CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Automotive (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=101)
-   -   [MASALAH] Liqui Moly MOS2 10w-40 (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=239356)

vbnoob 05-06-2011 05:34 PM

[MASALAH] Liqui Moly MOS2 10w-40
 
Otai2 sekalian,
Minta pendapat...

Aku dah tuang minyak enjin Liqui Moly 10w-40 kat Sentra B14 (1996).
Sebelum ni guna Shell Helix H5 15w-40.

Ni aku nyer testimoni lepas guna minyak ni,,,

Pros:
- Mengurangkan gegaran enjin
- Mengurangkan bunyi bising dari enjin
- Timing cantik/stabil bila "idling".

Cons:
- Kurang pickup dari sebelum ni.
- Perlu tekan "throttle" dengan kuat untuk maintain 80km/j
- Bila cruising lebih dari 120km/j dan lepaskan "throttle", kelajuan menurun sedikit ketara. (seolah2 anda memijak brek sedikit).

1) Agak2, kenapa jadi macam ni?
2) Adakah kerana minyak enjin (gred) tidak sesuai dengan enjin ni?
3) Adakah kerana "vicosity"?
4) Ada kena mengena ke kalau oil filter dipasang terlalu ketat? Semalam bengkel yang aku selalu buat tu tutup, jadi aku hantar kat kedai lain. Dia ketatkan guna alat khas tu.
5) Kalau aku guna minyak yang sebelum ni, agak2 problem ni boleh diselasaikan tak?

Shell Helix H5 15w-40
Vicosity 40c = 105.4
Vicosity 100c = 13.9
VI = 132
Flash point = 220
Pour point = -30

Liqui Moly 10w-40
Vicosity 40c = 98
Vicosity 100c = 14.4
VI = 152
Flash point = 220
Pour point = -34

Terima kasih.

sepatsiam 05-06-2011 05:50 PM

mcm yg aku ckp sebelum ni. liqui molly ni minyaknya berat. sedap utk main top dgn perlindungan enjin. kalo slalu over rev, rev smpi merah mmg sesuai pakai minyak ni. try main top. mesti rase best. tapi pikap mmg kurang sket. enjin campro bagus pakai minyak ni.

tgk viscosity kat 100c tu. lagi baik dari shell maknanya sesuai utk top tapi perlindungan pada suhu normal biase je.

vbnoob 05-06-2011 06:34 PM

Quote:

Originally Posted by sepatsiam (Post 9735061)
mcm yg aku ckp sebelum ni. liqui molly ni minyaknya berat. sedap utk main top dgn perlindungan enjin. kalo slalu over rev, rev smpi merah mmg sesuai pakai minyak ni. try main top. mesti rase best. tapi pikap mmg kurang sket. enjin campro bagus pakai minyak ni.

tgk viscosity kat 100c tu. lagi baik dari shell maknanya sesuai utk top tapi perlindungan pada suhu normal biase je.

Ooo...
Jadi, mmg takde masalah la ngan enjin ek?
Risau gak bro.
Emosi aku terganggu la dengan perkara camni. TEKANAN jerk.
Sblm ni, pikap ok jerk, lepas masuk Liqui Moly ni, pikap drop.

Lagi satu bro, untuk masalah speed masa cruising 120km/j pastu tiba2 drop seolah2, aku tekan brek sikit tu, normal?

Terima kasih.

sepatsiam 05-06-2011 07:37 PM

mslh bro tu stendet kalo pakai minyak itam berat. minyak pun tak save sgt rasenye. tapi kete mmg akan jadi smooth dan tak bising.

ada satu civic fd dah pakai minyak 10-40w ni tapi kuarkan balik psl berat. msk 10-30w baru rasa ok. minyak ni bagus utk race dgn high rev enjin mcm campro.

kalo nak pikap ok try mobil 1 fully syn. tapi aku cadangkan amsoil 10-30w fully syn. mmg terase pikap.

vbnoob 05-06-2011 07:51 PM

Quote:

Originally Posted by sepatsiam (Post 9735609)
mslh bro tu stendet kalo pakai minyak itam berat. minyak pun tak save sgt rasenye. tapi kete mmg akan jadi smooth dan tak bising.

ada satu civic fd dah pakai minyak 10-40w ni tapi kuarkan balik psl berat. msk 10-30w baru rasa ok. minyak ni bagus utk race dgn high rev enjin mcm campro.

kalo nak pikap ok try mobil 1 fully syn. tapi aku cadangkan amsoil 10-30w fully syn. mmg terase pikap.

Mobil 1 fully syn mahal la bro.
Berapa plak harga Amsoil 10w-30 ni?

kalau bro cakap macam tu ok.
aku ingatkan ada pembentukan "sludge" pasal dari 15w-40(mineral) tukar ke 10w-40(semi-syn) disebabkan "additives".
baru lega hati saya bro.
terima kasih.

faisal_moukei 05-06-2011 07:52 PM

Salaam,..

Eden tak berani komen tindak balas
yg TT alami dgn EO tu..

Tp eden cadangkan,
selagi TT rasa EO tu tak bagi apa˛
kesan buruk pada enjin, teruskan penggunaan.

Kadang˛ sesuatu EO memerlukan tempoh utk 'serasi'
dgn enjin.

p/s : berapa harga minyak ni...?

vbnoob 05-06-2011 08:02 PM

Quote:

Originally Posted by faisal_moukei (Post 9735682)
Salaam,..

Eden tak berani komen tindak balas
yg TT alami dgn EO tu..

Tp eden cadangkan,
selagi TT rasa EO tu tak bagi apa˛
kesan buruk pada enjin, teruskan penggunaan.

Kadang˛ sesuatu EO memerlukan tempoh utk 'serasi'
dgn enjin.

p/s : berapa harga minyak ni...?

Harga : RM118

TQ.

sepatsiam 05-06-2011 10:35 PM

Quote:

Originally Posted by vbnoob (Post 9735677)
Mobil 1 fully syn mahal la bro.
Berapa plak harga Amsoil 10w-30 ni?

kalau bro cakap macam tu ok.
aku ingatkan ada pembentukan "sludge" pasal dari 15w-40(mineral) tukar ke 10w-40(semi-syn) disebabkan "additives".
baru lega hati saya bro.
terima kasih.

amsoil tu susah nak carik kat kedai. try carik kat internet.
tu hari beli harga rm160. tapi bleh pakai lebih 10k tgk pada oil filter.

faisal_moukei 05-06-2011 10:48 PM

Quote:

Originally Posted by sepatsiam (Post 9736850)
amsoil tu susah nak carik kat kedai. try carik kat internet.
tu hari beli harga rm160. tapi bleh pakai lebih 10k tgk pada oil filter.

Salaam,...

AMSOIL.... bleh cecah 20 000KM jugak tu...
Tengok gaya pemanduan jugak la..
:D

faisal_moukei 05-06-2011 10:53 PM

Salaam,..

Utk makluman TT,..
Data Tech tidak boleh menjadi kayu ukur
akan baiknya sesuatu EO..

Ia tidak menunjukkan keseluruhan respon
additif yg wujud dalam EO...

Data Tech hanya mewakili sebhgn kecil additif dalam EO.

vbnoob 05-06-2011 11:40 PM

Quote:

Originally Posted by faisal_moukei (Post 9737024)
Salaam,..

Utk makluman TT,..
Data Tech tidak boleh menjadi kayu ukur
akan baiknya sesuatu EO..

Ia tidak menunjukkan keseluruhan respon
additif yg wujud dalam EO...

Data Tech hanya mewakili sebhgn kecil additif dalam EO.

Data Tech?
Apakah itu?
TQ.

sepatsiam 06-06-2011 09:21 AM

Quote:

Originally Posted by faisal_moukei (Post 9736961)
Salaam,...

AMSOIL.... bleh cecah 20 000KM jugak tu...
Tengok gaya pemanduan jugak la..
:D

em..kalo tgk kat website tulis 15k mile/batu utk turbo dan 20k mile/batu utk n/a. tapi problem nye nak carik oil filter yg bleh tahan lama camtu. oil filter standard bleh tahan 10k-12k je. ada oil filter yg bleh thn lama tak?

faisal_moukei 06-06-2011 03:35 PM

Quote:

Originally Posted by vbnoob (Post 9737411)
Data Tech?
Apakah itu?
TQ.

Salaam,..

Technical Data Sheet berkaitan EO.

Seperti maklumat yg tuan vbnoob sertakan
pada post pertama.

faisal_moukei 06-06-2011 03:38 PM

Quote:

Originally Posted by sepatsiam (Post 9739303)
em..kalo tgk kat website tulis 15k mile/batu utk turbo dan 20k mile/batu utk n/a. tapi problem nye nak carik oil filter yg bleh tahan lama camtu. oil filter standard bleh tahan 10k-12k je. ada oil filter yg bleh thn lama tak?

Salaam,..

Pada eden, eden rasa ini bukan
satu permasalahan besar.

Kalau sesuatu OF cuma tahan sekitar 10000Km>12000Km..
Tukar jer OF baru bila sampai tempoh,..
EO tak perlu 'drain',.. cuma topup sikit EO
mengikut 'capacity' yg mampu ditampung oleh OF tersebut.

Rakan eden yg guna HDeo pun eden rekemen perkara yg serupa.

sepatsiam 06-06-2011 04:31 PM

Quote:

Originally Posted by faisal_moukei (Post 9742640)
Salaam,..

Pada eden, eden rasa ini bukan
satu permasalahan besar.

Kalau sesuatu OF cuma tahan sekitar 10000Km>12000Km..
Tukar jer OF baru bila sampai tempoh,..
EO tak perlu 'drain',.. cuma topup sikit EO
mengikut 'capacity' yg mampu ditampung oleh OF tersebut.

Rakan eden yg guna HDeo pun eden rekemen perkara yg serupa.

ok..faham. tq. boleh try lepas ni.

zamreda 06-06-2011 06:22 PM

nie tuang habis ke?......

phantomneo 07-06-2011 11:28 PM

betul gak pe bro zam cakap. tuang abis ke minyak itam tuh? brape isipadu crankcase keta b14 bro? cam campro 3.75 liter...so aku jarang tuang abis..penah kena enjin jadi berat gile walaupun pakai minyak ringan..kedai bro biasa anto tutup kan arituh? maybe kedai tu pon tak tuang abis..so ble gi kedai baru, dia tuang abis

zamreda 07-06-2011 11:30 PM

biasa pomen mcm tu..kasi tuang habis...malas kot check deep stick tu..

vbnoob 07-06-2011 11:44 PM

Quote:

Originally Posted by zamreda (Post 9744133)
nie tuang habis ke?......

tak.
ada baki lagi.

vbnoob 07-06-2011 11:46 PM

Quote:

Originally Posted by phantomneo (Post 9758059)
betul gak pe bro zam cakap. tuang abis ke minyak itam tuh? brape isipadu crankcase keta b14 bro? cam campro 3.75 liter...so aku jarang tuang abis..penah kena enjin jadi berat gile walaupun pakai minyak ringan..kedai bro biasa anto tutup kan arituh? maybe kedai tu pon tak tuang abis..so ble gi kedai baru, dia tuang abis

tak.
ada baki lagi.
mmg bengkel yg selalu hantar tu tak tuang abis.

vbnoob 07-06-2011 11:50 PM

Quote:

Originally Posted by zamreda (Post 9758075)
biasa pomen mcm tu..kasi tuang habis...malas kot check deep stick tu..

aku dah check deep stick tu, level tengah H - L.
Mmg betul la tu.

Rasa macam nak buang minyak sekarang, pastu test minyak Shell H5 utk test perkara sama berlaku atau tidak. TAPI, membazir la plak.
Beli mahal.

TQ.

zamreda 07-06-2011 11:59 PM

Quote:

Originally Posted by vbnoob (Post 9758306)
aku dah check deep stick tu, level tengah H - L.
Mmg betul la tu.

Rasa macam nak buang minyak sekarang, pastu test minyak Shell H5 utk test perkara sama berlaku atau tidak. TAPI, membazir la plak.
Beli mahal.

TQ.

baru lagi nie...takyah buang...minyak hitam klau ikut gred mcm shell tu hilang kelikatan lama2 kelamaan..dah jadi cair..
minyak liqui nie lama2 akan jadi gred kelikatan mcm shell baru tulah...

haba akan mencair kelikatan minyak...

vbnoob 08-06-2011 12:06 AM

Quote:

Originally Posted by zamreda (Post 9758398)
baru lagi nie...takyah buang...minyak hitam klau ikut gred mcm shell tu hilang kelikatan lama2 kelamaan..dah jadi cair..
minyak liqui nie lama2 akan jadi gred kelikatan mcm shell baru tulah...

haba akan mencair kelikatan minyak...

yup...
apa yang bro cakap, itu la majoriti yang bagitau.
tahap kelikatan Liqui Moly ni lebih tinggi dari Shell H5 disebabkan kandungan "additives" MOS2 tu.
so far, MOS2 ni mmg terbukti la.
TQ.

vbnoob 14-06-2011 01:08 PM

Problem solved.
Terima kasih semua yang memberi komentar dan pandangan.

faisal_moukei 14-06-2011 06:42 PM

Salaam,..

Apa kaedah yg TT guna utk
selesaikan masalah TT yer..?
:)

vbnoob 15-06-2011 09:37 AM

Quote:

Originally Posted by faisal_moukei (Post 9823729)
Salaam,..

Apa kaedah yg TT guna utk
selesaikan masalah TT yer..?
:)

Re-tuning enjin :)
Terima kasih.

ramos 29-10-2012 08:25 PM

aku br nk try ni kat waja cps aku..ok ke x minyak nih??

noct 30-10-2012 02:20 AM

Quote:

Originally Posted by vbnoob (Post 9829939)
Re-tuning enjin :)
Terima kasih.

maknanya enjin berat bukan sbb minyak la ye? sbb tuning?

peija06 30-10-2012 12:26 PM

aku penah pakai minyak berat..tp bukan molly ni.

enjin mmg smooth, cuma mcm siput je la bila nak memotong..:-?

ramos 03-11-2012 09:02 PM

Quote:

Originally Posted by peija06 (Post 14977300)
aku penah pakai minyak berat..tp bukan molly ni.

enjin mmg smooth, cuma mcm siput je la bila nak memotong..:-?

bro pki auto ke manual?

namkin 03-11-2012 11:43 PM

Quote:

Originally Posted by sepatsiam (Post 9739303)
em..kalo tgk kat website tulis 15k mile/batu utk turbo dan 20k mile/batu utk n/a. tapi problem nye nak carik oil filter yg bleh tahan lama camtu. oil filter standard bleh tahan 10k-12k je. ada oil filter yg bleh thn lama tak?


aku tau filter yg leh tahan sampai 20k..
filter yg aku maksodkan ade lah dr kenderaan pacuan 4x4...

nak tnye dulu la..sume saiz oil filter same ke..?
maksud aku "soket" die same ke leh pasang kat sume engine..
kalo la soket die bersaiz universal dan leh masuk ke semua engine..
ini adelah pilihan utk korang...

tq..

black.veronic 22-02-2013 01:06 AM

guna oil filter magnetic k&n rm50 sebiji, masuk ceratec additive rm150 sekali dengan MoS2 10w 40 rm123.

azyune 23-02-2013 08:37 PM

Quote:

Originally Posted by black.veronic (Post 16279897)
guna oil filter magnetic k&n rm50 sebiji, masuk ceratec additive rm150 sekali dengan MoS2 10w 40 rm123.

kat mana ada jual ceratec harga camtu? rata-rata rm16x je selalu jumpa..


All times are GMT +8. The time now is 09:56 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.