CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Health, Fitness (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=279)
-   -   Sihat secara Sunnah .. cuka apple,cuka delima,cuka kurma .. (jom kongsi pengalaman) (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=330613)

marlen 29-04-2012 08:46 PM

Quote:

Originally Posted by darkkiller (Post 13079153)
Betul TT
aku dah amalkan....kolestrol aku turun dari tahap bahaya ke paras yg boleh diterima akal...

2 sudu pagi campur air dan minum..ulang dengan malam..+ada makan oat dgn minyak zaitun sekali

dan lagi satu

sesiapa yg botak,rambut gugur

dan gunakan cuka epal ni...caranya
amik satu senduk cuka epal dan sapu dan urut kepala tu..biarkan sejam..dan lepas tu basuh dgn air..Memang busuk..tapi botak aku dah tumbuh rambut..Alhamdulillah yakin pada sunnah

kalau nak pakai minyak rambut..guna minyak zaitun...


kalau boleh elakkan gunakan syampoo dan minyak rambut yg dijual dipasaran tu..itulah punca2 rambut cepat gugur

berat turun tak?

juweialhaj 29-04-2012 08:53 PM

Quote:

Originally Posted by darkkiller (Post 13079153)
Betul TT
aku dah amalkan....kolestrol aku turun dari tahap bahaya ke paras yg boleh diterima akal...

2 sudu pagi campur air dan minum..ulang dengan malam..+ada makan oat dgn minyak zaitun sekali

dan lagi satu

sesiapa yg botak,rambut gugur

dan gunakan cuka epal ni...caranya
amik satu senduk cuka epal dan sapu dan urut kepala tu..biarkan sejam..dan lepas tu basuh dgn air..Memang busuk..tapi botak aku dah tumbuh rambut..Alhamdulillah yakin pada sunnah

kalau nak pakai minyak rambut..guna minyak zaitun...


kalau boleh elakkan gunakan syampoo dan minyak rambut yg dijual dipasaran tu..itulah punca2 rambut cepat gugur

Testimoni bagus ni. Tuan beli brand apa ye tu?

shide 29-04-2012 09:18 PM

Amalan Khal (Cuka Buah) Dalam Sejarah Dunia
 
Khal (cairan cuka dari buah-buahan) mempunyai sejarah amalan penggunaan yang unik. Khal merupakan minuman kesihatan yang benar-benar tulen. Apa sahaja minuman beralkohol, jika dibiarkan terdedah kepada udara secukupnya akan bertukar kembali secara semula jadi menjadi Khal. Bakteria terkawal sedia ada dalam udara memungkinkan proses ini berlaku, menukarkan apa sahaja cairan buah-buahan menjadi asid asetat seterusnya menjadi khal, memberikan khal rasa masam tajam. Jadi adalah tepat dikatakan manusia telah mengenali khal semenjak sebelum sejarah cuka dan arak mula-mula ditulis dan dicatat pengkaji.

1. Manfaat Khal Dalam Peradaban Silam Dunia
Penemuan bertulis khal dicatat sekitar 5000 sebelum Masihi, apabila Babylon mula-mula menggunakan tamar (kurma) untuk dijadikan wine dan cuka. Khal ketika itu digunakan sebagai makanan dan pengawet organik. Kesan khal ditemui pada serpihan bekas tinggalan kota Mesir purba sekitar 3000 sebelum masihi. Begitu juga sejarah amalan khal di China sekitar 1200 sebelum masihi.

Pada era peradaban kristian, khal diguna sebagai perasa tambahan dalam makanan, minuman penambah tenaga, dan sebagai ubat-ubatan, seperti tercatat dalam bible perjanjian lama.

Di zaman Greek kuno, sekitar 400 sebelum Masihi, Hippocrates, bapa perubatan moden menggunakan khal bercampur madu untuk mengubati pelbagai penyakit, termasuk demam selesema dan batuk.

2. Khal dan Faedah Ketenteraan
Sejarah amalan khal menyediakan pelbagai contoh penggunaan kepada para pahlawan dan tentera. Khal yang dicairkan telah digunakan sebagai minuman pemberi tenaga (tonik tenaga) kepada tentera berkurun lamanya. Tentera Roman menamakan khal minuman pemulih tenaga sebagai 'posca', dan mengamalkan khal secara berterusan seperti juga samurai Jepun. Tambahan khal dalam air minuman membantu dalam membunuh sebarang bakteria infeksi (jangkitan) kemungkinan wujud dalam badan.

Sepanjang sejarah, sifat antiseptik khal secara semulajadi menyebabkan khal digunakan sebagai pembersih dan disinfektan pada bahagian luka seterusnya mempercepatkan proses pemulihan. Khal
juga diguna dalam Perang Sivil Amerika dan hingga akhir era Perang Dunia Pertama.

3. Penggunaan Luarbiasa Khal
Sekitar 40 sebelum Masihi, permaisuri Cleopatra semasa perayaan menyambut jeneral Rom, Mark Anthony, baginda melarutkan mutiara kedalam cairan khal, sebelum meminum khal tersebut. Sebagai tanda baginda mampu mengadakan pesta mahal hanya untuk mereka berdua.

Pada 1721, wabak Bobonic (Bubonic Plague) menular di Perancis, begitu tragik sehinggakan banyak mayat dibiarkan sahaja di mana-mana tidak dikebumikan. Untuk menyelesaikan masalah ini, penguasa Perancis mengarahkan pesalah yang sedang menunggu hukuman mati untuk menguruskan mayat yang dijangkiti. Ramai banduan mati kecuali satu pasukan pencuri empat orang, mereka terselamat dengan meminum khal bersama bawang putih dalam kuantiti yang banyak dalam sehari.

Dengan merendam span ke dalam khal dan diletakkan di depan hidung semasa berjalan, aristokrat Eropah abad ke-17 dan ke-18 berjaya menghindari bau busuk sampah dan air longkang di jalanan kota.

darkkiller 29-04-2012 09:22 PM

Quote:

Originally Posted by marlen (Post 13079189)
berat turun tak?

berat?berat aku takut nak turun sebab aku dah slim dah ni hehehe...tapi aku rasa boleh turun kalau betul2 amalkan dan niat utk turunkan berat badan..sebab apa?

Sebab cuka epal akan cuci perut kita..selalu buang air besar pagi2 dan malam...pastu pandai2lah jaga makan...kalau betul2 amalkan diet Nabi confirm kurus...orang2 alim dulu mana ada yg gemok2..takde satu cerite pun yg cakap org alim dulu gemok..Nabi pun kurus..

darkkiller 29-04-2012 09:23 PM

Quote:

Originally Posted by juweialhaj (Post 13079258)
Testimoni bagus ni. Tuan beli brand apa ye tu?

Heinz..sebab akak yg berikan..dia terbeli lebih..memang aku ada niat nak beli tapi sebab harga dia terfikir2 nanti2 dululah hehehe..tapi bila dah cuba..berbaloi..Tapi dari pembacaan aku Bragg lagi elok

akak aku gunakan utk mandikan anak dia...kalau ada kurap atau luka2 cepat sembuh

darkkiller 29-04-2012 10:06 PM

Quote:

Originally Posted by shide (Post 13079666)
dah pm tuan...:)paid

kalo tgk sejarah cuka ni.. mmg dah lama org europe amalkan.. inipun sunnah dari nabi.tapi dorang yang advance dari kita yang islam ni.hehe

kita tak yakin je sebab dah biasa makan santan hehehe

shide 29-04-2012 10:13 PM

Quote:

Originally Posted by darkkiller (Post 13079834)
kita tak yakin je sebab dah biasa makan santan hehehe

hehe.. tahu takpe bro!!!
kat malaysia, mana ada pokok zaitun ngn kurma kan...
pokok kelapak ja ada... :D:D
nak wat cuka xleh, tapi orang wat tuak/todi..ehehehe

Scremojack 29-04-2012 10:26 PM

Quote:

Originally Posted by juweialhaj (Post 13078971)

yang ni brape ml ye isipadunya?..sebab td tgk kat pkns bangi jual rm32 utk 500ml....

mysoul 29-04-2012 10:42 PM

Quote:

Originally Posted by darkkiller (Post 13079153)
Betul TT
aku dah amalkan....kolestrol aku turun dari tahap bahaya ke paras yg boleh diterima akal...

2 sudu pagi campur air dan minum..ulang dengan malam..+ada makan oat dgn minyak zaitun sekali

dan lagi satu

sesiapa yg botak,rambut gugur

dan gunakan cuka epal ni...caranya
amik satu senduk cuka epal dan sapu dan urut kepala tu..biarkan sejam..dan lepas tu basuh dgn air..Memang busuk..tapi botak aku dah tumbuh rambut..Alhamdulillah yakin pada sunnah

kalau nak pakai minyak rambut..guna minyak zaitun...


kalau boleh elakkan gunakan syampoo dan minyak rambut yg dijual dipasaran tu..itulah punca2 rambut cepat gugur


bagusnya testi sedara kita ni.. bnyk khasiat cuka ni.. so semoga kita orang2 islam bangun untuk amalkan pemakanan scara sunnah

mysoul 29-04-2012 10:45 PM

Quote:

Originally Posted by marlen (Post 13079189)
berat turun tak?

hehe sis nanti saya try2 bagi testi berkenaan berat tu ye.. pepun pemakanan ngan niat kita kena betul tu..

saya kalau boleh nak ringan badan spya lbh rajin,semangat n senang nak buat keja ok dah.. :) ..


All times are GMT +8. The time now is 12:58 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.