CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Love, Relationships (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=291)
-   -   Bukan adik beradik tiri (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=309330)

aiman27 11-02-2012 01:46 PM

Bukan adik beradik tiri
 
tiri mengikut kamus dewan adlh yg tidak ada perhubungan darah, bukan(anak,ibu,bapa) sendiri.
dlm kes ini janda bernikah dgn duda maka antara anak2 duda dan anak2 janda tsbt menjadi adik beradik tiri sbb tiada perhubungan darah.
jika anak hasil janda dan duda td bukan adik beradik tiri dgn abg2 dan kakak2 yg lain.

LoBye 11-02-2012 01:58 PM

apo ko bondo eh nih TT... xpaham den...motif...?

psx_dream87 11-02-2012 01:59 PM

eerrr...ajar bahasa ke?

juweialhaj 11-02-2012 02:09 PM

So tt? Seterusnya?

aiman27 11-02-2012 02:18 PM

Quote:

Originally Posted by LoBye (Post 12200472)
apo ko bondo eh nih TT... xpaham den...motif...?

tt lihat ada dikalangan kita yg tersilap menggunakan istilah ini. adik tp dipanggil adik tiri. ia seakan menunjukkan tiada hubungan darah. tiri itu memberikan gambaran negatif dlm masyarakat kita.

pentium5 11-02-2012 02:20 PM

yg penting hidup kena +ve selalu

aiman27 11-02-2012 02:20 PM

Quote:

Originally Posted by psx_dream87 (Post 12200474)
eerrr...ajar bahasa ke?

bukan begitu wlpn kita kaum melayu ada istilah yg kita sendiri tak pasti. jadi kalau boleh setiap rumah perlu ada sekurang2nya kamus dewan utk dirujuk jika perlu.

fazarudin 11-02-2012 05:57 PM

TT nak reply tapi tekan bukan create new thread ke... hhahah

kasi troll ini thread .. ye bedah bedul

Dakjaat 14-02-2012 08:55 AM

TT cuba menjelaskan dan berkongsi dengan kita semua maksud Tiri yang sebenar.

Misal kata ibu anda berkahwin lagi selepas kematian bapa. Hasil dari perkahwinan baru itu, mereka dikurniakan cahaya mata. Justeru, pada pemikiran anda akan menganggap bahawa anda bakal menerima kehadiran seorang adik tiri.

Namun, tanggapan seperti itu harus diperbetulkan kerana anak yang baru lahir itu bukan adik tiri anda kerana anda dan bayi yang baru lahir itu keluar dari rahim ibu yang sama.

Maksudnya di sini, ada pertalian darah.

Maksud tiri yang sebenarnya adalah, adik beradik yang tiada pertalian darah, bukan lahir dari rahim ibu yang sama.

Hehehe! Sekadar mencerahkan lagi. :)

Duffayoi14 14-02-2012 10:49 AM

aiman xkisah...

aiman27 plak? kisah?

mcm dakjaat ckp tu btol la...panggilan yg mcm org skrng praktikkan tu kena dibetulkan

akecema 14-02-2012 10:51 AM

tp bab mahram adalah mahram
maksudnye diorg xboleh kawin n aurat adalah mcm adik beradik
sebabnya ibu bapa diorg ade hubungan kelamin

betulkan kalo salah.. aku ingat fact masa aku blaja dulu

emasmoden 14-02-2012 10:57 AM

Quote:

Originally Posted by aiman27 (Post 12200625)
bukan begitu wlpn kita kaum melayu ada istilah yg kita sendiri tak pasti. jadi kalau boleh setiap rumah perlu ada sekurang2nya kamus dewan utk dirujuk jika perlu.

wah ni mcm nak promote kamus dewan lah pulak. hehehehe

afifdaud 14-02-2012 11:04 AM

dah tau lama dah..mak den cikgu BM :D

katakan A brkahwin dgn B dapat C
kemudian bercerai
A berkahwin dgn D dapat E
so C dgn E masih belum boleh
dikategorikan sbg adik beradik tiri lagi
org putih ckp half brother/sister
mereka cuma half brother/sister..

adik beradik tiri brlaku bila
laki A kahwin pompuan B dpt C
laki D kahwin pompuan E dpt F
kemudian brcerai
pastu A kahwin E
so C & F adalah adik beradik tiri
sebab depa tiada prtalian darah
A kahwin E dapat G
so G bukanlah adik beradik tiri
bagi C & F
adik beradik tiri cuma antara C & F
manakala G pula adalah adik beradik
seibu atau adik beradik sebapa

tp org melayu kita salah guna prkataan tiri tu..
sama la jgk dlm kes samak..
ramai org melayu guna samak pdhal yg sebetulnya sertu..

Hidier 14-02-2012 11:04 AM

http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=adik-beradik&d=10

Soalan

Saya ingin tahu apa maksud 'ADIK BERADIK TIRI' ? Hubungan yang macamana terjadinya adik beradik tiri. Apakan istilah untuk 'adik beradik sebapa atau seibu'. Adakah istilah adik beradik tiri boleh digunakan?
Terima Kasih.

Jawapan

Adik-beradik kandung ialah beberapa orang yang mempunyai hubungan kekeluargaan (kerana seayah atau seayah dan seibu), oleh itu adik-beradik tiri ialah anak ibu (berlainan bapa) atau bapa tiri.

Adik-beradik sebapa ialah sama bapa tetapi berlainan ibu, dan adik-beradik sibu ialah sama ibu tetapi berlainan bapa.

rifle 14-02-2012 11:08 AM

Quote:

Originally Posted by Dakjaat (Post 12228971)
TT cuba menjelaskan dan berkongsi dengan kita semua maksud Tiri yang sebenar.

Misal kata ibu anda berkahwin lagi selepas kematian bapa. Hasil dari perkahwinan baru itu, mereka dikurniakan cahaya mata. Justeru, pada pemikiran anda akan menganggap bahawa anda bakal menerima kehadiran seorang adik tiri.

Namun, tanggapan seperti itu harus diperbetulkan kerana anak yang baru lahir itu bukan adik tiri anda kerana anda dan bayi yang baru lahir itu keluar dari rahim ibu yang sama.

Maksudnya di sini, ada pertalian darah.

Maksud tiri yang sebenarnya adalah, adik beradik yang tiada pertalian darah, bukan lahir dari rahim ibu yang sama.

Hehehe! Sekadar mencerahkan lagi. :)

rahim ibu kandung,pastilah adik beradik kandung kita juga.lainlah jika ibu kandung kahwin dgn ayah tiri,ayah tiri itu sudah sedia ada anak,,,maka anak ayah tiri itu adalah adik beradik tiri...
eh Dakjaat xda thanks button lak nk tekan :eek:

fitxleaf 14-02-2012 11:11 AM

Owh.ambe phm dh TT.aku pun tak terpikir.thanks TT.

Dakjaat 14-02-2012 11:55 AM

hehe .. sama-sama.. :P aku pun kena tegur mak aku dulu maa... sesukahati je label adik ku adik tiri. hahahhaa!

iedan78 14-02-2012 11:59 AM

ooooo itu macam kaaa...

rebung 14-02-2012 12:01 PM

Apakah tujuan sebenar thread ni...

dimana_keadilan 14-02-2012 12:16 PM

kire eh apo yg den paham slame nie salah la eh

marlen 14-02-2012 12:22 PM

Quote:

Originally Posted by Hidier (Post 12230204)
http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=adik-beradik&d=10

Soalan

Saya ingin tahu apa maksud 'ADIK BERADIK TIRI' ? Hubungan yang macamana terjadinya adik beradik tiri. Apakan istilah untuk 'adik beradik sebapa atau seibu'. Adakah istilah adik beradik tiri boleh digunakan?
Terima Kasih.

Jawapan

Adik-beradik kandung ialah beberapa orang yang mempunyai hubungan kekeluargaan (kerana seayah atau seayah dan seibu), oleh itu adik-beradik tiri ialah anak ibu (berlainan bapa) atau bapa tiri.

Adik-beradik sebapa ialah sama bapa tetapi berlainan ibu, dan adik-beradik sibu ialah sama ibu tetapi berlainan bapa.

dulu pernah kena tegur dgn mak sbb ckp kakak tiri..

kalau ikut sama binti..akak btul la..

tp kalau terang kat org senang nak bg org paham ada akak dr mak lain..:))

syukranjz 14-02-2012 12:25 PM

Quote:

Originally Posted by dimana_keadilan (Post 12231046)
kire eh apo yg den paham slame nie salah la eh

ape yg tuan fhm sblm ni?

p/s: jika ayh kita khwin 1 lg n dpt ank..ank tu adik beradik dgn kite..

syukranjz 14-02-2012 12:44 PM

Quote:

Originally Posted by rifle (Post 12230251)
rahim ibu kandung,pastilah adik beradik kandung kita juga.lainlah jika ibu kandung kahwin dgn ayah tiri,ayah tiri itu sudah sedia ada anak,,,maka anak ayah tiri itu adalah adik beradik tiri...
eh Dakjaat xda thanks button lak nk tekan :eek:

tp seibu lain ayh bkn adik kndung..ia adk beradik seibu..
seayah lain ibu bru adk kndung...

xalimx 14-02-2012 12:50 PM

benda ni akan jadi complicated kalo dikaitkan dengan hukum faraid..

anak seibu sebapa
anak sebapa lain ibu,
anak seibu lain bapa.
adik beradik seibu sebapa
adik beradik sebapa
adik beradik seibu.

erk, aku pening....

details :
http://www.amanahraya.com.my/arbwos/...alam_islam.asp

aut05urfer 14-02-2012 12:54 PM

lebih kurang sama kes macam pisang goreng vs goreng pisang ah ni ek..

patutnya disebut pisang goreng.. tapi masyarakat kita dah terbiasa sebut goreng pisang(perbuatan menggoreng pisang) :D

shukcaya 15-02-2012 11:01 AM

Quote:

Originally Posted by aiman27 (Post 12200424)
tiri mengikut kamus dewan adlh yg tidak ada perhubungan darah, bukan(anak,ibu,bapa) sendiri.
dlm kes ini janda bernikah dgn duda maka antara anak2 duda dan anak2 janda tsbt menjadi adik beradik tiri sbb tiada perhubungan darah.
jika anak hasil janda dan duda td bukan adik beradik tiri dgn abg2 dan kakak2 yg lain.

menjadi tiri pada ank2 mak (bapak lain)
tidak menjadi tiri pada ank ayah (mak lain, bin/binti sama)

??:-?

ikhmal_ok 15-02-2012 12:07 PM

tiri mengikut pandangan islam adalah "muhrim". muhrim sampai bila2 walaupun siayah atau ibu meninggal dunia, anak tiri tidak boleh dinikahi.

amin89 24-02-2012 10:31 AM

difini tiri nie..


All times are GMT +8. The time now is 09:58 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.