CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   Hukum memakai purdah dalam zaman sekarang - Ustaz Azhar Idrus (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=189042)

Kehidupan 16-11-2010 11:46 AM

Hukum memakai purdah dalam zaman sekarang - Ustaz Azhar Idrus
 
Soalan:

Assalamualaikum Ustaz.

Apakah hukum berpurdah bagi muslimat & keperluan berpurdah bagi zaman sekarang? Ada segolongan yang berpurdah menyatakan purdah merupakan pakaian isteri Rasulullah SAW, betul ke..? harap dapat jelaskan... Terima kasih.

.................................................. ...............

Jawapan:

Wa'alaikum salam.

Aurat wanita dihadapan lelaki ajnabi ada dua pendapat ulamak. Pertama sekelian badan melainkan kedua tapak tangan dan wajah manakala pendapat kedua pula sekelian badannya termasuk wajah adalah aurat yang wajib di tutup.

Pendapat pertama adalah ulamak2 mazhab Hanafi dan Maliki dan pendapat kedua pula ialah ulamak2 mazhab Syafie dan Hanbali.

Bagi pendapat yang mengatakan muka dan dua tapak tangan bukan aurat itu tetap mewajibkan wanita memakai hijab yang menutup wajah. Perintah tutup ini bukan kerana wajah adalah aurat tetapi sebab menutup pintu fitnah. Memang kita tak dapat menafikan wajah wanita adalah sebesar2 fitnah yang mengundang berbagai maksiat dan dosa.

Cara terbaik bagi wanita pada zaman sekarang ini tiada lain melainkan memakai hijab yang menutup wajahnya memandangkan kebanyakkan lelaki pada zaman sekarang adalah fasiq dan tidak bermoral.

Jangan kita terkeliru dengan perkataan hijab dan aurat. Hijab adalah jauh berbeza daripada aurat.

Aurat bermaksud suatu yang wajib ditutup sekalipun dari pandangan mahhramnya sendiri manakala hijab adalah suatu yang lebih dari sekadar menutup aurat.

Kepada sesiapa yang mahukan penjelasan dan dalil2 yang terperinci tentang kewajipan berpurdah ini silalah merujuk kitab "Tafsir Ayaatul Ahkam karangan Syeikh 'Ali As-Shobuni juzuk ke 2 muka surat 103-126.

Di sana boleh kita lihat kesemua dalil2 dari Al-Quran & Sunnah dan perkataan Abu 'Ala Al-Maududi tentang kesalahan orang2 yang mengatakan wanita tidak perlu memakai hijab yang menutup wajahnya.

walahua'lam

SUMBER

zeal_tech 16-11-2010 11:51 AM

saya sokong......

copy left 16-11-2010 11:51 AM

aku setuju dengan ini,kalau semua pompuan kat luar bepurdah kan bagus,mmg xkan naik punye adik2 tu

aBe_kun89 16-11-2010 11:59 AM

hehe...start la orang nak buat purdah wardina,mawi syikin,ctnurhaliza...

Abdullah 06-05-2012 10:18 PM

Saya pernah bertanya hal ini kepada seorang Maulana alim hadith , tafsir dan hafiz quran .

Dia jawab "Didalam kitab Minhajud Tolibin, karangan Imam Nawawi : Wajib bagi satu orang perempuan tutup semua"

Bahkan isteri imam syafie rah juga berpurdah, x timbul soal berpurdah nanti berdosa sampaikan ada puak2 umngok kata berdosa nanti x kenal ibu sendiri kat pasar kalau jumpa , **** nya alasan, anak ngn mak, pejam kedua belah mata sekalipun boleh kenal, dibalik dinding pon boleh kenal ish4 .

Abdullah 06-05-2012 10:19 PM

Quote:

Originally Posted by aBe_kun89 (Post 7850933)
hehe...start la orang nak buat purdah wardina,mawi syikin,ctnurhaliza...

ni bukan pasal nak tiru sapa. Mak sy berpurdah sejak 1985 lg :)

amir_dais 06-05-2012 10:21 PM

semlm sapae ntah y bkak thread lawak psl purdah tu...
nahhhh...hambikkkk...bnda mcm tu dia wat lawak...

da cukup terang dan jelas kan...??tepuk dada tanya iman...

Luke 06-05-2012 10:22 PM

kita tunggu hujah pegulza berpaksikan kartun dari yahudi.

Abdullah 06-05-2012 10:23 PM

dalam mazhab syafie wajib (rujuk kitab yg sy bgi tu) tp dalam mazhab UMNO , berdosa kah kah kah

terunesepi 06-05-2012 10:27 PM

kat negeri pattani..ramai wanitanya berpurdah.............:):):)

majuniagadotcom 06-05-2012 10:28 PM

http://www.youtube.com/watch?v=O1Vp0vGjNuw

Abdullah 06-05-2012 10:37 PM

Quote:

Originally Posted by terunesepi (Post 13147915)
kat negeri pattani..ramai wanitanya berpurdah.............:):):)

i know why hehehe , kalau cari mesti jumpa pasai apa :)

wolfverine182 06-05-2012 10:39 PM

tqvm ustaz..i folo...

terunesepi 06-05-2012 10:39 PM

Quote:

Originally Posted by Abdullah (Post 13148015)
i know why hehehe , kalau cari mesti jumpa pasai apa :)

pasal apa ya selain banyak nya pondok2 kat sana....:-?:-?:-?

abangpower 06-05-2012 10:44 PM

tu la zaman2 arqam dulu2 ramai awek2 purdah, misti cun2 gillos.... rugi aku x sambag satu buat bini, misti solehah punya....

la payah nak cari...mcm gagak putih di tengah2 gagak hitam belambak dok ada....

Abdullah 06-05-2012 10:46 PM

Quote:

Originally Posted by terunesepi (Post 13148048)
pasal apa ya selain banyak nya pondok2 kat sana....:-?:-?:-?

Ada pondok banyak pon lum tentu taqwa akan dtg , kat kelantan pondok , maahad banyak tp setakat hari ini yg sy dok kelantan dan pergi kb dan lain2 lum jumpa lg perempuan pakai purdah (walaupun dulu dok keje kat pondok pon x jumpa orang pakai purdah)

Carilah sendiri :)

Abdullah 06-05-2012 10:47 PM

Awek ak gerun tengok mak ak ngn adik2 perempuan pasai pakai purdah hehe

chaphoo 06-05-2012 10:48 PM

Alhamdu lillah...

ykenobi 06-05-2012 10:52 PM

Sape2 bole tepek reply uai tuh kr thread dak pegulza, semoga die berubah....

sepalola2008 06-05-2012 10:53 PM

pencacai ameno ngok tak nak komen ke,derang kan pakar komen bab2 hukum Allah ni...ke lagu mana weh?

Abdullah 06-05-2012 10:54 PM

Quote:

Originally Posted by ykenobi (Post 13148175)
Sape2 bole tepek reply uai tuh kr thread dak pegulza, semoga die berubah....

pegulza tuh mazhab nombor 5 iaitu mazhab UMNO + Anti Hadis . :)):)):))

marlen 06-05-2012 11:22 PM

memasang niat ingin berniqab suatu hari nanti..

bkn skrg..ingin memantapkan ilmu agama dulu..

semoga Allah berkati..

fireruzs 06-05-2012 11:37 PM

sy sokong sape yg berpurdah tp xsokong berpurdah tu mnjadi kewajipan..xpkai purdah trus berdosa..

TengkuHaadi 06-05-2012 11:55 PM

Quote:

Originally Posted by Kehidupan (Post 7850852)
Soalan:

Assalamualaikum Ustaz.

Apakah hukum berpurdah bagi muslimat & keperluan berpurdah bagi zaman sekarang? Ada segolongan yang berpurdah menyatakan purdah merupakan pakaian isteri Rasulullah SAW, betul ke..? harap dapat jelaskan... Terima kasih.

.................................................. ...............

Jawapan:

Wa'alaikum salam.

Aurat wanita dihadapan lelaki ajnabi ada dua pendapat ulamak. Pertama sekelian badan melainkan kedua tapak tangan dan wajah manakala pendapat kedua pula sekelian badannya termasuk wajah adalah aurat yang wajib di tutup.

Pendapat pertama adalah ulamak2 mazhab Hanafi dan Maliki dan pendapat kedua pula ialah ulamak2 mazhab Syafie dan Hanbali.

Bagi pendapat yang mengatakan muka dan dua tapak tangan bukan aurat itu tetap mewajibkan wanita memakai hijab yang menutup wajah. Perintah tutup ini bukan kerana wajah adalah aurat tetapi sebab menutup pintu fitnah. Memang kita tak dapat menafikan wajah wanita adalah sebesar2 fitnah yang mengundang berbagai maksiat dan dosa.

Cara terbaik bagi wanita pada zaman sekarang ini tiada lain melainkan memakai hijab yang menutup wajahnya memandangkan kebanyakkan lelaki pada zaman sekarang adalah fasiq dan tidak bermoral.

Jangan kita terkeliru dengan perkataan hijab dan aurat. Hijab adalah jauh berbeza daripada aurat.

Aurat bermaksud suatu yang wajib ditutup sekalipun dari pandangan mahhramnya sendiri manakala hijab adalah suatu yang lebih dari sekadar menutup aurat.

Kepada sesiapa yang mahukan penjelasan dan dalil2 yang terperinci tentang kewajipan berpurdah ini silalah merujuk kitab "Tafsir Ayaatul Ahkam karangan Syeikh 'Ali As-Shobuni juzuk ke 2 muka surat 103-126.

Di sana boleh kita lihat kesemua dalil2 dari Al-Quran & Sunnah dan perkataan Abu 'Ala Al-Maududi tentang kesalahan orang2 yang mengatakan wanita tidak perlu memakai hijab yang menutup wajahnya.

walahua'lam

SUMBER

anak UStaz Azhar pun pakai purdah...manis je aku tgk...

Abdullah 07-05-2012 12:24 AM

Quote:

Originally Posted by fireruzs (Post 13148598)
sy sokong sape yg berpurdah tp xsokong berpurdah tu mnjadi kewajipan..xpkai purdah trus berdosa..

hukum tetap hukum bro :)

sasuke88 07-05-2012 12:26 AM

1nfo yg bagus TT. :D

d-10 07-05-2012 12:32 AM

xpasti..
ustaz sekolah penah ckp perempuan bila da ditegur wajah cantik dan mengasyikkan wajib berhijab/purdah sbb leh timbulkan dosa..
maaf klu sy silap..

mynor5535101 07-05-2012 01:17 AM

Quote:

Originally Posted by Abdullah (Post 13148971)
hukum tetap hukum bro :)

Bukan Hukum....Tapi Fesyen....


P~S Terpulang pada peminta fesyen purdah..
:eek::eek::eek::eek::eek:

Abdullah 07-05-2012 03:39 PM

Quote:

Originally Posted by mynor5535101 (Post 13149347)
Bukan Hukum....Tapi Fesyen....


P~S Terpulang pada peminta fesyen purdah..
:eek::eek::eek::eek::eek:

Terpulang kat nko . Ko nak berdebat gi thread debat yg ustaz aceglobal buat tuh . Kat situ banyak persoalan x dijawab .

papabaik 07-05-2012 09:24 PM

UAI ni dia suka bagi jawapan yang popular. Sebab tu dia jadi popular.
Aku tak setuju gak ngan banyak jawapan2 yg dia bagi ni sebab banyak
dia jawap ikut suka dia. Tak tapis pun ngan Quran.

Dalam Quran ada suruh tutup ke muka? Allah tak larang tunjuk muka,
jadi camna pulak jadi Wajib tutup muka?

faizk 07-05-2012 09:34 PM

ntah bile la mama ros nk berpurdah ek

only1 07-05-2012 10:08 PM

Cara terbaik bagi wanita pada zaman sekarang ini tiada lain melainkan memakai hijab yang menutup wajahnya memandangkan kebanyakkan lelaki pada zaman sekarang adalah fasiq dan tidak bermoral.

carnationmyra 07-05-2012 10:10 PM

teringin nak berpurdah.....

only1 07-05-2012 10:17 PM

Bagi pendapat yang mengatakan muka dan dua tapak tangan bukan aurat itu tetap mewajibkan wanita memakai hijab yang menutup wajah. Perintah tutup ini bukan kerana wajah adalah aurat tetapi sebab menutup pintu fitnah. Memang kita tak dapat menafikan wajah wanita adalah sebesar2 fitnah yang mengundang berbagai maksiat dan dosa.

Aku nak tanya sikit, jd ku tak pakai purdah atau menutup muka seperti kebanyakkan perempuan zaman skrg nie berdosa la kan?

aqua.self 07-05-2012 10:21 PM

Quote:

Originally Posted by only1 (Post 13158179)
Bagi pendapat yang mengatakan muka dan dua tapak tangan bukan aurat itu tetap mewajibkan wanita memakai hijab yang menutup wajah. Perintah tutup ini bukan kerana wajah adalah aurat tetapi sebab menutup pintu fitnah. Memang kita tak dapat menafikan wajah wanita adalah sebesar2 fitnah yang mengundang berbagai maksiat dan dosa.

Aku nak tanya sikit, jd ku tak pakai purdah atau menutup muka seperti kebanyakkan perempuan zaman skrg nie berdosa la kan?

hanya sekadar mendatangkan "lelaki nak tgk jer muka tue"// kalo lawa..hehe.. kalo dak, xtgk kot.:D

Abdullah 08-05-2012 12:54 AM

Quote:

Originally Posted by papabaik (Post 13157580)
UAI ni dia suka bagi jawapan yang popular. Sebab tu dia jadi popular.
Aku tak setuju gak ngan banyak jawapan2 yg dia bagi ni sebab banyak
dia jawap ikut suka dia. Tak tapis pun ngan Quran.

Dalam Quran ada suruh tutup ke muka? Allah tak larang tunjuk muka,
jadi camna pulak jadi Wajib tutup muka?

isteri2 nabi buat, sahabat2 nabi buat ,skang nih ko nak kata nabi x ikut al-quran lah ?

dah lah x solat , ngaku islam :eek::eek:

pegulza85 08-05-2012 01:03 AM

hek eleeehhhhh..

bila x dapat nak jawab, close / delete thread..

camtu je la cara melayu "Islam" berhujah..

ediman4u 08-05-2012 01:06 AM

Quote:

Originally Posted by copy left (Post 7850884)
aku setuju dengan ini,kalau semua pompuan kat luar bepurdah kan bagus,mmg xkan naik punye adik2 tu


Adik mane satu ni bro..:(

papabaik 08-05-2012 09:13 AM

Quote:

Originally Posted by Abdullah (Post 13159637)
isteri2 nabi buat, sahabat2 nabi buat ,skang nih ko nak kata nabi x ikut al-quran lah ?

dah lah x solat , ngaku islam :eek::eek:

Berfikir la sikit bro. Kalaupun isteri2 nabi buat, dan kalau nabi suruh pakai sekalipun, abih2 pun berpurdah ini hanya sunat. Tak wajib... Allah tak suruh maka tak wajib.

Lagi satu fikir la sikit zaman masa Nabi tu duduk di padang pasir... bukan pompuan je berpurdah, malah laki2 pun berpurdah sbb nak elak debu pasir masuk idung/mulut.

Dan nasihat aku, renti2kan lah fitnah aku tak solat tu. Daging badan aku bukannya sedap ko nak makan... :">

BlueDream 08-05-2012 11:52 AM

Quote:

Originally Posted by pegulza85 (Post 13159697)
hek eleeehhhhh..

bila x dapat nak jawab, close / delete thread..

camtu je la cara melayu "Islam" berhujah..

Kesian... tidak sedar lagi guna kartun yg dilukis oleh yahudi


All times are GMT +8. The time now is 03:24 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.