CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Santai, Others (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Santai : Ada Cara Tanam Pokok Kelapa Tak? (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=165945)

wanzex 14-08-2010 11:11 PM

Ada Cara Tanam Pokok Kelapa Tak?
 
bagaimana cara menanam pokok kelapa secara yg terbaik?
subur dan cepat berbuah.

tlg bg info sket. makasih!

wanzex 14-08-2010 11:12 PM

pokok kelapa yg aneh.....

http://misteri.bf-1.com/wp-content/u...w-gallery1.jpg

wanzex 14-08-2010 11:16 PM

cantik tak? camana nak tanam bg subur camni....?

http://tsunami.pnm.my/gambar/15%20bh28-2.JPG

wanzex 14-08-2010 11:17 PM

yg ni pelik jugak....

http://3.bp.blogspot.com/_y8VcB2msBN...big+kelapa.jpg

wanzex 14-08-2010 11:18 PM

http://wannura.files.wordpress.com/2...g?w=803&h=1024

wanzex 14-08-2010 11:19 PM

http://wannura.files.wordpress.com/2...g?w=803&h=1024

nvmname 14-08-2010 11:20 PM

Quote:

Originally Posted by wanzex (Post 7094277)

yang ni kedai gambar rsanya..

wanzex 14-08-2010 11:21 PM

mcm mana nak tanam kelapa pandan ni.....? ada cara terbaik tak?

http://teknologipertanian.com/kelapa...apa_pandan.jpg

car_they 14-08-2010 11:21 PM

macam2 ader .. tak pernah plak aku tengok pokok kelapa bercabang2..

wanzex 14-08-2010 11:22 PM

bulan pose ni sedap tul minum air kelapa muda.....kelapa pandan atau kelapa mawar!

flygrow 14-08-2010 11:22 PM

dasat plak pkok kelapenye..

car_they 14-08-2010 11:23 PM

Quote:

Originally Posted by wanzex (Post 7094301)
mcm mana nak tanam kelapa pandan ni.....? ada cara terbaik tak?

http://teknologipertanian.com/kelapa...apa_pandan.jpg

kelapa pandan..tanam tak pernah la plak.. minum n makan pernah.. sedap..:D:D

wanzex 14-08-2010 11:23 PM

Quote:

Originally Posted by car_they (Post 7094307)
macam2 ader .. tak pernah plak aku tengok pokok kelapa bercabang2..


itulah keagungan Allah SWT...:D:D

wanzex 14-08-2010 11:24 PM

Quote:

Originally Posted by flygrow (Post 7094312)
dasat plak pkok kelapenye..

subhanallah....hebatnya Allah Azza Wajalla....

wanzex 14-08-2010 11:25 PM

Quote:

Originally Posted by car_they (Post 7094315)
kelapa pandan..tanam tak pernah la plak.. minum n makan pernah.. sedap..:D:D

ada cara tanam pokok kelapa ni....kalau tak....dia bantut....lambat besar lambat berbuah!

wanzex 14-08-2010 11:26 PM

seni.....

http://zakuanhasan.files.wordpress.com/2009/11/ew1.jpg

car_they 14-08-2010 11:26 PM

Quote:

Originally Posted by wanzex (Post 7094336)
ada cara tanam pokok kelapa ni....kalau tak....dia bantut....lambat besar lambat berbuah!

tt nak kongsi cara ker nak tahu..hihihi.. kelapa mawar tu camner lak? ker sama jer lain2 nama jer?

wanzex 14-08-2010 11:27 PM

awat batangnya cenggitu....?

http://aimiekhodry.files.wordpress.c...pg?w=450&h=526

wanzex 14-08-2010 11:29 PM

Quote:

Originally Posted by car_they (Post 7094347)
tt nak kongsi cara ker nak tahu..hihihi.. kelapa mawar tu camner lak? ker sama jer lain2 nama jer?

nak tahu cara menanamnya... kelapa mawar kecik mcm kelapa pandan juga.... airnya lebih wangi dan sedap!

wanzex 14-08-2010 11:30 PM

cantik gambar ni.....

http://images.trazali.multiply.com/i...TGsaduEfWC42HA

car_they 14-08-2010 11:31 PM

Quote:

Originally Posted by wanzex (Post 7094372)
nak tahu cara menanamnya... kelapa mawar kecik mcm kelapa pandan juga.... airnya lebih wangi dan sedap!

oo000oooo000o.. cam gitu.. good luck TT..:)cgrock:)cgrock

flygrow 14-08-2010 11:31 PM

mane nk crik benih2 kelap2 yg pelik2 ni eh..kt uma de kelape kontot2 je..adeh..

wanzex 14-08-2010 11:31 PM

kelapa mawar buahnya kuning....

http://epkhas.ses.usm.my/files/image...30/coconut.jpg

wanzex 14-08-2010 11:32 PM

Quote:

Originally Posted by car_they (Post 7094396)
oo000oooo000o.. cam gitu.. good luck TT..:)cgrock:)cgrock

k...makasih. :D:D:D:)cgrock

paparo 14-08-2010 11:33 PM

kelapa ni bese org biar jer atas tanah.lama2 tumbuh la dier..ha2
tp klu kat umah sy,biler ader org nak kelapa buat benih,ayah akan kait Buah tu.hati2 jgn jatuh terhentak kuat sgt.pastu buah kelapa yg nak ditanam xleh dilangkah dan di bawa masuk dalam rumah(pantang larang)

buah yg nak dibuat benih ni x dibiarkan atas tanah.besenyer akan digayut di dahan pokok sampai kuar pucuk.

aritu tgk kat agrotek tv1 ader tunjuk tanam kelapa kat sabak bernam.blh beli anak kelapa kat sana.

mgkin link ni lh tlg
http://www.pertanianperak.gov.my/jpp...436&Itemid=455

wanzex 14-08-2010 11:33 PM

Quote:

Originally Posted by flygrow (Post 7094397)
mane nk crik benih2 kelap2 yg pelik2 ni eh..kt uma de kelape kontot2 je..adeh..

kontot pun cantik jugak...mcm ayam katik..:)):)):)):eek:

wanzex 14-08-2010 11:34 PM

Quote:

Originally Posted by paparo (Post 7094410)
kelapa ni bese org biar jer atas tanah.lama2 tumbuh la dier..ha2
tp klu kat umah sy,biler ader org nak kelapa buat benih,ayah akan kait Buah tu.hati2 jgn jatuh terhentak kuat sgt.pastu buah kelapa yg nak ditanam xleh dilangkah dan di bawa masuk dalam rumah(pantang larang)

buah yg nak dibuat benih ni x dibiarkan atas tanah.besenyer akan digayut di dahan pokok sampai kuar pucuk.

aritu tgk kat agrotek tv1 ader tunjuk tanam kelapa kat sabak bernam.blh beli anak kelapa kat sana.

mgkin link ni lh tlg
http://www.pertanianperak.gov.my/jpp...436&Itemid=455

ok makasih bro...:)cgrock:)cgrock

wanzex 14-08-2010 11:36 PM

pemandangan yg cantik....

http://aimiekhodry.files.wordpress.c...pg?w=450&h=337

wanzex 14-08-2010 11:37 PM

aduh....lebatnya buah! sonok tul tgk pokok ni....

http://srv.fotopages.com/2/12946846/sama-jugak.jpg
kelapa pandan

http://srv.fotopages.com/1/12946845/...andansedap.jpg

wanzex 14-08-2010 11:40 PM

boleh ajar cara tanam tak?:)

http://www.treesforlife.gov.my/images/baby4.jpg

wanzex 14-08-2010 11:42 PM

kelapa nan sebatang

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:-...CN6893.jpg&t=1

wanzex 14-08-2010 11:44 PM

aik? camana nih.....?

http://akusuka.files.wordpress.com/2...apa_curve1.jpg

wanzex 14-08-2010 11:44 PM

cantik jugak.....

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:m...eaches.jpg&t=1

wanzex 14-08-2010 11:46 PM

dah agak tua......makan pulut sedap ni!

http://mesrarakyat.files.wordpress.c...5/dsc00114.jpg

wanzex 14-08-2010 11:47 PM

pandai amik kelapa muda ni.....

http://www.formatnews.com/photo/1212632799monyet.jpeg

wanzex 14-08-2010 11:48 PM

kelapa rendah...dah berbuah!

http://drzeze.files.wordpress.com/20...uah1-chepa.jpg

wanzex 14-08-2010 11:50 PM

tension sbb byk sgt kena panjat pokok kelapa....ekekekek!

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:P...comxa1.jpg&t=1

wanzex 14-08-2010 11:52 PM

buat apa tu....?

http://www.kosmo.com.my/kosmo/pix/20...ma/ru_01.5.jpg

wanzex 14-08-2010 11:53 PM

nak minum? layan sendiri je la....hehehehe!

http://junaidix.com/wp-content/uploa.../03/pisau1.jpg

wanzex 15-08-2010 10:48 PM

bulan pose ni.....ari2 minum air kelapa muda!


All times are GMT +8. The time now is 08:35 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.