CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Historical, Myth, Legend (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=248)
-   -   Perjuangan Kiyai Salleh (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=228663)

Selendang Gold 03-10-2011 06:16 PM

Ada ramai Kiyai Salleh. Kiyai Haji Salleh Panglima Bin Karim adalah keturunan mamak penang dan kemudian diambil oleh Mufti Johor iaitu Syeikh Haji Fadil Bantan sebagai anak angkat dan anak murid setelah beliau bersara sebagai Mufti Johor. Kiyai Salleh 41 tahun tak makan, tak minum dan tak tidur. Bila dia buat kenduri dia panggil orang datang makan tapi dia tak makan. Bila orang lain buat kenduri dia datang tapi tak makan. Kiyai Salleh ni selalu menggunakan basikal untuk ronda-ronda di kampung. Kebanyakan orang yang datang berguru dengan Kiyai Salleh ni kebanyakannya orang-orang tua. Kalau dekat Johor tu orang-orang yang sudah bergelar Kiyai. Kiyai Haji Salleh Panglima bin Karim ada sembilan puluh lebih orang murid. Kebanyakan murid Kiyai Salleh orang-orang tua.

Kalau disebelah johor orang-orang yang sudah bergelar KIYAI yang banyak jadi anak murid kiyai Salleh.Yang muda tak ramai. Kalau ada anak murid Kiyai Salleh yang masih hidup sekarang ni umur diaorang 90 tahun keatas. Kiyai Salleh mempunyai pandangan makrifat yg sangat kuat. Pernah satu kapal terbang menjadi kaku diudara.. tidak bergerak kerana dipandang oleh Kiyai Salleh menggunakan pandangan makrifat.. Bila dilepaskan oleh Kiyai Salleh barulah kapal terbang itu terbang semula. Pernah satu ketika anak murid Kiyai Salleh duduk bertentangan dengan Kiyai Salleh dan ketika itu muka kiyai Salleh menunduk ke bawah. Apabila Kiyai Salleh mengangkat mukanya dan memandang ke arah anak muridnya. Anak muridnya terpelanting ke belakang kerana kekuatan pandangan makrifat Kiyai Salleh.

Semasa zaman komunis, iaitu sebelum merdeka( 1945) komunis bermaharajalela. Banyak rumah dibakar komunis, siapa yang menentang dibunuh, imam-imam masjid yang menentang dibunuh. Ada yang dimasukkan dalam sangkar **** dan ditikam ketika dalam sangkar ****, ada yang dimasukkan dalam guni dan dicampak dalam sungai. Tapi rumah Kiyai Salleh tidak dibakar sebab rumah Kiyai Salleh rumah buruk. Ketika itu Sultan Ibrahim johor sedang berada diluar negara dan komunis telah memasuki istana johor. Kiyai Salleh bersama 9 orang anak muridnya bangkit memerangi komunis di Batu Pahat.

Semasa perang Kiyai Salleh telah menangkal kain merah dan dicarik oleh isteri Kiyai Salleh. Kain tersebut telah diagihkan oleh isteri dan murid Kiyai Salleh kepada penduduk kampung untuk dijadikan selendang. Semasa perang komunis telah menyerang hendap Kiyai Salleh dan pengikutnya dari atas bukit ketika Kiyai Salleh dan pengikutnya melalui kawasan lurah. Kiyai Salleh terbang macam burung dan memancung komunis-komunis tersebut. Semasa perang baju-baju murid Kiyai Salleh belulang disebabkan dipenuhi darah. Semasa perang dengan komunis Kiyai Salleh memakai pakaian berwarna putih tetapi tiada setitik darah pun pada pakaian kiyai Salleh. Sedangkan pakaian anak-anak murid Kiyai Salleh dipenuhi darah. Hinggakan baju yang mereka pakai keras kerana darah pada pakaian mereka. Apabila mereka pergi ke sungai. Sungai jadi merah kerana darah pada pakaian mereka. Semasa perang badan-badan murid Kiyai Salleh kebal kecuali seorang yang melanggar pantang telah ditembak. Seorang anak murid Kiyai Salleh yang lain terpaksa memikul anak murid Kiyai Salleh yang telah ditembak itu balik kerumah. Anak murid kiyai Salleh kebal, semasa perang parang-parang musuh yang menetak tubuh mereka sumbing kerana kekebalan tubuh mereka. Pihak komunis menggunakan senapang, bom tangan, parang dan sebagainya sedangkan kiyai salleh menggunakan pedang.

Salah satu pedang Kiyai Salleh ialah pedang berwarna hitam. Markas komunis dimusnahkan dengan jurus dari jarak jauh oleh Kiyai salleh. Duduk dalam markas mati duduk luar markas pun mati. Komunis telah menangkap Datuk Onn dan mengugut akan membunuh Datuk Onn sekiranya Kiyai Salleh tidak berhenti perang. Kiyai Salleh bersetuju untuk berhenti perang. Jika tidak kerana hal ini sudah pasti kawasan yang diperang oleh Kiyai Salleh akan menjadi lebih besar.

Keadaan masa perang tu teruk, istana sultan pun dah dimasuki komunis masa tu Sultan Ibrahim kat luar negara. Siapa yang bangkit membela? Kiyai Sallehlah yang bangkit membela. Gelaran PANGLIMA diberi oleh Sultan Ibrahim di atas jasa beliau.Sekembalinya Sultan Ibrahim dari luar negara. Baginda mencari siapa kepala yang menentang komunis ni. Selidik punya selidik dapatlah Kiyai Salleh. Sultan Ibrahim punya daulat pijak jambatan pun senget. Kiyai Salleh ni kecil je orangnya tapi bila Sultan Ibrahim peluk beliau, baginda tak terangkat badan Kiyai Salleh.

Pihak komunis juga telah mengupah 3 orang raden dari indonesia yang mempunyai ilmu yang sangat tinggi untuk bertempur dengan Kiyai Salleh. Tetapi kesemuanya telah tewas ditangan Kiyai salleh. 3 orang Raden dari Indonesia yang datang untuk bertempur dengan Kiyai Salleh kesemuanya kebal. Walaupun mereka kebal pada pedang biasa tetapi tidak kebal pada pedang Kiyai Salleh. 2 orang Raden tumpas dimata pedang Kiyai Salleh. Cuma seorang yang memiliki ilmu kebatinan yang terlalu hebat tidak tumbas dimata pedang. Batin lawannya batin juga. Didalam pertempuran batin tersebut Raden itu tumpas di tangan Kiyai Salleh.

ramirez 04-10-2011 08:45 AM

klu xsilap aku mat indera tu pun pejuang kemerdekaan..tp medium yg digunakan salah..die pikir dgn myertai komunis dpt menumpaskan jepun yg sedang menjajah kite..aku xpikir mat indera yg mempunyai ilmu agama tinggi saje2 nk sertai komunis...


so kesimpulannye..
matlamat x menghalalkan cara..
walaupun matlamat kite inginkan kemerdekaan,kite xboleh bersekongkol dgn pihak yg xberhak keatas negara kite..

seether 04-10-2011 12:10 PM

Quote:

Originally Posted by ramirez (Post 10906010)
klu xsilap aku mat indera tu pun pejuang kemerdekaan..tp medium yg digunakan salah..die pikir dgn myertai komunis dpt menumpaskan jepun yg sedang menjajah kite..aku xpikir mat indera yg mempunyai ilmu agama tinggi saje2 nk sertai komunis...


so kesimpulannye..
matlamat x menghalalkan cara..
walaupun matlamat kite inginkan kemerdekaan,kite xboleh bersekongkol dgn pihak yg xberhak keatas negara kite..

maybe ade pro dan cons nya..

muor76 14-03-2012 04:32 PM

Quote:

Originally Posted by Selendang Gold (Post 10901656)
Ada ramai Kiyai Salleh. Kiyai Haji Salleh Panglima Bin Karim adalah keturunan mamak penang dan kemudian diambil oleh Mufti Johor iaitu Syeikh Haji Fadil Bantan sebagai anak angkat dan anak murid setelah beliau bersara sebagai Mufti Johor. Kiyai Salleh 41 tahun tak makan, tak minum dan tak tidur. Bila dia buat kenduri dia panggil orang datang makan tapi dia tak makan. Bila orang lain buat kenduri dia datang tapi tak makan. Kiyai Salleh ni selalu menggunakan basikal untuk ronda-ronda di kampung. Kebanyakan orang yang datang berguru dengan Kiyai Salleh ni kebanyakannya orang-orang tua. Kalau dekat Johor tu orang-orang yang sudah bergelar Kiyai. Kiyai Haji Salleh Panglima bin Karim ada sembilan puluh lebih orang murid. Kebanyakan murid Kiyai Salleh orang-orang tua.

41 tahun tak makan tak minum? dia lahir 1916.. dia ninggal 1959
jangka hayat dia 43 tahun.... so 2 tahun yg dia makan dan minum tu mase bile? 2 tahun selepas dia lahir atau 2 tahun sebelum dia ninggal?
jadik saksi yg minum bersame dia kat warung dan diserang komunis tu nipu lah eikk?

xgang 14-03-2012 05:11 PM

Quote:

Originally Posted by muor76 (Post 12561753)
41 tahun tak makan tak minum? dia lahir 1916.. dia ninggal 1959
jangka hayat dia 43 tahun.... so 2 tahun yg dia makan dan minum tu mase bile? 2 tahun selepas dia lahir atau 2 tahun sebelum dia ninggal?
jadik saksi yg minum bersame dia kat warung dan diserang komunis tu nipu lah eikk?

Tak usahlah kamu percaya cerita mengarut tu. Kiyai Salleh tu asal orang Ayer Baloi, Pontian bukannya mamak Penang.

Rishhana 18-03-2012 09:19 PM

betul ke cerita nie....

Megat Sri Rama 18-03-2012 09:26 PM

Quote:

Originally Posted by Selendang Gold (Post 10901656)
Ada ramai Kiyai Salleh. Kiyai Haji Salleh Panglima Bin Karim adalah keturunan mamak penang dan kemudian diambil oleh Mufti Johor iaitu Syeikh Haji Fadil Bantan sebagai anak angkat dan anak murid setelah beliau bersara sebagai Mufti Johor. Kiyai Salleh 41 tahun tak makan, tak minum dan tak tidur. Bila dia buat kenduri dia panggil orang datang makan tapi dia tak makan. Bila orang lain buat kenduri dia datang tapi tak makan. Kiyai Salleh ni selalu menggunakan basikal untuk ronda-ronda di kampung. Kebanyakan orang yang datang berguru dengan Kiyai Salleh ni kebanyakannya orang-orang tua. Kalau dekat Johor tu orang-orang yang sudah bergelar Kiyai. Kiyai Haji Salleh Panglima bin Karim ada sembilan puluh lebih orang murid. Kebanyakan murid Kiyai Salleh orang-orang tua.

Kalau disebelah johor orang-orang yang sudah bergelar KIYAI yang banyak jadi anak murid kiyai Salleh.Yang muda tak ramai. Kalau ada anak murid Kiyai Salleh yang masih hidup sekarang ni umur diaorang 90 tahun keatas. Kiyai Salleh mempunyai pandangan makrifat yg sangat kuat. Pernah satu kapal terbang menjadi kaku diudara.. tidak bergerak kerana dipandang oleh Kiyai Salleh menggunakan pandangan makrifat.. Bila dilepaskan oleh Kiyai Salleh barulah kapal terbang itu terbang semula. Pernah satu ketika anak murid Kiyai Salleh duduk bertentangan dengan Kiyai Salleh dan ketika itu muka kiyai Salleh menunduk ke bawah. Apabila Kiyai Salleh mengangkat mukanya dan memandang ke arah anak muridnya. Anak muridnya terpelanting ke belakang kerana kekuatan pandangan makrifat Kiyai Salleh.

Semasa zaman komunis, iaitu sebelum merdeka( 1945) komunis bermaharajalela. Banyak rumah dibakar komunis, siapa yang menentang dibunuh, imam-imam masjid yang menentang dibunuh. Ada yang dimasukkan dalam sangkar **** dan ditikam ketika dalam sangkar ****, ada yang dimasukkan dalam guni dan dicampak dalam sungai. Tapi rumah Kiyai Salleh tidak dibakar sebab rumah Kiyai Salleh rumah buruk. Ketika itu Sultan Ibrahim johor sedang berada diluar negara dan komunis telah memasuki istana johor. Kiyai Salleh bersama 9 orang anak muridnya bangkit memerangi komunis di Batu Pahat.

Semasa perang Kiyai Salleh telah menangkal kain merah dan dicarik oleh isteri Kiyai Salleh. Kain tersebut telah diagihkan oleh isteri dan murid Kiyai Salleh kepada penduduk kampung untuk dijadikan selendang. Semasa perang komunis telah menyerang hendap Kiyai Salleh dan pengikutnya dari atas bukit ketika Kiyai Salleh dan pengikutnya melalui kawasan lurah. Kiyai Salleh terbang macam burung dan memancung komunis-komunis tersebut. Semasa perang baju-baju murid Kiyai Salleh belulang disebabkan dipenuhi darah. Semasa perang dengan komunis Kiyai Salleh memakai pakaian berwarna putih tetapi tiada setitik darah pun pada pakaian kiyai Salleh. Sedangkan pakaian anak-anak murid Kiyai Salleh dipenuhi darah. Hinggakan baju yang mereka pakai keras kerana darah pada pakaian mereka. Apabila mereka pergi ke sungai. Sungai jadi merah kerana darah pada pakaian mereka. Semasa perang badan-badan murid Kiyai Salleh kebal kecuali seorang yang melanggar pantang telah ditembak. Seorang anak murid Kiyai Salleh yang lain terpaksa memikul anak murid Kiyai Salleh yang telah ditembak itu balik kerumah. Anak murid kiyai Salleh kebal, semasa perang parang-parang musuh yang menetak tubuh mereka sumbing kerana kekebalan tubuh mereka. Pihak komunis menggunakan senapang, bom tangan, parang dan sebagainya sedangkan kiyai salleh menggunakan pedang.

Salah satu pedang Kiyai Salleh ialah pedang berwarna hitam. Markas komunis dimusnahkan dengan jurus dari jarak jauh oleh Kiyai salleh. Duduk dalam markas mati duduk luar markas pun mati. Komunis telah menangkap Datuk Onn dan mengugut akan membunuh Datuk Onn sekiranya Kiyai Salleh tidak berhenti perang. Kiyai Salleh bersetuju untuk berhenti perang. Jika tidak kerana hal ini sudah pasti kawasan yang diperang oleh Kiyai Salleh akan menjadi lebih besar.

Keadaan masa perang tu teruk, istana sultan pun dah dimasuki komunis masa tu Sultan Ibrahim kat luar negara. Siapa yang bangkit membela? Kiyai Sallehlah yang bangkit membela. Gelaran PANGLIMA diberi oleh Sultan Ibrahim di atas jasa beliau.Sekembalinya Sultan Ibrahim dari luar negara. Baginda mencari siapa kepala yang menentang komunis ni. Selidik punya selidik dapatlah Kiyai Salleh. Sultan Ibrahim punya daulat pijak jambatan pun senget. Kiyai Salleh ni kecil je orangnya tapi bila Sultan Ibrahim peluk beliau, baginda tak terangkat badan Kiyai Salleh.

Pihak komunis juga telah mengupah 3 orang raden dari indonesia yang mempunyai ilmu yang sangat tinggi untuk bertempur dengan Kiyai Salleh. Tetapi kesemuanya telah tewas ditangan Kiyai salleh. 3 orang Raden dari Indonesia yang datang untuk bertempur dengan Kiyai Salleh kesemuanya kebal. Walaupun mereka kebal pada pedang biasa tetapi tidak kebal pada pedang Kiyai Salleh. 2 orang Raden tumpas dimata pedang Kiyai Salleh. Cuma seorang yang memiliki ilmu kebatinan yang terlalu hebat tidak tumbas dimata pedang. Batin lawannya batin juga. Didalam pertempuran batin tersebut Raden itu tumpas di tangan Kiyai Salleh.

yang ini dah macam cerita dongeng dah...


All times are GMT +8. The time now is 08:39 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.