CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Seram, Misteri, Hantu, Ngeri, Pelik (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=99)
-   -   keampuhan Ya Latiff (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=209112)

rasyid9449 10-02-2011 07:53 PM

thanks bro...:)

MyEfanZ 10-02-2011 11:27 PM

kwn pon penah amalkan gak...
abg sahak yang ajar...

ahadiat 10-02-2011 11:34 PM

Quote:

Originally Posted by sahastrara (Post 8640016)
Salam bagi semua warga CG dan pengamal ilmu kebathinan

thred ni hamba buka khusus bg perkongsian ilmu-ilmu yang ada di dada2 kalian semua mudahan kita semua dapat pahala amalan yang bertali arus walaupun sudah tiada kelak:

Biar hamba dulu yang kongsi:

Amalan Asma Ya-Latiff

pertama biar kita berkenalan dengan makna asma ini terlebih dahulu
makna ya-Latiff adalah yang maha lembut atau yang maha halus.
apabila disentuh yang maha lembut dan halus ini bermakna Allah itu mengetahui hatta segala yang bersifat Halus.

ada segelintir pengamal ilmu kebathinan menggunakan asma ini utk scan.(tapi bukan tenungan makrifat yang siap nampak mcm tv tu).

amalan ini diajarkan oleh Datuk ambo sebelum ambo dapat lg bg menajamkan amalan bersama guru-guru lain.

tapi secara ratanya guru-guru tersebut mengajarkan kaedah yang serupa atauu hampir serupa dengan datuk ambo.

Cara pengamalannya adalah samaada 70000 kali dalam satu majlis
atau pun diamalkan sebanyak 121kali setiap lepas solat tapi sebelum itu hendaklah kita al-fatihahkan kepada junjungan kita Nabi muhammad s.a.w terlebih dahulu agar usaha kita diberkati oleh Allah dan tidak sia-sia.

menurut pengalaman ambo:-

# setiap hajat dikabulkan jika diamalkannya sebanyak 121 kali setiap lepas maghrib.
# kekeliruan dapat dileraikan apabila dizikirkan sehingga turun gelombang stress kepada gelombang tenang selepas solat istikhoroh.

Ilmu asma Al-latiff ada di ajarkan oleh prof.shahrin dari Qalbun Salim leh tanya pakcik google tentang beliau hehe :D

bagi sesiapa yang berhajatkan amalan khataman sulaiman bulehlah inbox hamba .

sekian tunggu lagi perkongsian hamba-hamba Allah yang lain pula.

tima kasih tt sudi berkongsi ilmu. lelebih lgi ilmu yg mendekatkan diri pada Allah.

cuma aku ada skit muskil mengenai zikir asma ul husna ni. selama ini aku zikir dengan menyebut "ya latif" atau " ya baasit". ya Rahman.

tetapi ada juga sesetengah orang mengatakan cara bacaan zikir yg betul adalah " ya latiffu " " ya rahmanu" " ya batinnu"

jadi manakah yang sebetulnya? harap ada yg dpt beri penjelasan. tima kasih.

sahastrara 11-02-2011 12:06 AM

Quote:

Originally Posted by ahadiat (Post 8645189)
tima kasih tt sudi berkongsi ilmu. lelebih lgi ilmu yg mendekatkan diri pada Allah.

cuma aku ada skit muskil mengenai zikir asma ul husna ni. selama ini aku zikir dengan menyebut "ya latif" atau " ya baasit". ya Rahman.

tetapi ada juga sesetengah orang mengatakan cara bacaan zikir yg betul adalah " ya latiffu " " ya rahmanu" " ya batinnu"

jadi manakah yang sebetulnya? harap ada yg dpt beri penjelasan. tima kasih.

tima kasih tt sudi berkongsi ilmu. lelebih lgi ilmu yg mendekatkan diri pada Allah.

cuma aku ada skit muskil mengenai zikir asma ul husna ni. selama ini aku zikir dengan menyebut "ya latif" atau " ya baasit". ya Rahman.

tetapi ada juga sesetengah orang mengatakan cara bacaan zikir yg betul adalah " ya latiffu " " ya rahmanu" " ya batinnu"

jadi manakah yang sebetulnya? harap ada yg dpt beri penjelasan. tima kasih.


memang kadang2 menjadi kekeliruan kerana kita tidak memahami bahasa Arab.hanya menurut guru ngaji hamba (atok ambo jugok) apabila kita memberhentikan bacaan kita akan membacaa ya latif,yalatif satu persatu tetapi apabila kita baca bersambung dan berterusan (laju2 lah ni ntah zikir kena kejar apa ntah) maka dibaca ya latiffu ya latiffu.begitu jugak kalimah Allah dibaca 3 harkat allaaah panjangnya apabila dibaca laju(tolonglah slow sikit tak sempat hati nak hayati)maka jadilah ia huruf yang bersambung Allahu Allahu.Wallahua'lam

sahastrara 11-02-2011 12:08 AM

salam encik q-pid saya tak dapat pm awak

zamreda 11-02-2011 12:14 AM

dari maghrib smapi hening pagi?.....nie dah capai tahap penggunaan otak dlm 50 percent nie...klau sgguplah..

ahadiat 11-02-2011 01:12 AM

Quote:

Originally Posted by sahastrara (Post 8645548)
tima kasih tt sudi berkongsi ilmu. lelebih lgi ilmu yg mendekatkan diri pada Allah.

cuma aku ada skit muskil mengenai zikir asma ul husna ni. selama ini aku zikir dengan menyebut "ya latif" atau " ya baasit". ya Rahman.

tetapi ada juga sesetengah orang mengatakan cara bacaan zikir yg betul adalah " ya latiffu " " ya rahmanu" " ya batinnu"

jadi manakah yang sebetulnya? harap ada yg dpt beri penjelasan. tima kasih.


memang kadang2 menjadi kekeliruan kerana kita tidak memahami bahasa Arab.hanya menurut guru ngaji hamba (atok ambo jugok) apabila kita memberhentikan bacaan kita akan membacaa ya latif,yalatif satu persatu tetapi apabila kita baca bersambung dan berterusan (laju2 lah ni ntah zikir kena kejar apa ntah) maka dibaca ya latiffu ya latiffu.begitu jugak kalimah Allah dibaca 3 harkat allaaah panjangnya apabila dibaca laju(tolonglah slow sikit tak sempat hati nak hayati)maka jadilah ia huruf yang bersambung Allahu Allahu.Wallahua'lam

tima masih TT atas respon. tetapi apa yg aku diajar ialah tidak salah kalau kita baca laju dengan sebutan ya latif..ya latif. (tak perlu ya latiffu). kerana menurutnya kita niat berzikir. lainlah kalau niat baca Al Quran barulah kena sebut ya latiffu jika bersambung.

contoh orang zikir laju laju ya allah, ya allah. sebetulnya ialah ya allahu ya allahu. namun jika niat berzikir adalah dibenarkan dengan ya allah ya allah walaupun laju dan bersambung.

harap TT atau sesiapa yg tahu dapat confirmkan.

bintangtimor 11-02-2011 08:31 AM

Quote:

Originally Posted by sahastrara (Post 8642998)
terima kasih bintang timur karomah yang terkandung dari amalan tersebut amatlah tinggi wallahua'lam.
tetapi bagi pengamal keilmuan tersebut hendaklah berguru kerana di peringkat tertinggi anda bakal hilang kawalan jika tiada panduan .
di peringkat tertinggi seperti tiada lagi aku didalam diriku begitulah begitu hebatnya kuasa Allah.Manusia banyak bakal sulit memahami anda bahkan kerana anda telah berada dalam satu lapangan yang amat berlainan sekali.
Insya'Allah anda akan di kurniakan hikmah oleh Allah ta'ala buatlah yang terdaya seperti bintang timur kerana keilmuan ini sebenarnya amatlah halus dan amatlah tinggi tersembunyi hikmahnya.

dan benar katanya syaitan itu mmg amat halus jarumnya jadi hendaklah tuan-tuan dan puan-puan mengamalkannya lillahi ta'ala capailah keredhoannya nescaya mudahlah segalanya.

yang teramat penting kukuhkan lah syariat kerana ia permulaan bagi semua keilmuan

terima kasih tt.... :)
atas nasihat tersebut...
ada lagi tak ilmu yg nak diturunkan kepada kami tt ?
atau ada sesiapa di thread nie yg nak berkongsi ilmu,pengalaman mengamalkan ilmu tersebut...

Rishhana 11-02-2011 08:39 AM

pada saya ler...
mana nak amalkan .. amal kan je lah... tak perlu risau tiada guru ataupun ada guru...
yg penting amalkan zikir ini kerana Allah.. dan bukan kerana fadilatnya atau nak karamoh ke apa .. nak pahala ke nak jauhkan dari neraka ke.. yg penting kita beramal kerana Allah...bila kita beramal kerana Allah... lebih dari fadilat kita leh dapat... tapi kalau kita beramal kerana fadilat... fadilat je ler dapat...
ingatlah nikmat Allah itu tidak terkira...so beramalah kerana mencintai Allah...

tapi ingat jgn jadikan zikir ini sebagai rutin ..maksud saya.. dah lama lama baca dan amalkan.. dah jadi macam rutin hidup..
maksud rutin hidup nie.. macam orang mula mula bercinta..memang bau kentut pun busuk pun dikata wangi.. lepas tu menikah.. hari pertama bangun awal pagi lepas bernikah..
coz lelaki bangun sebab tido umah mertua.. maklum le nak tunjuk yg dia leh bangun pagi..
yg perempuan lak sediakan makan dan sarapan.. nak tunjukkan dia tu isteri mithali.. lama lama perkara nie jadi rutin harian.. tanpa ada rasa cinta..

so bila kita beramal....jgn biarkan sesuatu itu menjadi rutin harian..
lihatlah ramai yg sembahyang lima waktu tapi tidak menghindari perkara mungkar .. kerana mereka jadikan solat itu rutin .. iaitu dah jadi kebiasaan jer..
tapi orang yg khusyuk.. setiap kali solat.. dia rasa cinta pada Allah...InsyaAllah anda akan khusyuk...

ingatlah setiap amalan kita bukan kerana nak fadilat... kerana kita menjadi orang orang yg rugi..........itulah salah satu maksud surah yg kita baca itu DEMI MASA SESUNGGUHNYA MANUSIA ITU BERADA DALAM KERUGIAN.....

wallahhualam.......saya hanya sharing..hanya DIA Maha Mengetahui....

Rishhana 11-02-2011 08:42 AM

ada yg kata... baca beribu kali.. ada yg kata baca beratus kali..
tapi ingatlah.. Allah itu maha mendengar..
kalau kita berzikir kerana Allah......

hatta dengan bacaan 1 kali , 3 kali atau 7 kali pun dah memadai.....

wallahhualam


All times are GMT +8. The time now is 07:00 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.