CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   Topik panas : Syirik jika amalkan ayat ini untuk jadi ayat penunduk & pengasih. (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=330140)

BlueDream 27-04-2012 02:52 PM

mana boleh buat poll utk tentukan hukum...
kena tanya pada yg pakar

ammar_adni 27-04-2012 03:06 PM

Quote:

Originally Posted by BlueDream (Post 13058093)
mana boleh buat poll utk tentukan hukum...
kena tanya pada yg pakar

persoalannya sapa yg pakar....ada yg tolak ulamak trima mufti.ada yg kata mufti tu salah ulamak ni betul... so??
tp aku x lupa apa yg aku blajar " ulamak pewaris nabi"....

BlueDream 27-04-2012 03:14 PM

Quote:

Originally Posted by ammar_adni (Post 13058266)
persoalannya sapa yg pakar....ada yg tolak ulamak trima mufti.ada yg kata mufti tu salah ulamak ni betul... so??
tp aku x lupa apa yg aku blajar " ulamak pewaris nabi"....

Mudah saja.

Kalau merasa ragu tinggalkan... sehingga jawapan beserta pemahaman yg jelas diperolehi.

ikhmal_ok 27-04-2012 03:15 PM

definisi syirik ni menduakan Allah. jika penggunaan ayat untuk kebaikan dan bukan untuk maksiat maka ianya bukan syirik. ustaz tu hanya bagi pandangan peribadi sahaja, sedangkan nabi saw pun menggunakan ayat2 al quran untuk, syifa, perperangan dsb.

malikamata30 27-04-2012 03:30 PM

Quote:

Originally Posted by ikhmal_ok (Post 13058359)
definisi syirik ni menduakan Allah. jika penggunaan ayat untuk kebaikan dan bukan untuk maksiat maka ianya bukan syirik. ustaz tu hanya bagi pandangan peribadi sahaja, sedangkan nabi saw pun menggunakan ayat2 al quran untuk, syifa, perperangan dsb.

:)cgrock:)cgrock:)cgrock ustaz pun tunggu fatwa baru nak stop forex..ada ilmu tak leh pakai ubat iodin dia terima ..madu tak mau terima

chaphoo 27-04-2012 05:05 PM

fikirkan: Salahkah kiranya kita menggunakan pisau untuk memotong...?

ini bab asbab dan sunnatullah...

Allah Yang Berkuasa bukan pisau yang berkuasa...

ini bab hakikat....

marzuki0202 27-04-2012 05:33 PM

Quote:

Originally Posted by Jepang (Post 13056539)
Paksu kata Allah tidak memerlukan makhluk yang diciptakan olehNya untuk memberi kesembuhan, Memang betul.

Tetapi manusia memerlukan ikhtiar untuk mendapatkan kesembuhan. seperti jumpa doktor, makan ubat, makan herba dan lain2.

kalo ikut pemahaman paksu, baik robohkan aje hospital2.

Baca ayat Al-Qur'an pun boleh jadi syirik?
Guna bahan herba utk rawatan pun boleh jadi syirik?

Malanglah sesiapa yang belajar ilmu agama daripada puak wahabi.

mati keras lah kalo sakit tapi tidak mahu berikhtiar...

belajar ilmu biar secara mendalam, jgn takat dengar di kuliah terus mati2 percaya then terdesak sgt sampai bukak thread gempak.

Bagi hadis dia tolak nak dalil al-quran. Bila bagi,tak dapat terima lagi.
Aku suka dengar yang warna merah tu.
:))

babe_sya 27-04-2012 06:14 PM

Dalil2 dari bro Jepang menang di hati saya.
pokok pangkal niat di hati.

asal nampak je perempuan cantik terus nk tundukan dengan ayat ni, nk bwt santapan, mmg la syirik tp klu untuk mc dikatakan. insyallah ok.



Quote:

Originally Posted by Jepang (Post 13056640)
PENGASIH dalam Islam bagi tujuan Mengeratkan KASIH SAYANG antara SUAMI ISTERI, IBU BAPA dengan ANAK-ANAK, SEMASA SAUDARA ISLAM.

JANGAN SAMAKAN ILMU PENGASIH TOK BOMOH TU YANG MENGENAKAN ILMU SIHIR (PUKAU) TERHADAP SUATU PIHAK UNTUK TUJUAN TERTENTU.


zam757 27-04-2012 06:18 PM

Macamana nak amalkan ayat tu? Cer citer sikit, asyek yembang je!:o

chaphoo 27-04-2012 07:52 PM

Quote:

Originally Posted by ammar_adni (Post 13058266)
persoalannya sapa yg pakar....ada yg tolak ulamak trima mufti.ada yg kata mufti tu salah ulamak ni betul... so??
tp aku x lupa apa yg aku blajar " ulamak pewaris nabi"....

memang x boleh kita tentukan hukum secara sendiri..kalau quote, lain cerita le...

penentuan hukum ni ada beberapa rujukan:

1. Al quran
2. Hadis
3. Qias
4. Ijmak...

dan yang menentukan ni, ulamak2 le....
bab nak trima x nak trima plak..ni bab hati...Allah yang akan hukum nanti....


All times are GMT +8. The time now is 04:48 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.