CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   News, Current Issues, Rumours (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Gaji minimum swasta ditetapkan RM900/bulan.... (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=330947)

azlanhussain 02-05-2012 01:16 PM

Quote:

Originally Posted by ezis2u (Post 13105519)
dia da bikin aku pusing kepala kt opis nih....
#:-S#:-S#:-S
~X(~X(~X(


golongan bawahan ni kalau x dpt da konpom dorang akan cop najib scam, secara x langsung undi akan bertukar pemilik...

tak pe... kurang2 hang bijak... dan aku yakin lebih ramai golongan bawahan yg makin bijak mencari jawapan sebenar atas dasar gaji minima ni...

la ni hang dah dpat jawapannya kan.. so tok sah pening2 kepala, pi habaq pada rakan2 yg tak faham lagi tu supaya tak payah pening sama..

ingat satu perkara... kalau kerja swasta, yg bagi gaji tu majikan, so majikan ni manusia biasa juga macam u & I. Tak semestinya dia ada duit dia bayar gaji, kita pula pekerja kerja keras siang malam, kita kena paksa majikan ikut cakaop kita... dia pun org, so kena la plan2 buat. Malaysia ni macam negara lain di seluruh dunia, tak wujud terus tiba2 ada dasar gaji minima, sudah tentu pelan2 ia dilaksana. So yg penting ia telah digerakkan, inshaAllah sama2 kita lalui perjalannya...

Kerajaan ada KPI. So sekarang dasar gaji minima dah jadi KPI baru. So sudah tentu kerajaan kena pastikan KPI tercapai sama seperti KPI lain. Kalau tak dia tumbang :)

gudboy 02-05-2012 01:58 PM

Gaji minimum: Antara persepsi, implimentasi dan keraguan

PERDANA Menteri pada Isnin lalu telah mengumumkan gaji minimum kebangsaan berdasarkan lima elemen utama iaitu:-

- Kadar gaji minimum bagi Semenanjung Malaysia ditetapkan RM900 sebulan (RM4.33 sejam) manakala bagi Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan sebanyak RM800 sebulan (RM3.85 sejam)

- Tarikh mula kuat kuasa pelaksanaan gaji minimum ialah enam bulan daripada tarikh Perintah Gaji Minimum diwartakan

- Membenarkan penyerapan sebahagian elaun atau bayaran tunai tetap dalam perkiraan gaji minimum

- Tempoh kuat kuasa bagi kategori majikan kecil ialah 12 bulan daripada tarikh Perintah Gaji Minimum diwartakan

- Mekanisme pelaksanaan yang fleksibel supaya majikan yang benar-benar tidak dapat melaksanakan gaji minimum boleh memohon pelanjutan tempoh peralihan.

Persoalan

Tarikh kuat kuasa enam bulan akan membuka ruang luas pada majikan untuk mengambil langkah memasukkan sebahagian elaun sedia ada dan dicampur gaji asas untuk dicukupkan menjadi gaji minimum RM900. Dengan cara ini, majikan dapat mengelakkan membayar gaji minimum RM900 sepenuhnya seperti hasrat asal kaum pekerja.

Perbezaan antara Semenanjung,Sabah dan Serawak adalah tidak selari dengan konsep Gagasan 1Malaysia. Ianya akan memperluaskan jurang perbezaan antara pekerja di Semenanjung, Sabah dan Serawak.

Kebenaran kepada majikan yang benar-benar tidak dapat melaksanakan gaji minimum untuk memohon lanjutan tempoh melaksanakan dari 12 bulan kesuatu tempoh lain akan akhirnya melenyapkan harapan pekerja untuk menikmati gaji minimum. Gaji minimum untuk pengawal keselamatan adalah contoh yang telah berlaku dan ia besar kemungkinan akan berlaku sekali lagi dalam pelaksanaan gaji minimum kebangsaan.

Bagaimanapun gaji minimum ini bila diberi kelonggaran untuk majikan masukkan elaun ke dalam gaji akan memberikan manfaat kepada pekerja berdasarkan faktor-faktor berikut:-



i. Jumlah gaji pokok untuk pekerja akan menjadi RM900 dan ini akan menguntungkan pekerja dari sudut pembayaran EPF sumbangan majikan dan pekerja yang lebih tinggi.

ii. syarikat yang membuat bayaran pampasan persaraan, gratuiti akan mengambil kira gaji terakhir yang berjaya ditingkatkan asasnya.

iii. bayaran pencen ilat ketika terlibat dengan kemalangan akan layak menerima pencen ilat yang lebih baik kerana paras gaji minimum telah ditetapkan RM900.

iv. Kadar bayaran lebih masa akan menjadi lebih tinggi kerana kiraan berasaskan gaji minimum.

v. Kenaikan gaji tahunan yang lebih tinggi nilainya berbanding gaji asal yang rendah dari paras RM900.

vi. Jika syarikat alami masalah kewangan dan tidak mampu, potongan akan didahulukan untuk elaun berbanding gaji

vii. Bayaran bonus akan lebih tinggi nilainya kerana bonus dibayar berdasarkan kiraan gaji dan bukan elaun.

Bagaimanapun prinsip gaji minimum telah lari dari cadangan dan matlamat asal MTUC yang menetapkan gaji minimum RM900 dan Cola RM300 bila ia mengambil kira sebahagian elaun. Tafsiran gaji dan elaun tidak boleh disamakan. Gaji bukanlah elaun dari sudut tafsirannya mengikut undang-undang pekerjaan. Penyerapan elaun ke dalam gaji akan memberi ruang kepada majikan untuk memasukkannya sebahagian dari elaun pekerja dalam gaji untuk mencukupkan jumlah RM900. Dari sudut mata kasar seperti nampak pekerja akan dapat gaji yang lebih tinggi tetapi hakikatnya dari sudut pendapatan - pekerja sebenarnya hilang nilai kepada pendapatan bila elaun diserapkan ke gaji minimum.

Anologi mudah:

Gaji permulaan semasa - RM600 Elaun Tetap pengangkutan + Shift + Kehadiran – RM300

Gaji minimum kelak akan menjadi RM900 tetapi elaun tetap akan hilang! (Ini merugikan pekerja kerana pendapatan pekerja pada sebelum pelaksanaan gaji minimum sudah sedia ada bernilai RM900. Pengumuman gaji minimum tidak akan mengubah apa-apa pendapatan pekerja jika sebahagian elaun diambil kira untuk kiraan gaji minimum.

Kaedah sebenarnya untuk laksanakan gaji minimum mestilah:-

Gaji minimum RM900

Elaun Tetap pengangkutan + giliran kerja + Kehadiran – RM300

Jumlah Pendapatan – RM900 + RM300 = RM1,200

Akan wujud pelbagai masalah jika pelaksanaan Gaji minimum tidak dilakukan dengan cermat antaranya:

- Akan wujud anomali dari sudut gaji

- Gaji Staff Junior akan menghampiri gaji pekerja senior

- Kekananan dalam perkhidmatan tidak akan lagi menjadi salah satu instrumen untuk mengukur kadar upah

- Jika Majikan terpaksa melakukan pelarasan gaji, maka ia akan melibatkan tambahan kos pd majikan

Secara keseluruhannya pengumuman gaji minimum ini adalah sesuatu yang dinanti-nantikan setelah MTUC membangkitkannya sejak 12 tahun lalu iaitu ketika Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri. Malangnya ia tidak menepati prinsip asal gaji minimum seperti yang dituntut MTUC dan ia turut menimbulkan persepsi keraguan terhadap pelaksanaannya. Kerajaan diseru memberi penjelasan lanjut terhadap isu penyerapan sebahagian elaun atau bayaran tunai tetap sebagai gaji minimum supaya ia dapat memberikan impak yang tulin terhadap prinsip pelaksanaan gaji minimum.



Mohd Roszeli Majid, Naib Presiden MTUC (Sektor Swasta)
sumber

waepy 02-05-2012 02:00 PM

Artikel yg menarik utk direnungkan


HIGHER WAGES DO NOT MEAN HIGHER LABOR COSTS

by Rene T. Domingo (email comments to rtd@aim.edu)

Whenever there is a hike in minimum wages, it's panic time for most companies - big or small. The typical knee-jerk reactions to offset the additional cost are laying-off employees, cutting the advertising budget and junket trips, squeezing the suppliers and customers, closing some factories or the company itself, etc. These are nothing but simplistic solutions that endanger rather than assure the continued survival of the company since they antagonize its stakeholders: the employees, customers, and suppliers. What many executives fail to consider is that any wage hike, present and future, can be more than offset by increasing the productivity of the present workforce.

Seven decades ago, Frederick W. Taylor, the father of scientific management, said that it was possible to give the worker what he wants - high wages - and the employer what he wants - low labor cost. The secret is high productivity. There is nothing wrong with high wages as long as they result in higher productivity. High wages with low productivity is charity; low wages with high productivity is exploitation; low wages with low productivity is suicide; high wages with high productivity is progress. Workers and management both have rights and obligations: workers have the right to demand higher wages, and management should expect and give these without any qualm or surprise. Management, however, has the right to demand higher productivity from employees and the obligation to guide them in achieving this. Now the problem: which comes first, high wages or high productivity? This is not a chicken or egg problem; it is a chicken and egg one. The answer is both - ideally, both should be increased at the same time and raised continuously as long as the company is in business.

Since we started by increasing the minimum wage, this should be taken as an incentive and opportunity to increase, promote, and demand higher productivity from everybody. In short, higher wages should be taken positively as a challenge to improve efficiency, rather than negatively as a reason to gripe against the government and labor unions. The Japanese provide an excellent example. With the high standard of living in Japan resulting in high wages companies have to pay and the system of lifetime (no -layoff) employment, Japanese companies have to continually find ways to increase productivity in order to survive. When the oil shocks increased their production cost, they avoided passing on the increase to their customers by increasing productivity, reducing waste and improving quality. With the continuous pressure on the yen that caused its steep revaluation, again the Japanese companies, rather than increase their export prices and lose their market, countered with prudent cost cutting measures and productivity increases.

Wages will go up whether we like it or not. What is important to these investors is low labor cost, not wages, for it is total labor cost that affects profits, not the wage rates. Low labor cost can only come from a productive workforce that may be receiving high wages. In fact, most products in Japan, Korea and Taiwan, are cheaper to produce in these countries even though their wages are much higher than less developed Asian countries. The reason is the very high productivity of their operations and workforce. As wages in all countries go up, eventually the means to attract foreign investments will shift from low wages to high productivity.

Surprisingly, in many companies, the main bottleneck in increasing productivity is not the employees, but top management, especially the CEO. Usually lacking any background in manufacturing and production, these armchair decision makers usually do not understand and appreciate the potential of and opportunities in raising productivity; they fail to see it as the ultimate weapon in increasing competitiveness and countering inevitable increases in wages, raw material, and energy costs. These companies will not last very long.

http://www.rtdonline.com/BMA/MM/4.html

KLVIPER 02-05-2012 02:01 PM

Quote:

Originally Posted by eddie80 (Post 13089866)
PM dah umumkan...

Gaji minimum pekerja swasta di semenanjung M'sia, RM900 sebulan..
Sabah n Sarawak, RM800 sebulan..

Untuk mencecah RM900/bulan tu, majikan dibenarkan utk menyerapkan
segala bentuk elaun ke dalam gaji..

Dlm kata lain, mcm xde beza pun...

Komen sikit..

Sabah dan sarawak rm800 sebulan? Sedangkan disana naik taxi dari airport ke kk town pun rm25-rm30.

waepy 02-05-2012 02:05 PM

gaji minimum di seluruh dunia, ada perkiraan guna International Dollar utk mudahkan perbandingan... --> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ges_by_country

ezis2u 02-05-2012 02:07 PM

Quote:

Originally Posted by azlanhussain (Post 13106022)
tak pe... kurang2 hang bijak... dan aku yakin lebih ramai golongan bawahan yg makin bijak mencari jawapan sebenar atas dasar gaji minima ni...

la ni hang dah dpat jawapannya kan.. so tok sah pening2 kepala, pi habaq pada rakan2 yg tak faham lagi tu supaya tak payah pening sama..

ingat satu perkara... kalau kerja swasta, yg bagi gaji tu majikan, so majikan ni manusia biasa juga macam u & I. Tak semestinya dia ada duit dia bayar gaji, kita pula pekerja kerja keras siang malam, kita kena paksa majikan ikut cakaop kita... dia pun org, so kena la plan2 buat. Malaysia ni macam negara lain di seluruh dunia, tak wujud terus tiba2 ada dasar gaji minima, sudah tentu pelan2 ia dilaksana. So yg penting ia telah digerakkan, inshaAllah sama2 kita lalui perjalannya...

Kerajaan ada KPI. So sekarang dasar gaji minima dah jadi KPI baru. So sudah tentu kerajaan kena pastikan KPI tercapai sama seperti KPI lain. Kalau tak dia tumbang :)

mungkin KPI yang sebelum ni pun da dinilai oleh rakyat.....

//xnk bagi pusing aku bagitau je la kt dorang2 tu, kalau nk gaji rm900 pi keje ngan najib...kalau rasa najib tipu pandai2 koranglah nak vote sapa pru13 nanti...
:D:D:D

waepy 02-05-2012 02:08 PM

utk mengatasi kesan gaji minimum, pekerja kena tingatkan produktiviti supaya harga barang kekal stabil....
pokok pangkalnya terpulang pd pekerja & majikan utk menyerap kesan gaji minimum supaya x dilepaskan kpd pengguna spt yg berlaku di Thailand skrg....

azlanhussain 02-05-2012 02:22 PM

Quote:

Originally Posted by ezis2u (Post 13106587)
mungkin KPI yang sebelum ni pun da dinilai oleh rakyat.....

//xnk bagi pusing aku bagitau je la kt dorang2 tu, kalau nk gaji rm900 pi keje ngan najib...kalau rasa najib tipu pandai2 koranglah nak vote sapa pru13 nanti...
:D:D:D

tak pe jawapan dari org berparti memang macam tu... tarak hal... :)

sparrow 02-05-2012 02:46 PM

najib sbnrnya b0d0o

dia x tau apapun berlaku kt msia ni. dia nk glamer aka menarik undi

kilang jepun masih lg byr tech = diploma holder basic 1k wkakakakakaka

najib mmg najis

fms 02-05-2012 02:51 PM

nnt gaji naik laa jadi punca harga barang pon naik sbb kos nak buat barang kene serap kesan kenaikan gaji..


All times are GMT +8. The time now is 08:51 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.