CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   hukum bunuh cicak (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=277170)

effies 20-10-2011 09:17 PM

Quote:

Originally Posted by SiNoob (Post 11081758)
nak cerita pasal tu..saudara buka lah thread pasal tu..kat thread ni kita citer pasal cicak..:)

thread pasal cicak nak masuk... thread pasal gambar rasul tak nak lak ko masuk...

SiNoob 20-10-2011 09:25 PM

Quote:

Originally Posted by effies (Post 11081918)
thread pasal cicak nak masuk... thread pasal gambar rasul tak nak lak ko masuk...

thread pasal gambar rasul tu..saya baca tajuk jer dah tahu ngarut n xder orang nak percaya melainkan orang xberakal..sebab tu saya malas buang masa kat sana..:D

Al-jib 20-10-2011 11:42 PM

saudara Sinoob, anda perlekehkan hadis?

siapa anda?

FabulousSiti 20-10-2011 11:53 PM

Quote:

Originally Posted by SiNoob (Post 11062463)
saya ada satu soalan kepada penganut agama islam yang boleh berfikir..

Apakah relevannya ajaran islam menyuruh membunuh cicak??

Siti tak la pandai sangat
ilmu pun tak banyak

Siti try jawab ikut apa yang Siti pernah belajar dari mursyid2 agama
  1. Semasa nabi Ibrahim dibakar dalam bara api, semua penduduk dah bersurai sebab menyangkakan nabi Ibrahim pasti dah mati..tapi tiba2 kedengaran bunyi suara ciccak yang sangat nyaring berdecit banyak kali, jadi penduduk2 cari bunyi yang nyaringtu, cari2 sampai akhirnya bara api padam, nampak la kat situ Nabi Ibrahim A.S yang tak cedera langsung, dan ada cicak2 atas kayu api situ




  2. Semasa Rasulullah SAW dan saidina abu bakar berlindung dalam gua semasa peristiwa hijrah, spider dah buat jaringan sarang di lubang tempat Rasulullah sembunyi, jadi orang kafir tengok sarang tak berusik, mereka yakin takde orang dalam lubang..tetiba2 terdengar bunyi cicak nyaring dan kuta dari dalam lubang..jadi orang kafir patah balik n jenguk lagi dalam lubang.,..alhamdulilah ALLAH lindung nabi kita, maka nabi Muhammad SAW selamat berhijrah ke madinah dan memulakan era tamadun ISLAM yang cemerlang lagi gemilang





  3. Cicak ialah haiwan yang sentiasa menabur najisnya, dia buang dari siling rumah, kena lantai, kena makanan, kena pinggan...umat ISLAM hari ni yang tak ambil berat soal najis, mungkin tak tahu yang itu najis, maka tak disucikan dengan betul...maka umat ISLAM makan dari bekas yang ebrnajis, solat atas lantai bernajis, makan makanan yang bernajis, bagi anak2 dan suami makan makanan bernajis dalam pinggan bernajis, maka sebab tu hati orang sekarang keras dan gelap, susah nak terima ilmu dan mudah cenderung kepada maksiat, antara sebabnya ialah banyak tercampur najis, itu kita baru cakap dari sudut rumah individu, belum lagi sembang dari sudut perindustrian yang lagi banyak cicak menabur najis di situ dan pekerja tak ambil berat.

nastrade 21-10-2011 01:05 AM

Untuk SiNoob, mungkin ini jawapan sesuai utk anda:

Quote:

Originally Posted by FabulousSiti (Post 11083721)
[*]Cicak ialah haiwan yang sentiasa menabur najisnya, dia buang dari siling rumah, kena lantai, kena makanan, kena pinggan...umat ISLAM hari ni yang tak ambil berat soal najis, mungkin tak tahu yang itu najis, maka tak disucikan dengan betul...maka umat ISLAM makan dari bekas yang ebrnajis, solat atas lantai bernajis, makan makanan yang bernajis, bagi anak2 dan suami makan makanan bernajis dalam pinggan bernajis, maka sebab tu hati orang sekarang keras dan gelap, susah nak terima ilmu dan mudah cenderung kepada maksiat, antara sebabnya ialah banyak tercampur najis, itu kita baru cakap dari sudut rumah individu, belum lagi sembang dari sudut perindustrian yang lagi banyak cicak menabur najis di situ dan pekerja tak ambil berat.

Tambahan: Orang Islam yang bersembahyang kepada Allah, sekiranya ditanggung/dibawa najis bersama-sama semasa sembahyang maka tidak sah sembahyangnya itu sekiranya diketahui wujud najis tersebut.

Bayangkan setiap kali hendak sembahyang, jemaah terpaksa membuang najis yang wujud sedangkan ia tahu dari mana punca najis tersebut dan kadang-kadang ia menyusahkan dan boleh juga menyebabkan fitnah dan keburukan lain kepada jemaah yang ingin sembahyang.

p.s: Harap dapat belajar dan jangan malas mencari ilmu. Bak kata seorang ulamak "Berilah aku sepuluh orang yang bo.doh nescaya aku akan pandaikan mereka, tetapi jika diberi orang yang malas nescaya aku tidak mampu berbuat apa-apa"

SiNoob 21-10-2011 07:32 AM

Quote:

Originally Posted by Al-jib (Post 11083558)
saudara Sinoob, anda perlekehkan hadis?

siapa anda?

bertanya soalan pun mempelekeh hadith?:D

SiNoob 21-10-2011 07:33 AM

Quote:

Originally Posted by FabulousSiti (Post 11083721)
Siti tak la pandai sangat
ilmu pun tak banyak

Siti try jawab ikut apa yang Siti pernah belajar dari mursyid2 agama
  1. Semasa nabi Ibrahim dibakar dalam bara api, semua penduduk dah bersurai sebab menyangkakan nabi Ibrahim pasti dah mati..tapi tiba2 kedengaran bunyi suara ciccak yang sangat nyaring berdecit banyak kali, jadi penduduk2 cari bunyi yang nyaringtu, cari2 sampai akhirnya bara api padam, nampak la kat situ Nabi Ibrahim A.S yang tak cedera langsung, dan ada cicak2 atas kayu api situ




  2. Semasa Rasulullah SAW dan saidina abu bakar berlindung dalam gua semasa peristiwa hijrah, spider dah buat jaringan sarang di lubang tempat Rasulullah sembunyi, jadi orang kafir tengok sarang tak berusik, mereka yakin takde orang dalam lubang..tetiba2 terdengar bunyi cicak nyaring dan kuta dari dalam lubang..jadi orang kafir patah balik n jenguk lagi dalam lubang.,..alhamdulilah ALLAH lindung nabi kita, maka nabi Muhammad SAW selamat berhijrah ke madinah dan memulakan era tamadun ISLAM yang cemerlang lagi gemilang





  3. Cicak ialah haiwan yang sentiasa menabur najisnya, dia buang dari siling rumah, kena lantai, kena makanan, kena pinggan...umat ISLAM hari ni yang tak ambil berat soal najis, mungkin tak tahu yang itu najis, maka tak disucikan dengan betul...maka umat ISLAM makan dari bekas yang ebrnajis, solat atas lantai bernajis, makan makanan yang bernajis, bagi anak2 dan suami makan makanan bernajis dalam pinggan bernajis, maka sebab tu hati orang sekarang keras dan gelap, susah nak terima ilmu dan mudah cenderung kepada maksiat, antara sebabnya ialah banyak tercampur najis, itu kita baru cakap dari sudut rumah individu, belum lagi sembang dari sudut perindustrian yang lagi banyak cicak menabur najis di situ dan pekerja tak ambil berat.

terima kasih saudara kerana memberikan jawapan yang begitu baik..:)

SiNoob 21-10-2011 07:35 AM

Quote:

Originally Posted by nastrade (Post 11084376)
Untuk SiNoob, mungkin ini jawapan sesuai utk anda:



Tambahan: Orang Islam yang bersembahyang kepada Allah, sekiranya ditanggung/dibawa najis bersama-sama semasa sembahyang maka tidak sah sembahyangnya itu sekiranya diketahui wujud najis tersebut.

Bayangkan setiap kali hendak sembahyang, jemaah terpaksa membuang najis yang wujud sedangkan ia tahu dari mana punca najis tersebut dan kadang-kadang ia menyusahkan dan boleh juga menyebabkan fitnah dan keburukan lain kepada jemaah yang ingin sembahyang.

p.s: Harap dapat belajar dan jangan malas mencari ilmu. Bak kata seorang ulamak "Berilah aku sepuluh orang yang bo.doh nescaya aku akan pandaikan mereka, tetapi jika diberi orang yang malas nescaya aku tidak mampu berbuat apa-apa"

jawapan yang begitu baik..:) sekarang barulah saya paham kenapa agama islam menggalakkan membunuh cicak..:)

Fadhil_CGX 21-10-2011 07:51 AM

Quote:

Originally Posted by SiNoob (Post 11085684)
bertanya soalan pun mempelekeh hadith?:D


Tanya soalan ada tiga macam:

1. Benar-benar ingin tahu.

2. Berhasrat mencabar kebenaran atau sesuatu perkara (selalu hanya terjadi dalam debat).

3. Memperlekeh atau mempersendakan sesuatu yang selalunya telah disepakati oleh sekumpulan manusia (selalunya dalam agama atau kebudayaan).

AuraSuccess_88 21-10-2011 08:19 AM

terima kasih semua kerana tepek berkenaan ngan cicak n hukumnya..


All times are GMT +8. The time now is 10:44 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.