CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Info, Debate (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=255)
-   -   Mencemburui gaji guru (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=136419)

qba437 01-02-2011 11:11 PM

Quote:

Originally Posted by kerunai (Post 8560533)
http://i661.photobucket.com/albums/u...gajiguru41.jpg

pergh ....wat rugi jek belajar tinggi2 ..baik la masuk pakai diploma/sijil jek ..pandai sungguh JPA buat skel gaji !!

:)):))..gred 29/32 yang banyak komplen pasal gaji..yang gred 41 yang kene bedal..:)):))..

ps: tak kira la mana2 jawatan pun..aku pukul rata jer laa..

qba437 01-02-2011 11:12 PM

Quote:

Originally Posted by layanjelah (Post 8560569)
...sehingga wujud skrg penjawat2 awam yg gred 32 (yg mempunyai ijazah) x mau masuk interview gred 41, atas alasan gaji rendah.diaorg target setakat gred 38 sbb gaji hampir sama dgn gred 44.

apa makna gred tinggi tp gaji ciput dan kepala ***** terbeban dgn keje.

boleh ditujukan kepada poknik soalan nih..:)):))

layanjelah 01-02-2011 11:13 PM

Quote:

Originally Posted by insyi© (Post 8560568)
mak aihhh...

aku start posting tahun 2002 ngan tangga gaji P1T4 (masa tu RM1583.40)

skrg aku P1T12....gaji P1T4 gred DG32 lg tggi dr aku yg P1T12 ni?

biar bonar.....:)) :))...

adoiii.....so...mcm tak relevan je thread ni ngan realiti :D

alahai cikgu....dah 12thn keje belum menegak lagi ke????:))

kerunai 01-02-2011 11:13 PM

biasa la ...ni la payah budak U masuk pi ngajar sekolah kampung ...layan jek lah cikgu2 DG32 ni ... rezeki setakat beza rm400 tu, Allah boleh bagi banyak jalan ... gred 41 rileks jek buat keje, dh dilatih dgn kekuatan mental ..

2poi 01-02-2011 11:15 PM

rezeki masing2

insyi© 01-02-2011 11:18 PM

Quote:

Originally Posted by tokmat™ (Post 8560339)
meh story sikit bab Gred DG41 & Gred DGA32..... :)

kalau keluar IPG & terus gread DG41, maknanya tahun pertama berkhidmat di sekolah....

untuk kenaikan gred DGA32 pula daripada DGA29 memerlukan 10 tahun berkhidmat.... barulah layak untuk apply time-based ke DGA32... maknanya P1T1....

ada beza tak tempoh perkhidmatan...?

sekiranya guru tersebut telah mencapai Gred DGA32 & sambung belajar peringkat Ijazah, maka tangga gajinya juga akan lebih tinggi daripada Gred DGA32 yang tidak sambung belajar...

jika dibandingkan dengan guru yg telah lama berkhidmat dgn guru Ijazah... basic nya memang lah agak jauh....

tetapi dari sudut elaun pula,,, gred DG41 lebih tinggi daripada Gred DGA32.....

rasanya Cikgu Insyi boleh ulas lebih lanjut lagi bab2 ni......
coz, sia tak arif sangat bab2 gaji & kenaikan pangkat ni.... :)


Nota : Skil gaji DGA32 yg dipaparkan oleh rakan forumer kita bukannya gred gaji DGA32 bagi seorang Guru.....

sy lg tatau bab2 ni TM....:D

yg sy tau gaji sy ngan gred sy jer.....sy tak ambik port gaji n gred org lain...:D

mlm ni br sy tau...sy dh P1T12 rupanya :p

yg sy tau......sy tgh tggu utk naik gaji ke P2 sbb dh lulus PTK dan dah gi kursus kenegaraan + ambik ujian + lulus thn lps :D

pastu....sy tggu lak utk DG44....

gaji org...hak dia....malas nak ambik kisah....rezeki masing2 kan....tp tu lah tu....ada org yg ambik kisah hal gaji cikgu2 tu....tima kasih la yer....:D

kerunai 01-02-2011 11:19 PM

ramai jek cikgu2 kt CG ni gaji cecah 4-5 ribu dok wt side income .. nk wt apa la dengki kt orang, aku pn pelik la nape la jatuh kt melayu jek yg kena sakit dengki xleh tgk org lain senang nih...bangsa kita gak yg maju pun ..

insyi© 01-02-2011 11:20 PM

Quote:

Originally Posted by layanjelah (Post 8560595)
alahai cikgu....dah 12thn keje belum menegak lagi ke????:))

aku zaman SSM...bukan SSB...:))

mana ada dah menegak melintang....straight je ada :))

dpt APC....dpt RM1000 kot....sekali tu je la....jimat sket duit kerajaan....kalau bg menegak....huishhh...byk tuh emolumen nak kena byr tuh.....:D

tokmat™ 01-02-2011 11:25 PM

Quote:

Originally Posted by insyi© (Post 8560700)
aku zaman SSM...bukan SSB...:))

mana ada dah menegak melintang....straight je ada :))

dpt APC....dpt RM1000 kot....sekali tu je la....jimat sket duit kerajaan....kalau bg menegak....huishhh...byk tuh emolumen nak kena byr tuh.....:D

APC ye.... :D
Alhamdulillah.... sia batch pertama dapat APC ketika diperkenalkan... di mana sepatutnya sia dapat Melintang / Menegak..... :)
Apa pun, rezeki Allah tentukan.... syukur... dapat rasa juga APC sekali sahaja sehingga kini..... :)

RuthlessFairy 01-02-2011 11:28 PM

aku nk jadik cikgu jugak la~

ok pe aku jadik cikgu.


nak belajar jadik garang la.

tokmat™ 01-02-2011 11:29 PM

Quote:

Originally Posted by Bidadari Picisan (Post 8560776)
aku nk jadik cikgu jugak la~

dipersilakan..... :)

qba437 01-02-2011 11:30 PM

Quote:

Originally Posted by layanjelah (Post 8560595)
alahai cikgu....dah 12thn keje belum menegak lagi ke????:))

bende lain yang menegak :eek::eek:..ada lagi ke melintang menegak nih :-?:-?..aku ingatkan zaman SSB jer ada bende nih

qba437 01-02-2011 11:30 PM

Quote:

Originally Posted by Bidadari Picisan (Post 8560776)
aku nk jadik cikgu jugak la~

ok pe aku jadik cikgu.


nak belajar jadik garang la.

bukan ko dah cukup garang ke :)):))

layanjelah 01-02-2011 11:32 PM

semoga pihak2 lain yg sdg mencemburui gaji cikgu dpt membuat perbandingan. mereka sepatutnya mencemburui gaji2 penjawat awam lain yg lebih tinggi drp sepatutnya.

bagi yg bakal naik gred 44 tu sepatutnya berpuashati dgn kenaikan gaji + emolumen baru nanti boleh tmbh lagi RM-+700 tu.jgn asyik sibuk buat side income plak.:))

qba437 01-02-2011 11:32 PM

Quote:

Originally Posted by msazmer (Post 8559876)
PCB tu pasal cukai ek....setakat ni tak kene potong pun..maknanya gaji aku kecik je la...

:-?:-?..gaji kecik tak kene cukai ke?..atau gaji kecik sebab...aku cakap pun nanti takut tersalah plak :p

tokmat™ 01-02-2011 11:33 PM

Quote:

Originally Posted by insyi© (Post 8560674)
sy lg tatau bab2 ni TM....:D

yg sy tau gaji sy ngan gred sy jer.....sy tak ambik port gaji n gred org lain...:D

mlm ni br sy tau...sy dh P1T12 rupanya :p

yg sy tau......sy tgh tggu utk naik gaji ke P2 sbb dh lulus PTK dan dah gi kursus kenegaraan + ambik ujian + lulus thn lps :D

pastu....sy tggu lak utk DG44....

gaji org...hak dia....malas nak ambik kisah....rezeki masing2 kan....tp tu lah tu....ada org yg ambik kisah hal gaji cikgu2 tu....tima kasih la yer....:D

sia terpaksa ambil tahu coz sia Guru Data..... :">
maklumat semua guru ada sama sia......
dari Gred N1, N17, DGA29,, DGA32, DGA34, DG41 & DG44..... :)

kerunai 01-02-2011 11:33 PM

sibuk buat side income takpe bro janji tanggungjawab beres ..keje kena la pro bro ,zaman dh berubah ..

dudin 01-02-2011 11:33 PM

gaji guru semenanjung yang posting kat sabah mmg tinggi...

tp klu yg ngajar kat semenanjung gaji tak besar mana pun..

sesuai la dengan beban keje cikgu skrg yg makin banyak...

qba437 01-02-2011 11:33 PM

Quote:

Originally Posted by layanjelah (Post 8560826)
semoga pihak2 lain yg sdg mencemburui gaji cikgu dpt membuat perbandingan. mereka sepatutnya mencemburui gaji2 penjawat awam lain yg lebih tinggi drp sepatutnya.

bagi yg bakal naik gred 44 tu sepatutnya berpuashati dgn kenaikan gaji + emolumen baru nanti boleh tmbh lagi RM-+700 tu.jgn asyik sibuk buat side income plak.:))

:)):))..tak buat side income nanti dikatakan goyang kaki jer plak :eek::eek:

qba437 01-02-2011 11:34 PM

Quote:

Originally Posted by dudin (Post 8560843)
gaji guru semenanjung yang posting kat sabah mmg tinggi...

tp klu yg ngajar kat semenanjung gaji tak besar mana pun..

sesuai la dengan beban keje cikgu skrg yg makin banyak...

jangan risau..kenyataan sedara akan ditentang oleh beberapa forumer kejap lagi :)paid:)paid

layanjelah 01-02-2011 11:35 PM

Quote:

Originally Posted by qba437 (Post 8560794)
bende lain yang menegak :eek::eek:..ada lagi ke melintang menegak nih :-?:-?..aku ingatkan zaman SSB jer ada bende nih

anjakan le bro.hasil drp lulus PTK. tp tahun ni PTK dah dihapuskan.x tau plak mcmna nak membolehkan penjawat awam dpt anjakan baru ni.:-?

tp diingatkan lg ye...aku bukan guru ye...:D

tokmat™ 01-02-2011 11:36 PM

Quote:

Originally Posted by dudin (Post 8560843)
gaji guru semenanjung yang posting kat sabah mmg tinggi...

tp klu yg ngajar kat semenanjung gaji tak besar mana pun..

sesuai la dengan beban keje cikgu skrg yg makin banyak...

gaji guru semenanjung dengan mereka di Sabah & Sarawak adalah sama.....
tiada bezanya pada skil gaji....
yg membezakan adalah elaun sahaja.....

tokmat™ 01-02-2011 11:37 PM

Quote:

Originally Posted by qba437 (Post 8560856)
jangan risau..kenyataan sedara akan ditentang oleh beberapa forumer kejap lagi :)paid:)paid

sia tidak tentang... hanya memberikan lebih info agar lebih jelas faktanya..... :)

layanjelah 01-02-2011 11:39 PM

Quote:

Originally Posted by qba437 (Post 8560856)
jangan risau..kenyataan sedara akan ditentang oleh beberapa forumer kejap lagi :)paid:)paid

guru di sabah swk dpt elaun wilayah 15%-20% drp gaji hakiki.pastu dpt elaun perumahan RM600. sabah dpt lebih 1k.tambah lagi elaun luar bandar. ayoyo.....ada yg dengki nanti:D

qba437 01-02-2011 11:42 PM

Quote:

Originally Posted by tokmat™ (Post 8560888)
sia tidak tentang... hanya memberikan lebih info agar lebih jelas faktanya..... :)

bukan ditujukan kepada tokmat..tapi kepada beberapa individu..yang memang tak puas hati dengan kerjaya guru nih..mungkin masing2 ada sebab untuk membenci guru (ada yang mengaku pernah kene buang sekolah..bila ditanya sebab apa..membisu)..atau sebab dengar rungutan memember mengenai guru yang suka mempersoalkan prosedur keje kerana guru itu menggunakan servis kompeni mereka..:-?:-?..tapi bila ditanya kompeni apa..cuba mengelak

qba437 01-02-2011 11:43 PM

Quote:

Originally Posted by layanjelah (Post 8560914)
guru di sabah swk dpt elaun wilayah 15%-20% drp gaji hakiki.pastu dpt elaun perumahan RM600. sabah dpt lebih 1k.tambah lagi elaun luar bandar. ayoyo.....ada yg dengki nanti:D

:)):))..macam jawatan awam lain yang keje dengan federal tak dapat persen tuh :eek::eek:

tokmat™ 01-02-2011 11:43 PM

Quote:

Originally Posted by layanjelah (Post 8560914)
guru di sabah swk dpt elaun wilayah 15%-20% drp gaji hakiki.pastu dpt elaun perumahan RM600. sabah dpt lebih 1k.tambah lagi elaun luar bandar. ayoyo.....ada yg dengki nanti:D

nak kena betulkan fakta ni..... :)

Elaun wilayah di sabah paling tinggi 17.5% daripada gaji.... ada juga yg dapat 15% dan rendah lagi.....
makin tinggi gaji, maka berkuranglah peratus elaun wilayah... :)

bab sewa rumah pula...
Ijazah dapat kelayakan RM830.00 manakala Diploma RM730.00 bagi area Kota Kinabalu... bagi area lain, agak berbeza jumlahnya.....

Bab elaun Pedalaman 1, 2 & 3 pula memang berbeza antara satu sama lain.....
tapi yg pasti, pemantau dari KPM tak sanggup nak pi jengah ke P2 & P3 walaupun 1 hari.... :D

real_rolls 01-02-2011 11:44 PM

Quote:

Originally Posted by layanjelah (Post 8560914)
guru di sabah swk dpt elaun wilayah 15%-20% drp gaji hakiki.pastu dpt elaun perumahan RM600. sabah dpt lebih 1k.tambah lagi elaun luar bandar. ayoyo.....ada yg dengki nanti:D

rasanya elaun tu lah sebagai motivasi duduk jauh2, lg2 yang dah berkeluarga, haritu pernah berborak dgn seorang guru yang dah transfer semenanjung, dia ckp klu xde elaun, dia pun tak nak dok sana :D

qba437 01-02-2011 11:45 PM

Quote:

Originally Posted by layanjelah (Post 8560870)
anjakan le bro.hasil drp lulus PTK. tp tahun ni PTK dah dihapuskan.x tau plak mcmna nak membolehkan penjawat awam dpt anjakan baru ni.:-?

tp diingatkan lg ye...aku bukan guru ye...:D

setiap orang adalah guru paling tidak kepada dirinya sendiri..lain la beberapa orang tuh..cakap lebih2 kang marah dorang nanti :eek::eek:.

RuthlessFairy 01-02-2011 11:47 PM

Quote:

Originally Posted by tokmat™ (Post 8560971)
nak kena betulkan fakta ni..... :)

Elaun wilayah di sabah paling tinggi 17.5% daripada gaji.... ada juga yg dapat 15% dan rendah lagi.....
makin tinggi gaji, maka berkuranglah peratus elaun wilayah... :)

bab sewa rumah pula...
Ijazah dapat kelayakan RM830.00 manakala Diploma RM730.00 bagi area Kota Kinabalu... bagi area lain, agak berbeza jumlahnya.....

Bab elaun Pedalaman 1, 2 & 3 pula memang berbeza antara satu sama lain.....
tapi yg pasti, pemantau dari KPM tak sanggup nak pi jengah ke P2 & P3 walaupun 1 hari.... :D

waaaaaa.... banyak nyeeeee

tapi mmg patutla dapat elaun banyak sbb yela.. kan cian kat cikgu2. ada yg kene naik samapan la...

kazen aku pun cikgu jugak. nak pergi sekolah kene kuar pkl 5.
mmg pendalaman.
pasty dia balik semenanjung, dia mcm dah blur ngan perubahan persekitaran :((


sebenarnye cikgu2 yg tabah je yang boleh tahan pendalaman.

so mmg patut pun dapat elaun banyak.

qba437 01-02-2011 11:48 PM

Quote:

Originally Posted by tokmat™ (Post 8560971)
nak kena betulkan fakta ni..... :)

Elaun wilayah di sabah paling tinggi 17.5% daripada gaji.... ada juga yg dapat 15% dan rendah lagi.....
makin tinggi gaji, maka berkuranglah peratus elaun wilayah... :)

bab sewa rumah pula...
Ijazah dapat kelayakan RM830.00 manakala Diploma RM730.00 bagi area Kota Kinabalu... bagi area lain, agak berbeza jumlahnya.....

Bab elaun Pedalaman 1, 2 & 3 pula memang berbeza antara satu sama lain.....
tapi yg pasti, pemantau dari KPM tak sanggup nak pi jengah ke P2 & P3 walaupun 1 hari.... :D

jangan kan 1 hari..setengah hari pun tak sanggup..tapi claim kata pegi ~X(~X(..mungkin tugas pemantau nih boleh diserahkan kepada poknik dan namaku..mereka ikhlas..jika diteliti dari beberapa post mereka

qba437 01-02-2011 11:49 PM

Quote:

Originally Posted by Bidadari Picisan (Post 8561032)
waaaaaa.... banyak nyeeeee

tapi mmg patutla dapat elaun banyak sbb yela.. kan cian kat cikgu2. ada yg kene naik samapan la...

kazen aku pun cikgu jugak. nak pergi sekolah kene kuar pkl 5.
mmg pendalaman.
pasty dia balik semenanjung, dia mcm dah blur ngan perubahan persekitaran :((


sebenarnye cikgu2 yg tabah je yang boleh tahan pendalaman.

so mmg patut pun dapat elaun banyak.

ada juga yang naik keteapi seawal pkl 3 pagi..tapi mereka duduk di tanah merah dan kuala krai..

tokmat™ 01-02-2011 11:51 PM

Quote:

Originally Posted by real_rolls (Post 8560980)
rasanya elaun tu lah sebagai motivasi duduk jauh2, lg2 yang dah berkeluarga, haritu pernah berborak dgn seorang guru yang dah transfer semenanjung, dia ckp klu xde elaun, dia pun tak nak dok sana :D

biar sia bagi tahu terus teranglah kat sini ye......
biar pun duduk jauh merantau kat negeri orang & dapat elaun semua tu....
namun apakala balik semenanjung jumpa family.... memerlukan belanja yg agak besar berbanding mereka yg memang tinggal di semenanjung.....

dari sudut harga barangan jauh lebih tinggi dari semenanjung...
namun, sudah tugas di rantau orang.... laksanakan amanah yang diberikan sebaik mungkin.....


bukan mengeluh atau merungut... tapi hanya mereka yang mengalami lebih mengetahuinya sendiri..... :)

tokmat™ 01-02-2011 11:54 PM

Quote:

Originally Posted by Bidadari Picisan (Post 8561032)
waaaaaa.... banyak nyeeeee

tapi mmg patutla dapat elaun banyak sbb yela.. kan cian kat cikgu2. ada yg kene naik samapan la...

kazen aku pun cikgu jugak. nak pergi sekolah kene kuar pkl 5.
mmg pendalaman.
pasty dia balik semenanjung, dia mcm dah blur ngan perubahan persekitaran :((


sebenarnye cikgu2 yg tabah je yang boleh tahan pendalaman.

so mmg patut pun dapat elaun banyak.

memanglah banyak..... :)
tengok pulak kos rumah sewa kat sini....
flat 2 bilik je, sewa dah RM500.00 hingga RM600.00

rumah teres, dah pasti RM700 ke atas.... kosong pula tu...... :)

bab pedalaman......
biarlah ia menjadi kenangan manis setelah melaluinya....
masa melaluinya cukup pahit.....

naik perahu.... merentas hutan,..... baru tiba di destinasi.... :)
minum pula air hujan... kalau air hujan habis..... minumlah air sungai.....
nasib keluar seminggu sekali... bawalah bekalan air dari bandar ke hulu..... :)

qba437 02-02-2011 12:06 AM

Quote:

Originally Posted by tokmat™ (Post 8561115)
memanglah banyak..... :)
tengok pulak kos rumah sewa kat sini....
flat 2 bilik je, sewa dah RM500.00 hingga RM600.00

rumah teres, dah pasti RM700 ke atas.... kosong pula tu...... :)

bab pedalaman......
biarlah ia menjadi kenangan manis setelah melaluinya....
masa melaluinya cukup pahit.....

naik perahu.... merentas hutan,..... baru tiba di destinasi.... :)
minum pula air hujan... kalau air hujan habis..... minumlah air sungai.....
nasib keluar seminggu sekali... bawalah bekalan air dari bandar ke hulu..... :)

nanti ada yang akan kata tokmat mengeluh/merungut/komplen

poknik 02-02-2011 12:06 AM

Quote:

Originally Posted by layanjelah (Post 8560233)
di bawah ni merupakan perbandingan tangga gaji guru DG41

http://i661.photobucket.com/albums/u...gajiguru41.jpg

.......dengan tangga gaji kakitangan awam (secret) gred 32

http://i661.photobucket.com/albums/u...hoto/gaji1.jpg

masih x nampakkah tentang jumlah kenaikan tahunan di mana gred 32 lebih tinggi drp guru gred 41?malah nak bar (gaji tertinggi) pun kena tnggu sampai 27 thn.sedangkan gred 32 hanya 10thn shj!

kenaikan guru x sampai pun rm100, walhal gred 41 adalah ijazah manakala gred 32 adalah STPM/diploma#:-S


tapi i bukan guru yeee....(cuma simpati dgn guru2 kite ni):D

besar la tu gaji.. tak cukup lagi ke?..

qba437 02-02-2011 12:07 AM

orang-orang yang ikhlas dah masuk..:)paid

tokmat™ 02-02-2011 12:08 AM

Quote:

Originally Posted by qba437 (Post 8561267)
nanti ada yang akan kata tokmat mengeluh/merungut/komplen

macam2...... :)
itu adalah realiti sebenar tugas seorang guru yg bertugas di pedalaman..... :)

bukan nak mengeluh atau merungut.....

tapi yelah....
ada sesetengah manusia ni tak mahu & tak cuba mengerti situasi serta keadaan sekeliling......
apa yg penting adalah dirinya semata..... :)

qba437 02-02-2011 12:10 AM

Quote:

Originally Posted by poknik (Post 8561269)
besar la tu gaji.. tak cukup lagi ke?..

:))..boleh tengok sini kalu nak tahu sapa punya..yang ditunjuk tuh bukannya kedua-duanya milik guru :))

poknik 02-02-2011 12:17 AM

Quote:

Originally Posted by qba437 (Post 8561326)
:))..boleh tengok sini kalu nak tahu sapa punya..yang ditunjuk tuh bukannya kedua-duanya milik guru :))

gaji kerani ke?


All times are GMT +8. The time now is 05:38 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.