Asya'irah walaupun tinggal seorang diri sahaja (sedangkan Jamaah-jamah lain sudah menyimpang dari Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jmaah Al-Asya'irah)."

....................

2. Fahami dan pelajarilah dengan baik akan Hadis ini wahai Karkun-karkun Jamaah Tabligh supaya kamu selamat di dunia dan akhirat daripada terus menerus menjadi pendakwah yang mendakwahkan kesesatan dan tidak berasaskan dalil-dalil hujah agama yang benar.

3. Hai Karkun2 Jamaah Tabligh, beramal dan Sebarkanlah Hadis Nabi saw. Jangan sebarkan Fahaman-fahaman Jamaah Tabligh yang sesat lagi menyesatkan Ummat.


4. Jangan biasakan berbohong atas nama NABI SAW!

5. Salamun 'Ala Manit Taba'ala Huda.

(Bermula salam sejahtera itu hanya teruntuk bagi mereka yang mau mengikut akan petunjuk kebenaran sahaja).

Thanks...Yang dibold merah tu, kata-kata nabi atau tambahan penulis kitab?

sapul 22-12-2009 02:30 PM

YES!!

bagus Firdaus

teruskan mengkafirkan orang, jangan segan silu

sebab ko sorang je la akidah yang betul yang lain tu semua masuk neraka

Hidup Firdaus!


hidup movie jepun, korea dan prison break


hahaha..

sapul 22-12-2009 02:33 PM

wei kengkawan

korang x kenal lagi Firdaus ni saper

jangan di layan dia ni

cakap macam bagus....dia sorang akidah betul tapi....

buat maksiat selalu jugak

betul ke akidah ko tu?hehehe

aku ni x abis2 nak memburukkan orang..astaghfirullah..

scryed 22-12-2009 02:36 PM

Quote:

Originally Posted by sapul (Post 5490575)
wei kengkawan

korang x kenal lagi Firdaus ni saper

jangan di layan dia ni

cakap macam bagus....dia sorang akidah betul tapi....

buat maksiat selalu jugak

betul ke akidah ko tu?hehehe

aku ni x abis2 nak memburukkan orang..astaghfirullah..

wah pecah rahsia firdaus...tapi cara ko x btul la sepul...ak pun x suka firdaus tu tpi ak x de la sampai nk buka rahsia peribadi dia...hehe

Abdullah 22-12-2009 02:50 PM

Salam semua ,

Quote:

FULL NAME : FIRDAUS MAZLAN BIN SIAM

NICKNAME : FIRDAUS83

HOMETOWN : No.25, Jalan Padi Mahsuri 5/1, Bandar Baru Uda, 81200, JB, JOHOR

OCCUPATION : ASISTANT ENGINEER KENWOOD Electronic Technology (M) Sdn. Bhd.

OFFICIAL EMAIL : greens_lavender4@yahoo.com

GRADUATION : UTM

Favorite Movies:
Back To The Future 1&2&3, Lord Of The Ring 1&2&3, KarateKid 1&2&3, Matrix 1&2&3, Stephen Chew Movie, Jet Li Movie, Jackie Chan Movie, Six Sense, The Others, Kuch2 Hota Hei (7x Tengok), Kaho Na Pyar Hei(4x), Duplicate(3x),
Kabhi Kushi Kabi Gham(3x), Mohabattein(4x).

Favorite TV Shows:
Prison Break(E), Gokusen(J), FullHouse(K), Pride(J), Doctor Iryu(J), Legendary Dr Hur Jun(K), Jewel In The Palace(K), Cheap Love(J), Endless Love(Auturm In My Heart-K), Naruni(J), Great Teacher Onizuka(J), Densha Otoko(J), 1 Litre Of Tiers(J), Dragon Sakura(J), My Boss My Hero(J), Sakuragi(J), Beautiful Life(J), Wonderfull Life(K), Super Rookie(J), Winter Sonata(K), Hana Yori Dango(J), H2(J), Nobuta Wa Produce(J), Tokyo Wankei(J), My Husband(J), Attension Please(J), Short Gun Marriage(J), Taiyo No Uta(J), Summer Snow(J), My Girl(K), Condor Hero(C)

Favorite GAME :
Red Alert, Star Craft, WarCraft, General, Final Fantasy VII (Cloud), FF VIII (Squall), FF IX (Zidane), FF X (Tidus), FF X-2(Yuna), FF XII (Vaan)

Picture :
http://img37.imageshack.us/img37/9696/firdaus83.jpg

firdaus83 22-12-2009 03:33 PM

Quote:

Originally Posted by Abdullah (Post 5490678)
Salam semua ,

http://i820.photobucket.com/albums/z...9/IMG_0001.jpg

http://i820.photobucket.com/albums/z...3_2009/IMG.jpg

SILA LAH BACA KITAB INI DAN SEBARKANLAH ISINYA.....

sapul 22-12-2009 04:38 PM

wah wah wah...

banyak betul ko nengok movie ye firdaus...

x sangke orang akidah betul pun nengok hindustan bukak pusat
berjoget..

innalillah...

hehe...

kesian firdaus..

rahsia bagaimana cara nak dapat akidah betul telah terbongkar...

Gud Job Abdullah!

sapul 22-12-2009 04:41 PM

aik?

Great Teacher Onizuka pun nengok?

aku ingat movie jepun yang biasa2 jer...

rupanya yang luar biasa pun ada...

ow...ini rupanya firdau yang akidahnya betul dan boleh mengkafirkan orang lain

hehe...xsangka aku firdaus....

azanney 22-12-2009 04:51 PM

hensem tu..tak tahan gua......


All times are GMT +8. The time now is 04:43 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.