CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Automotive (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=101)
-   -   di mana CAMPRO dan CPS proton (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=188769)

kalau 16-11-2010 11:27 PM

proton memang boleh buat kerjasama ngan mana2 pengeluar

keta yg ada. merc, beemer, ford, henessy hatta tata atau nissan sekalipun.

penting proton kena tanya la......jgn stick ngan sebuah dua saja

pengeluar keta. diversify sikit......baru ada ngam.......

kalau 16-11-2010 11:28 PM

Quote:

Originally Posted by Zulkarnine (Post 7855039)
Cadangkan Proton amik audi A4 1.8 TFSI la pulak..ada 8 gear..lg best..

engine bay keta proton dapat muat ke audi tu?:D

revolver 17-11-2010 03:19 PM

amik enjin audi, kena minta authority dari VW dulu la... jangan main cakap ja...

Corporate structure, brands and companies

The Volkswagen Group comprises nine active automotive companies, and their corresponding marques:

Germany AUDI AG, the Audi Group, and the Audi marque
99.55% ownership; the Audi marque is the sole active marque of the former Auto Union, bought from Daimler-Benz on 30 December 1964.

Audi AG wholly own the private high performance subsidiary company, quattro GmbH.

Italy Automobili Lamborghini S.p.A.,[3] and the Lamborghini marque
100% ownership by Audi AG; company was bought in June 1998.

United Kingdom Bentley Motors Limited,[3] and the Bentley marque
100% ownership by Volkswagen AG; the company (at the time known as Rolls-Royce & Bentley Motors Ltd.) was bought on 28 July 1998 from Vickers, but did not include the 'Rolls-Royce' brand name. The Rolls-Royce marque was subsequently restarted by BMW who had licensed the brand from Rolls-Royce plc.

France Bugatti Automobiles S.A.S., and the Bugatti marque
100% ownership via the Volkswagen France subsidiary, Bugatti Automobiles S.A.S. was created after Volkswagen Group purchased the right to the Bugatti marque.[41]

Spain SEAT, S.A.,[3] and the SEAT marque
100% ownership since 1990; initially in 1982 a co-operation agreement with Audi AG; 51% and 75% ownership in 1986, being the first non-German subsidiary of the Volkswagen Group.[24]

Czech Republic Škoda automobilová a.s.,[3] Škoda Auto, and the Škoda marque
100% ownership since 2000; initially in 1991 a co-operation agreement and 31% ownership.[24]

Germany Volkswagen Passenger Cars, and the Volkswagen marque
the founding marque of the company, 100% ownership.

Germany Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV), or German: Volkswagen Nutzfahrzeuge (VWN)
100% ownership; started operations as an independent entity in 1995. VWCV/VWN is in charge of all commercial vehicle developments within the Group, and has control over Scania AB and is a major shareholder in MAN SE.

Sweden Scania AB (publ),[3] and the Scania marque (controlling shareholder)
Acquired July 2008 becoming the 9th marque of the Group,[1] 70.94% of voting rights as of 30 November 2009 (2009 -11-30)[ref].[42]

Note: From July 1998 until December 2002, the Group's Bentley division also sold cars under the Rolls-Royce marque, under an agreement with BMW, which had bought the rights to the Rolls-Royce name, but not the Rolls-Royce operations. From 2003, only BMW has been able to make cars under the Rolls-Royce marque.

The Group also owns five inactive marques, via Audi AG:

* Germany Auto Union (the Auto Union company, together with NSU Motorenwerke AG (NSU), were merged into "Audi NSU Auto-Union AG" in 1969. The name was shortened to "Audi AG" in 1985, and the interlocked four-ring badge from Auto Union is still used by Audi AG).

* Germany Dampf-Kraft-Wagen (DKW)

* Germany Horch

* Germany NSU Motorenwerke AG (NSU) - bought in 1969 by Volkswagen AG, and merged into Audi AG; the NSU brand has not been used since 1977. However, the current Audi AG shares trade under the ticker symbol "NSU".

* Germany Wanderer

boey 17-11-2010 03:55 PM

buat basikal jer la.. basikal pasang turbo.. pasang gps.. pasang campro.. pasang sayap..

Zulkarnine 17-11-2010 09:24 PM

Quote:

Originally Posted by kalau (Post 7855127)
proton memang boleh buat kerjasama ngan mana2 pengeluar

keta yg ada. merc, beemer, ford, henessy hatta tata atau nissan sekalipun.

penting proton kena tanya la......jgn stick ngan sebuah dua saja

pengeluar keta. diversify sikit......baru ada ngam.......


Naza pun dah buat taktik2 ni, siap tukar logo kereta ganti jenama Naza...

:-?:-? Naza ni pembuat kereta juga ke??

kalau 17-11-2010 09:37 PM

Quote:

Originally Posted by revolver (Post 7858067)
amik enjin audi, kena minta authority dari VW dulu la... jangan main cakap ja...

Corporate structure, brands and companies

The Volkswagen Group comprises nine active automotive companies, and their corresponding marques:

Germany AUDI AG, the Audi Group, and the Audi marque
99.55% ownership; the Audi marque is the sole active marque of the former Auto Union, bought from Daimler-Benz on 30 December 1964.

Audi AG wholly own the private high performance subsidiary company, quattro GmbH.

Italy Automobili Lamborghini S.p.A.,[3] and the Lamborghini marque
100% ownership by Audi AG; company was bought in June 1998.

United Kingdom Bentley Motors Limited,[3] and the Bentley marque
100% ownership by Volkswagen AG; the company (at the time known as Rolls-Royce & Bentley Motors Ltd.) was bought on 28 July 1998 from Vickers, but did not include the 'Rolls-Royce' brand name. The Rolls-Royce marque was subsequently restarted by BMW who had licensed the brand from Rolls-Royce plc.

France Bugatti Automobiles S.A.S., and the Bugatti marque
100% ownership via the Volkswagen France subsidiary, Bugatti Automobiles S.A.S. was created after Volkswagen Group purchased the right to the Bugatti marque.[41]

Spain SEAT, S.A.,[3] and the SEAT marque
100% ownership since 1990; initially in 1982 a co-operation agreement with Audi AG; 51% and 75% ownership in 1986, being the first non-German subsidiary of the Volkswagen Group.[24]

Czech Republic Škoda automobilová a.s.,[3] Škoda Auto, and the Škoda marque
100% ownership since 2000; initially in 1991 a co-operation agreement and 31% ownership.[24]

Germany Volkswagen Passenger Cars, and the Volkswagen marque
the founding marque of the company, 100% ownership.

Germany Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV), or German: Volkswagen Nutzfahrzeuge (VWN)
100% ownership; started operations as an independent entity in 1995. VWCV/VWN is in charge of all commercial vehicle developments within the Group, and has control over Scania AB and is a major shareholder in MAN SE.

Sweden Scania AB (publ),[3] and the Scania marque (controlling shareholder)
Acquired July 2008 becoming the 9th marque of the Group,[1] 70.94% of voting rights as of 30 November 2009 (2009 -11-30)[ref].[42]

Note: From July 1998 until December 2002, the Group's Bentley division also sold cars under the Rolls-Royce marque, under an agreement with BMW, which had bought the rights to the Rolls-Royce name, but not the Rolls-Royce operations. From 2003, only BMW has been able to make cars under the Rolls-Royce marque.

The Group also owns five inactive marques, via Audi AG:

* Germany Auto Union (the Auto Union company, together with NSU Motorenwerke AG (NSU), were merged into "Audi NSU Auto-Union AG" in 1969. The name was shortened to "Audi AG" in 1985, and the interlocked four-ring badge from Auto Union is still used by Audi AG).

* Germany Dampf-Kraft-Wagen (DKW)

* Germany Horch

* Germany NSU Motorenwerke AG (NSU) - bought in 1969 by Volkswagen AG, and merged into Audi AG; the NSU brand has not been used since 1977. However, the current Audi AG shares trade under the ticker symbol "NSU".

* Germany Wanderer

tapi tak salah la kan kalo kita minta (dgn bantuan wang ringgit

convert ke euro). runding baik2.

kalau 17-11-2010 09:38 PM

Quote:

Originally Posted by Zulkarnine (Post 7859501)
Naza pun dah buat taktik2 ni, siap tukar logo kereta ganti jenama Naza...

:-?:-? Naza ni pembuat kereta juga ke??

tak kira la, pembuat keta ka, cars rebadger ka, penting

ada niat utk upgrade.

iwak 17-11-2010 10:29 PM

Quote:

Originally Posted by Zulkarnine (Post 7859501)
Naza pun dah buat taktik2 ni, siap tukar logo kereta ganti jenama Naza...

:-?:-? Naza ni pembuat kereta juga ke??

naza buat lambang jer. :)) dia tukar lambang pn kt dlm kontena je

popkorn 19-11-2010 01:46 PM

dah la kawan2 ku...cukup2 la cerita pasal proton..kalo korang rasa xsuka kat proton,xpayah beli proton..TT pun tah mana menghilangkan diri..sedih VW dia kena titik ngan neo kat highway kot..

tutup la tread ni....

eein80 19-11-2010 01:52 PM

Quote:

Originally Posted by popkorn (Post 7870538)
dah la kawan2 ku...cukup2 la cerita pasal proton..kalo korang rasa xsuka kat proton,xpayah beli proton..TT pun tah mana menghilangkan diri..sedih VW dia kena titik ngan neo kat highway kot..

tutup la tread ni....


Tutup la tread ni TT :)cgrock

zamreda 19-11-2010 04:04 PM

Quote:

Originally Posted by eein80 (Post 7870559)
Tutup la tread ni TT :)cgrock

tulah pasal...asyik2 proton...

lagi kita benci lagi tulah kita tertarik menarik ko mmg debum..

am2020 19-11-2010 04:08 PM

nape x joint ngan pengeluar keta kt india..dh tentu murah kalu pasang kr sini..he he he

nalia70 03-12-2010 10:14 AM

mesti sokong proton brand la.........kita punya looooo

logammaut 03-12-2010 10:18 AM

Quote:

Originally Posted by eein80 (Post 7870559)
Tutup la tread ni TT :)cgrock

Tak payah tutup dulu takpe. Ramai lagi yg nak luahkan kekecewaan.

qba437 03-12-2010 10:21 AM

Quote:

Originally Posted by mrwest (Post 7841367)
bro, bukannya senang nak buat enjin. ambik byk masa & wang. sy rasa, better buat cam inspira, expot kualiti, local price. better money efficiency utk proton. x dinafikan r&d tu penting, tp wang lbh penting...

:)):))..nih la mentaliti orang malaysia..dulu kini dan selamanya

qba437 03-12-2010 10:23 AM

Quote:

Originally Posted by Zulkarnine (Post 7859501)
Naza pun dah buat taktik2 ni, siap tukar logo kereta ganti jenama Naza...

:-?:-? Naza ni pembuat kereta juga ke??

Naza pembuat logo jer..:)):))

iamloco 03-12-2010 10:28 AM

lantak la..aku ttp support proton :D

kawebiz 03-12-2010 11:33 AM

apa yg baik untuk kita sokong laa
nak kondem pun x ada masalah..tp dgn fakta
sbb skrg nie..semua maklumat di ujung jari..
x boleh nak kelentong sesuka ati...

sham.kl 03-12-2010 12:12 PM

waja cps ada jual kat kedai lg ke??:D
pendapat korang kete ni ok ke tak??

tobanezam 03-12-2010 01:08 PM

aku ada kereta ape jenis pon.. elok je pakai bawak anak bini dah cukup.. malaysia bukan boleh bawak laju pon.. hehehe..

shide 03-12-2010 01:53 PM

TT, TT ni kerja field apa?? engineering ker??
kalo reti nak buat enjin kereta. dipersilakan buat yer..
jangan nanti jd enjin mesin rumput plak yer...

haffez AM 03-12-2010 02:25 PM

ramai org cakap campro lembap??? lembu... menyirap jer aku dengar... ramai yg mengangungkan keta luar negara, cth Honda, Toyota dll.. ada yang sanggup, tukar enjin, sebab enjin PROTON lembap.. aku pun tak paham.. sedangkan aku pakai Satria Neo, penalaan enjin Campro, hanya membuat beberapa modifikasi tanpa tukar enjin, keta campro bole bersaing dengan kereta-kereta luar import yang lain.. dari segi HANDLING pun status proton jauh lebih hebat dari kereta yang lain.. SO?? tak bagus lagi ke proton?? seriusly aku bangga dengan enjin Campro yang sekarang.. tak percaya.. anda bole cuba...

P_M_L 03-12-2010 02:28 PM

Quote:

Originally Posted by qba437 (Post 7973309)
:)):))..nih la mentaliti orang malaysia..dulu kini dan selamanya

betul tu bro.. pulus no. 1:)):)cgrock

mnzaim 03-12-2010 02:34 PM

Quote:

Originally Posted by sham.kl (Post 7974182)
waja cps ada jual kat kedai lg ke??:D
pendapat korang kete ni ok ke tak??

Tggu persona replacement keluar dulu....:D:D:D:D

msaifziec 03-12-2010 03:05 PM

campro tu enjin baru proton..ko nk bandingkan enjin mivec ke ape ke memang xpatut sbb sejarah dia org dah lama.proton ni baru dgn enjin campro,ni pun dah cukup baik.ingat nk buat enjin ni mcm buat biskut ke.

kerunai 03-12-2010 03:20 PM

aku dok tunggu komen pakar pronton yg sorang tu, yg dah bawak semua keta di mesia ..dia tanak komen apa2 ke ? bukan ke dia pakar keta Se Malaysia ??

arjan 03-12-2010 03:21 PM

Quote:

Originally Posted by mnzaim (Post 7974845)
Tggu persona replacement keluar dulu....:D:D:D:D

abg tuah akan menjalari jln2 di Malaysia:)cgrock

p/s nk refurbiz balik proton orion:D

qba437 03-12-2010 03:24 PM

Quote:

Originally Posted by tobanezam (Post 7974494)
aku ada kereta ape jenis pon.. elok je pakai bawak anak bini dah cukup.. malaysia bukan boleh bawak laju pon.. hehehe..

:)paid...bawa laju tak pasal-pasal kene saman ekor :)):))

TIANG GOL 03-12-2010 03:31 PM

aku pakai campro selamber jerk potong ferrari...aku bangga memiliki campro..

rozmanzainudin 03-12-2010 03:35 PM

aku pun tak paham dgn public ni, asyik nak kondem proton je. ingat la sikit, proton dah tolong ramai orang ada kerja dan punca pendapatan.

eein80 04-12-2010 08:56 AM

Quote:

Originally Posted by haffez AM (Post 7974767)
ramai org cakap campro lembap??? lembu... menyirap jer aku dengar... ramai yg mengangungkan keta luar negara, cth Honda, Toyota dll.. ada yang sanggup, tukar enjin, sebab enjin PROTON lembap.. aku pun tak paham.. sedangkan aku pakai Satria Neo, penalaan enjin Campro, hanya membuat beberapa modifikasi tanpa tukar enjin, keta campro bole bersaing dengan kereta-kereta luar import yang lain.. dari segi HANDLING pun status proton jauh lebih hebat dari kereta yang lain.. SO?? tak bagus lagi ke proton?? seriusly aku bangga dengan enjin Campro yang sekarang.. tak percaya.. anda bole cuba...

Sokong bro!! :)cgrock

eein80 04-12-2010 08:59 AM

Quote:

Originally Posted by TIANG GOL (Post 7975318)
aku pakai campro selamber jerk potong ferrari...aku bangga memiliki campro..

kete mahal, murah.. sampai gak destinasi kn3.... :)cgrock

projector 04-12-2010 11:49 AM

pemirikan manusia memang macam ni . ada yg sempit ada yang terbuka :) ... tgk kelemahan je .. kebaikan tak tgk ke :D ...

zinedine 06-12-2010 03:11 PM

Quote:

Originally Posted by projector (Post 7981365)
pemirikan manusia memang macam ni . ada yg sempit ada yang terbuka :) ... tgk kelemahan je .. kebaikan tak tgk ke :D ...

Cikgu Wan Faizol bin Wan Mat@Kerunai yg taksub dgn vtec dari Sekolah Kebangsaan Kampung Perak yg suka merendah-rendahkan orang lain yg guna keta proton, ada pendapat lain ker supaya orang lain lebih rendah dari dia? Cikgu ni ler yg suka merendahkan pemikiran orang lain. Dia rasa keta vtec dia paling bagus. Nama dia Kerunai.

im755 06-12-2010 03:44 PM

hebat treade nie... yg penting kita sama2 belajar... byk menda yg aku belajar kat sini... terutama ....sokong la barang buatan Malaysia...

zerkz 06-12-2010 04:06 PM

Quote:

Originally Posted by zinedine (Post 7995225)
Cikgu Wan Faizol bin Wan Mat@Kerunai yg taksub dgn vtec dari Sekolah Kebangsaan Kampung Perak yg suka merendah-rendahkan orang lain yg guna keta proton, ada pendapat lain ker supaya orang lain lebih rendah dari dia? Cikgu ni ler yg suka merendahkan pemikiran orang lain. Dia rasa keta vtec dia paling bagus. Nama dia Kerunai.

hui... detail2... i loike:)):))

capiten 06-12-2010 04:11 PM

TT ni metaliti dia sempit.....
ni biznes...mesti ada tujuan proton buat mcm ni.....
tau nk kutuk jer.....
bg la kritikan yg membina ckit....

mr_turner 06-12-2010 04:14 PM

aku pakai neo cps..pakai microtech,intake r3,camshft r3,piping r3..pah2 toyol2 laen cikit2...pg gak 175 whp...
aku xtuka engine pon.,.pakai campro cps jer..cukup bajet..nk g carik ohlin seken...hehehehe...

p/s:kepada si bongkak mohdamin..jom g sepang...tgok ader bran ke x/....
budus..
(AKU BANGGA ADER PROTON)

capiten 06-12-2010 04:19 PM

maybe TT ni warganegara bangla kot....
tu pasal la dia kutuk proton......
coz bangla xkuar keta...
hahahahahahah

mint 06-12-2010 04:24 PM

Quote:

Originally Posted by haffez AM (Post 7974767)
ramai org cakap campro lembap??? lembu... menyirap jer aku dengar... ramai yg mengangungkan keta luar negara, cth Honda, Toyota dll.. ada yang sanggup, tukar enjin, sebab enjin PROTON lembap.. aku pun tak paham.. sedangkan aku pakai Satria Neo, penalaan enjin Campro, hanya membuat beberapa modifikasi tanpa tukar enjin, keta campro bole bersaing dengan kereta-kereta luar import yang lain.. dari segi HANDLING pun status proton jauh lebih hebat dari kereta yang lain.. SO?? tak bagus lagi ke proton?? seriusly aku bangga dengan enjin Campro yang sekarang.. tak percaya.. anda bole cuba...

biasa la bro..majoriti rakyat malaysia mmg mcm tu..

cakap berdegar2.kata proton mcm2..klau dia pakai kete yg rege rm100k ke atas, bole la bangga..tp ni pakai kete jepun, second hand lak tu..rege pun bawah rm50k..cakap seolah-lah pakai Civic FD2R..pd aku berapa hebat dia modified kete pun, bukan nya bole menang pun..klau accident, mati juga..:mad::mad::mad:

aku walaupun ttak pakai proton, tp aku bangga dgn proton skrg ni..mana tau, satu hari nanti proton akan menandingi jenama besar..dan aku pun dlm berkira-kira nak amik neo cps slps ni..wife aku minat kete ni..hehe :)paid


All times are GMT +8. The time now is 11:37 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.