CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   syiah imamiah (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=174913)

skillway 25-09-2010 08:16 PM

Quote:

Originally Posted by nadyasweet (Post 7417699)
wahabi ni takde la seteruk syiah...tak tahap sesat lagi..cuma org wahabi nie, dia tak buat ape yg rasulullah tak buat. cth qunut subuh...

syiah takleh samakan dgn wahabi..

syiah cara solat pun dah lain...tgk la kt utube camne diorang solat.....pelik..kne ada speaker sorang pastu imam diam jer...speaker siap boleh bergerak2 berjalan...speaker mcm tak solat pun. correct me if im wrong


Saya pernah solat beimamkan seorang Hujjatul Islam Syiah, mmg sedikit kelainan tetapi rukun-rukun solat cukup. So x de masalah. Kalau solat berimamkan mazhab sunni selain Syafie pun ada sket kelainan jugak, asalkan rukun2 solat cukup bukan satu masalah....

Lagi satu, semasa membincangkan persolan fekah 4 mazhab, seringkali kita masukkan pandangan dr mazhab Jaafariah sebagai perbandingan selain 4 mazhab yang kita sedia maklum. So mana ada masalahnya...

cbg5049 25-09-2010 09:36 PM

anta tau tak...apa yang dia baca....kutuk sahabat kot...depa juga kata quran tak sempurna lagi...mushaf fatimah 3 kali lebih dari quran kita....pahallak ni....

cbg5049 25-09-2010 09:53 PM

1. depa puasa juga tapi buka lewat...tunggu nampak bintang..
2. mereka solat 3 kali sehari...pastu boleh jamak ditempat sendiri
3. mereka solat...tapi letak batu@kertas kat tempat sujud...
4. mereka ada ritual cederakan diri sampai berdarah-darah...macam h**** kat batu ****....
5. mereka menghalalkan darah orang sunii untuk dibunuh
6. mereka mencaci sahabat2 nabi..
7. paling best boleh kawin mutaah...dapat free...nafsu zina namanya...
...nilailah wahai saudara2 ku...jika terlajak...pintu taubat masih terbuka...

uncleazrich 25-09-2010 10:26 PM

Quote:

Originally Posted by cbg5049 (Post 7422094)
1. Depa puasa juga tapi buka lewat...tunggu nampak bintang..
2. Mereka solat 3 kali sehari...pastu boleh jamak ditempat sendiri
3. Mereka solat...tapi letak batu@kertas kat tempat sujud...
4. Mereka ada ritual cederakan diri sampai berdarah-darah...macam h**** kat batu ****....
5. Mereka menghalalkan darah orang sunii untuk dibunuh
6. Mereka mencaci sahabat2 nabi..
7. Paling best boleh kawin mutaah...dapat free...nafsu zina namanya...
...nilailah wahai saudara2 ku...jika terlajak...pintu taubat masih terbuka...

huiss..dahsyat sungguh fitnah ko.. ..kalau ko nak tahu ttg tauhid,amalan, syariat atau apashj ttg syiah imam12 @ jafariah ustaz hasan boleh tolong jawabkan 0126061412.

Muhammad_27 25-09-2010 11:36 PM

Quote:

Originally Posted by cbg5049 (Post 7422094)
1. depa puasa juga tapi buka lewat...tunggu nampak bintang..
2. mereka solat 3 kali sehari...pastu boleh jamak ditempat sendiri
3. mereka solat...tapi letak batu@kertas kat tempat sujud...
4. mereka ada ritual cederakan diri sampai berdarah-darah...macam h**** kat batu ****....
5. mereka menghalalkan darah orang sunii untuk dibunuh
6. mereka mencaci sahabat2 nabi..
7. paling best boleh kawin mutaah...dapat free...nafsu zina namanya...
...nilailah wahai saudara2 ku...jika terlajak...pintu taubat masih terbuka...

Confirm T.T tak tau pe2 pasal syiah ni..

Mesti org syiah pun blurr tgk listing T.T nie.. mesti diorg ckp apalah T.T melalut nie.. dan diorg hanya tersenyum sahaja.. :)paid

T.T taksub sgt orang lain ckp.. takut jatuh pitenah nnti.. cuba pergi tgk sendiri betul ke tak semua tu.. :)

mrsmoney 26-09-2010 12:33 AM

Quote:

Originally Posted by mrsmoney (Post 7413990)
Apa makna yg merah tu?

So, Uncleazrich, apa komen anda dengan Rukun Islam Syiah ni?? Sesat atau tidak? Atau adakah hanya sesetengah Syiah yg percaya pada Rukun Iman yg merah tu manakala yg lainnya masih berpegang pada Rukun Iman yg sama dgn Rukun Iman Sunni??

Takde org sudi nk jawab kemusykilan Mrs ke? Kesian dhen. :(

mrsmoney 26-09-2010 12:36 AM

Quote:

Originally Posted by mrsmoney (Post 7414024)
Apa maksud yg merah tu?

Kepada Uncleazrich, adakah Syahadah Syiah yg merah tu benar syahadah Syiah di kalangan rakan2 Syiah Uncleazrich? Jika benar apakah ianya tidak sesat? Atau hanya sesetengah Syiah saja yg berSyahdah sedemikian manakala yg lainnya masih berSyahadah seperti Syahadah Sunni di atas??

Takde sape nk perjelaskan ke? Tau la sume otai kat cni.. :(

skillway 26-09-2010 12:36 AM

Quote:

Originally Posted by lautbiru (Post 7403543)
Alhamdullillah...

Hehhe...Marah nampak.....

Kan saya dah cakap...kalau tak macam tu....tak kafirlah......

Awat marah tu...hehheee


Baiklah...Saya kenal rapat dgn seorg shiah Melayu (YA ...SAYA!) ...Dan memang dia Shiah...Dia biasa kawin Mut'ah...dan bila saya pegang baju solat dia...dia basuh!...hehhee...Alasan dia semua ASWJ NAJIS.

Dia suruh saya "Convert" jadi Syiah...

So...dalam kes saya dan dia (Harap unclerrich bagi clear ...baca betoi betoi...antara saya dan dia)

Adalah...Samada dia kafir atau saya kafir...

Sebb hukum mengkafirkan org tu sendiri akan menebalikkan kpd diri sendiri...

So...sudah tentu saya yakin dgn putus , tanpa syak, tanpa zan akidah saya....

So...Dlm kes saya dan dia...

Saya vs Dia

Pasti ada yg kafir....

p/s : pada diri dia....dia vs semua Aswj (dia sebut gitu)

hehhheee


Pelik tul... Saya yg jumpa ulama Iran tu siap peluk & laga2 pipi lg... Pastu kitorang solat maghrib dia jadi imam x de plak dia pi ambik wudhu semula.. Padahal dia tahu saya sunni dan sblm tu banyak benda saya tanya kat dia pasal perbezaan syiah - sunni ni. Dia pun tahu saya x puas hati ngan sesetengah jawapan dia, terutama pasal persoalan imamah ni... Tp betul masa saya buka puasa dia blm buka lagi, rasa2nya lepas 20 minit pastu baru dia berbuka...

qba437 26-09-2010 12:39 AM

Quote:

Originally Posted by cbg5049 (Post 7394991)
maafkan saya ustaz....mohon penjelasan....siapa berprasangka buruk....ustaz saya ajar hanya sunnah waljamaah saja yang betul aqidahnya.....tanya firdaus83....

:))..ustaz ko kata tuh ada betulnya..cuma heran plop,ada yang mengaku dia ahlul sunnah wal jamaah..tapi agak aneh..banyak sunnah yang ditolak dan tidak pula mengikut jamaah..cuba lihat..tak perlu jauh..dalam konteks kewangan negara 1Malaysia yang mana rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan :p:p

skillway 26-09-2010 12:56 AM

Quote:

Originally Posted by mrsmoney (Post 7414024)
Apa maksud yg merah tu?

Kepada Uncleazrich, adakah Syahadah Syiah yg merah tu benar syahadah Syiah di kalangan rakan2 Syiah Uncleazrich? Jika benar apakah ianya tidak sesat? Atau hanya sesetengah Syiah saja yg berSyahdah sedemikian manakala yg lainnya masih berSyahadah seperti Syahadah Sunni di atas??


Saya cuba jawab, kalau salah Uncleazrich tolong betulkan (kerana saya berpegang kpd ASWJ, cuma tidak selesa jika ada yg mengkafirkan Syiah khususnya Jaafariah):

Bagi saya syahadah Syiah yang menambah “Ali-un- wali-ul-lah” selepas "La- ilaha-ill-al-lah, Mohammad-ur –rasul-al-lah" adalah tidak salah kerana mereka bukan beriktikad bahawa Sayidina Ali Karramallahuwajhah sebagai Nabi atau Rasul, cuma wali-ul-lah. Ini berdasarkan kepada hadith yg di bawah:


Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al Mutsanna yang berkata telah menceritakan kepada kami Yahya bin Hamad dari Abi ‘Awanah dari Yahya bin Sulaim Abi Balj dari ‘Amr bin Maimun dari Ibnu Abbas yang berkata Rasulullah SAW bersabda kepada Ali “KedudukanMu di sisiKu sama seperti kedudukan Harun di sisi Musa hanya saja Engkau bukan seorang Nabi. Sesungguhnya tidak sepatutnya Aku pergi kecuali Engkau sebagai KhalifahKu untuk setiap mukmin setelahKu. (Kitab As Sunnah hal 519 hadis no 1188 karangan Al Hafiz Ibnu Abi Ashim Asy Syaibani).

Selagi tidak mengangkat Ali sebagai Rasul, atau menyembah Ali, atau menyembah Hussein, atau menyembah Fatimah sebaliknya masih berpegang kepada "La- ilaha-ill-al-lah, Mohammad-ur –rasul-al-lah" cuma berselisih tentang keutamaan Ahlul-Bayt berbanding para sahabat yang lain maka khilaf itu tidak membawa kepada kekufuran. Wallahua'lam - kalau salah tolong betulkan...

lautbiru 26-09-2010 01:15 AM

Quote:

Originally Posted by skillway (Post 7423008)
Pelik tul... Saya yg jumpa ulama Iran tu siap peluk & laga2 pipi lg... Pastu kitorang solat maghrib dia jadi imam x de plak dia pi ambik wudhu semula.. Padahal dia tahu saya sunni dan sblm tu banyak benda saya tanya kat dia pasal perbezaan syiah - sunni ni. Dia pun tahu saya x puas hati ngan sesetengah jawapan dia, terutama pasal persoalan imamah ni... Tp betul masa saya buka puasa dia blm buka lagi, rasa2nya lepas 20 minit pastu baru dia berbuka...

Assallamualaikum Warahmatullahi Wabaakatuh

Alhamdullillah

Saya harap Tuan Skillway iklas bertanya dan benar benar pelik atas apa yg saya ceritakan.

Kalau Tuan Skillway benar nak tau..cubalah buka kitab "TAHRIR AL WASILAH- M/S 186 , JILID.1 ).
Bacalah apa yg di ajarkan sendiri oleh Imam Ayatollah Rujollah Khomaini tentang cara solat bila berdepan dgn ASWJ.

Kalau Tuan iklas nak tau...Insyaallah boleh saya bawakan.



Begitu juga pada Tuan qba437 juga Tuan Unclear....kalau betul Tuan rasa heran apa yg disenarai Akhi cbg....boleh saja saya bawakan rujukan rujukannya DARI KITAB ULAMA SHIAH SENDIRI..


Malangnya saya terasa akan membuang masa sja...memandangkan "TAQIYYAH" memang sesuatu yg amat dipandang tinggi oleh golongan Tuan Tuan:D


Makanya...cukuplah saya menggundurkan diri dari perbincangan dan mengajak Tuan Tuan yg faham....Peganglah kuat kuat ASWJ...dan tetaplah berdoa...

"Robbana la tuzikqullubana
Baqda izhadaitana
Wahablana milladunkarahmah
Innaka antal wahab"

Amin ya rabbal alamin



p/s : kenapa tak jawab soalan saya tentang 3 nama tu?:D
Saya tanbah list..

4. Al Kulaini
5. Al Qummi

p/s lagi:D...bagi yg betul rasa pelik pada yg ditanda Tuan Unclear...boleh rujuk kitab Shiah tulisan Al Majlisi ...
Imam Khomaini pun ada sebut...

qba437 26-09-2010 01:25 AM

Quote:

Originally Posted by lautbiru (Post 7423221)
Assallamualaikum Warahmatullahi Wabaakatuh

Alhamdullillah

Saya harap Tuan Skillway iklas bertanya dan benar benar pelik atas apa yg saya ceritakan.

Kalau Tuan Skillway benar nak tau..cubalah buka kitab "TAHRIR AL WASILAH- M/S 186 , JILID.1 ).
Bacalah apa yg di ajarkan sendiri oleh Imam Ayatollah Rujollah Khomaini tentang cara solat bila berdepan dgn ASWJ.

Kalau Tuan iklas nak tau...Insyaallah boleh saya bawakan.



Begitu juga pada Tuan qba437 juga Tuan Unclear....kalau betul Tuan rasa heran apa yg disenarai Akhi cbg....boleh saja saya bawakan rujukan rujukannya DARI KITAB ULAMA SHIAH SENDIRI..


Malangnya saya terasa akan membuang masa sja...memandangkan "TAQIYYAH" memang sesuatu yg amat dipandang tinggi oleh golongan Tuan Tuan:D


Makanya...cukuplah saya menggundurkan diri dari perbincangan dan mengajak Tuan Tuan yg faham....Peganglah kuat kuat ASWJ...dan tetaplah berdoa...

"Robbana la tuzikqullubana
Baqda izhadaitana
Wahablana milladunkarahmah
Innaka antal wahab"

Amin ya rabbal alamin



p/s : kenapa tak jawab soalan saya tentang 3 nama tu?:D
Saya tanbah list..

4. Al Kulaini
5. Al Qummi

p/s lagi:D...bagi yg betul rasa pelik pada yg ditanda Tuan Unclear...boleh rujuk kitab Shiah tulisan Al Majlisi ...
Imam Khomaini pun ada sebut...

:)..aku tak menyokong atau menentang syiah atau apa saja yang berkaitan dengannya kalu ko lihat dan fahami post aku tuh sebenar-benarnya..apa2 pun aku hanya sebagai pemerhati..:)

lautbiru 26-09-2010 01:29 AM

Alhamdullillah

Kerana menghormati Tuan Skillway sb Tuan mengatakan Tuan juga ASWJ...makanya saya bawakanlah jawaban kemusykilan Tuan..

Imam Khomini mengajarkan
:Perkara kedua yg membatalkan solat adalah meletakkan satu tangan diatas tangan (dakap kiam) spt yg dilakukan ASWJ, TETAPI TIDAK MENGAPA MELAKUKANNYA DALAM KEADAAN TAQIYYAH"

Didalam kitab yg sama, Imam Khomaini juga menyebut :
Saya sengaja mengucapkan "Amin" selesai membaca Fatihah , kerana Taqiyyah tidak mengapa"

Rujuk : TAQRIR AL WASILAH

(Keaddan yg sama dpt kita lihat waktu kunjungan Presd Ahmadinijad dulu..

Dalam kes saya lain Tuan....Saya berhadapan dgn Seorg Shiah yg sememangnya tahu siapa saya...dan saya juga sudah kenal lama dgn dia ...tidak ada ruang Taqiyyah dah.....:))
Kami dah "berkonflik" sejak lebih 20 tahun lalu!

Terpaksa saya ucapkan pada "Shiah " semua..

Lakum dinnukum waliyyaddin...

skillway 26-09-2010 01:40 AM

Quote:

Originally Posted by lautbiru (Post 7423221)
Assallamualaikum Warahmatullahi Wabaakatuh

Alhamdullillah

Saya harap Tuan Skillway iklas bertanya dan benar benar pelik atas apa yg saya ceritakan.

Kalau Tuan Skillway benar nak tau..cubalah buka kitab "TAHRIR AL WASILAH- M/S 186 , JILID.1 ).
Bacalah apa yg di ajarkan sendiri oleh Imam Ayatollah Rujollah Khomaini tentang cara solat bila berdepan dgn ASWJ.

Kalau Tuan iklas nak tau...Insyaallah boleh saya bawakan.


Begitu juga pada Tuan qba437 juga Tuan Unclear....kalau betul Tuan rasa heran apa yg disenarai Akhi cbg....boleh saja saya bawakan rujukan rujukannya DARI KITAB ULAMA SHIAH SENDIRI..


Malangnya saya terasa akan membuang masa sja...memandangkan "TAQIYYAH" memang sesuatu yg amat dipandang tinggi oleh golongan Tuan Tuan:D


Makanya...cukuplah saya menggundurkan diri dari perbincangan dan mengajak Tuan Tuan yg faham....Peganglah kuat kuat ASWJ...dan tetaplah berdoa...

"Robbana la tuzikqullubana
Baqda izhadaitana
Wahablana milladunkarahmah
Innaka antal wahab"

Amin ya rabbal alamin



p/s : kenapa tak jawab soalan saya tentang 3 nama tu?:D
Saya tanbah list..

4. Al Kulaini
5. Al Qummi

p/s lagi:D...bagi yg betul rasa pelik pada yg ditanda Tuan Unclear...boleh rujuk kitab Shiah tulisan Al Majlisi ...
Imam Khomaini pun ada sebut...



Wa alaikum salam wa rahmat ullah...

Terima kasih kpd nasihat tuan lautbiru. Insya-Allah saya masih berpegang kepada ASWJ dan saya lebih memilih pendekatan Imam As-Syafie yg menyanyangi Ahlul Bayt drpd beralih kpd Syiah itu sendiri. Cuma dr sudut fiqh ada beberapa perkara yg saya lebih selesa dan beramal berdasarkan pandangan Imam Malik berbanding pandangan Imam As-Syafie sendiri. Wallua'lam.

Jazakallah...

mynor5535101 26-09-2010 01:56 AM

Quote:

Originally Posted by skillway (Post 7423330)
Wa alaikum salam wa rahmat ullah...

Terima kasih kpd nasihat tuan lautbiru. Insya-Allah saya masih berpegang kepada ASWJ dan saya lebih memilih pendekatan Imam As-Syafie yg menyanyangi Ahlul Bayt drpd beralih kpd Syiah itu sendiri. Cuma dr sudut fiqh ada beberapa perkara yg saya lebih selesa dan beramal berdasarkan pandangan Imam Malik berbanding pandangan Imam As-Syafie sendiri. Wallua'lam.

Jazakallah...

Dari Segi FEKAH siapa yang betul betul Ikut Sunnah Rasul.? Imam Malik ke atau Imam Syafei....?:)):))

skillway 26-09-2010 02:00 AM

Quote:

Originally Posted by mynor5535101 (Post 7423402)
Dari Segi FEKAH siapa yang betul betul Ikut Sunnah Rasul.? Imam Malik ke atau Imam Syafei....?:)):))


Dua2 berdasarkan nas manakala khilaf itu rahmat... Islam itu pula mudah, yang payah tu tuan punya tubuh sendiri, ada pasang surut :((:((:((.

uncleazrich 26-09-2010 02:14 AM

Ok.aku beri sedikit kefahaman kpd anda semua ttg shia ini.

Usuluddin (dasar agama)
dlm shia sblum menjadi cabang atau dahan dgn dedaun yg kehijauan bab yg utama ada akar iaitu usuluddin
1-tauhid (keesaan allah) -semua org tahu dan tak perlu dihuraikan
2-keadilan allah -allah itu maha adil.dia tidak menzalimi sesiapapun dan tidak suka akan orang-orang yg melakukan kezaliman
3-nubuwwah (kenabian) -para nabi & rasul diutuskan allah adalah mununjukkan kpd kita jalan kebenaran dan kebahagian
4-imammah (kepimpinan ummmah) -inilah rantaian yg mengikut ajaran dari ahlul bait.allah melantik 12 imAm selepas rasullulah supaya manusia tidak terkeluar dari jalan kebenaran.selain dari rasullulah para imam adalah contoh teladan yg harus diikuti.
1-imam yg pertama adalah imam ali abi talib
2-imam hassan
3-imam hussain
4-imam ali hussain zainal abidin
5-imam muhammad ali baqir
6-imam ja'far al muhammad al sadiq
7-imam musa ja'far al kazim
8-imam ali bin musa al redha
9-imam muhammad ali al-jawaf
10-imam ali bin muhammad al-hadi
11-imam hassan ali al-askari
12-imam muhammad hassan al-mahdi.

5-ma'ad (hari kebangkitan)
allah tidak menciptakan dunia ini dengan sia-sia dan bukan menjadikan manusia ini untukbinasa.akan datang suatu hari nanti hari kebangkitan kesemua manusia ini dihidupkan kembali selepas mati.untuk apa semua manusia ini dihidupkan kembali??ianya adalah untuk diadili dan menerima balasan diatas apa yang telah mereka lakukan semasa dialam dunia.

cbg5049 26-09-2010 07:46 AM

nak tanya....quran syiah (mashaf fatimab)3 kali quran kita, yang ni camna....sedangkan allah beritahu agama dah sempurna....tiada tokok tambah....

cbg5049 26-09-2010 07:51 AM

assalam.....
 
Quote:

Originally Posted by uncleazrich (Post 7422285)
huiss..dahsyat sungguh fitnah ko.. ..kalau ko nak tahu ttg tauhid,amalan, syariat atau apashj ttg syiah imam12 @ jafariah ustaz hasan boleh tolong jawabkan 0126061412.

ini fakta....bukan reka2....ustaz cakap camtu...ustaz tak tipu kot....orang syiah??????

cbg5049 26-09-2010 08:25 AM

syiah zaidiyah dan jaafariah mirip kepada ASWJ, yang ni ulamak kata ok...tapi sekarang syiah imam 12, banyak yang sesat.....

mynor5535101 26-09-2010 02:29 PM

Quote:

Originally Posted by cbg5049 (Post 7424116)
syiah zaidiyah dan jaafariah mirip kepada ASWJ, yang ni ulamak kata ok...tapi sekarang syiah imam 12, banyak yang sesat.....

Nampak sangat kau tak tahu apa itu Syiah Imam 12...:eek::eek::eek::eek:

P~S Lain kali nak komen pergi Khatam dulu...:eek::eek::eek::eek:

mrsmoney 26-09-2010 03:20 PM

Rukun Islam Syiah:
1. Tawhid
2. Qiyamah
3. Nubuwwah
4. Imamah
5. Adl

Adakah yg berikut maksud kepada yg di atas?

Quote:

Originally Posted by uncleazrich (Post 7423471)
Ok.aku beri sedikit kefahaman kpd anda semua ttg shia ini.

Usuluddin (dasar agama)
dlm shia sblum menjadi cabang atau dahan dgn dedaun yg kehijauan bab yg utama ada akar iaitu usuluddin
1-tauhid (keesaan allah) -semua org tahu dan tak perlu dihuraikan
2-keadilan allah -allah itu maha adil.dia tidak menzalimi sesiapapun dan tidak suka akan orang-orang yg melakukan kezaliman
3-nubuwwah (kenabian) -para nabi & rasul diutuskan allah adalah mununjukkan kpd kita jalan kebenaran dan kebahagian
4-imammah (kepimpinan ummmah) -inilah rantaian yg mengikut ajaran dari ahlul bait.allah melantik 12 imAm selepas rasullulah supaya manusia tidak terkeluar dari jalan kebenaran.selain dari rasullulah para imam adalah contoh teladan yg harus diikuti.
1-imam yg pertama adalah imam ali abi talib
2-imam hassan
3-imam hussain
4-imam ali hussain zainal abidin
5-imam muhammad ali baqir
6-imam ja'far al muhammad al sadiq
7-imam musa ja'far al kazim
8-imam ali bin musa al redha
9-imam muhammad ali al-jawaf
10-imam ali bin muhammad al-hadi
11-imam hassan ali al-askari
12-imam muhammad hassan al-mahdi.

5-ma'ad (hari kebangkitan)
allah tidak menciptakan dunia ini dengan sia-sia dan bukan menjadikan manusia ini untukbinasa.akan datang suatu hari nanti hari kebangkitan kesemua manusia ini dihidupkan kembali selepas mati.untuk apa semua manusia ini dihidupkan kembali??ianya adalah untuk diadili dan menerima balasan diatas apa yang telah mereka lakukan semasa dialam dunia.

Bagaimana halnya dengan yg di bawah ni? Apa kedudukannya dalam fahaman Syiah??

1. Syahadah
2. Solah
3. Sawm
3. Zakat
4. Hajj

Betul ke mengikut fahaman Syiah Imam 12 yg disenarai kat atas tu sama maksumnya dengan para Nabi??

Bagaimana penjelasan Syahadah Syiah di bawah? Adakah benar Syiah bersyahadah sedemikian??

Tauhid - "La- ilaha-ill-al-lah”
Nubuwwah - "Mohammad-ur –rasul-al-lah"
Imamah - “Ali-un- wali-ul-lah”

Harap2 ada yg sudi menjawab kemusykilan Mrs.. TQ

faridsylar 26-09-2010 11:07 PM

yg TT nak tau sangat pasal syiah ni kenapa? da terang2 ajaran syiah byk menyeleweng... "da terang x yah lagi bersuluh" contoh paling dekat,iran(majoriti syiah) kenapa x nak hulurkan bantuan kepada palestin (Sunnah) sedangkan dia declare bahawa negara dia US ngan Israel jahanam pon x berani nak kaco diorang? adakah sebab berlainan mazhab? atau syiah ni PROPA jer lebih???

uncleazrich 27-09-2010 12:04 AM

Quote:

Originally Posted by faridsylar (Post 7427783)
yg TT nak tau sangat pasal syiah ni kenapa? da terang2 ajaran syiah byk menyeleweng... "da terang x yah lagi bersuluh" contoh paling dekat,iran(majoriti syiah) kenapa x nak hulurkan bantuan kepada palestin (Sunnah) sedangkan dia declare bahawa negara dia US ngan Israel jahanam pon x berani nak kaco diorang? adakah sebab berlainan mazhab? atau syiah ni PROPA jer lebih???

mana ko dapat sumber iran tak tolong palestin??:-?

faridsylar 28-09-2010 03:02 AM

Quote:

Originally Posted by uncleazrich (Post 7428170)
mana ko dapat sumber iran tak tolong palestin??:-?

habis drpd citer "pompang" kata askar depa kuat... pegi tolong hapuskan sekatan ketenteraan kat Gaza tu... baru aku leh respek IRAN negara Syiah terhebat di dunia... ini stakat jaja cerita kat media... orang sakit jiwa pon boleh buat ma~~~:D:D:D

faridsylar 28-09-2010 03:03 AM

bantuan ketenteraan~ bantuan kewangan semua orang leh "propa" bg bantuan kewangan~ aku nak tgk dr segi ketenteraam :D

AceGlobal13 28-09-2010 04:55 AM

Quote:

habis drpd citer "pompang" kata askar depa kuat... pegi tolong hapuskan sekatan ketenteraan kat Gaza tu... baru aku leh respek IRAN negara Syiah terhebat di dunia... ini stakat jaja cerita kat media... orang sakit jiwa pon boleh buat ma~~~
Quote:

Originally Posted by faridsylar (Post 7437384)
bantuan ketenteraan~ bantuan kewangan semua orang leh "propa" bg bantuan kewangan~ aku nak tgk dr segi ketenteraam :D

Syiah tak perlukan respect untuk melaksanakan sesuatu kebaikan. Bertindak mengikut atur cara dalam kebijaksanaan itu lebih baik dari hentam keromo..tuntutan dunia (politik) juga perlu melihat suasana yang benar2 sesuai...Jika mahu dibandingkan dengan negara2 Islam Sunni lebih ramai dan memiliki kukuatan yang berlipat ganda untuk menentang Zionis..namun apa yang mampu mereka buat? Menjadi talibarut atau anjing-anjing yang menjelir lidah kepada barat dan zionis..? Berbanding Syiah yang meletakkan negaranya sebagai lambang keberanian, bukan seperti negara2 lain yang hanya menggunakan NGO semata2...takut bergerak atas nama negara sendiri khususnya tanah tumpah darahku...

Imam Ali a.s pernah bersabda: "Syiah kami adalah mereka yang sentiasa berwaspada"..Solawat!!

Seharusnya kesatuan berlaku antara Islam kini. Bukan dengan membawa isu-isu yang sama dari awal sampailah sekarang (thread baru ni)..jadi yang dilihat hanyalah keburukan pihak lain semata2, (sedang ia sudah dijawab berkali2) maka yang keluar hanyalah sindiran, kutukan dan hinaan hinggalah "kebaikan" dinilai dengan begitu sinis sekali.

nadyasweet 28-09-2010 05:05 AM

biarla diorang nak berdebat ni kan forum. mmg syiah tu propa lebih

negara islam sunnah skg nie takleh harap sebab terlalu cintakan harta dunia, takut mati

negara islam syiah lak, konon je mulut berani, tapi ada agendi sendri

2-2 xleh harap

tp better islam sunnah la, because akidah diorang masih betul,cuma sikap

cbg5049 28-09-2010 08:28 AM

cintailah ahlulbait/keturunan nabi tapi jangan masuk syiah/jadi orang syiah

skillway 28-09-2010 09:33 AM

Quote:

Originally Posted by cbg5049 (Post 7437956)
cintailah ahlulbait/keturunan nabi tapi jangan masuk syiah/jadi orang syiah


Pembetulan, cintailah ahlul bayt tidak kira apa fikrah kita.
Banyakkan salawat, AllahummasollialaMuhammad waaaliMuhammad...

AceGlobal13 28-09-2010 04:02 PM

Quote:

Originally Posted by cbg5049 (Post 7437956)
cintailah ahlulbait/keturunan nabi tapi jangan masuk syiah/jadi orang syiah

Dari awal ana perhatikan maklumat dan statement antum sangat2 naif kerana ternyata antum tak berapa nak faham tentang mazhab Islam Syiah ini. Yang paling jelas di sini bila antum sebut "jangan masuk Syiah"..

Syiah bukan satu parti politik atau sesebuah jemaah untuk masuk dan keluar macam berdaftar akhi. Syiah itu bahasa arab dan ia bermakna pengikut. Bahkan ia disebut di dalam al-hadits shahih Islam Sunni. Maka bagi menjadi pengikut Ahlul Bait secara khusus adalah disebut sebagai Syiah. Manakala Syiah Imamiyah adalah kerana mereka menjadi pengikut kepada imam 12 dari keluarga Rasul s.a.w. Dan disebut juga mereka sebagai Syiah Ja`fari kerana menisbatkan kepada feqah imam Ja`far as-Sodiq as..

Sungguh akhi. Hakikatnya, apa yang antum bawakan dan paparkan segalanya telah dijawab berulang berulang berulang berulang kali dan kali dan kali. Adalah lebih baik didatangkan sesuatu yang menambah keimanan dan mengeratkan kesatuan umat Islam khususnya kita yang berada di Malaysia. Perpecahan demi perpecahan dalam barisan umat Islam hanya kerana sentimen kemazhaban..sedang Syiah Imamiyah hanyalah sebuah mazhab Islam juga yang berpegang teguh kepada ketauhidan Allah dan kenabian Muhammad s.a.w.

Jika benar2 antum mahukan kebenaran, maka perbanyakkan membaca dan mengkaji dahulu sebab maklumat antum sangat berat ke arah sentimen mazhab antum sendiri. Ulama bukan mutlak untuk dibenarkan pendapat mereka jika al-Quran dan as-Sunnah mendahului. Bahkan imam Syafi`ie r.a telah berkata:

إذا صح الحديث فهو مذهبي

Apabila sah sesebuah hadits, maka itulah mazhabku
http://i987.photobucket.com/albums/a...ndahnyabig.jpg

cbg5049 11-10-2010 11:59 AM

firdaus83.....
tolong jawab...mengapa syiah sesat...

AceGlobal13 12-10-2010 11:03 AM

Quote:

Originally Posted by cbg5049 (Post 7549118)
firdaus83.....
tolong jawab...mengapa syiah sesat...

Salam TT. Thread ini anda buka dan anda yang cuba membuktikan Syiah itu sesat meskipun berbolak balik entah yang mana satu antum maksudkan. Kejap Syiah Imamiyah, kejap-kejap Syiah Ja`fari dan seumpamanya...(kerana maklumat antum sangat naif). Maka seharusnya antum yang menjawab dan monitor maklumat di sini bukan dari orang lain...

Ana mahu melihat sejauh mana kefahaman antum dan pastikan jangan tersilap kata kemudian delete dan edit...ana menunggu. Jika ada yang tak kena ana akan kemaskan semula...

Walau bagaimanapun, tutup aje thread ini sebab dah banyak thread seumpamanya...dan diterangkan berkali2...hanya antum masuk dan buka semula...membuka thread untuk tahu itu satu perkara...dan mencari "Pasal" itu satu perkara..

Kesatuan dan Penyatuan yang terpenting..

MAIDIN 12-10-2010 11:13 AM

syifa semakin berkembang di malaysia . di johor , muar , melaka sgt aktif .

cbg5049 12-10-2010 11:49 AM

????/?/
 
Quote:

Originally Posted by MAIDIN (Post 7557304)
syifa semakin berkembang di malaysia . di johor , muar , melaka sgt aktif .

syifa tu apabenda...

cbg5049 12-10-2010 12:02 PM

assalamualaikum....
 
Quote:

Originally Posted by AceGlobal13 (Post 7557243)
Salam TT. Thread ini anda buka dan anda yang cuba membuktikan Syiah itu sesat meskipun berbolak balik entah yang mana satu antum maksudkan. Kejap Syiah Imamiyah, kejap-kejap Syiah Ja`fari dan seumpamanya...(kerana maklumat antum sangat naif). Maka seharusnya antum yang menjawab dan monitor maklumat di sini bukan dari orang lain...

Ana mahu melihat sejauh mana kefahaman antum dan pastikan jangan tersilap kata kemudian delete dan edit...ana menunggu. Jika ada yang tak kena ana akan kemaskan semula...

Walau bagaimanapun, tutup aje thread ini sebab dah banyak thread seumpamanya...dan diterangkan berkali2...hanya antum masuk dan buka semula...membuka thread untuk tahu itu satu perkara...dan mencari "Pasal" itu satu perkara..

Kesatuan dan Penyatuan yang terpenting..

Maaf....bukan nak cari pasal....tapi bimbang akan keadaan umat....banyak ulama sunni kata berlaku penyelewangan dalam syiah hari ini...sebab perkara ini menentukan kehidupan selepas mati....

AceGlobal13 13-10-2010 12:54 AM

Quote:

Originally Posted by cbg5049 (Post 7557650)
Maaf....bukan nak cari pasal....tapi bimbang akan keadaan umat....banyak ulama sunni kata berlaku penyelewangan dalam syiah hari ini...sebab perkara ini menentukan kehidupan selepas mati....

Ana setuju pendapat (atau alasan sebab) antum ini. Tetapi ini sama sekali tidak boleh dijadikan satu isu besar kerana di dalam ASWJ juga berlaku perkara yang sama. WAHABI dan SALAFI tidak pernah dipersetujui fatwa dan tindakan mereka oleh pihak ASWJ yang wara` dan insaf. Maka dengan ini, seharusnya dibawakan satu titik pertemuan yang benar dan maklumat itu juga perlu benar dan tepat khususnya bila antum menyebut "Syiah" secara umum. Namun sangat menghampakan, tujuan antum benar dan bersih tetapi maklumat antum terlalu cetek, hatta Syiah Imamiyah antum bezakan dengan Syiah Ja`fari dan Itsna `Asyriah..itu sudah memadai maklumat antum sedikit..

Maka bagaimana untuk mencari kesatuan dan kebenaran? Hanya bagi ana, cari titik persamaan dalam kefahama aqidah kepada Allah s.w.t dan kecintaan kepada Muhammad s.a.w kemudian jihad ke jalanNya dalam bersama2 menentang umat musyrikin yang berada di sekeliling kita sekarang demi memartabatkan Islam yang suci..

faridsylar 13-10-2010 02:30 AM

Quote:

Originally Posted by AceGlobal13 (Post 7563431)
Ana setuju pendapat (atau alasan sebab) antum ini. Tetapi ini sama sekali tidak boleh dijadikan satu isu besar kerana di dalam ASWJ juga berlaku perkara yang sama. WAHABI dan SALAFI tidak pernah dipersetujui fatwa dan tindakan mereka oleh pihak ASWJ yang wara` dan insaf. Maka dengan ini, seharusnya dibawakan satu titik pertemuan yang benar dan maklumat itu juga perlu benar dan tepat khususnya bila antum menyebut "Syiah" secara umum. Namun sangat menghampakan, tujuan antum benar dan bersih tetapi maklumat antum terlalu cetek, hatta Syiah Imamiyah antum bezakan dengan Syiah Ja`fari dan Itsna `Asyriah..itu sudah memadai maklumat antum sedikit..

Maka bagaimana untuk mencari kesatuan dan kebenaran? Hanya bagi ana, cari titik persamaan dalam kefahama aqidah kepada Allah s.w.t dan kecintaan kepada Muhammad s.a.w kemudian jihad ke jalanNya dalam bersama2 menentang umat musyrikin yang berada di sekeliling kita sekarang demi memartabatkan Islam yang suci..

kenapa x nak mendalami MAZHAB SUNNAH yg diajar oleh IMAM kita IMAM SYAFIE? kenapa nak study sgt MAZHAB SYIAH? sebab dpt Nikah Mutoah ka? :eek::eek::eek::eek::eek:

cbg5049 13-10-2010 09:33 AM

Banyak perkara yang berbeza yang tak boleh kami aswj terima dan tolak ansur...berbeza pendapat dalam aswj adalah dalam perkara furu saja...hal ini tidak mengapa...
mengapa syiah begitu berbeza...
1. nikah mut'ah
2. penambahan kalimah azan
3. quran tidak sempurna
4. imam yang maksum
5. celaan terhadap sahabat
6. syahadah yang berbeza
7. solat jumaat
8. puasa
9. kedudukan orang sunni disisi syiah....darah kami halal bagi kamu...

bagaimana untuk mencapai titik persamaan....
di dunia memang kita kata kita betul...tapi diakhirat disisi allah baru kita tahu siapa betul siapa salah....

AceGlobal13 13-10-2010 10:27 AM

Quote:

Originally Posted by cbg5049 (Post 7565214)
Banyak perkara yang berbeza yang tak boleh kami aswj terima dan tolak ansur...berbeza pendapat dalam aswj adalah dalam perkara furu saja...hal ini tidak mengapa...
mengapa syiah begitu berbeza...
1. nikah mut'ah
2. penambahan kalimah azan
3. quran tidak sempurna
4. imam yang maksum
5. celaan terhadap sahabat
6. syahadah yang berbeza
7. solat jumaat
8. puasa
9. kedudukan orang sunni disisi syiah....darah kami halal bagi kamu...

bagaimana untuk mencapai titik persamaan....
di dunia memang kita kata kita betul...tapi diakhirat disisi allah baru kita tahu siapa betul siapa salah....

Semuanya dah terjawab dan dijawab sebelum antum muncul di sini. Cari dan perhatikan setiap jawapannya. Dan kemudian kembali ke sini dengan bawakan bentuk soalan yang baru. Hanya yang terakhir No. 9 adalah fitnah dan pembohongan dari antum.

Berkenaan statement terakhir antum...
Quote:

bagaimana untuk mencapai titik persamaan....
di dunia memang kita kata kita betul...tapi diakhirat disisi allah baru kita tahu siapa betul siapa salah....
Ini jelas kata2 yang tidak mahukan kesejahteraan dan kesatuan sama sekali. Dan ini juga yang dipersembahkan pihak Wahabi yang amat bencikan Syiah Imamiyah hingga diajak berdialog mereka akan berpaling.

http://www.youtube.com/watch?v=YV352rmjKkw

dan bagaimana antum boleh menyerahkan soal Islam kini akan dinilai kelak di akhirat untuk tahu siapa benar siapa salah di pengadila Allah kelak sedang penentuannya adalah kini. Bukankah itu firman Allah yang berbunyi:

قل هاتوا برهانكم إن كنتم صادقين

"Katakanlah oleh engkau (Wahai Muhammad). Datangkanlah hujjah bukti kamu jika kamu orang2 yang benar"

Bahkan dioalog dalam mencari kebenaran adalah perintahNya juga. Maka dari sini (dunia) lah kita dapat tentukan siapakah yang berada dalam kebenaran.

Atau antum merasa antum benar sebenar2nya? Maka berikan nas bukti membela antum yang tak boleh dipatahkan lagi.


All times are GMT +8. The time now is 11:35 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.