CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Religious Talk (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=69)
-   -   Ajaran Matahari-Ajaran Sesat Tertua DiMalaysia (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=111094)

tudung87 14-08-2010 01:43 AM

Quote:

Originally Posted by Procodine (Post 7088986)
kalau xsilap ceq, depa semayang mengadap matahari..


p.s kalau salah tolong tunjukkan, jangan dok jolokkan plak.. :p

urm.. kawan sy duk kat kg seronok.. dan, saya selalu pergi dan bermalam rumah dia..

xde pun tanda2 ahli keluarga dia menyembah matahari..

sembahyang sme arah kiblat, baca quran, berpuasa, kenduri arwah tu semua dibuat oleh orang yang sembah matahari ke?
:-?:-?

Procodine 14-08-2010 01:45 AM

Quote:

Originally Posted by tudung34 (Post 7089009)
urm.. kawan sy duk kat kg seronok.. dan, saya selalu pergi dan bermalam rumah dia..

xde pun tanda2 ahli keluarga dia menyembah matahari..

sembahyang sme arah kiblat, baca quran, berpuasa, kenduri arwah tu semua dibuat oleh orang yang sembah matahari ke?
:-?:-?

kg seronok aku xtau..
kampung padang pokok sena aku tau la.. meh sini..

saia 14-08-2010 02:56 AM

Quote:

Originally Posted by tudung34 (Post 7089009)
urm.. kawan sy duk kat kg seronok.. dan, saya selalu pergi dan bermalam rumah dia..

xde pun tanda2 ahli keluarga dia menyembah matahari..

sembahyang sme arah kiblat, baca quran, berpuasa, kenduri arwah tu semua dibuat oleh orang yang sembah matahari ke?
:-?:-?

saya skong tudung 34.. mereka sembahyang ikut sama arah kiblat.. bg org yg kata sembahyang ikut arah matahari tu, ada bukti ke? jgn fitnah sesuka hati.. berdosa besar...

saia 14-08-2010 03:05 AM

Quote:

Originally Posted by tudung34 (Post 7088996)
urm.. kat kg seronok?

weh, kg seronok tu byk org kaya2 tau.. nama je kampung, tapi byk umah besar2...

kalo sembah matahari, xkan pergi haji kat mekah kot?

ni zmn dulu2 yela kot.. zaman skrg, x pernah aku tau la.. tp, xtaula underground ada lg..

hmm bdasarkn sufihina pnye fakta, semua itu adalah fitnah, dan sufihina telah menjawab kesemua fitnah yg dilemparkn.. zaman dahulu pn tiada semua itu,semua itu hnyalah fitnah dr sesama saudara islam sndri..

FaRid^sp 14-08-2010 03:11 AM

sewajarnya pengikut ajaran sesat ni dihumban ke ISA

msaifziec 14-08-2010 07:12 AM

bawak bersabar sufihina.. :)

safari 16-08-2010 01:58 AM

Quote:

Originally Posted by FaRid^sp (Post 7089428)
sewajarnya pengikut ajaran sesat ni dihumban ke ISA

Firaun ka mau hukum.

mohammad.f 29-08-2010 12:24 PM

salam
 
banyak sangat komen disini..
Di sini saya bersumpah tentang apa yang bakal dikatakan oleh saya ini benar kerana saya sendiri orang kampung seronok..

ajaran yang dikatakan oleh ramai seperti zikir bersulam seks bebas,haji di bukit payung dan banyak lagi sudah tidak diamalkan..
tetapi mentaliti dan ajaran lain masih diamalkan..

saya bercakap berdasarkan fakta dan bukan suka2 memfitnah sesama Islam.Menyedihkan apabila ibu bapa yang selama ini mendidik saya rupanya salah seorang daripada mereka..
Berikut saya berikan beberapa contoh tentang kedaifan pemikiran mereka

1.mengganggap haji mat terang(matahari) itu sebagai keturunan nabi..keturunan itu dibawa hingga sekarang dan masih mendapat layanan istimewa bahakan mendapat zakat setiap kali bulan puasa.(maklum ketuanya kaya dan tidak fisabilillah..)

2.Berpuasa tidak cukup pada setiap kali ramadhan.Pada hari terakhir tidak berpuasa..katanya anak bulan yang patut timbul tidak timbul dek lindungan awan..mereka yang melihat dengan anak mata bagaimana harus lebih arif dari mereka yang duduk di balai cerap?

3.hadis mengatakan sewaktu kewafatan Rasulullah S.A.W.,nabi mengatakan aku tinggalkan kamu 2 perkara yakni al-Quran dan al Sunnah tetapi tidak bagi mereka..mereka menganggap nabi meninggalkan al-Quran dan al Baiti (keluargaku)..disebabkan pegangan ini lah mereka menganggap mat terang tu sebagai seorang sufi.mentaliti yang lebih kurang sama dengan puak syiah yakni mengagungkan Saidina Ali lebih dari segalanya..

Banyak lagi yang boleh saya ceritakan..tetapi tidaklah perlu kiranya terlalu membuka pekung..
Bagi orang kampung seronok sendiri yang membaca,fahamilah keadaanmu..bukakanlah hati untuk menerima nasihat..Tidak semua didalam kampung itu berfahaman begini..tetapi yang tidak berfahaman begini akan dipulau..kenduri tiada orang nak tolong dan sebagainya..Berhentilah menganggap umat islam yang lain sebagai muawiyah..berubahlah kerana diluar tiada siapa yang boleh membantu..

Pernah saya usulkan kepada rakan baik saya sendiri yang bekerja dijabatan agama islam kenapa tiada tindakan di ambil..rakan saya meudiannya bahaskan benda ini didalam mesyuaratnya dan respon yang didapati mengejutkan...'kerana kepentingan politik'..tidak perlu dijelaskan disini kepentingan itu kerana saya dan orang kampung seronok faham maksud tersebut..

sisa hari2 saya menangis meratapi yang sekeluarga saya telah sesat..bagaimana hidup saya sendiri lepas ini?tawakal agar Allah merubah segalanya kerana hati ini hanya miliknya..InsyaAllah..

safari 31-08-2010 08:42 PM

Ajaran yang dikatakan oleh ramai seperti zikir bersulam seks bebas,haji di bukit payung dan banyak lagi sudah tidak diamalkan..
tetapi mentaliti dan ajaran lain masih diamalkan..

Awat dulu adaka? Che jangan dok fitnah, pi tuntut betui2 bahaya fitnah makan diri. Dok dengar cakap2 org kendian buat cerita .

mohammad.f 09-09-2010 02:26 AM

salam encik safari
 
ada satu buku pernah saya baca tentang amalan kampung seronok dan lain2 tempat di Malaysia..bukan semata2 fitnah..
lagi satu,saya sendiri penduduk kampung seronok dan saya tau apa yang berlaku sekeliling saya..ayah saya sendiri penganut ajaran itu...banyak lagi ajaran yang tiada dalam buku tersebut tetapi cukuplah setakat yang orang ramai tahu..
Fitnah?saya nak fitnah ayah saya sendiri?
saya cuma tegakkan yang hak dan tentang yang batil..
perlukah saya berdebat dengan anda tentang kesahihan perkara ini?sedangkan saya risau akan keadaan sekeliling saya..bantulah saya berdoa agar mereka ini mendapat rahmat Allah dan berubah...
semoga kita semua mendapat iktibar,insyaAllah..

hafizuka 09-09-2010 02:32 AM

macam2... semoga yang bathil musnah dengan kedatangan yang haq

moneymaker 09-09-2010 05:11 AM

yang aku besa dgr start trjadinya ajaran tu sebab org tu angkat tgn brdoa di bwah matahari supaya hujan turun kerana cuaca dilanda kemarau ps2 ada lak org tgk die berdoa seolah2 berdoa kpd matahri tu ler yg trjadinya ajaran nie,,,wallaualam...igt2 lpa dgr msa kcik2 dlu klu slah tlong btolkan

SELAMAT HARI RAYA

safari 18-09-2010 11:04 PM

Quote:

Originally Posted by mohammad.f (Post 7315608)
ada satu buku pernah saya baca tentang amalan kampung seronok dan lain2 tempat di Malaysia..bukan semata2 fitnah..
lagi satu,saya sendiri penduduk kampung seronok dan saya tau apa yang berlaku sekeliling saya..ayah saya sendiri penganut ajaran itu...banyak lagi ajaran yang tiada dalam buku tersebut tetapi cukuplah setakat yang orang ramai tahu..
Fitnah?saya nak fitnah ayah saya sendiri?
saya cuma tegakkan yang hak dan tentang yang batil..
perlukah saya berdebat dengan anda tentang kesahihan perkara ini?sedangkan saya risau akan keadaan sekeliling saya..bantulah saya berdoa agar mereka ini mendapat rahmat Allah dan berubah...
semoga kita semua mendapat iktibar,insyaAllah..

Kalau dok baca buku tapi tak menuntut berguru, yg ni iblis cukup suka. sama macam dengar cakap org dan percaya dan sambung lgi fitnah tu ...baru tu dia haih.

KLVIPER 19-09-2010 12:04 AM

Quote:

Originally Posted by Procodine (Post 7088986)
kalau xsilap ceq, depa semayang mengadap matahari..


p.s kalau salah tolong tunjukkan, jangan dok jolokkan plak.. :p


Sembahyang menghadap matahari terbit atau menghadap matahari tengelam?

gemagemuruh 19-09-2010 12:12 AM

kena banteras segera ajaran sesat nie...

panglima_ayam 19-09-2010 12:31 AM

dulu aku ada biasa dgr jugak di kawasan bagan tiang ,ada surau ada lambang matahari ,org cakap org matahari banyak di sana ,ada kawasan 2 dia

SCEG 19-09-2010 01:19 AM

Quote:

Originally Posted by safari (Post 7246763)
Ajaran yang dikatakan oleh ramai seperti zikir bersulam seks bebas,haji di bukit payung dan banyak lagi sudah tidak diamalkan..
tetapi mentaliti dan ajaran lain masih diamalkan..

Awat dulu adaka? Che jangan dok fitnah, pi tuntut betui2 bahaya fitnah makan diri. Dok dengar cakap2 org kendian buat cerita .

Back in 1988, aku dah terserempak dgn tempat depa buat haji kt bukit tu .. So, dulu mmg ada, bkn fitnah semata2

hafizuka 19-09-2010 01:22 AM

uik biar betul, camne depa buat haji tu? ke depa praktis je sebelum gi haji (bersangka baik :D )

SCEG 19-09-2010 11:12 AM

Quote:

Originally Posted by hafizuka (Post 7366151)
uik biar betul, camne depa buat haji tu? ke depa praktis je sebelum gi haji (bersangka baik :D )

Tk tau la bro .. Masa tu mmg tkde org kt rumah suluk tu .. Nasib baik la tkde org, ngeri gak sebenarnya masa tu sbb takut kena tangkap dek geng2 sesat tu .. Silap haribulan kena pancung oo .. Aku tk tau la samada rumah suluk dh ditinggalkan or masih aktif masa tu, tp nampak mcm tpt tu bersih & terjaga je
Lepas tu mmg aku tk pernah panjat bukit tu dah .. Tapi masa tu kitorg mmg semua org tau pasal ujudnya ajaran sesat kt area balik pulau .. Mmg bkn cerita dongeng atau fitnah

protozuaqs 19-09-2010 11:24 AM

err..eksqiusme..
bukan UMNO ke ajaran sesat tertua???

AkuHenjutJer 19-09-2010 08:06 PM

Quote:

Originally Posted by rayz (Post 5207153)
kenapa ajaran hj matahari sembah matahari masih ada sampai kini
jika xsilap di kg seronok. kenapa pihak JAKIM atau sesaper xboleh
pi kacau mereka tu.

just hanya pertanyaan dari aku.

huh kat negeri mana ajaran ni...

penjejak naga 19-09-2010 08:14 PM

ajaran ni salah satunye die berkahwin sesama fahaman ajer..sebab tuh dieorang susah nak detect

ben firdaus 21-09-2010 09:54 AM

Quote:

Originally Posted by SCEG (Post 7367926)
Tk tau la bro .. Masa tu mmg tkde org kt rumah suluk tu .. Nasib baik la tkde org, ngeri gak sebenarnya masa tu sbb takut kena tangkap dek geng2 sesat tu .. Silap haribulan kena pancung oo .. Aku tk tau la samada rumah suluk dh ditinggalkan or masih aktif masa tu, tp nampak mcm tpt tu bersih & terjaga je
Lepas tu mmg aku tk pernah panjat bukit tu dah .. Tapi masa tu kitorg mmg semua org tau pasal ujudnya ajaran sesat kt area balik pulau .. Mmg bkn cerita dongeng atau fitnah

ooooo...ye ke
hang buat apa panjat bukit tu
nak p mengendap org kampung tu ke
ke nak p berSERONOK

SCEG 21-09-2010 01:15 PM

Quote:

Originally Posted by ben firdaus (Post 7383560)
ooooo...ye ke
hang buat apa panjat bukit tu
nak p mengendap org kampung tu ke
ke nak p berSERONOK



seronok gak la makan durian dgn pala

ayein_86 05-12-2010 07:53 PM

..........

ecram_93 05-12-2010 07:59 PM

ouh, owner ajaran ni Hj Muhammad Matahari kan? Kalau tak silap ada dalam syllybus SPM .. He

sufihina 29-05-2011 12:00 PM

An-Nur


24:15. Di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit juga, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja. Padahal dia pada sisi Allah adalah besar.

24:16. Dan mengapa kamu tidak berkata, di waktu mendengar berita bohong itu: "Sekali-kali tidaklah pantas bagi kita memperkatakan ini. Maha Suci Engkau, ini adalah dusta yang besar."

azrul_zaman90 29-05-2011 12:52 PM

kita kasi gegar itu kg ramai ramai jom? kalau jumpa depa kita hantam...ade beran??

asmaraabdullah 29-05-2011 02:04 PM

ni ajaran nak cepat kering kain dijemuran:D

Pecinta Ahlul-Bait 06-09-2011 02:28 PM

Ajaran Islam yang diajarkan oleh Tok Aba ataupun panggilan Tok Hj Matahari bukanlah ajaran sesat yang memesongkan.. Apa yang dikhabarkan dan anda dengar melalui media masa perlu dikaji kesahihannya.

Pergilah dahulu ke kampung Binjai/Kampung Seronok di Bayan lepas, Pulau Pinang dan selidik sendiri.. Jangan hanya mendengar cakap sebelah pihak sahaja.

Bro_Izantie 18-01-2012 11:26 PM

Melayu Penyembah Matahari - (Agama Matahari)
 
Salam semua..

Sebelum tu aku nak minta maaf jika thread ni menyinggung sesetengah pihak...entah kenapa malam ni aku terasa nak buka thread camni...

Kisahnya begini...Masa aku kecik2 dulu, aku penah dengar citer di satu kampung di utara tanahair semua penduduk Melayunya menganut agama matahari...

Bila aku besar skrg pun, dah kerja dan rakan sebilik pernah mengesahkan perkara ni...So, siapa di sini yang dapat cerita atau sahkan perkara ni? Aku rasa kalau dicungkil, ada......:-?:-?:-?


p/s: Apa tindakan Jabatan Agama?

Bro_Izantie 18-01-2012 11:31 PM

sorang pun tak berani nak sahkan?

noraini@azlan 18-01-2012 11:33 PM

Dh ada kt cg pasal ni

Bro_Izantie 18-01-2012 11:34 PM

Quote:

Originally Posted by noraini@azlan (Post 11955870)
Dh ada kt cg pasal ni

yer ker?:D:D:D...so kompom la yer? jap aku cuba cari link:D:D:D

noraini@azlan 18-01-2012 11:36 PM

Quote:

Originally Posted by Bro_Izantie (Post 11955882)
yer ker?:D:D:D...so kompom la yer? jap aku cuba cari link:D:D:D

Cerita lama ni. dh x da pon golongan ni

Bro_Izantie 18-01-2012 11:37 PM

http://carigold.com/portal/forums/sh...embah+matahari

mr_xhizors 18-01-2012 11:37 PM

dkt blk pulau,penang kalo xsalah..tp skang dh xde.

fallguy 18-01-2012 11:38 PM

Pernah dengar kawan sekerja budak Penang pernah cite....

astrowan 18-01-2012 11:39 PM

ader.........

tau dah lama dah

........

kampong happy

jinlapar 18-01-2012 11:39 PM

:eek::eek:amon re


All times are GMT +8. The time now is 07:32 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.