CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   Ketika Gereja Berubah Menjadi Masjid (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=255712)

wanzex 05-08-2011 12:44 PM

Ketika Gereja Berubah Menjadi Masjid
 
Selain di Nederland, masih banyak kota2 di negara-negara maju lainnya yang secara serempak menunjukkan geliat yang sama, yaitu memborong gereja-gereja untuk dijadikan masjid-masjid. silahkan anda lihat gambar di bawah ini:

http://bp1.blogger.com/_OrF6I1PlP2M/...c9518d9e_o.jpg

Di salah satu distrik di kota Manchester, Inggris, bernama Didsbury, tampak sebuah bangunan gereja berarsitektur gothik modern. Anehnya gereja ini tidak memiliki salib di puncak menaranya. Memang seharusnya demikian, karena sekarang bangunan gereja ini adalah sebuah masjid. Salah satu penyebab dari pemindahalihan fungsi bangunan ini adalah jumlah jemaat gereja yang semakin sedikit, sedangkan jumlah komunitas muslim semakin bertambah di kota ini. Pada akhirnya warga muslim kota Manchester membeli bangunan gereja ini dan merubahnya menjadi sebuah masjid. Patung dan ornamen gereja lainnya dipindahkan. Karpet berwarna hijau dipasang di aula utama, mihrab dan mimbar dipasang di bagian sayap bangunan sesuai dengan arah kiblat, dan ruangan untuk wudlu dan kantor dibangun di beberapa bekas ruangan keuskupan. Beberapa ruangan lainnya dijadikan madrasah di kompleks bangunan bekas gereja yang sekarang bernama Didsbury Mosque ini.

Bukan hanya di kota Manchester saja, di kota Swansea, komunitas muslim di kota tersebut telah membeli sebuah gereja Katholik dan kemudian dijadikan masjid. Komunitas muslim Inggris yang tinggal di kota London pun membeli sebuah gereja yang tidak memiliki jemaat dan kemudian dijadikan sebuah masjid. Bekas gereja tersebut akhirnya dipasangi beberapa kubah hijau di bagian depan dan menaranya. Beberapa gereja di kota Wembley, Sheffield, Cardiff, dan Cambridge pun telah berhasil dijadikan masjid oleh komunitas muslim di kota-kota tersebut.

Di ibu kota Irlandia, Dublin, sebuah gereja Katholik dialih-fungsikan menjadi sebuah masjid. Bangunan ini masih kokoh. Kaum muslim di sana tidak mengganti kaca-kaca patri pada jendela bangunan tersebut karena memiliki nilai sejarah yang tinggi bagi warga sekitar. Mereka hanya memindahkan ornamen-ornamen gereja dan menggantinya dengan perlengkapan masjid seperti mihrab, mimbar, dan sajadah.

Di Amerika Serikat, tepatnya di kota Porterville, dua buah gereja akhirnya dialihfungsikan menjadi masjid. Warga Porterville di California menyuguhkan ‘cermin’ baru mengenai kerukunan beragama bagi publik AS. Atas persetujuan bersama, salah satu bangunan gereja di Cleveland Avenue dan Third Street dirubah menjadi masjid. Fenomena ini pun terjadi pada beberapa gereja di Virginia, Wyoming, dan Dearborn.

Di Kanada tepatnya di kota Toronto, sebuah gereja Katholik Roma berubah fungsi menjadi masjid dan sekarang bernama Fata Jamie Mosque.
Subhanallah. ....

http://groups.yahoo.com/group/faswj/message/548

marlen 05-08-2011 12:47 PM

alhamdulilah..kalau gi sana mesti kompius nak msk..

wanzex 05-08-2011 12:47 PM

http://3.bp.blogspot.com/_K1mRpyFgl7...gia-Sophia.jpg

Hagia Sophia dari gereja menjadi masjid
Sebelum menjadi masjid, Hagia Sofia adalah gereja umat Kristian Timur yang dibina oleh Constantius, putera Kaisar Constantine Agung. Gereja ini sering jatuh bangun dilanda gempa.

Walaupun bangunannya dibuat berbentuk kubah tahan gempa, tapi tetap runtuh. Pada tanggal 7 Mei 558 M, semasa Kaisar Justinianus, kubah sebelah timur runtuh terkena gempa.

Pada tanggal 26 Oktober 986, pada masa pemerintahan Kaisar Basil II ( 958-1025), sekali lagi masjid ini terkena gempa.

Ketika Konstantinopel jatuh ke tangan tentera Islam di bawah pimpinan Sultan Muhammad II bin Murad II Turki Usmani (yang terkenal dengan julukan ‘al-Fatih’ / sang penakluk) pada tanggal 27 Mei 1453.

Ketika memasuki kota itu, al-Fatih turun dari kudanya dan melakukan sujud syukur kepada Allah SWT. Lalu beliau pergi ke Gereja Hagia Sofia dan memerintahkan untuk mengubahnya menjadi Masjid yang terkenal dengan nama Masjid Aya Sofia.

Nama Konstantinopel pun beliau ganti menjadi Islam Pol (Kota Islam) yang ucapannya berubah menjadi Istanbul.

http://www.arch.mcgill.ca/prof/sijpk...a_belulrol.jpg

Setelah kekhilafahan Turki Usmani kalah pada Perang Dunia I, pasukan sekutu menguasai Istanbul pada tahun 1922 M. Bangunan kuno Aya Sofia yang hampir lima abad dijadikan masjid, diubah menjadi museum oleh penguasa baru Turki, Mustafa Kemal Ataturk (Bapa Republik Sekuler Turki). Dan memindahkan ibu kota Turki dari Istanbul ke Ankara.
Sejak itu, masjid Aya Sofia dijadikan salah satu tarikan pelancungan terkenal oleh pemerintah Turki di kota Istanbul. Nilai sejarahnya dilitupi oleh gaya arkitektur Byzantium yang indah mempesona.

Inilah salah satu usaha musuh-musuh Islam untuk menghilangkan jejak kejayaan Islam. Padahal, dulu Sultan Muhammad al-Fatih hanya didukung oleh 265 orang untuk menaklukan kota Byzantium / Konstantinopel / Istanbul yang menjadi pusat kerajaan Rom Timur.

Hagia Sophia Malam Hari


http://media-cdn.tripadvisor.com/med...phia-night.jpg

wanzex 05-08-2011 12:50 PM

http://thewordiswhite.files.wordpres...eenofpeace.jpg

Sebuah kelompok Muslim telah membeli sebuah bekas gereja katolik ‘Queen of Peace’ berikut biara dan sekolahnya, di jalan Genesee di kawasan Buffalo pinggiran kota New York AS dan berencana untuk menggunakan kompleks bekas gereja tersebut menjadi pusat komunitas Muslim dan masjid.

Gereja tersebut akan dirubah menjadi masjid dan dinamakan masjid Jami’, yang artinya tempat untuk berkumpul bersama, kata Dr Hatim Hamad yang menjadi pimpinan kelompok orang tua Islam, serta yang mendanai pembelian masjid tersebut.

Yang menjadi alasan pembelian gereja beserta kompleksnya tersebut, mengingat keberadaan umat Islam yang terus berkembang di seluruh wilayah barat kota New York, sebelumnya umat Islam disana telah memiliki sembilan masjid dan masjid kesepuluh akan dibangun di jalan transit daerah Amherst.

Masjid Jami’ nantinya akan difokuskan pada pembinaan anak-anak dan kegiatan-kegiatan ke Islaman serta menawarkan berbagai program kegiatan untuk pemuda.

“Kami ingin membangun masjid yang besar, tapi kami semua menginginkan masjid yang kami bangun akan banyak bermanfaat bagi masyarakat,” kata Dr Hatim Hamad yang juga seorang asisten profesor klinik pada universitas Buffalo fakultas kedokteran gigi.

“Di kawasan Buffalo, benar-benar belum ada pusat komunitas untuk anak muda,”tambah Hamad.”Dan bangunan ini sangat besar serta lokasinya tepat ditengah kawasan Buffalo.”

Queen of Peace adalah gereja kedelapan di kawasan Buffalo yang dijual sejak tahun 2006. Gereja Queen of Peace ditutup pada akhir tahun 2007 yang lalu.

Pihak keuskupan sampai saat ini masih mencoba untuk menjual 30 properti lainnya termasuk di tujuh kota lain.

Gereja Queen of Peace dibangun pada akhir tahun 1920, dan properti komplek bangunan gereja tersebut sangat besar.

Sebelum dijual, banyak hiasan-hiasan gereja serta altar yang telah dijual kepada paroki Katolik di Colorado. Kebanyakan bangku gereja dan simbol-simbol katolik telah disingkirkan dari bangunan gereja tersebut, walau pun beberapa lukisan yang berada di dinding gereja masih ada.

Kelompok Muslim berencana untuk mengganti semua karpet dan lukisan-lukisan yang terdapat di dalam gereja.

Sumber : EraMuslim

kainlangsir 05-08-2011 12:51 PM

ibu kota turki instanbul atau ankara?

wanzex 05-08-2011 12:59 PM

Quote:

Originally Posted by kainlangsir (Post 10318743)
ibu kota turki instanbul atau ankara?

Republik Turki (bahasa Turki: Trkiye Cumhuriyeti) disebut Trkiye (bahasa Turki: Trkiye) adalah sebuah negara besar di kawasan Eurasia. Wilayahnya terbentang dari Semenanjung Anatolia di Asia Barat Daya dan daerah Balkan di Eropa Tenggara. Turki berbatasan dengan Laut Hitam di sebelah utara; Bulgaria di sebelah barat laut; Yunani dan Laut Aegea di sebelah barat; Georgia di timur laut; Armenia, Azerbaijan, dan Iran di sebelah timur; dan Irak dan Suriah di tenggara; dan Laut Mediterania di sebelah selatan. Laut Marmara yang merupakan bagian dari Turki digunakan untuk menandai batas wilayah Eropa dan Asia, sehingga Turki dikenal sebagai negara transkontinental.

Bangsa Turki mulai bermigrasi ke daerah yang dinamakan Turki pada abad ke-11. Proses migrasi ini semakin dipercepat setelah kemenangan Seljuk melawan Kekaisaran Bizantium pada pertempuran Manzikert. Beberapa Beylik (Emirat Turki) dan Kesultanan Seljuk Rm memerintah Anatolia sampai dengan invasi Kekaisaran Mongol. Mulai abad ke-13, beylik-beylik Ottoman menyatukan Anatolia dan membentuk kekaisaran yang daerahnya merambah kebanyakan Eropa Tenggara, Asia Barat, dan Afrika Utara. Setelah Kekaisaran Utsmaniyah runtuh setelah kalah pada Perang Dunia I, sebagian wilayahnya diduduki oleh para Sekutu yang memenangi PD I. Mustafa Kemal Atatrk kemudian mengorganisasikan gerakan perlawanan melawan Sekutu. Pada tahun 1923, gerakan perlawanan ini berhasil mendirikan Republik Turki Modern dengan Atatrk menjabat sebagai presiden pertamanya.

Ibu kota Turki berada di Ankara namun kota terpenting dan terbesar adalah Istanbul. Disebabkan oleh lokasinya yang strategis di persilangan dua benua, budaya Turki merupakan campuran budaya Timur dan Barat yang unik yang sering diperkenalkan sebagai jembatan antara dua buah peradaban. Dengan adanya kawasan yang kuat dari Adriatik ke Tiongkok dalam jalur tanah di antara Rusia dan India, Turki telah memperoleh kepentingan strategis yang semakin tumbuh.

Turki adalah sebuah republik konstitusional yang demokratis, sekuler, dan bersatu. Turki telah berangsur-angsur bergabung dengan Barat sementara di saat yang sama menjalin hubungan dengan dunia Timur. Negara ini merupakan salah satu anggota pendiri PBB [4], Organisasi Konferensi Islam (OKI), [5] OECD, [6] dan OSCE, [7] serta negara anggota Dewan Eropa sejak tahun 1949, [8] dan NATO sejak tahun 1952. [9] Sejak tahun 2005, Turki adalah satu-satunya negara Islam pertama yang berunding menyertai Uni Eropa, setelah merupakan anggota koalisi sejak tahun 1963. [10] Turki juga merupakan anggota negara industri G20 yang mempertemukan 20 buah ekonomi yang terbesar di dunia.

http://id.wikipedia.org/wiki/Turki

nazir5481 05-08-2011 01:12 PM

Info terbaik la TT..

nadi7890 05-08-2011 03:00 PM

bagus tt...terbaik ni

jibril 05-08-2011 03:15 PM

terbaik dari tt untuk semua
:)

zezebel 05-08-2011 03:18 PM

Di Malaysia ada kes macam ni tak?

wanzex 05-08-2011 03:22 PM

Quote:

Originally Posted by jibril (Post 10319842)
terbaik dari tt untuk semua
:)

sbg maklumat utk kawan2 cgrian... :)cgrock

super_nismo 05-08-2011 03:41 PM

alhamdulillah.....takbirrrr

man82 05-08-2011 04:51 PM

alhamdulilah..semoga btambah lagi masjid dan umat islam dikawasan eropah dan dikawasan lain didunia ni..amin!

KLVIPER 05-08-2011 05:08 PM

Benda macam niterjadi kerana orang Christian semakin kurang pergi ke church dan banyak juga church yang telah ditutup ataupun dijual.

wanzex 05-08-2011 05:10 PM

Quote:

Originally Posted by KLVIPER (Post 10321368)
Benda macam niterjadi kerana orang Christian semakin kurang pergi ke church dan banyak juga church yang telah ditutup ataupun dijual.

kebangkitan Islam yg x dpt dibendung lagi...alhamdulillah :)cgrock

KLVIPER 05-08-2011 05:11 PM

Quote:

Originally Posted by zezebel (Post 10319880)
Di Malaysia ada kes macam ni tak?

Di Malaysia mana boleh tak pasal2 nanti abang jais datang bawa polis!

afri10 05-08-2011 05:22 PM

info yg baik dari TT...kalau tidak, tak tahu pn ada perkara yg mcm ne..

man24 05-08-2011 05:23 PM

masjid-masjid kat oversea biasanya memang tak de identiti masjid. Kalau tgok kat negara china lagi la masjidnyer design macam tokong. Try la search kat google tengok masjid kat negara china camne. :)

KLVIPER 05-08-2011 05:35 PM

Quote:

Originally Posted by wanzex (Post 10321389)
kebangkitan Islam yg x dpt dibendung lagi...alhamdulillah :)cgrock

Mungkin juga kebangkitan Islam . Tapi yang nyata penganut Islam di eropah (bangsa Pakistan) semakin kaya dan mereka membeli church untuk dijadikan mesjid dan untuk keselesaan. Sebelum ni mereka menggunakan rumah yang dijadikan mesjid.

KLVIPER 05-08-2011 05:38 PM

Quote:

Originally Posted by man24 (Post 10321556)
masjid-masjid kat oversea biasanya memang tak de identiti masjid. Kalau tgok kat negara china lagi la masjidnyer design macam tokong. Try la search kat google tengok masjid kat negara china camne. :)

Tak semistinya mesjid hanya dipengaruhi reka bentuk Arab.

azaza88 05-08-2011 05:43 PM

Quote:

Originally Posted by man24 (Post 10321556)
masjid-masjid kat oversea biasanya memang tak de identiti masjid. Kalau tgok kat negara china lagi la masjidnyer design macam tokong. Try la search kat google tengok masjid kat negara china camne. :)


masjid tak perlu identiti mcm ngara arab.asalkan fungsi MASJID/SURAU tu betul2 bjalan.Msjid tengkera kt Melaka tu pun kan mcm tokong jugak.sbb ikut seni bina china.

versa 05-08-2011 05:44 PM

thanks tt berkongsi maklumat..

seether 05-08-2011 06:08 PM

nice info anyway :)

wanzex 05-08-2011 06:15 PM

http://ustjai.files.wordpress.com/20...pg?w=500&h=375
GEREJA JADI MASJID - Dublin menyaksikan bukti bagaimana gereja sunyi ditinggalkan penganutnya, akhirnya ia dibeli dan dijadikan masjid.

Oleh,

Ahmad Jailani Abdul Ghani

www.ustjai.wordpress.com

1. Saya antara orang yang sangat bersetuju jika ada penganut agama lain turut ingin memanggil tuhan mereka dengan nama ALLAH. Sebabnya? Kerana Allah membahasakan atau menggelarkan zatnya sendiri sebagai ALLAH. Kita buka Al-Quran bermula dengan Bismillah, Fatihah sehinggalah Surah Al-Nas, kita dapati penuh dengan perkataan Allah.

2. Malah, setiap insan yang memeluk Islam akan diajar melafazkan kalimah La Ilaaha IllaAllah – Tiada tuhan yang disembah selain Allah. Kesemua manusia wajib menerima Allah sebagai tuhan mereka dan tiada tuhan lain selain daripada Allah.

3. Oleh itu, kita sepatutnya gembira jika pihak bukan Islam mulai boleh menerima bahawa tuhan yang mereka sembah juga adalah Allah sebagaimana orang-orang Islam menerima bahawa tuhan mereka bernama Allah. Itulah dakwah kita kepada mereka.

4. Soal pihak bukan Islam mempersekutukan Allah atau mensifatkan Allah dengan pelbagai sifat yang tidak layak bagi Allah, itu boleh dibincang kemudian, tetapi di peringkat ini, saya sangat gembira jika peringkat pertama mereka boleh menerima bahawa tuhan mereka juga adalah Allah atau bernama Allah.

5. Tetapi, saya berasa agak pelik dan timbul syak wasangka tidak baik terhadap pihak berkenaan apabila mereka enggan menggunakan nama Allah dalam penerbitan mereka yang lain daripada Bahasa Melayu (Bahasa Malaysia). Terus terang mereka hanya ingin menggunakannya dalam percetakan Bahasa Melayu sahaja dengan alasan bahawa perkataan “Allah” telah sinonim dengan orang-orang Melayu atau rakyat yang menggunakan Bahasa Melayu. Itu yang disebut oleh mereka sendiri kerana orang-orang di nusantara telah “familiar” dengan istilah Allah.

6. Kita boleh memahami strategi ini. Dalam Islam pun kaedah ini digunapakai. Bacalah tulisan Imam Al-Tabari, tentang kenapa Allah mensyariatkan qiblat pertama orang Islam menghala ke Baitul Maqdis? Antara hikmah yang disebut oleh beliau ialah untuk melunakkan hati orang Yahudi agar memudahkan dakwah kita kepada mereka. Begitu juga hikmah kenapa Islam meraikan adat dan urf setempat. Semuanya dengan tujuan masyarakat setempat mudah menerima Islam.

7. Berdasarkan Perlembagaan Malaysia, Artikel 160 (2), orang Melayu ialah orang yang beragama Islam. Ini bermakna, jika ada orang Melayu yang beragama selain daripada Islam, maka dia bukan orang Melayu di dalam negara ini. Dia hanya Melayu dari sudut keturunan dan darah sahaja tetapi tidak di sisi negara kerana Perlembagaan Negara sebagai undang-undang teragung negara tidak mengiktiraf golongan ini sebagai orang Melayu. Orang Melayu yang tidak beragama Islam tidak berhak menikmati sebarang keistimewaan atau kelayakan sebagai orang Melayu. Jadi, tidak perlu sebarang penerbitan termasuk Bible sendiri dalam bahasa Melayu, kerana tiada orang Melayu (berdasarkan perlembagaan) yang beragama selain daripada Islam.

8. Golongan tersebut kemudiannya berdalih, ada rakyat negara ini, walaupun bukan orang Melayu tetapi mereka menggunakan atau berbahasa Melayu. Dakwa mereka lagi, mereka juga perlu diberi kebebasan dan hak untuk menggunakan Bahasa Melayu kerana ianya Bahasa Kebangsaan.

9. Ada pihak tertentu mengatakan bahawa kita jangan bimbang Kitab Suci agama lain atau penerbitan mereka dalam bahasa melayu kerana tiada orang melayu yang baca bible melayu lantaran Al-Quran pun mereka tidak baca. Kepada mereka, ingin saya bertanya, kenapa kita menterjemahkan Al-Quran ke dalam bahasa Melayu, Inggeris, Cina, Tamil dan sebagainya? Bukankah, salah satu tujuannya untuk membantu para penganut agama Islam untuk lebih memahami Al-Quran dan juga dakwah? Nah! Itulah juga yang berlaku kepada agama lain, tujuan diadakan terjemahan dan percetakan ke dalam bahasa Melayu adalah juga untuk memberi kemudahan kepada para penganut mereka yang berbahasa Melayu agar lebih mudah memahami ajaran agama mereka seterusnya memudahkan usaha “dakwah” mereka.

10. Ada di kalangan agamawan yang berpendapat bahawa kita tidak boleh menyekat mereka beramal dan menyebarkan agama mereka. Saya jawab, jika agama asing menyusup masuk ke dalam rumah kamu, mempengaruhi anak-anak kamu, adakah kamu ingin mengatakan bahawa tidak wajib menyekat perkembangan tersebut? Saya pasti tiada ulama Islam yang waras yang sanggup mengatakan tidak wajib membuat sekatan tersebut.

11. Jika ada agamawan sanggup mengatakan bahawa Islam tidak menyekat perkembangan agama lain di kalangan orang Islam, maka saya hanya ada dua perkataan sahaja kepada golongan ini, KAMU GILA!

12. Perlembagaan Negara memperuntukkan Article 11 (4) dengan memberi kuasa kepada negeri dan juga kerajaan persekutuan untuk menyekat perkembangan agama lain di kalangan orang Islam.

“Article 11 (4) – State law and in respect of the Federal Territories of Kuala Lumpur, Labuan and Putrajaya, federal law may control or restrict the propagation of any religious doctrine or belief among persons professing the religion of Islam”.

Saya tidak tahu jika ada orang Islam yang sudah hilang pertimbangan sanggup mengatakan bahawa undang-undang ini bertentangan dengan ajaran Islam.

13. Saya berpendapat, tiada sistem atau tamadun yang “baik” dalam dunia ini memberikan kebebasan mutlak atau kebebasan seratus peratus tanpa sebarang pengecualian atau sekatan. Kita bebas berpakaian, tetapi kita tidak berhak untuk memakai seluar dalam sahaja untuk berurusan di jabatan kerajaan walaupun kita “berhak” memakainya ketika menyertai pertandingan bina badan! Kaum Hawa tidak dibenarkan memakai bikini sewaktu mengajar murid-murid di sekolah walaupun mereka “dibenarkan” memakainya ketika pertandingan ratu cantik.

14. Saya tidak faham kenapa mahkamah memberi alasan bahawa mereka mempunyai hak dan bebas untuk menggunakan nama Allah dalam keadaan mahkamah juga tidak membenarkan Halimatussa’diah untuk memakai purdah di pejabatnya. Mahkamah juga mengesahkan larangan pemakaian serban oleh pihak sekolah terhadap 3 beradik dalam kes Mior Atiqurrahman. Sedangkan pemakaian purdah (menutup wajah) adalah wajib berdasarkan qaul masyhur mazhab Shafie dan serban adalah pakaian Rasulullah berdasarkan banyak pendapat ulamak termasuk Sheikh Ali Jum’ah, Mufti Mesir.

15. Bilakah masanya orang Kristian boleh “berhak” mengatasi larangan menteri (menggunakan nama Allah) sedangkan orang Islam tidak pula diberi “hak” untuk mengatasi larangan menteri atau pihak kerajaan dalam isu pakai purdah, serban dan lain-lain?

16. Para penganut agama lain di Malaysia perlu dididik tentang pentingnya mereka menerima ketinggian kedudukan Islam khususnya di sudut Perlembagaan Negara (Artikel 3). Hanya Islam sahaja yang menjadi agama negara dan tidak agama lain. Maka sudah tentu, para penganut agama lain perlu menghormati kedudukan ini. Islam sentiasa menjamin kebebasan penganut agama lain untuk beramal dengan agama mereka. Dalam peperangan sekalipun, Islam melarang tenteranya membunuh para paderi, sami, pendeta termasuk sesiapa yang sedang beribadat dalam rumah ibadat mereka. Lagi pun, Islam melarang para muslim mencerca dan memaki hamun agama lain dan tuhan mereka.

17. Kepada pihak berkuasa, saya ingin mengatakan bahawa adalah lebih “molek” dan sudah sampai masanya jika hakim yang membicarakan kes yang membabitkan Islam secara khusus diberikan kepada hakim yang beragama Islam dan mempunyai latarbelakang kukuh berkaitan dengan Islam. Adalah “tidak manis” jika hal ehwal berkaitan Islam diberikan kepada hakim bukan beragama Islam.

18. Saya sesungguhnya percaya bahawa, keamanan dan kedamaian yang kita kecapi hari ini, datangnya melalui usaha kita dengan izin Allah dan bukannya secara kebetulan.

Sekian,

Ahmad Jailani Abdul Ghani

www. ustjai.wordpress.com

wanzex 11-08-2011 07:02 PM

subhanallah...maha kaya Allah dan Maha Agung Kudratnya

aba_bro 11-08-2011 07:22 PM

Allah punya kuasa...

wanzex 12-08-2011 06:07 PM

bilalah aku dpt sembahyang di masjid yg dulunya sebuah gereja... meh kita sama2 imarahkan masjid itu....

mejar 12-08-2011 06:13 PM

Terbaik info ni...Susah nk dpt nie..
Tq TT...

ariel85 12-08-2011 06:17 PM

yg lagi penting masjid2 yg ada diimarahkan dgn sebaiknya...

wanzex 13-08-2011 09:59 AM

kat malaysia ada x?

badawidollah2 13-08-2011 10:52 AM

patut la dorang panic..
sampai buat propaganda macam macam
pasal Islam ni berkembang sangat pesat

AuraSuccess_88 13-08-2011 11:17 AM

fuh banyak rupanyer..lau aku tk tow..g sana..org azan pon aku tak berani nak masuk.wakakkaa

Tamindari 16-08-2011 04:22 AM

Quote:

Originally Posted by wanzex (Post 10404301)
kat malaysia ada x?

di kota kinabalu sebuah masjid dahulunya gereja SDA

sharemalaysia 16-08-2011 04:31 AM

Kalau la KLCC jadi masjid..

wanzex 18-08-2011 11:02 PM

Quote:

Originally Posted by sharemalaysia (Post 10434210)
Kalau la KLCC jadi masjid..

kalaulah gereja terbesar di malaysia menjadi masjid.... bagaimana gamaknya ye....?:)cgrock:)cgrock

ringgit_maker 20-08-2011 01:54 PM

Quote:

Originally Posted by wanzex (Post 10404301)
kat malaysia ada x?

http://3.bp.blogspot.com/-EbIxHxxkWO...0/DSC02393.JPG
masjid bandaran kota kinabalu yang berasal dari sebuah gereja aliran sda..geraja dibina pada tahun 1930 an dan telah dibeli oleh pertubuhan islam seluruh sabah(usia) pada tahun 1974....

MindFeeder 20-08-2011 11:23 PM

Dari mana datangnya symbol bulan dan bintang di kubah kubah masjid ? Saya faham symbol ini tidak wujud ketika zaman rasul.

Adakah betul ketika zaman turki othmani dimana gereja diconvertkan menjadi masjig, kerajaan turki menggantikan salib di banggunan dengan lambang negaranya ?

KUDIN78 21-08-2011 01:05 AM

Islam ada nur..terpancar dari keihlasan Umatnya beribadah berdakwah tanpa sebarang imbuhan balasan duniawi...tidak hairan ramai umat manusia terpikat dengan kecantikan,ketenangan,dan kebenaran yg dibuktikan dalam Islam itu sendiri..maka semakin banyak juga rumah-rumah Allah didirikan..tgok kat youtube populasi penduduk dunia beragama Islam semakin meningkat di Eropah..Allhamdulillah Syukran

luhur_lestari 21-08-2011 01:21 AM

terbaiklah...

wanzex 21-08-2011 06:08 PM

Quote:

Originally Posted by badawidollah2 (Post 10404683)
patut la dorang panic..
sampai buat propaganda macam macam
pasal Islam ni berkembang sangat pesat

semoga Islam berkembang dan terus bkembang. insya-Allah. amin! :)cgrock


All times are GMT +8. The time now is 10:03 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.