CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   Buku hakikat insan (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=128164)

mydesk 28-12-2010 02:15 PM

Quote:

Originally Posted by za_xc03 (Post 8174090)
Aku juga pernah bertanya pd seorg ustad boleh tak kita tak perlu belajar hakikat ni dia kata tak boleh juga sbb syariat tanpa hakikat sama dengan "kosong" #-o

Semuanya ada dlm Al-Quran, ikut aje apa yg disampaikan oleh org yg tahu pasal Al-Quran... Kan Al-Quran telah sempurna dan lengkap... :D

Ada juga istilah yg difahami oleh org islam kurang tepat... mungkin disampaikan secara turun temurun, lama kelamaan jadi tersasar dari maksud sebenar...

Jadi kembalilah kpd Al-Quran sebagai rujukan utama... :D

only1 28-12-2010 11:13 PM

Quote:

Originally Posted by BlueDream (Post 8174237)
masalahnya macam mana pengertianmu tentang hakikat tu? Adakah dengan membaca buku hakikat insan bermakna kau belajar hakikat...

klu nak senang faham cam nilah... kamu beramal tetapi jasad kamu saja yang nampak beramal... tetapi hati kamu tidak ikhlas, riak wujub atau takbur... atau dalam hati kamu hanya mengikut2 saja apa yg orang buat. Itulah maknanya takder hakikat maka kosong

Aku tambah sikit lg, ape tue ilmu hakikat n ape itu ilmu maarifat??

Asrar 02-01-2011 02:33 PM

kalau ade rezeki InsyaAllah dipermudahkan..

mded 03-01-2011 01:11 PM

sebelum baca hakikat insan kene baca yg ni dulu sbg garis panduan..
>> http://mufakkirislami.files.wordpres...ikat-sesat.pdf

kau rahsia ku 10-02-2011 09:17 AM

Quote:

Originally Posted by mokhaini (Post 8108690)
aku ada salinan buku hakikat insan ... photestes atas photestet dan atas photestet .. maksudnya dah beberapa kali copy .... aku scan dalam bentuk e-book ... ada sesapa minat ... dan perlukah aku menjualnya atau menukarkannya dgn beberapa kitab yg aku tak ada mcm kitab pati rahsia, dan kitab kitab lain? ....

aku juga ada kitab .. mi'raj rohani kepada Allah dan juga Sirrul Asrar ....

------------------------------------------------------------------

assalammualikum abg,abg ade kitab hakikat insan? sy belajar sejalan ngn abg..boleh sy tahu lebih lanjut tentang kitab 2? sy nak sgt cari kitab 2..
kepada abg2 yg sejalan,bantu sy yg baru..
email sy : iskandarahad@gmail.com

kau rahsia ku 10-02-2011 09:22 AM

salam, kepada abg2 yg ade kitab hakikat insan, sy nk copy boleh? klu xboleh..sy nk beli.. tp biar lah pada harga yg sepatutnye. email sy : iskandarahad@gmail.com

senabolong 13-02-2011 01:15 AM

Quote:

Originally Posted by mokhaini (Post 8108690)
aku ada salinan buku hakikat insan ... photestes atas photestet dan atas photestet .. maksudnya dah beberapa kali copy .... aku scan dalam bentuk e-book ... ada sesapa minat ... dan perlukah aku menjualnya atau menukarkannya dgn beberapa kitab yg aku tak ada mcm kitab pati rahsia, dan kitab kitab lain? ....

aku juga ada kitab .. mi'raj rohani kepada Allah dan juga Sirrul Asrar ....

saya berminat tu. cammana nak contact. ni email saya senabolong@yahoo.com

kayanganboy 13-02-2011 01:22 AM

Quote:

Originally Posted by WangEmas (Post 5860041)
C. Oleh yang demikian:

(1) Mana-mana orang atau orang-orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku “Hakikat Insan” adalah menyeleweng dan menjadi murtad.

(2) Mana-mana orang Islam adalah dilarang:

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan, berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku “Hakikat Insan.”

(b) mencetak, menerbit, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku “Hakikat Insan” atau mana-mana bahagiannya termasuk:

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa jua bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada buku “Hakikat Insan.”

Sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatw....asp?keyID=372

page yg bro kasih tuh, not valid and not found...:(:(

ciksue01 14-02-2011 01:46 AM

Sy ada copy kitab hkt insan. Tp x mau edarkan coz x tau kitab ni btul atau sesat. Ustaz azhar idrus dlm ceramahnya kata sesat. Wallahualam

wong_fei_hung 28-03-2011 12:57 PM

Quote:

Originally Posted by ciksue01 (Post 8671103)
Sy ada copy kitab hkt insan. Tp x mau edarkan coz x tau kitab ni btul atau sesat. Ustaz azhar idrus dlm ceramahnya kata sesat. Wallahualam

copy kitab hakikat insan tu terang tak .... aku nak satu copy ..... please !!! tak pe lah kalau ianya dikatakan "sesat" sebab manusia sahaja mengatakan sesat .. tidak pada ALLAH.,


All times are GMT +8. The time now is 03:49 PM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.