CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   Siapakah yang mengasaskan sistem Khilafah? (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=282220)

goldtrack 07-11-2011 11:40 PM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11252754)
enta tidak ikut manhaj kenabian.
1. Nabi tidak buat WICC untuk tubuh pemerintahan Islam.
2. Nabi juga tidak buat World Baitulmal untuk platform kewangan Islam.

oleh itu, sistem yang enta buat ni jelas bercanggah dengan apa yang Nabi buat.

ikut lah peredaran zaman janganlah bercakap seperti orang ***** ....kalau dah nama pun world kat depan dan organisasi nak menjadikan wicc sebagai platform pemerintahan dan world baitul mal sebagai pusat harta umat islam sedunia jadi ikut lah kamu ,,jangan hanya mencari salah sahaja ....rasa percaya dan rasa tidak percaya itu semuanya datang dari ALLAH ...CARI LA mana-mana pertubuhan di dalam dunia ini niatnya untuk menyatukan umat Islam hanya kerana ALLAH ,RASULNYA UMAT ISLAM dan manusia ....bersyukur la kamu dengan apa yang ada sekarang ini ...selidiki lah ciri-ciri pemerintahan yang telah dilakukan oleh nabi dan 4 para sahabatnya ....

goldtrack 07-11-2011 11:42 PM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11252812)
penjelasan ini bercanggah dengan kata-kata enta yang mengatakan Nabi telah mengasaskan sistem khalifah. bila kita sebut sistem. bermakna Nabi telah mengasaskan termasuk sistem perlantikan khalifah itu sendiri. dan sepatutnya sistem ini diteruskan secara tradisi selepas itu. namun, apa yang berlaku adalah sebaliknya.

so, part mana dalam kata-kata enta ini menyokong kenyataan enta yang mengatakan Nabi mengasaskan sistem khalifah?
1. sekiranya perlantikan Abu Bakar melalui proses wahyu, maka tiada siapa pun yang pertikaikan.
2. namun, proses perlantikan Umar tidak melalui proses wahyu, namun melalui proses mesyuawarah antara pemuka Sahabat. soalannya : apakah proses ini telah digariskan oleh Nabi seperti yagn enta katakan dalam manhaj kenabian itu?

apakah taraf abu bakar di sisi ALLAH sehingga beliau menulis surat WASIAT tanpa mendapat petunjuk dari ALLAH dan pada ketika itu semua UMAT ISLAM sudah kenal siapa umar ini kerana beliau adalah orang yang paling dekat ,paling sayang akan ajaran Islam di zaman itu

albattegnius 07-11-2011 11:42 PM

ok. jadi jawapan kau demokrasi ialah haram kan?

kita try buat equation sket...

goldtrack kata:

1. demokrasi = allah tak suruh buat = riba = haram


dan perlu diingat, allah pun tak suruh buat WICC dan world baitulmal..

maka,

2. WICC = world baitulmal = allah tak suruh buat


kita refer balik equation no. 1,

3. allah tak suruh buat = haram


maka kita akan dapat,

4. WICC = world baitulmal = allah tak suruh buat = haram


simplified equation jadi,

5. WICC = world baitulmal = haram


betul goldtrack?


Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11252790)
sy buat wicc ni sebab nak tukar sistem kepada sistem pemerintahan yang mengikut perintah ALLAH dan RASUL NYA dan sy buat WORLD BAITUL MAL sebab untuk di jadikan platform sebagai pusat kewangan global Islam ...jadi kalau dah terang-terang bukan sistem yang ALLAH perintah kan aku cakap HARAM bagi aku yang sudah tahu ...DAN sistem riba yang di jalankan juga adalah Haram kerana aku tahu RIBA itu dosa yang boleh di perangi ...jadi bila aku dah tahu aku berjuang la untuk menegakkan sistem yang di perintahkan oleh NYA dan RasulNYA ...jadi siapa yang nak bersama aku ...aku persilakan bagi mereka yang sudah tahu siapa dalang sistem ini dan sistem kewangan dunia ini dan aku mencari orang yang ingin membangkitkan Islam dan rindu akan ALLAH dan RASULNYA bersama aku ,,,,jadi kesimpulannya bagi aku adalah HARAM bagi aku yang sudah tahu ..jadi dalam 15 juta orang umat Islam yang di Malaysia yang dah tahu berdosa sistem riba ni jadi kalau dah tahu ada orang nak hapuskan semua kezaliman yang telah di buat oleh sistem ini kepada masyarakat bangkitlah bersatu bangunkan ummah ini dengan mengikut perintah ALLAH dan RASUL NYA


Pelesit Api Malaya 07-11-2011 11:42 PM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11252766)
kalau diikutkan, bukankah konsep ini sama dengan rakyat memberi bai'at kepada khalifah? :)

Yup... Namun saya harap rakyat (termasuk saya) tidak pernah salah memilih pemimpin... Dan itu saja yang boleh saya ucapkan.. :)

> hati ni sengsara meraba-raba dalam kegelapan.... Hanya ilmu, iman dan amal yang menjadi pelita.. :">

goldtrack 07-11-2011 11:45 PM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11252838)
bukan setakat Nabi, Sahabat Nabi pun tak pernah buat WICC untuk tubuhkan pemerintahan yang ikut perintah Allah dan Rasul-Nya
Khalifah Umayyah, Abbasiyyah, Uthmaniyyah yang guna dasar monarki pun tak buat WICC untuk tubuhkan pemerintahan yang ikut perintah Allah dan Rasul-Nya
jelas sekali penubuhan WICC ni bercanggah dengan manhaj kenabian.

tak kira la apa pun namanya asalkan isi di dalam sistem tersebut mengikut ciri-ciri yang ada dalam pemerintahan Islam di kira bercanggah jugak ker saudara .....kalau jawapan saya tidak bercanggah ....Islam ni agama yang mengikut peredaran zaman saudara ....jadi ikutlah peredaran zaman mu ini saudaraku ....asasnya IMAN dan TAQWA saudaraku ...ikut laH KAMU jika sampai masa dan waktunya walupun kamu merangkak sekalipun di dalam salji sekali pun ....takkan nak tunggu ada salji dulu baru nak ikut saudaraku

kuhik 07-11-2011 11:46 PM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11252841)
ikut lah peredaran zaman janganlah bercakap seperti orang ***** ....kalau dah nama pun world kat depan dan organisasi nak menjadikan wicc sebagai platform pemerintahan dan world baitul mal sebagai pusat harta umat islam sedunia jadi ikut lah kamu ,,jangan hanya mencari salah sahaja ....rasa percaya dan rasa tidak percaya itu semuanya datang dari ALLAH ...CARI LA mana-mana pertubuhan di dalam dunia ini niatnya untuk menyatukan umat Islam hanya kerana ALLAH ,RASULNYA UMAT ISLAM dan manusia ....bersyukur la kamu dengan apa yang ada sekarang ini ...selidiki lah ciri-ciri pemerintahan yang telah dilakukan oleh nabi dan 4 para sahabatnya ....

boleh pula ikut peredaran zaman.
sebelum ni enta kata kena ikut mereka yang mengikut manhaj kenabian.
dan penubuhan WICC ni tak ikut pun manhaj kenabian. tapi diberi alasan ikut peredaran semasa?

ana tak cari salah. tapi ana hairan segala kata-kata enta mula bercanggah dengan apa yang enta cakap sebelum ini.

zammmm 07-11-2011 11:48 PM

Quote:

Originally Posted by albattegnius (Post 11252762)
dah sampai 36 page thread ni..

goldtrack masih tak boleh jawab apa hukum demokrasi di pandangan dia:

a. halal

b. haram


apa jawapan goldtrack?

meh aku jawabkan...demokrasi tu luas...ada yg boleh pakai,ada yg xboleh pakai... demokrasi yg berteraskan islam sepenuhnya itu kita mesti terima(halal),demokrasi yg diamalkan dimalaysia dan majoriti negara dlm dunia ni adalah haram kpd kita. akan tetapi apabila kita mengambil pendekatan darurat,maka harus hukumnya dgn syarat kita mesti berusaha utk mengubah iklim tersebut supaya berteraskan syarak 100%..usaha ikut kemampuan...

goldtrack 07-11-2011 11:48 PM

Quote:

Originally Posted by albattegnius (Post 11252855)
ok. jadi jawapan kau demokrasi ialah haram kan?

kita try buat equation sket...

goldtrack kata:

1. demokrasi = allah tak suruh buat = riba = haram


dan perlu diingat, allah pun tak suruh buat WICC dan world baitulmal..

maka,

2. WICC = world baitulmal = allah tak suruh buat


kita refer balik equation no. 1,

3. allah tak suruh buat = haram


maka kita akan dapat,

4. WICC = world baitulmal = allah tak suruh buat = haram


simplified equation jadi,

5. WICC = world baitulmal = haram


betul goldtrack?

pastu dalam WICC dan world baitul mal tu aper ? bukan ke mengajak umat Islam kembali kepada ALLAH dan RASUL NYA ....RINDU LAH AKAN ALLAH DAN RASULNYA ...dan world baitul mal melestarikan semua ajaran-ajaran Islam di dalam sistem kewangan ...jadi haram ke semua tu saudara

kuhik 07-11-2011 11:49 PM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11252854)
apakah taraf abu bakar di sisi ALLAH sehingga beliau menulis surat WASIAT tanpa mendapat petunjuk dari ALLAH dan pada ketika itu semua UMAT ISLAM sudah kenal siapa umar ini kerana beliau adalah orang yang paling dekat ,paling sayang akan ajaran Islam di zaman itu

ana ulang balik kata-kata enta ni :
Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11246863)
apa yang mereka tidak ikut cuba senaraikan ??? mereka adalah Sahabat RAsul ....pokok nya semua mereka ikut ...apa yang mereka tidak ikut ????/

so, sebelum ni enta kata SEMUA mereka ikut. namun hakikat sebenarnya tidak semua mereka ikut Nabi pun.
kata-kata enta telah mula bercanggah.

dan bab Umar tu, bai'at datang selepas Umar dilantik, bukannya bai'at dulu baru Umar dilantik.
enta sendiri tak faham jalan citer yang enta tulis.

kuhik 07-11-2011 11:51 PM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11252879)
tak kira la apa pun namanya asalkan isi di dalam sistem tersebut mengikut ciri-ciri yang ada dalam pemerintahan Islam di kira bercanggah jugak ker saudara .....kalau jawapan saya tidak bercanggah ....Islam ni agama yang mengikut peredaran zaman saudara ....jadi ikutlah peredaran zaman mu ini saudaraku ....asasnya IMAN dan TAQWA saudaraku ...ikut laH KAMU jika sampai masa dan waktunya walupun kamu merangkak sekalipun di dalam salji sekali pun ....takkan nak tunggu ada salji dulu baru nak ikut saudaraku

kalau begitu alasannya, apa masalahnya meletakkan asas IMAN & TAQWA pada demokrasi?

lagipun, kamu masih boleh jawab apakah hukum demokrasi pada padangan kamu?
A. HARAM
B. HALAL


sila berikan jawapan dengan hujjah/dalil yang jelas.

kuhik 07-11-2011 11:52 PM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11252901)
pastu dalam WICC dan world baitul mal tu aper ? bukan ke mengajak umat Islam kembali kepada ALLAH dan RASUL NYA ....RINDU LAH AKAN ALLAH DAN RASULNYA ...dan world baitul mal melestarikan semua ajaran-ajaran Islam di dalam sistem kewangan ...jadi haram ke semua tu saudara

demokrasi pun boleh ajak manusia kembali kepada Allah dan Rasul-Nya.
so, apa masalahnya?

goldtrack 07-11-2011 11:53 PM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11252885)
boleh pula ikut peredaran zaman.
sebelum ni enta kata kena ikut mereka yang mengikut manhaj kenabian.
dan penubuhan WICC ni tak ikut pun manhaj kenabian. tapi diberi alasan ikut peredaran semasa?

ana tak cari salah. tapi ana hairan segala kata-kata enta mula bercanggah dengan apa yang enta cakap sebelum ini.

mengikut peredaran zaman tapi mengikut ajuan AL-QURAN dan as sunnah ...tidak bercanggah pun dengan apa yang ana cakap sebelum ini ...jadi selami lah hati saya suadara kuhik ....sya di sini bukan mahu bertikam lidah dan bermain pena dengan saudara kuhik ..jadi bagi saya kita adalah saudara ....saya tidak mahu forum di jadikan madah untuk kita berdua sahaja bertikam lidah sedangkan matlamatnya adalah untuk berbuat kebaikan sesama ummah dan manusia

albattegnius 07-11-2011 11:55 PM

goldtrack,

aku cuma pakai logik kau je...

tapi clearly kau sendiri pun bercelaru dgn logik kau sendiri...

apa kata kau cuba simplifiedkan apa yg kau nak cakap dlm bentuk equation..

kata nak buat world baitulmal, kira2 sekolah rendah mcm ni takkan tak boleh buat kot?


Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11252901)
pastu dalam WICC dan world baitul mal tu aper ? bukan ke mengajak umat Islam kembali kepada ALLAH dan RASUL NYA ....RINDU LAH AKAN ALLAH DAN RASULNYA ...dan world baitul mal melestarikan semua ajaran-ajaran Islam di dalam sistem kewangan ...jadi haram ke semua tu saudara


goldtrack 07-11-2011 11:56 PM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11252925)
demokrasi pun boleh ajak manusia kembali kepada Allah dan Rasul-Nya.
so, apa masalahnya?

kita sudah amalkan demokrasi sudah lama tapi apakah akibatnya ...apa yang berlaku dengan ummah sekarang ....apakah yang berlaku dengan kepimpinan kita sekarang ..apakah 15 juta umat Islam di Malaysia rindukan ALLAH ,KASIH KAN ALLAH ....apakah aqidah umat Islam semakin baik ??? semua persoalan itu ada jawapan nya ...kembali lah kamu kepada pencipta ,,TAKUT LAH KEPADA ALLAH ,,turuti lah Rasul ...sayangkan umat Islam ...kasihkan manusia

kuhik 07-11-2011 11:58 PM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11252931)
mengikut peredaran zaman tapi mengikut ajuan AL-QURAN dan as sunnah ...tidak bercanggah pun dengan apa yang ana cakap sebelum ini ...jadi selami lah hati saya suadara kuhik ....sya di sini bukan mahu bertikam lidah dan bermain pena dengan saudara kuhik ..jadi bagi saya kita adalah saudara ....saya tidak mahu forum di jadikan madah untuk kita berdua sahaja bertikam lidah sedangkan matlamatnya adalah untuk berbuat kebaikan sesama ummah dan manusia

sama juga dengan demokrasi.
bukankah kita juga boleh alurkan demokrasi agar mengikut saluran dan acuan al-Quran dan as-Sunnah?
jadi, apa masalahnya?

goldtrack 08-11-2011 12:00 AM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11252960)
sama juga dengan demokrasi.
bukankah kita juga boleh alurkan demokrasi agar mengikut saluran dan acuan al-Quran dan as-Sunnah?
jadi, apa masalahnya?

tapi demokrasi yang kita amalkan ini mengikut siapa saudara kuhik ???

albattegnius 08-11-2011 12:00 AM

ok, thanks sbb tolong jawab.

daripada jawapan kau aku ada lagi soalan dan aku harap kau boleh huraikan sikit ye..

1. apa yg dimaksudkan demokrasi berteraskan islam sepenuhnya? macam yg kuhik cakap, nabi tak amalkan demokrasi dalam pilih pemimpin (buktinya abu bakar sebagai khalifah pertama). jadi apa kriteria demokrasi islam yg kau maksudkan?

2. boleh bagi contoh negara yg amalkan demokrasi islam dan pelaksanaannya bagaimana?

Quote:

Originally Posted by zammmm (Post 11252900)
meh aku jawabkan...demokrasi tu luas...ada yg boleh pakai,ada yg xboleh pakai... demokrasi yg berteraskan islam sepenuhnya itu kita mesti terima(halal),demokrasi yg diamalkan dimalaysia dan majoriti negara dlm dunia ni adalah haram kpd kita. akan tetapi apabila kita mengambil pendekatan darurat,maka harus hukumnya dgn syarat kita mesti berusaha utk mengubah iklim tersebut supaya berteraskan syarak 100%..usaha ikut kemampuan...


kuhik 08-11-2011 12:01 AM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11252950)
kita sudah amalkan demokrasi sudah lama tapi apakah akibatnya ...apa yang berlaku dengan ummah sekarang ....apakah yang berlaku dengan kepimpinan kita sekarang ..apakah 15 juta umat Islam di Malaysia rindukan ALLAH ,KASIH KAN ALLAH ....apakah aqidah umat Islam semakin baik ??? semua persoalan itu ada jawapan nya ...kembali lah kamu kepada pencipta ,,TAKUT LAH KEPADA ALLAH ,,turuti lah Rasul ...sayangkan umat Islam ...kasihkan manusia

ooo..?
apakah enta sedar, demokrasi yang dijadikan amalan pada hari ini tidak mengikut saluran al-Quran & as-Sunnah?
sekiranya demokrasi yang diamalkan mengikut saluran al-Quran & as-Sunnah, sudah tentu resultnya pasti berbeza.

kuhik 08-11-2011 12:04 AM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11252967)
tapi demokrasi yang kita amalkan ini mengikut siapa saudara kuhik ???

memang tak ikut saluran al-Quran & as-Sunnah pun.
so, apakah menjadikan demokrasi itu HARAM?

goldtrack 08-11-2011 12:04 AM

“Sesungguhnya Yahudi dan Kristian tidak akan redha dengan kamu selama-lamanya sehinggalah kamu menurut cara hidup mereka. Katakanlah ’sesungguhnya petunjuk ALLAH itulah petunjuk yang benar’. Dan sesungguhnya jika kamu memilih untuk mengikuti kemahuan Yahudi dan Kristian ini setelah datang kepada kamu ‘ilmu (Al Quran), maka ALLAH tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.
(Al-Baqarah: 120)

goldtrack 08-11-2011 12:09 AM

Siapa yang bertanggungjawab untuk menegakkan daulah Islamiah kembali, adakah hanya Pemimpin, pendakwah, Mujadin-mujahidin? Fahaman fatalisme iaitu Ajaran atau kepercayaan bahawa manusia dikuasai nasib yang disuntik oleh Orientalisme telah membuatkan Umat Islam lemah dan hanya menunggu putaran roda untuk bangkit semula. Allah swt tidak akan bertanyakan apakah kejayaan kita, akan tetapi Allah akan bertanyakan apakah usaha kita untuk menegakkan Islam?. Apa yang pasti semua usaha yang ingin dilakukan tidak dapat lari dari bergerak dalam satu organisasi Islam dan berpegang teguh pada Al-Quran dan As-Sunnah. Pergerakan yang teratur Allah menjanjikan kejayaan:

“Sesungguhnya Allah Mecintai orang-orang yang berperang/berjuang di jalan-Nya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti satu bangunan yang tersusun kukuh” (Al-Soff: 4)

goldtrack 08-11-2011 12:14 AM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11252989)
memang tak ikut saluran al-Quran & as-Sunnah pun.
so, apakah menjadikan demokrasi itu HARAM?

kalau tak ikut al-quran dan as sunnah haram lah bagi yang sudah tahu dan wajib bagi kamu untuk memeranginya bukannya berdiam diri melihat sahaja perkara ini ....jadi ulama yang ada sekarang ni takkan tak tahu tak mungkin tak tahu bagi saya mereka semua nya tahu tapi apa yang mereka takutkan ????takut kat yahudi ker ? takut kat komanwel ker ?TAKUT HILANG jawatan ker ??? takut hilang gaji ker ??? takut lah kamu akan ALLAH sesungguhnya DIA ADALAH TUHAN SEKELIAN ALAM

kuhik 08-11-2011 12:18 AM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11253038)
kalau tak ikut al-quran dan as sunnah haram lah bagi yang sudah tahu dan wajib bagi kamu untuk memeranginya bukannya berdiam diri melihat sahaja perkara ini ....jadi ulama yang ada sekarang ni takkan tak tahu tak mungkin tak tahu bagi saya mereka semua nya tahu tapi apa yang mereka takutkan ????takut kat yahudi ker ? takut kat komanwel ker ?TAKUT HILANG jawatan ker ??? takut hilang gaji ker ??? takut lah kamu akan ALLAH sesungguhnya DIA ADALAH TUHAN SEKELIAN ALAM

enta tidak menjawab soalan.
apakah status hukum bagi demokrasi bagi enta?
A. HARAM
B. HALAL

sila sertakan hujjah/dalil enta sekali :)

zammmm 08-11-2011 12:22 AM

Quote:

Originally Posted by albattegnius (Post 11252971)
ok, thanks sbb tolong jawab.

daripada jawapan kau aku ada lagi soalan dan aku harap kau boleh huraikan sikit ye..

1. apa yg dimaksudkan demokrasi berteraskan islam sepenuhnya? macam yg kuhik cakap, nabi tak amalkan demokrasi dalam pilih pemimpin (buktinya abu bakar sebagai khalifah pertama). jadi apa kriteria demokrasi islam yg kau maksudkan?

2. boleh bagi contoh negara yg amalkan demokrasi islam dan pelaksanaannya bagaimana?

aku jwb soalan no 2 dulu...xde negara dl dunia ni yg amalkan demokrasi acuan islam sepenuhnya sepengetahuan aku... demokrasi berteraskan islam sepenuhnya adalah dimana pemimpin sesebuah negara itu menjadikan al-quran dan hadis sebagai perlembagaan utam negara.selain itu pemimpin2 juga mengamalkan sunnah Rasullullah dlm kehidupan seharian termasuk memerintah masyarakat dan negara.

sesuatu yg menarik dlm implikasi kpd soalan ko ni,jika xde negara yg amalkan demokrasi islam,cmana kita nak buat dan kenapa xde negara buat? nak jawab mudah aje... ini akhir zaman,nabi sendri dah gambarkan kehidupan,pemikiran dan perkara2 lain di zaman ini...kita xperlu org kafir utk menolak islam keraa org islam sendiri yg akan tolak islam itu mentah2...

dan apa pula demokrasi? kenapa xpenah jumpa istilah demokrasi masa zaman nabi? bkn ke demokrasi tu istilah yg dicipta oleh dunia barat? ya...itu kita akui,yg kita nak bawak bukan istilah itu,tp perlaksanaan nya...cuma beza antara perlaksanaan demokrasi barat dn demokrasi dlm islam adalah iman dan taqwa kpd Allah swt... org kafir xde sume tu,jadi bawaklah istilah apa pun sistem itu akan fail!!! kalau org kafir bawak sistem khalifah/khilafah sekalipun kita berani jamin akan fail sbb mereka xde iman dan taqwa sepewrti mana yg dianugerahkan kpd kita umat islam...begitu juga sebaliknya...nak perincian pun aku leh bagi pecahan demi pecahan... tp rasa mcm mls lak nak menaip...:D

goldtrack 08-11-2011 12:22 AM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11253055)
enta tidak menjawab soalan.
apakah status hukum bagi demokrasi bagi enta?
A. HARAM
B. HALAL

sila sertakan hujjah/dalil enta sekali :)

nak dalil apa lagi kalau cara hidup pun cara memilih pemimpin pun dah ikut yahudi ngan kristian ...bidang pokok seperti kewangan pun dah ikut yahudi ngan kristian ...apa lagi nak dalil ni saudara kuhik kalau tanya budak kecik pun diorang ada jawapan

zammmm 08-11-2011 12:26 AM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11252989)
memang tak ikut saluran al-Quran & as-Sunnah pun.
so, apakah menjadikan demokrasi itu HARAM?

demokrasi itu sekadar istilah je... perlaksanaan berbeza antara sebuah negara dgn sebuah negara yg lain... ada demokrasi ala barat,ada demokrasi ala komunis,ada demokrasi ala monarki,ada demokrasi macam2... so xleh pukul sama rata kpd istilah demokrasi itu...tergantung kpd bentuk perlaksanaannya...jika melanggar akidah dan hukum syarak maka letaklah istilah apa pun tetap haram jugak.... jgnlah kita menjual iman dan taqwa dgn harga yg sedikit...org skrg ramai yg sanggup jual agama demi kepentingn masing2...maka berhati2ah kita seadanya...

kantok57 08-11-2011 12:28 AM

aku tak paham tengok tajuk thread ni...siapa yang mengasas sistem khalifah???? adakah penting sangat nak tau??? lebih baik kita fikir bagaimana nak tegakkan khalifah...dan aku pun hairan kenapa ada org islam yg bermatia-matian mempertahankan sistem demokrasi....sedangkan sistem demokrasi tu boleh dimanupulasi dan berlaku banyak penipuan utk mengekalkan kuasa...percayalah sistem demokrasi yg ada sekarang pasti akan ditolak oleh rakyat seluruh dunia...dan akan diganti dengan sistem lain...zaman dulu kita hanya ada sistem pemerintahan beraja..kesultanan melayu..walaupun ada kelemahan tapi sistem ini telah bertapak lama dibandingakan sistem demokrasi yg baru diperkenalkan barat...ada ulama yg mengharamkan demokrasi dan ulama juga yg mengharuskan penyertaan dalam sistem demokrasi...tapi aku yakin suatu hari nanti sistem demokrasi ini akan diganti dengan sistem khalifah...:eek::eek::eek::eek::eek::eek:

zammmm 08-11-2011 12:31 AM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11253018)
Siapa yang bertanggungjawab untuk menegakkan daulah Islamiah kembali, adakah hanya Pemimpin, pendakwah, Mujadin-mujahidin? Fahaman fatalisme iaitu Ajaran atau kepercayaan bahawa manusia dikuasai nasib yang disuntik oleh Orientalisme telah membuatkan Umat Islam lemah dan hanya menunggu putaran roda untuk bangkit semula. Allah swt tidak akan bertanyakan apakah kejayaan kita, akan tetapi Allah akan bertanyakan apakah usaha kita untuk menegakkan Islam?. Apa yang pasti semua usaha yang ingin dilakukan tidak dapat lari dari bergerak dalam satu organisasi Islam dan berpegang teguh pada Al-Quran dan As-Sunnah. Pergerakan yang teratur Allah menjanjikan kejayaan:

“Sesungguhnya Allah Mecintai orang-orang yang berperang/berjuang di jalan-Nya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti satu bangunan yang tersusun kukuh” (Al-Soff: 4)

ckp mmg sng,xde org pun nak jadi org jahat dlm dunia ni...ini bukan peperangan baru... ini adalah kesinambungn demi kesinambungn peperanagn hinggalah kiamat nanti... yg menag adalah iman,yg kalah itu nafsu serakah... pilihlah yg mana berkenan

albattegnius 08-11-2011 12:39 AM

kau bercakap ni kau tau ke apa sistem kahlifah?

kami kat sini tak tau, sebab tu la kami bertanya.. kalau tau sila la kongsi ilmu kat sini.


Quote:

Originally Posted by kantok57 (Post 11253103)
aku tak paham tengok tajuk thread ni...siapa yang mengasas sistem khalifah???? adakah penting sangat nak tau??? lebih baik kita fikir bagaimana nak tegakkan khalifah...dan aku pun hairan kenapa ada org islam yg bermatia-matian mempertahankan sistem demokrasi....sedangkan sistem demokrasi tu boleh dimanupulasi dan berlaku banyak penipuan utk mengekalkan kuasa...percayalah sistem demokrasi yg ada sekarang pasti akan ditolak oleh rakyat seluruh dunia...dan akan diganti dengan sistem lain...zaman dulu kita hanya ada sistem pemerintahan beraja..kesultanan melayu..walaupun ada kelemahan tapi sistem ini telah bertapak lama dibandingakan sistem demokrasi yg baru diperkenalkan barat...ada ulama yg mengharamkan demokrasi dan ulama juga yg mengharuskan penyertaan dalam sistem demokrasi...tapi aku yakin suatu hari nanti sistem demokrasi ini akan diganti dengan sistem khalifah...:eek::eek::eek::eek::eek::eek:


rebellion 08-11-2011 12:43 AM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11253075)
nak dalil apa lagi kalau cara hidup pun cara memilih pemimpin pun dah ikut yahudi ngan kristian ...bidang pokok seperti kewangan pun dah ikut yahudi ngan kristian ...apa lagi nak dalil ni saudara kuhik kalau tanya budak kecik pun diorang ada jawapan

jadi apa yang ko nak buat sekarang? angkat senjata untuk naikkan sistem pemerintahan Islam sebenar sekiranya tak nak ikut cara demokrasi?


zammmm 08-11-2011 12:55 AM

Quote:

Originally Posted by rebellion (Post 11253204)
jadi apa yang ko nak buat sekarang? angkat senjata untuk naikkan sistem pemerintahan Islam sebenar sekiranya tak nak ikut cara demokrasi?


dah terlepas dah...kalau zaman sblm perang dunia kedua mmg kene,skrg jiwa masyarakat dh lemah,usah kata nak angkat senjata,nak terdetrik dlm hati nak lawan pun xleh dah...:)) sbb masing2 dah dijajah sampai dlm salur2 darah..dgn makann,dgn hiburan,dgn keselesaan,dgn pelbagai nikmat dunia,sampai masing2 lupa tujuan hidup didunia ni... masing2 keliru dgn apa yg ada depan mata...ssh nak bezakan kaca dan permata...apa yg kita lihat dn dgr boleh jadi bukan hakikat sebenar,dan begitulah sebaliknya...tp ini semua perancagan Allah...tugas kita bukan membebel 24 jam,tp bersyukurlah dan teruskan usaha dgn kemampuan masing2 utk mencapai sesuatu yg lebih baik didunia dan akhirat insyaAllah...:)paid

kuhik 08-11-2011 12:56 AM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11253075)
nak dalil apa lagi kalau cara hidup pun cara memilih pemimpin pun dah ikut yahudi ngan kristian ...bidang pokok seperti kewangan pun dah ikut yahudi ngan kristian ...apa lagi nak dalil ni saudara kuhik kalau tanya budak kecik pun diorang ada jawapan

enta tak menjawab soalan.
enta hanya perlu nyatakan samada jawapan itu A atau B.
apakah hukum demokrasi bagi enta?
A. HARAM
B. HALAL

jika sudi, sila nyatakan dalil sekali :)

kuhik 08-11-2011 01:05 AM

Quote:

Originally Posted by kantok57 (Post 11253103)
aku tak paham tengok tajuk thread ni...siapa yang mengasas sistem khalifah???? adakah penting sangat nak tau??? lebih baik kita fikir bagaimana nak tegakkan khalifah...dan aku pun hairan kenapa ada org islam yg bermatia-matian mempertahankan sistem demokrasi....sedangkan sistem demokrasi tu boleh dimanupulasi dan berlaku banyak penipuan utk mengekalkan kuasa...percayalah sistem demokrasi yg ada sekarang pasti akan ditolak oleh rakyat seluruh dunia...dan akan diganti dengan sistem lain...zaman dulu kita hanya ada sistem pemerintahan beraja..kesultanan melayu..walaupun ada kelemahan tapi sistem ini telah bertapak lama dibandingakan sistem demokrasi yg baru diperkenalkan barat...ada ulama yg mengharamkan demokrasi dan ulama juga yg mengharuskan penyertaan dalam sistem demokrasi...tapi aku yakin suatu hari nanti sistem demokrasi ini akan diganti dengan sistem khalifah...:eek::eek::eek::eek::eek::eek:

enta mungkin tidak baca sejarah, betapa ramai pemimpin zalim lahir dari monarki/sistem beraja, bahkan ada yang berstatus khalifah yang zalim.
sistem khalifah? masih ramai yang gagal memberi tafsiran terhadap sistem itu.

rebellion 08-11-2011 01:07 AM

Quote:

Originally Posted by zammmm (Post 11253261)
dah terlepas dah...kalau zaman sblm perang dunia kedua mmg kene,skrg jiwa masyarakat dh lemah,usah kata nak angkat senjata,nak terdetrik dlm hati nak lawan pun xleh dah...:)) sbb masing2 dah dijajah sampai dlm salur2 darah..dgn makann,dgn hiburan,dgn keselesaan,dgn pelbagai nikmat dunia,sampai masing2 lupa tujuan hidup didunia ni... masing2 keliru dgn apa yg ada depan mata...ssh nak bezakan kaca dan permata...apa yg kita lihat dn dgr boleh jadi bukan hakikat sebenar,dan begitulah sebaliknya...tp ini semua perancagan Allah...tugas kita bukan membebel 24 jam,tp bersyukurlah dan teruskan usaha dgn kemampuan masing2 utk mencapai sesuatu yg lebih baik didunia dan akhirat insyaAllah...:)paid

abis tu, ape yang Ulama sekarang buat? biarkan sahaja pekara ni?



zammmm 08-11-2011 01:17 AM

Quote:

Originally Posted by rebellion (Post 11253320)
abis tu, ape yang Ulama sekarang buat? biarkan sahaja pekara ni?



jujurnya...ya,itula hakikatnya...apa mereka boleh buat,apa pula kita boleh buat... xyah tgk jauh,tgk kat malaysia je cukupla... paling kuat pun kasi ceramah jela pd kita2 ni kot2 mau sedor diri masing2... itu yg sedihnya... beza jiwa zman dulu dan zaman sekarang,dulu sanggup serah nyawa,istilah takut xde dlm idup,skrg masing2 takut kene isa,takut xde sape nak jaga makan pakai anak2 kat umah...takut itu,takut ini...itu pun dah kire besor sgt jihad nya,ada ulamak dok menikus je... dok ampu sana sini jaga periuk nasik:-?

goldtrack 08-11-2011 01:19 AM

Quote:

Originally Posted by zammmm (Post 11253128)
ckp mmg sng,xde org pun nak jadi org jahat dlm dunia ni...ini bukan peperangan baru... ini adalah kesinambungn demi kesinambungn peperanagn hinggalah kiamat nanti... yg menag adalah iman,yg kalah itu nafsu serakah... pilihlah yg mana berkenan

bukan aku yang bercakap tapi ALLAH yang berfirman ...jadi berusahalah

goldtrack 08-11-2011 01:21 AM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11253267)
enta tak menjawab soalan.
enta hanya perlu nyatakan samada jawapan itu A atau B.
apakah hukum demokrasi bagi enta?
A. HARAM
B. HALAL

jika sudi, sila nyatakan dalil sekali :)

ini dari tadi duk tanya ..terkeluar lah dari aqidah Islam kalau tak ikut al-quran dan as sunnah ....kalau tak ikut al-quran dan as sunnah haram lah bagi yang sudah tahu dan wajib bagi kamu untuk memeranginya bukannya berdiam diri melihat sahaja perkara ini ....jadi ulama yang ada sekarang ni takkan tak tahu tak mungkin tak tahu bagi saya mereka semua nya tahu tapi apa yang mereka takutkan ????takut kat yahudi ker ? takut kat komanwel ker ?TAKUT HILANG jawatan ker ??? takut hilang gaji ker ??? takut lah kamu akan ALLAH sesungguhnya DIA ADALAH TUHAN SEKELIAN ALAM

zammmm 08-11-2011 01:21 AM

Quote:

Originally Posted by kuhik (Post 11253313)
enta mungkin tidak baca sejarah, betapa ramai pemimpin zalim lahir dari monarki/sistem beraja, bahkan ada yang berstatus khalifah yang zalim.
sistem khalifah? masih ramai yang gagal memberi tafsiran terhadap sistem itu.

petik la istilah mana pun,bahasa apapun selagi pengaplikasiannya tidak berdasarkan kalam Allah maka tetap juga haram kpd org islam..... yg dah sah2 zalim tu xde sape leh kata halal.. tu sbb aku ambil pendekatan darurat je la skrg ni... antara 2 kemudharatan pilihla yg paling kurang mudharatnya... #:-S

goldtrack 08-11-2011 01:23 AM

masa sudah sampai ....bangkit lah saudara-saudara seagama dan sebangsa dengan ku ....bangkitlah bangunlah ..lihat lah sekitarmu ...apa yang terjadi dengan agamamu dan bangsamu ....bangunlah ...bangkitlah bersama kami ...kami rindu akan ALLAH dan RASUL NYA DAN UMAT ISLAM ini wajib bangkit ..sesungguh nya kita di dalam kegelapan saudara-saudaraku ....bangun dan tegakkan kembali Islam ....sudah lama tidak di tegakkan ...kita bawa kemakmuran Islam ke seluruh dunia biar orang tahu kita siapa ....kita golongan yang sayang akan ALLAH ,RASULNYA DAN UMAT ISLAM ....

KITA TETAP HIDUP DI DALAM sistem demokrasi dan sistem kapitalis barat ....jadi kita hapuskan sistem demokrasi dan sistem kapitalis ....bangunkan sistem pemerintahan yang telah di tuntut oleh NYA dan bangunkan sistem kewangan Islam yang di tuntut oleh NYA dengan WICC sebagai platform pusat pemerintahan DAN WORLD BAITUL MAL sebagai PUSAT KEWANGAN ISLAM GLOBAL ....MARI SAMA-SAMA KITA BANGUNKAN ....CARI LA KAMU AKAN ORANG-ORANG YANG MASIH SAYANG AKAN ALLAH DAN RASUL NYA ....BAWAK LA BERJUMPA KAMI ...KAMI INGIN BERJUMPA MEREKA ...ALLLAH AKBAR.....KAMI RINDUKAN MEREKA ...YA ALLAH

zammmm 08-11-2011 01:23 AM

Quote:

Originally Posted by goldtrack (Post 11253388)
ini dari tadi duk tanya ..terkeluar lah dari aqidah Islam kalau tak ikut al-quran dan as sunnah ....kalau tak ikut al-quran dan as sunnah haram lah bagi yang sudah tahu dan wajib bagi kamu untuk memeranginya bukannya berdiam diri melihat sahaja perkara ini ....jadi ulama yang ada sekarang ni takkan tak tahu tak mungkin tak tahu bagi saya mereka semua nya tahu tapi apa yang mereka takutkan ????takut kat yahudi ker ? takut kat komanwel ker ?TAKUT HILANG jawatan ker ??? takut hilang gaji ker ??? takut lah kamu akan ALLAH sesungguhnya DIA ADALAH TUHAN SEKELIAN ALAM

mmg takut pun,kalau tak takut dah lama dah dok pi jihad... termasuklah aku dan kamu... so kita ni kdg2 kene akui kelemahan kita... usahkan dgn yahudi,dgn polis/bini etc pun kdg2 menikus juge:))


All times are GMT +8. The time now is 12:29 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.