CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   ` Kenapa Perlu Trim Pendek Bulu Kemaluan? (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=192105)

tebbaloi 30-11-2010 04:06 PM

` Kenapa Perlu Trim Pendek Bulu Kemaluan?
 
disebabkan rame yg mengadu gatal selepas bulu kemaluan/ketiak di cukur, maka saya dengan rasminya menukar tajuk thread ni dari Kenapa Perlu Cukur Bulu Kemaluan? ke Kenapa Perlu Trim Pendek Bulu Kemaluan? :)paid

Sebenarnya ada ramai diantara kita yang tak pernah cukur bulu ari-ari sampai bertahun-tahun lamanya sehingga tercipta satu cerita kelakar. Ceritanya begini:

Ada seorang budak perempuan berumur 8 tahun memanjat pokok rambutan ditepi jalan. Lalu Pak Haji dan terpandang budak diatas pokok rambutan yang tidak memakai seluar dalam. Dipanggil budak itu turun dan diberikan RM5.

“Nah ambil duit ini,balik rumah tak payah panjat lagi!”

Apabila sampai dirumah, ditunjukkan kepada ibunya duit yang telah diberi oleh Pak Haji itu kerana memanjat pokok rambutan. Jadi si ibu terfikir, jika anak boleh dapat RM5 mungkin dia akan dapat RM10. Keesokkan hari si Ibunya pula panjat pokok rambutan sambil memetik buah rambutan dan menunggu Pak Haji yang kebiasaan akan lalu kearah situ.

Maka lalulah Pak Haji dan terpandang si ibu memanjat pokok dengan berbaju t-shirt dan kain batik tanpa seluar dalam lalu dipanggil si ibu turun.

“Nah Jah, ambil 50sen ni!”…tercenggang si ibu dan bertanya kepada Pak Haji kenapa dia hanya dapat 50sen sahaja sedangkan anaknya dapat RM5. “Ambil duit ini beli pisau cukur!”… Pak Haji suruh beli pisau cukur kerana si ibu tak pernah cukur…?%$.




Ada yang tak pernah kisah hal hal bercukur. Setengah makcik, pakcik yang selalu mengaji atau belajar hal agama, bab lain-lain tekun mengaji tapi datang bab bercukur tak pernah ambil kisah.

Kenapa perlu untuk bercukur?


Dari sudut Islam:

Quote:

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa:

“Rasulullah SAW menjadualkan bagi kami paling lama 40 hari, supaya tidak lupa mengunting kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu-bulu ari”. (HR Muslim, Ibnu Majjah,Ahmad,Tirmidzi,Nasai dan Abu Daud)

Maksudnya, paling lama pun 40 hari memang kena servis bahagian-bahagan tersebut. Ada yang tak tahu so memang tak buat, tapi yang dah tahu pun tak buat jugak. Sampai ada yang tak pernah bercukur sampai bertahun-tahun lamanya. Tebal macam hutan belantara Amazon jadiknya.

Dan antara dialog Rasulullah SAW dengan Iblis,

Pertanyaan Nabi:


“Siapakah orang yang paling engkau lebih sukai?”

Jawab Iblis:

“Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situlah aku mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu.”

Didalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Jabir larangan mendatangi isteri tengah malam sebelum bersisir lebih dahulu dan mencukur bulu ari-ari bagi orang yang baru pulang dari perjalanan jauh.

Kerana itu, penting untuk mencukur bulu ari-ari dan membersihkannya untuk mencegah kutu dan bau yang tidak enak.



Dari sudut saintifik:

Quote:

Kawasan bulu ari-ari adalah kawasan mudah berpeluh dan banyak keluar peluh. Kalau malas cukur bulu tersebut, maka akan lebih banyak keluarkan peluh. So, bilakena kesan bahan kumuh dari badan serta najis-najis lain, mungkin amat sukar untuk dihilangkan. Lama kelamaan ia mendatangkan bau yang kurang enak. Tambahan pula, mencukur bulu ari-ari boleh mencegah daripada pembiakan kutu. Selain itu, ia juga membantu penjagaan kulit di kawasan kemaluan.
Rajin rajin lah bercukur. Bukan susah pon kan. Jangat ingat benda kat dalam dalam tak payah nak ambil kisah. Kecantikan ‘dalaman’ tu sebenarnya boleh mempengaruhi cantik luaran seseorang… Selamat Bercukur ! :)paid :)paid

KOMEN, TIPS ATAU CARA BERCUKUR DENGAN BAIK OLEH WARGA CG

Quote:

Originally Posted by istinggar (Post 7952465)
Kalau kau tak pernah rapi benda tu memang akan rasa tajam-tajam, lepas tu gatal-gatal. Petuanya ialah ko gunting je dulu, kekalkan parasnya jangan sampai boleh balut jari kelingking. Bila ko dah biasa paras pendek, ko boleh cuba cukur, kulit ko akan jadi agak lali dengan ketajaman tu.

Haishhhh dengan aku sekali 'ter'melekat kat topik nehh :">

Quote:

Originally Posted by Berubah la woi (Post 7952305)
pakai gunting hati2...tersepit teloq...perghh...teringat 3hari 3 mlm...
sb dh kena...nak malu apa///hahahahhaa

Quote:

Originally Posted by mrlan09 (Post 7952528)

Quote:

Originally Posted by janggut_X (Post 7952824)
biasakan cukur licin,lepas mandi letak bedak baby tu.pasti isteri/wife korang suke punye.caye la.ako agak agak jer ni.

Quote:

Originally Posted by tm1 (Post 7952911)
AKu guna gunting/ketam letrik je..alaa baru belas2 ringgit. Senang, cepat, kurang risiko luka. Hasilnya mmg hensem utk laki, mmg cute utk pmpuan..geram je tgk.

Quote:

Originally Posted by fido_figos (Post 7953581)
em...cadangan ak,ape kata tiap2 minggu pada ari jumaat anda cukur or trim bulu2 di keti dan kema anda...jika selalu dilakukan akan jadik 3 in 1...

1)dapat pahala sunat
2)anda menjadi bersih dan keti serta kema anda x berbau.
3)bila da biasa buat, anda x akan berasa gatal2 lagi.insyaallah :)


GASTER123 30-11-2010 04:12 PM

betul tu..ada org 400hari xcukur pun..

sawamura 30-11-2010 04:12 PM

good info.. :D:D

zerotech 30-11-2010 04:14 PM

ada beza tak kalau gunting dengan cukur???

mrlan09 30-11-2010 04:15 PM

yg berbulu tebal tu bleh lah trim skit buat macam bandaran trim pokok bunga kat tepi jalan.....:eek:

tebbaloi 30-11-2010 04:15 PM

nasib baik dah cukur :"> :"> :"> anyway credit to selangor2u :)paid

bob76 30-11-2010 04:18 PM

Kalau nak wax boleh x?? cam nak try jer..

azanney 30-11-2010 04:18 PM

macamana nak bagi licin sama macam baby???
kalau dah cukur mesti rasa tajamē...
tak gitu..?:-$

haudli 30-11-2010 04:19 PM

cukur baru nampak elok...segar sikit...makin laju..

silverchair959 30-11-2010 04:19 PM

kena cukur gak ker...kalo trim jer takleh ek...cukur kang tajam wooo

mfbi 30-11-2010 04:19 PM

gatal skit klu salah cukur...kene pakai bedak

zerotech 30-11-2010 04:21 PM

Quote:

Originally Posted by azanney (Post 7952047)
macamana nak bagi licin sama macam baby???
kalau dah cukur mesti rasa tajamē...
tak gitu..?:-$

ha.. itu pasal aku tukar dari cukur ke gunting..
kalau tang ketiak tu di cukup masalah pada aku.. dok la gatal satu hari dah tergaru garu ketiak :))

tapi aku ada baca pastikan bulu yg di gunting tu kene pendek sampai tak boleh di cubit pun...

haudli 30-11-2010 04:21 PM

Quote:

Originally Posted by azanney (Post 7952047)
macamana nak bagi licin sama macam baby???
kalau dah cukur mesti rasa tajamē...
tak gitu..?:-$

trim kasi senipis mungkin paling baik pada pendapat aku...:">:">:">

CH4 30-11-2010 04:22 PM

ada cth gambar yg cukur perfect tak.......

haudli 30-11-2010 04:22 PM

editeddddddd

pentavalen 30-11-2010 04:23 PM

good info...

zerotech 30-11-2010 04:24 PM

Quote:

Originally Posted by mfbi (Post 7952056)
gatal skit klu salah cukur...kene pakai bedak

aku dah cuba dah.. tapi tetap gatal :((

tebbaloi 30-11-2010 04:26 PM

Quote:

Originally Posted by zerotech (Post 7952067)
ha.. itu pasal aku tukar dari cukur ke gunting..
kalau tang ketiak tu di cukup masalah pada aku.. dok la gatal satu hari dah tergaru garu ketiak :))

tapi aku ada baca pastikan bulu yg di gunting tu kene pendek sampai tak boleh di cubit pun...

yup aku pun sependapat dengan bro.. istilah cukur di sini baik di ganti kepada bersih. sebab orang akan salah faham ..

cukur = licin di cukur

bersih = bersih pendekkan dengan gunting


bagi aku, gunting dengan pendek memadai.. utk menjaga kebersihan jugakk.. :)paid

silverchair959 30-11-2010 04:27 PM

Quote:

Originally Posted by zerotech (Post 7952067)
ha.. itu pasal aku tukar dari cukur ke gunting..
kalau tang ketiak tu di cukup masalah pada aku.. dok la gatal satu hari dah tergaru garu ketiak :))

tapi aku ada baca pastikan bulu yg di gunting tu kene pendek sampai tak boleh di cubit pun...

kalau gi kedai gunting rambut ckp nak yg no 1 !!

hehe

zerovirus 30-11-2010 04:27 PM

Quote:

Originally Posted by haudli (Post 7952054)
cukur baru nampak elok...segar sikit...makin laju..

kekeke ... segar tu aku faham ... makin laju tu aku tak faham :eek:

damreza 30-11-2010 04:28 PM

Hahaha :eek: Semua yang Duk jawab nie lelaki ke perempuan? :-?, cerita hal perempuan tadi tapi Laki Pun Layan ... :p

zerovirus 30-11-2010 04:28 PM

Quote:

Originally Posted by zerotech (Post 7952099)
aku dah cuba dah.. tapi tetap gatal :((

tak mo gatal buh garam mesti lega

bangzaf 30-11-2010 04:29 PM

Quote:

Originally Posted by zerotech (Post 7952005)
ada beza tak kalau gunting dengan cukur???

yg penting kemas & trim...tak serabut:))

bintang4 30-11-2010 04:29 PM

Kenapa kena guna Pak Haji kat cerita tu..:-?

amazinggold88 30-11-2010 04:29 PM

klu cukur x leh geli2 nnt :p

ejalmlk 30-11-2010 04:30 PM

bagus maklumat niee TT , tapi cuba cari ...maklumat cukur dan gunting ..apa bezanya .... k

fique 30-11-2010 04:30 PM

Gud info...:D :D

cikepong 30-11-2010 04:30 PM

buat bentuk V boleh tak?

kalau cukur nampak kiut.....:))

MrKacanG 30-11-2010 04:31 PM

kebersihan tanggungjawab bersama

mrlan09 30-11-2010 04:31 PM

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...fSnt4Pt5aLqFZg
...pakai veet,...:)):))..

tebbaloi 30-11-2010 04:32 PM

ok tajuk thread sudah di tukar utk tidak mengelirukan forumer CG .. :)paid

nasuha_2007 30-11-2010 04:32 PM

bagus thread ni..mengingatkan aku..
mlm ni nak cukur la,
lebih 40 hari ghasanyer..

dr_alban 30-11-2010 04:34 PM

sape yg komen sini sume bulu kemaluan panjang2.. (kecualii aku)

haudli 30-11-2010 04:36 PM

Quote:

Originally Posted by izan_88 (Post 7952142)
klu cukur x leh geli2 nnt :p

uuii,,izan da makin berubah lepas jadi tokey ye..:)):))

tomie 30-11-2010 04:37 PM

Quote:

Originally Posted by tebbaloi (Post 7952110)
yup aku pun sependapat dengan bro.. istilah cukur di sini baik di ganti kepada bersih. sebab orang akan salah faham ..

cukur = licin di cukur

bersih = bersih pendekkan dengan gunting


bagi aku, gunting dengan pendek memadai.. utk menjaga kebersihan jugakk.. :)paid

kalo nak lagi bersin guna sabun cap pureen laaaa :eek::p:">

lan_mcd 30-11-2010 04:37 PM

Quote:

Originally Posted by dr_alban (Post 7952181)
sape yg komen sini sume bulu kemaluan panjang2.. (kecualii aku)

"nasib baek la aku tak komen"... :eek::eek::eek:

good info TT.. :)cgrock:)cgrock

haudli 30-11-2010 04:38 PM

Quote:

Originally Posted by zerovirus (Post 7952121)
kekeke ... segar tu aku faham ... makin laju tu aku tak faham :eek:

:eek::eek::eek::eek:
laju air membasahi tempat tu time mandi atau beristinjak...

regaltaipan 30-11-2010 04:40 PM

cukur jgn tak cukur, trim jgn tak trim..

asyik 30-11-2010 04:40 PM

Quote:

Originally Posted by cikepong (Post 7952151)
buat bentuk V boleh tak?

kalau cukur nampak kiut.....:))

rasa mcm pernah nampak cukur bentuk V nih... tapi dmana yer?... :)) :)) :p

zerovirus 30-11-2010 04:40 PM

Quote:

Originally Posted by haudli (Post 7952210)
:eek::eek::eek::eek:
laju air membasahi tempat tu time mandi atau beristinjak...

ooo senang mandi la ni :eek::eek: ingatkan ape ~X(~X(


All times are GMT +8. The time now is 10:22 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.