CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   Buku hakikat insan (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=128164)

buffet2 23-02-2010 09:36 AM

Quote:

Originally Posted by ikhmal_ok (Post 5882218)
kalu anak dara tak sesuai dik,,,sebab jemaah banyak lelaki.

kalu anak dara ni tahu pergggghhh mmg power...beruntung la jika org pompuan tahu ilmu ni...kalah org lelaki oooo...:)

ayet 23-02-2010 09:48 AM

salam ,, kau baru ni ilmu hakikat ,makrifat tassawof ni mmg bagus tp adaah anda semua dah hafis dan paham aper yang tersirat dalam Al Quran ... ,,bila dah belajar ilmu 'ramai yg nak mengenal' AKU ' tapi dan ramai yg akan nak tahu sape 'Aku' tetapi tak tahu sifat 'AKU' ..

jejantas 23-02-2010 09:59 AM

Jangan silap jumpa hakikat dah ler ....

buffet2 23-02-2010 10:07 AM

Quote:

Originally Posted by ikhmal_ok (Post 5884064)
kekadang tu manusia ni nak belajar agama dengan meninggalkan jalan syariat dan tareqat (ilmu dan amal),,,mereka terus masuk belajo makrifat dan hakikat,,,tu yang lara tu.

Pesan guru aku,,,sesiapa yg meninggalkan "syariat , tareqat" untuk mencapai hakikat dan makrifat maka ianya sesat.

[SIZE="3"][COLOR="SeaGreen"]sebenarnya sesiapa yg belajar makrifat dan hakikat pasti tidak akan meninggalkan tarekat dan syariat tetapi sesiapa yg belajar tarekat dan syariat pasti akan meninggalkan makrifat dan hakikat...inilah salah satu kejayaan org kafir kepada islam dgn menukarkan turutan ilmu yg sepatutnya kita belajar...sepatutnya kita belajar:

makrifat
hakikat
tarekat
syariat


sama2lah kita mencari ilmu yg sebenar...

p/s:anggaplah selingan hidup...aku hanya menyampaikan shj...bukan mengajar...

only1 23-02-2010 11:34 AM

Quote:

Originally Posted by buffet2 (Post 5884546)
[SIZE="3"][COLOR="SeaGreen"]sebenarnya sesiapa yg belajar makrifat dan hakikat pasti tidak akan meninggalkan tarekat dan syariat tetapi sesiapa yg belajar tarekat dan syariat pasti akan meninggalkan makrifat dan hakikat...inilah salah satu kejayaan org kafir kepada islam dgn menukarkan turutan ilmu yg sepatutnya kita belajar...sepatutnya kita belajar:

makrifat
hakikat
tarekat
syariat


sama2lah kita mencari ilmu yg sebenar...

p/s:anggaplah selingan hidup...aku hanya menyampaikan shj...bukan mengajar...

mana bro tau sape yg belajar hakikat dan makrifat tdak akan meninggalkan syariat dan tarikat??
mana bro tahu orang yg belajar tarikat dan syariat akan meninggalkan maarifat dan hakikat??

belajar nie ada stepnya.. kena mula dgn syariat, tarekat, hakikat n makrifat.. klu terus meloncat jer kepada hakikat n makrifat tue yg hilang pedoman tue..

Klu siapa smpi makam hakikat n maarifaat ni cobaan dia besar, terutama dari syaitan laknatullah.. klu x de syariaat syaitan ni boleh menyesatkan kita dalam belajar hakikat n makrifat dengan mudah sgt..

iswarahijau 23-02-2010 11:36 AM

Quote:

Originally Posted by only1 (Post 5885181)
mana bro tau sape yg belajar hakikat dan makrifat tdak akan meninggalkan syariat dan tarikat??
mana bro tahu orang yg belajar tarikat dan syariat akan meninggalkan maarifat dan hakikat??

belajar nie ada stepnya.. kena mula dgn syariat, tarekat, hakikat n makrifat.. klu terus meloncat jer kepada hakikat n makrifat tue yg hilang pedoman tue..

Klu siapa smpi makam hakikat n maarifaat ni cobaan dia besar, terutama dari syaitan laknatullah.. klu x de syariaat syaitan ni boleh menyesatkan kita dalam belajar hakikat n makrifat dengan mudah sgt..

ye btul.. dah ramai yg terus terjun ke makrifat dan tarekat tanpa syariat dan hakikat jadi gila ising..

buffet2 23-02-2010 03:27 PM

Quote:

Originally Posted by only1 (Post 5885181)
mana bro tau sape yg belajar hakikat dan makrifat tdak akan meninggalkan syariat dan tarikat??
mana bro tahu orang yg belajar tarikat dan syariat akan meninggalkan maarifat dan hakikat??

belajar nie ada stepnya.. kena mula dgn syariat, tarekat, hakikat n makrifat.. klu terus meloncat jer kepada hakikat n makrifat tue yg hilang pedoman tue..

Klu siapa smpi makam hakikat n maarifaat ni cobaan dia besar, terutama dari syaitan laknatullah.. klu x de syariaat syaitan ni boleh menyesatkan kita dalam belajar hakikat n makrifat dengan mudah sgt..

hanya yg belajar dan mencari jer tahu...bila bab ni org akan kata gila isim...itu kata org syariat...takpe la semoga korang sempat berjumpa guru yg musyid...aku hanya menyampaikan apa yg patut dan kebanyakkan org yg berketurunan islam akan menentang...lihatlah disekekeling anda ada yg menyimpan ilmu ni...carilah permata dalam himpunan kaca...insyaallah anda akan berjumpa serta akan bergembira dengan syukur atas nikmat yg anda perolehi...:)

buffet2 23-02-2010 03:36 PM

Quote:

Originally Posted by iswarahijau (Post 5885198)
ye btul.. dah ramai yg terus terjun ke makrifat dan tarekat tanpa syariat dan hakikat jadi gila ising..

gi la jumpa org yg anda katakan gila isim tanya apa soalan ttg agama islam dengar ia bercerita dan fikir2 apa yg org yg anda katakan gila isim tu sampaikan...mana la tahu org yg dikatakan gila isim tu wali Allah...jgn hanya menilai org dari luaran shj bro...kena ingat wali Allah ni biasanya pelik sikit orgnya...wali Allah ni tak perlukan kereta besar, rumah besar, berpakaian kemas dan wali Allah ni biasanya di pandang hina oleh kebanyakkan manusia tetapi dipandang mulia di sisi Tuhan yg Maha Esa...:">

fikir2kanlah...

p/s:aku hanya menyampaikan

Rishhana 23-02-2010 04:07 PM

ic ada juga yg aku faham...
thankz kerana ada yg sudi share...

only1 23-02-2010 04:28 PM

Quote:

Originally Posted by buffet2 (Post 5886817)
gi la jumpa org yg anda katakan gila isim tanya apa soalan ttg agama islam dengar ia bercerita dan fikir2 apa yg org yg anda katakan gila isim tu sampaikan...mana la tahu org yg dikatakan gila isim tu wali Allah...jgn hanya menilai org dari luaran shj bro...kena ingat wali Allah ni biasanya pelik sikit orgnya...wali Allah ni tak perlukan kereta besar, rumah besar, berpakaian kemas dan wali Allah ni biasanya di pandang hina oleh kebanyakkan manusia tetapi dipandang mulia di sisi Tuhan yg Maha Esa...:">

fikir2kanlah...

p/s:aku hanya menyampaikan

klu yg menuntut nie jd wali Allah x per.. aku x kisah.. takut jd pengikut nafsu n syaitan jer.. benda nie ada berlaku.. ke semua yg ambik ilmu sure power ilmunya ker??
cuba bg tahu dugaan yg dihadapi oleh pengikut jalan nie semasa menenmpuh jalan hakikat dan makrifat nie?? ke x de biasa jer.. lain la dia anugerah dari Allah


All times are GMT +8. The time now is 06:20 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.