CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Health, Fitness (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=279)
-   -   Sihat secara Sunnah .. cuka apple,cuka delima,cuka kurma .. (jom kongsi pengalaman) (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=330613)

mysoul 01-05-2012 05:59 PM

Quote:

Originally Posted by hatisuka (Post 13096207)
Sebelum ni memang dlm bentuk cecair, tapi slps ramai consumer tak tahan rasa bila masuk mulut & boleh rosakkan gigi, so diorang tukar dlm bentuk tablet. :D Itu pun belum masuk perut dah rasa mencair kat mulut.. :)


cuka apple cecair? jenama apaa? erk betul ke boleh rosakkan gigi

istinggar 01-05-2012 07:49 PM

Quote:

Originally Posted by hatisuka (Post 13096207)
Sebelum ni memang dlm bentuk cecair, tapi slps ramai consumer tak tahan rasa bila masuk mulut & boleh rosakkan gigi, so diorang tukar dlm bentuk tablet. :D Itu pun belum masuk perut dah rasa mencair kat mulut.. :)

Boleh caya ke ramuan produk tu. Kalau dah boleh rosakkan gigi apatah lagi kalau masuk dalam perut.

pyro 01-05-2012 07:55 PM

Bg seorang penggemar F&N Zappel mcm aku ni...cuka apple tak menjadi masalah :D

Ahh, yg kata cuka apple ni rosakkn gigi tu saje je nak sedapkan hati sbb tak lalu nak minom kot :)

dari segi bajet, cuka apple ni mmg murah nak banding yg dlm bentuk tablet...

mysoul 01-05-2012 08:25 PM

Quote:

Originally Posted by istinggar (Post 13098310)
Boleh caya ke ramuan produk tu. Kalau dah boleh rosakkan gigi apatah lagi kalau masuk dalam perut.

hehe ramuan produk mna yg dimaksudkan ni bro hehe

mysoul 01-05-2012 08:26 PM

Quote:

Originally Posted by pyro (Post 13098369)
Bg seorang penggemar F&N Zappel mcm aku ni...cuka apple tak menjadi masalah :D

Ahh, yg kata cuka apple ni rosakkn gigi tu saje je nak sedapkan hati sbb tak lalu nak minom kot :)

dari segi bajet, cuka apple ni mmg murah nak banding yg dlm bentuk tablet...


hehehe..sedapkan ati rosakkan gigi..huhu ke gg dia tmbh putih hihik.. :D:D

shide 01-05-2012 08:31 PM

Ulama Islam terkenal Ibnu Qaiyim Al-Jauziyah (619-751H), Al-Tib Al-Nabawi Darul Kitab Al-Arabi, Beirut 1410H, m/s 233: KHAL bermanfaat untuk mengatasi masalah gastrik di perut, masalah hempedu (membersih hempedu dari lemak yang membentuk batu), mencegah terhadap penyakit bahayanya ubat-ubatan (kesan sampingan daripada ubat yang pelbagai) yang boleh membawa kepada kematian. KHAL dapat melancarkan susu ibu dan melancarkan perjalanan darah yang berketul dalam perut (masalah gangguan haid). KHAL bermanfaat untuk masalah limpa, membersihkan usus (membuang toksik di perut), mencegah sebarang pembengkakan yang akan terjadi di tubuh manusia (seperti kanser, bisul dan sebagainya), membantu sistem penghadaman makanan yang kasar dan membersihkan darah manusia (darah yang beracun).

mysoul 01-05-2012 08:51 PM

Quote:

Originally Posted by shide (Post 13098715)
Ulama Islam terkenal Ibnu Qaiyim Al-Jauziyah (619-751H), Al-Tib Al-Nabawi Darul Kitab Al-Arabi, Beirut 1410H, m/s 233: KHAL bermanfaat untuk mengatasi masalah gastrik di perut, masalah hempedu (membersih hempedu dari lemak yang membentuk batu), mencegah terhadap penyakit bahayanya ubat-ubatan (kesan sampingan daripada ubat yang pelbagai) yang boleh membawa kepada kematian. KHAL dapat melancarkan susu ibu dan melancarkan perjalanan darah yang berketul dalam perut (masalah gangguan haid). KHAL bermanfaat untuk masalah limpa, membersihkan usus (membuang toksik di perut), mencegah sebarang pembengkakan yang akan terjadi di tubuh manusia (seperti kanser, bisul dan sebagainya), membantu sistem penghadaman makanan yang kasar dan membersihkan darah manusia (darah yang beracun).


apa kesan2 yg nmpk klu kita br amalkn cuka ye??

kpla saya 2-3 arini sakit denyut2 hiihi..
tpi satu yg bgusnya sya mudah nk tidor da.. lena je hihi..
adkh skit kpl tu sbb nk process buang pnyakit hihi.. sbb dlu mmg slalu skit kpl.. :)

mysoul 01-05-2012 09:16 PM

Quote:

Originally Posted by fikirmanz (Post 13099070)
sme2..saya dh dpt tracking number 2..xkisah la brand ape, janji dpt..dh abis brand yg ni, leh try brand laen plk..huhu

smerla dah dpt tdi huhu... :)sya thu nma anda haha..rahsia2 huhu

istinggar 01-05-2012 09:39 PM

Quote:

Originally Posted by mysoul (Post 13098649)
hehe ramuan produk mna yg dimaksudkan ni bro hehe

Yang hatisuka cakap tu la, tablet tu. Tak pernah dengar lagi produk organik rosakkan gigi.

mysoul 01-05-2012 09:59 PM

Quote:

Originally Posted by istinggar (Post 13099305)
Yang hatisuka cakap tu la, tablet tu. Tak pernah dengar lagi produk organik rosakkan gigi.

gigi jadi g putih kot hehehe... ayat kata lawan hehe:D:D

shide 01-05-2012 11:02 PM

Quote:

Originally Posted by mysoul (Post 13098904)
apa kesan2 yg nmpk klu kita br amalkn cuka ye??

kpla saya 2-3 arini sakit denyut2 hiihi..
tpi satu yg bgusnya sya mudah nk tidor da.. lena je hihi..
adkh skit kpl tu sbb nk process buang pnyakit hihi.. sbb dlu mmg slalu skit kpl.. :)

proses nak buang toxin..
rasa mengantuk...
mkn cuka apa tu?
yg mcm 1st page ka?

mysoul 01-05-2012 11:18 PM

Quote:

Originally Posted by shide (Post 13100186)
proses nak buang toxin..
rasa mengantuk...
mkn cuka apa tu?
yg mcm 1st page ka?

ooo process buang toksin ke.. hehe..
yup mcm 1st page la..
sbb baca antara khasiat cuka apple bg mudah tidur kan hehe..
:D:D

shide 01-05-2012 11:33 PM

Quote:

Originally Posted by mysoul (Post 13100428)
ooo process buang toksin ke.. hehe..
yup mcm 1st page la..
sbb baca antara khasiat cuka apple bg mudah tidur kan hehe..
:D:D

ye...
tapi kalo mata tu mmg dah mengantuk..sorong bantal terus lelap..:)):))

Ibn Raffar 02-05-2012 03:14 PM

Alhamdulillah..ambe juga amal minum campuran madu tualang + biji/minyak habbatus sauda + khal tamar (cuka kurma) tiap bangun pagi dan sebelum tidur..:)

mysoul 02-05-2012 03:21 PM

Quote:

Originally Posted by Ibn Raffar (Post 13107395)
Alhamdulillah..ambe juga amal minum campuran madu tualang + biji/minyak habbatus sauda + khal tamar (cuka kurma) tiap bangun pagi dan sebelum tidur..:)

alhamdulillah...jadi apa khasiat yang diperolehi atau bagaimana perkembangan :)

Ibn Raffar 02-05-2012 03:49 PM

Quote:

Originally Posted by mysoul (Post 13107480)
alhamdulillah...jadi apa khasiat yang diperolehi atau bagaimana perkembangan :)

Alhamdulillah,sihat dan sakit itu datang dari Allah..makhluk tidak boleh mendatangkan apa2 mudarat atau kebaikan tanpa izin-Nya. Ambe ikut sunnah supaya beroleh redha Allah, semoga kita semua diredhai oleh-Nya..

mysoul 02-05-2012 03:56 PM

Quote:

Originally Posted by Ibn Raffar (Post 13107851)
Alhamdulillah,sihat dan sakit itu datang dari Allah..makhluk tidak boleh mendatangkan apa2 mudarat atau kebaikan tanpa izin-Nya. Ambe ikut sunnah supaya beroleh redha Allah, semoga kita semua diredhai oleh-Nya..

:) yer betul tuh :).. semoga diredhaiNya

salehudin al-ayubi 02-05-2012 04:03 PM

nak beli cuka apple dimana?

Ibn Raffar 02-05-2012 04:07 PM

Quote:

Originally Posted by salehudin al-ayubi (Post 13107997)
nak beli cuka apple dimana?

pernah ambe nampak ada dijual dekat masjid sri petaling, pun juga ada dijual di pasar dinar & dirham setiap sabtu @ sabtu tertentu dan tempat tertentu seperti shah alam, bangi dan lain2. harap membantu.

chaphoo 02-05-2012 06:26 PM

bukti awal kajian saintifik, dikopi dari web orang putih dan di google translatekan
 
Bukti saintifik daripada Manfaat Cuka Cider Apple

Tetapi terdapat beberapa kegunaan perubatan cuka yang mempunyai janji, sekurang-kurangnya mengikut beberapa kajian. Berikut adalah dapat mencari detail acara beberapa yang lebih terkini.

Kencing manis. Kesan cuka ke atas paras gula darah mungkin yang terbaik diteliti dan yang paling menjanjikan manfaat kesihatan yang mungkin cuka sider epal. Beberapa kajian telah mendapati bahawa cuka boleh membantu paras glukosa yang lebih rendah. Sebagai contoh, satu 2007 kajian 11 orang yang menghidap diabetes jenis 2 mendapati bahawa mengambil dua sudu cuka sider epal sebelum tidur menurunkan paras glukosa di pagi oleh 4% -6%.

Kolesterol tinggi. Satu kajian 2006 menunjukkan bukti bahawa cuka dapat menurunkan kolesterol. Walau bagaimanapun, kajian telah dilakukan pada tikus, jadi ia adalah terlalu awal untuk mengetahui bagaimana ia mungkin bekerja dalam manusia.

Kesihatan jantung dan tekanan darah. Satu lagi kajian ke atas tikus mendapati bahawa cuka dapat menurunkan tekanan darah tinggi. Satu kajian pemerhatian yang besar juga mendapati bahawa orang-orang yang memakan minyak dan cuka berpakaian pada salad 5-6 kali seminggu mempunyai kadar penyakit jantung yang lebih rendah daripada orang yang tidak. Walau bagaimanapun, ia jauh dari jelas bahawa cuka adalah sebab.

Kanser. Beberapa kajian makmal telah mendapati bahawa cuka mungkin boleh untuk membunuh sel kanser atau memperlahankan pertumbuhan mereka. Kajian pengamatan orang telah mengelirukan. Satu mendapati bahawa cuka makan dikaitkan dengan penurunan risiko kanser esofagus. Lain yang dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser pundi kencing.

Berat Badan. Beribu-ribu tahun, cuka telah digunakan untuk menurunkan berat badan. Cuka putih (dan mungkin jenis lain) mungkin membantu orang berasa kenyang. Satu kajian 2005 12 orang mendapati bahawa orang-orang yang memakan sekeping roti bersama-sama dengan jumlah yang kecil cuka putih berasa penuh dan lebih berpuas hati daripada orang-orang yang hanya makan roti.

Walaupun hasil kajian ini adalah cerah, mereka semua awal. Ramai yang dilakukan ke atas haiwan atau pada sel-sel di dalam makmal. Kajian manusia telah kecil. Sebelum kita benar-benar akan tahu sama ada cuka mempunyai apa-apa manfaat kesihatan, lebih besar kajian yang diperlukan.

mysoul 02-05-2012 06:39 PM

Quote:

Originally Posted by chaphoo (Post 13109531)
Bukti saintifik daripada Manfaat Cuka Cider Apple

Tetapi terdapat beberapa kegunaan perubatan cuka yang mempunyai janji, sekurang-kurangnya mengikut beberapa kajian. Berikut adalah dapat mencari detail acara beberapa yang lebih terkini.

Kencing manis. Kesan cuka ke atas paras gula darah mungkin yang terbaik diteliti dan yang paling menjanjikan manfaat kesihatan yang mungkin cuka sider epal. Beberapa kajian telah mendapati bahawa cuka boleh membantu paras glukosa yang lebih rendah. Sebagai contoh, satu 2007 kajian 11 orang yang menghidap diabetes jenis 2 mendapati bahawa mengambil dua sudu cuka sider epal sebelum tidur menurunkan paras glukosa di pagi oleh 4% -6%.

Kolesterol tinggi. Satu kajian 2006 menunjukkan bukti bahawa cuka dapat menurunkan kolesterol. Walau bagaimanapun, kajian telah dilakukan pada tikus, jadi ia adalah terlalu awal untuk mengetahui bagaimana ia mungkin bekerja dalam manusia.

Kesihatan jantung dan tekanan darah. Satu lagi kajian ke atas tikus mendapati bahawa cuka dapat menurunkan tekanan darah tinggi. Satu kajian pemerhatian yang besar juga mendapati bahawa orang-orang yang memakan minyak dan cuka berpakaian pada salad 5-6 kali seminggu mempunyai kadar penyakit jantung yang lebih rendah daripada orang yang tidak. Walau bagaimanapun, ia jauh dari jelas bahawa cuka adalah sebab.

Kanser. Beberapa kajian makmal telah mendapati bahawa cuka mungkin boleh untuk membunuh sel kanser atau memperlahankan pertumbuhan mereka. Kajian pengamatan orang telah mengelirukan. Satu mendapati bahawa cuka makan dikaitkan dengan penurunan risiko kanser esofagus. Lain yang dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser pundi kencing.

Berat Badan. Beribu-ribu tahun, cuka telah digunakan untuk menurunkan berat badan. Cuka putih (dan mungkin jenis lain) mungkin membantu orang berasa kenyang. Satu kajian 2005 12 orang mendapati bahawa orang-orang yang memakan sekeping roti bersama-sama dengan jumlah yang kecil cuka putih berasa penuh dan lebih berpuas hati daripada orang-orang yang hanya makan roti.

Walaupun hasil kajian ini adalah cerah, mereka semua awal. Ramai yang dilakukan ke atas haiwan atau pada sel-sel di dalam makmal. Kajian manusia telah kecil. Sebelum kita benar-benar akan tahu sama ada cuka mempunyai apa-apa manfaat kesihatan, lebih besar kajian yang diperlukan.


info yang menarik :) thanx2:D:)cgrock

mysoul 02-05-2012 07:05 PM

saya rasa ada page yang hilang.. MOD remove asenya sesetengah perbincangan dalam ni.. saya pun da kena warning.. sbb lari tajuk katanya.. ..so harap pasni kita xterlari tajuk lagi la.. huhu bincang berkenaan cuka sahaja :D..
sape2 ada pengalaman berkaitan amalan pemakanan cuka ni share2 la

kawkanat911 02-05-2012 07:11 PM

Tahniah TT tread yang berinformasi...

mysoul 02-05-2012 07:19 PM

Quote:

Originally Posted by kawkanat911 (Post 13109939)
Tahniah TT tread yang berinformasi...

terima kasih.. banyak info diperolehi dari rakan2 CG yg amalkan cuka ni.. semoga kita mula amalkan..untuk kesihatan jangka panjang dengan izinNya :)

chaphoo 02-05-2012 07:28 PM

ada kajian melibatkan 3 kumpulan tikus

yang menunjukkan pengamalan cuka selepas makan (makanan tinggi lemak):

Kumpulan satu dos cuka tinggi sikit
kumpulan 2 dos cuka rendah sikit
kumpulan 3 air kosong je...

Kumpulan2 tikus ni diberi dos cuka lepas makan..kumpulan 3 diberi air saja..


hasil kajian mendapati, kumpulan 1 dan 2 kurang lemak lebih kurang 10% daripada kumpulan 3....kumpulan 1 dan 2 ni, % lemak tu lebih kurang, menunjukkan dos cuka x effect sangat pengurangan lemak tu..

tapi ini TIKUS la...

manusia depa x buat kajian lagi...

mysoul 02-05-2012 08:14 PM

Quote:

Originally Posted by chaphoo (Post 13110115)
ada kajian melibatkan 3 kumpulan tikus

yang menunjukkan pengamalan cuka selepas makan (makanan tinggi lemak):

Kumpulan satu dos cuka tinggi sikit
kumpulan 2 dos cuka rendah sikit
kumpulan 3 air kosong je...

Kumpulan2 tikus ni diberi dos cuka lepas makan..kumpulan 3 diberi air saja..


hasil kajian mendapati, kumpulan 1 dan 2 kurang lemak lebih kurang 10% daripada kumpulan 3....kumpulan 1 dan 2 ni, % lemak tu lebih kurang, menunjukkan dos cuka x effect sangat pengurangan lemak tu..

tapi ini TIKUS la...

manusia depa x buat kajian lagi...


biasanya apa yang berkesan kat tikus..ada kesan pada manusia.. hehe..mungkin boleh kot..tunggu la nnti testi2 dri pengguna CG ni ..adakah cuka berjaya mengawal/kurangkn berat :):)cgrock

marlen 07-05-2012 10:31 PM

hr ni sy try minum cuka epal + madu..

ni rs sakit kepala..

kenapa eh?

chaphoo 11-05-2012 10:15 PM

kalau x silap ni kajian 2009
 
Vinegar intake reduces body weight, body fat mass, and serum triglyceride levels in obese Japanese subjects.
Kondo T, Kishi M, Fushimi T, Ugajin S, Kaga T.
Source


Central Research Institute, Mizkan Group Corporation, Aichi, Japan. t-kondo@mizkan.co.jp
Abstract

Acetic acid (AcOH), a main component of vinegar, recently was found to suppress body fat accumulation in animal studies. Hence we investigated the effects of vinegar intake on the reduction of body fat mass in obese Japanese in a double-blind trial. The subjects were randomly assigned to three groups of similar body weight, body mass index (BMI), and waist circumference. During the 12-week treatment period, the subjects in each group ingested 500 ml daily of a beverage containing either 15 ml of vinegar (750 mg AcOH), 30 ml of vinegar (1,500 mg AcOH), or 0 ml of vinegar (0 mg AcOH, placebo). Body weight, BMI, visceral fat area, waist circumference, and serum triglyceride levels were significantly lower in both vinegar intake groups than in the placebo group. In conclusion, daily intake of vinegar might be useful in the prevention of metabolic syndrome by reducing obesity.

google translatekan:

Asid asetik (AcOH), komponen utama cuka, baru-baru ini telah didapati untuk menindas pengumpulan lemak badan dalam kajian haiwan. Oleh itu, kita menyiasat kesan pengambilan cuka ke atas pengurangan jisim lemak badan di Jepun gemuk dalam percubaan double-blind. Subjek-subjek secara rawak kepada tiga kumpulan berat badan yang sama, indeks jisim tubuh (BMI), dan lilitan pinggang. Sepanjang tempoh 12 minggu rawatan, subjek dalam setiap kumpulan diambil 500 ml setiap hari minuman yang mengandungi sama ada 15 ml cuka (750 mg AcOH), 30 ml cuka (1,500 mg AcOH), atau 0 ml cuka (0 mg AcOH, plasebo). Berat badan, BMI, kawasan lemak visceral, lilitan pinggang, dan tahap trigliserida serum adalah jauh lebih rendah dalam kedua-dua kumpulan pengambilan cuka berbanding kumpulan plasebo. Kesimpulannya, pengambilan harian cuka mungkin berguna dalam pencegahan sindrom metabolik dengan mengurangkan obesiti.

chaphoo 11-05-2012 10:16 PM

Quote:

Originally Posted by marlen (Post 13158297)
hr ni sy try minum cuka epal + madu..

ni rs sakit kepala..

kenapa eh?

mungkin kena kurangkan dos

fireruzs 11-05-2012 11:42 PM

cuka kurma...pergh..terbaekkkkk msm die...tp klaw btuk2,insyaAllah,cmpur cuka kurma ng air suam,ilang btuk...jap je...

pyro 20-05-2012 09:57 PM

mmg ok ni...aku amalkan dgn diet 16jam tanpa mkn...3 kg dah turun setakat ni..

baru tadi beli cuka apple jenama HEINZ kt farmasi Caring...rm11.90 je utk sebotol 945ml...

chiro 21-05-2012 09:33 AM

Quote:

Originally Posted by marlen (Post 13158297)
hr ni sy try minum cuka epal + madu..

ni rs sakit kepala..

kenapa eh?

rasanya pening dan sakit kepala mungkin sebab sifat cuka yg masam tu akan potong darah / tekanan darah akan kurang.. orang yang darah tinggi mungkin sesuai kot.. :-?
contoh kalau orang yg tekanan darah normal.. pastu minum air oren sunquick bancuh pekat kaw2.. mesti tak lama pastu pening kepala.. betul ke??

icamfc 21-05-2012 10:47 AM

Salam ...
Anak aku ada problem buang air beso. Umur dlm 3thn. Bile nk membuang tu je dia rasa xselesa. Biasa laaa.... Bebudak ... X reti nk teran. Najis nye keras... Pastu aku bg minum jus prun... Jenama heinz tu la. Alhamdulilah ada perubahan. Tp tu cuka gak ke?

chaphoo 21-05-2012 09:10 PM

baru tadi beli cuka kurma... ;)

kasimo 21-05-2012 09:14 PM

aku ada jumpa cuka epal tapi campur madu... 80% madu 20% cuka epal

arzaraza 21-05-2012 09:23 PM

Quote:

Originally Posted by chaphoo (Post 13299323)
baru tadi beli cuka kurma... ;)

1botol berapa RM cuka kurma ni?
berapa liter?

syed_4321 21-05-2012 09:31 PM

jgn lupa..amalkan makan habbatus sauda..

Diriwayatkan dari Aisyah ra, beliau mendengar Rasulullah saw bersabda:
“Sesungguhnya Al-Habbatus Sauda’ boleh menyembuh segala penyakit kecuali Al-Sam”. Aku bertanya. “Apakah Al-Sam itu? Baginda menjawab, “Al-Sam itu ialah maut”
Riwayat Imam Bukhari.


yang saya sll wat ialah cmpur air masak dgn biji habbatussauda & sesudu cuka kurma.. mkn setiap pagi.. :)

syed_4321 21-05-2012 09:33 PM

Quote:

Originally Posted by icamfc (Post 13292897)
Salam ...
Anak aku ada problem buang air beso. Umur dlm 3thn. Bile nk membuang tu je dia rasa xselesa. Biasa laaa.... Bebudak ... X reti nk teran. Najis nye keras... Pastu aku bg minum jus prun... Jenama heinz tu la. Alhamdulilah ada perubahan. Tp tu cuka gak ke?

itu jus prune bro... mmg buah prun bagus utk melawas/buang air beso..

x pernah dgr lagi tntg cuka prun lagi di pasaran

jahar79 21-05-2012 09:36 PM

bagaimana pulak bagi org yang asid uric tinggi (masalah gout)..

boleh tak amalkan cuka epal ni...

bapago 21-05-2012 10:16 PM

Quote:

Originally Posted by chaphoo (Post 13299323)
baru tadi beli cuka kurma... ;)

kat mne nk bli cuka kurma, brape hinggit regenya ye?


All times are GMT +8. The time now is 08:06 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.