CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Health, Fitness (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=279)
-   -   Sihat secara Sunnah .. cuka apple,cuka delima,cuka kurma .. (jom kongsi pengalaman) (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=330613)

shide 30-04-2012 02:39 PM

Quote:

Originally Posted by B.K (Post 13085566)
agak mahal rm32, ak beli kurang dri harga tu... cuma rasa xada apa3 perubahan pun, and cuka tu dri turki...

sebab tu saya kurang cadangkan kemal kurker ni..heheh

shide 30-04-2012 02:40 PM

Quote:

Originally Posted by mysoul (Post 13085924)
huhu saya boleh telan hehe masyam2 manis wlupun sy sbnrnya xmkn masam hehe..plik gak.. wah nmpknya cuka delima mcm baik juga kan..xpe2 nnti sya nk try juga la delima hehe :D:D

nanti campur ngn air je...
rasa macam minum air asam jawa je..hehe

shide 30-04-2012 02:45 PM

Quote:

Originally Posted by B.K (Post 13085534)
memang dah amalkan cuka epal dan minyak zaitun... cuma nak cari org yg jual minyak biji anggur (grape seed oil), hri tu ada beli tpi dia pos dh pecah botol tu, last3 guna softgel grape seed dri HPA

dia packaging macamne??
kena balut ngn bubble foam betol2..
baru selamat

DNA_X10 30-04-2012 04:14 PM

Quote:

Originally Posted by mysoul (Post 13085924)
huhu saya boleh telan hehe masyam2 manis wlupun sy sbnrnya xmkn masam hehe..plik gak.. wah nmpknya cuka delima mcm baik juga kan..xpe2 nnti sya nk try juga la delima hehe :D:D

Cuka epal yg saya beli , jenama Heinz beli kat tesco jer... cair tapi rasanya agak keras ,
mungkin produk keluaran Timur tengah lebih manis ,macam delima yang saya minum tu ada pekat dan manis2 la sket .
Nanti nak cuba cari cuka epal yang pekat sket.

DNA_X10 30-04-2012 04:29 PM

Quote:

Originally Posted by shide (Post 13085450)
bagus dah amalkan...
tapi saya rasa kena tukar skit jadual pengambilan tu..
pagi amik madu + delima...
malam minyak zaitun..
madu melancarkan darah dan badan panas..
zaitun makan malam kenapa?
sebab seharian kita dah mkn mcm2 time lunch/dinner..
waktu mlm terbaik utk buang minyak/kolestrol dgn mkn zaitun..:)cgrock

pendapat saya yang mengguna dan menjual.hehe

minum minyak zaitun pagi2 tu saranan Dr Pakar wanita yang bagi ceramah dekat opis kami dulu , katanya untuk cuci usus dan suburkan rahim... minum minyak zaitun seawal pagi seelok2nya sebelum subuh, pastu minum 2 gelas air , lepas 2 jam , makan kurma dan minum susu sebagai sarapan pagi...

meme berkhasiat :)cgrock
tapi kalau nak minum pagi dan sebelum tidur pun , rasanya tak ada kesan negetif ....

mysoul 30-04-2012 04:57 PM

Quote:

Originally Posted by shide (Post 13086378)
sebab tu saya kurang cadangkan kemal kurker ni..heheh

oo kemal kurker camne tu.. hihi kira dia kurang kualiti ke:-?

mysoul 30-04-2012 05:04 PM

Quote:

Originally Posted by DNA_X10 (Post 13087366)
Cuka epal yg saya beli , jenama Heinz beli kat tesco jer... cair tapi rasanya agak keras ,
mungkin produk keluaran Timur tengah lebih manis ,macam delima yang saya minum tu ada pekat dan manis2 la sket .
Nanti nak cuba cari cuka epal yang pekat sket.

huhuhu sya bli mcm yg kat 1st pge tu je hihi... tr br nk try yg timur tgh punya hihihi:D:D

mysoul 30-04-2012 05:23 PM

Quote:

Originally Posted by shide (Post 13086391)
nanti campur ngn air je...
rasa macam minum air asam jawa je..hehe

hehe ini untuk cuka delima ke? hehe

istinggar 30-04-2012 09:09 PM

Macam mana korang boleh tahan dia punya bau & rasa tu..

Aku pernah cuba cuka epal ni, jenama Kemal Kerkuk(dah lupa ejaannya) produk Turki kalau tak silap. Dia punya rasa...mak aih...masam pelik & busuk #:-S

Campur dalam air? Peh, tak boleh pergi ah aku. Apatah lagi cicah dengan roti.. :o

Sempat bertahan 2 minggu je sebelum aku hadiahkan bakinya kat adik aku. Cannot go lah :D

Tapi aku tak nafikan cuka epal ni memberi rasa kenyang, kita jadi tak berapa nak makan. Tengok nasi jadi muak.

istinggar 30-04-2012 09:13 PM

Quote:

Originally Posted by mysoul (Post 13072496)
ASSALAM...

ada yang mengamalkan ke minum ACV ni??Share2 lah penggalaman :)


Sabda Rasulullah saw: “Sebaik-baik hidangan makanan ialah KHAL (CUKA). Ya Allah berkatilah pada KHAL. Sesungguhnya KHAL adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum daku dan janganlah terputus bekalan KHAL dalam sesuatu rumah.” Hadis Riwayat Muslim dan Ibn Majah.

Betul ke cuka epal ni makanan sunnah, TT. Dalam hadis tu kata cuka je, agaknya cuka lain kot? Tak tahanlah dia punya rasa tu.


All times are GMT +8. The time now is 02:58 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.