CariGold Forum

CariGold Forum (http://www.carigold.com/portal/forums/index.php)
-   Historical, Myth, Legend (http://www.carigold.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=248)
-   -   Pertanyaan: Siapa tahu mengenai perihal panji2 hitam dari ufuk timur? (http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=100712)

roBUST 01-10-2009 09:52 PM

Pertanyaan: Siapa tahu mengenai perihal panji2 hitam dari ufuk timur?
 
TT ada soalan ingin bertanya pada forumer.Siapa tahu mengenai perihal panji2 hitam dari ufuk timur?Puas TT cari..mcm2 info keluar..tkot silap..tu x berani nk posting.maklumlah skrg byk ajaran sesat..kalo ada,sile2 lah post kn..buat peringatan semua:)

silvermaddness 01-10-2009 10:00 PM

geng aku ada gak letak link panji hitam dari timur ni.. http://panjihitamdaritimur.blogspot.com/ , cuba TT kaji tgk..aku nk komen pon tak reti..hehe

roBUST 01-10-2009 10:02 PM

Quote:

Originally Posted by silvermaddness (Post 4819226)
geng aku ada gak letak link panji hitam dari timur ni.. http://panjihitamdaritimur.blogspot.com/ , cuba TT kaji tgk..aku nk komen pon tak reti..hehe

dah bace kt situ..mengatakan panji2 ni yg mengiringi imam mahdi nanti..lg satu panji hitam nyer blog ialah persatuan silat gayung:)

razif1224 01-10-2009 10:06 PM

erm.. panji hitam... pahlawan akhir zaman..

dah lama aku tak mengkaji benda Historical, Myth, Legend,

Dulu ada lepak Cari, mmg melayan gak...

erm.. ada info yang nak bgtau ke roBUST?

WangEmas 01-10-2009 10:10 PM

kalo belajar silat tapi tak solat pun tak guna gak..

roBUST 01-10-2009 10:11 PM

Quote:

Originally Posted by razif1224 (Post 4819258)
erm.. panji hitam... pahlawan akhir zaman..

dah lama aku tak mengkaji benda Historical, Myth, Legend,

Dulu ada lepak Cari, mmg melayan gak...

erm.. ada info yang nak bgtau ke roBUST?

dari Cari la sy tau pasal ni..tp dah lame sgt..mbr yg kaji..now dah x jumper mbr...so nk tahu blk pasal panji hitam tu.mengatakan bahawa dtg dari timur?siapa @ apa?sy x brani nk jwb..sbb ilmu belum cukup

Imam Mahdi dan Panji-panji Hitam

Sabda Nabi SAW,

"Al-Mahdi akan muncul setelah keluarnya Panji-panji Hitam dari sebelah Timur, yang mana pasukan ini tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun."

(Ibnu Majah)

Sabda Nabi SAW,

"Panji-panji Hitam akan keluar dari arah Khurasan, dan sementara itu kawan-kawan al-Mahdi (pula) keluar menuju ke Baitulmaqdis."
Sabda Nabi SAW,
"Jika kamu semua melihat Panji-panji Hitam datang dari arah Khurasan, maka sambutlah ia walaupun kamu terpaksa merangkak di atas salji. Sesungguhnya di tengah-tengah panji-panji itu ada Khalifah Allah yang mendapat petunjuk." Maksudnya ialah al-Mahdi. (Ibnu Majah, Abu Nuaim & al-Hakim)

Sabda Nabi SAW,

"Apabila kamu melihat Panji-panji Hitam telah diterima di sebelah wilayah Khurasan, maka datangilah dia sekalipun terpaksa merangkak di atas salji kerana padanya itu ada Khalifah Allah yaitu al-Mahdi."
(Abu Nuaim)
Abdullah bin Syuraikh berkata,
"Bersama-sama munculnya Al-Mahdi adalah panji-panji Rasulullah SAW, lengkap dengan cap-capnya sekali."
Kata Sayidina Ali KMW,
"Apabila Panji-panji Hitam menghala ke arah As-Sufyani, dan para pengikut Syuaib bin Saleh mencari-cari Al-Mahdi, dia akan muncul dari Makkah dan bersama-sama dengannya adalah Panji-panji Rasulullah SAW. Dia akan membahagi dua pasukannya mengerjakan sembahyang, setelah orang ramai meletakkan harapan kepadanya selain berpanjangan bala yang menimpa mereka. Setelah selesai sembahyang, dia mendapatkan mereka dan berkhutbah, "Wahai manusia, ujian-ujian yang berterusan menimpa umat Muhammad SAW, terutamanya kepada Ahlulbait, (antaranya) adalah (kerana) kamu dikuasai dan dipersalahkan

cikepong 01-10-2009 10:15 PM

emmm heheh rahsia plan alam...

kuhik 01-10-2009 10:17 PM

well, ini masih lagi menjadi rahsia Allah. ilmu yang ada cumalah sedikit. so, tunggu aje lah. nanti diorang muncullah. insya Allah, tak lama pun..

waktong.UMOFX 01-10-2009 10:21 PM

wilayah khurasan tu kat mana eh?

roBUST 01-10-2009 10:25 PM

Quote:

Originally Posted by waktong (Post 4819354)
wilayah khurasan tu kat mana eh?

In modern day world the ancient Khurasan is divided into five central Asian countries i.e.

1. Iran
2. Afghanistan
3. Tajikistan
4. Turkmenistan
5. Uzbekistan

The largest part of the ancient Khurasan is in Afghanistan today. The present day cities of these modern countries would give a better idea of the geographical map of the ancient Khurasan. These cities include:

1. Nishapur and Tus in Iran.
2. Herat, Balkh, Ghazni and Kabul in Afghanistan
3. Khujand and Panjakent in Tajikistan
4. Merv and Sanjan in Turkmenistan
5. Samarqand and Bukhara in Uzbekistan

buffet2 01-10-2009 10:37 PM

salam bro...

tentera panji2 hitam adalah pejuang2 yg brani mati kerana menegakkan agama Allah di zaman akhir...mereka ni telah terpilih dari berjuta umat islam di timur...

bila sampai masa nanti 1/3 pejuang islam akan syahid, 1/3 akan lari dan 1/3 akan terus berjuang menegakkan kembali Islam di seluruh dunia...

jadi skarang ni korang sumer dah bersedia ke berjuang...tinggalkan semua harta, anak bini, mak bapak, makwe dll...

skrang ni masa kita utk bertekad (simpan dlm hati) jika berlaku @ seruan jihad bergema kita sudah bersedia berjihad mencari keredhaan Allah meninggalkan yg tersayang spt diatas...

ader brani!!!:-?

roBUST 01-10-2009 10:40 PM

Quote:

Originally Posted by buffet2 (Post 4819490)
salam bro...

tentera panji2 hitam adalah pejuang2 yg brani mati kerana menegakkan agama Allah di zaman akhir...mereka ni telah terpilih dari berjuta umat islam di timur...

bila sampai masa nanti 1/3 pejuang islam akan syahid, 1/3 akan lari dan 1/3 akan terus berjuang menegakkan kembali Islam di seluruh dunia...

jadi skarang ni korang sumer dah bersedia ke berjuang...tinggalkan semua harta, anak bini, mak bapak, makwe dll...

skrang ni masa kita utk bertekad (simpan dlm hati) jika berlaku @ seruan jihad bergema kita sudah bersedia berjihad mencari keredhaan Allah meninggalkan yg tersayang spt diatas...

ader brani!!!:-?

adakah kita tergolong dlm golongan itu?

buffet2 02-10-2009 10:05 AM

Quote:

Originally Posted by roBUST (Post 4819513)
adakah kita tergolong dlm golongan itu?

jawapan paling mudah...tepuk dada tanya iman dlm hati...

mungkin kita tergolong dlm golongan tersebut tp kena ingat nak masuk golongan yg 1 daripada 73 golongan yg terdapat dlm hadis amatlah berat kecuali kita berilmu dan beramal dgn ilmu yg dipelajari dari guru yg musyid...

kena mencari 'jalan yg lurus jalan yg Allah redhai'...

sb tu jika kita ada ilmu kita tak akan mengeluh kerana keyakinan kepada Allah kerana sesuatu yg berlaku pasti ada sebab musababnya sama ada baik atau buruk...skrg ni terlalu ramai org islam yg mengeluh (termasuk aku) bila ditimpa musibah atau dugaan serta tidak dpt menerima kegagalan dan putus asa selain dari itu sifat bangga diri, iri hati, kedekut, tamak dlll....sifat ni kena buang dulu...

redha dan sabar dgn perkara yg berlaku adalah penting utk masuk dalam golongan...paling penting golonagan panji2 hitam ni usaha dan tawakal diorang ni terlalu tinggi...pergantungan golongan ni hanya Allah shj dan segalanya hanya Allah dan rasullulah...

adakah kita termasuk dlm golongan tersebut??

anda sendiri tahu jawapannya...

marilah kita semua hidupkan kembali cahaya muhammad dan sambungkan kembali tali2 Allah yg sudah lama terputus...

ALLAHU AKBAR.....3x

Rishhana 02-10-2009 03:08 PM

ada orang kata kena ingat nak masuk golongan yg 1 dari 73 golongan.
ada kata 7+3= 10 wah pancaindera sampai sepuluh ingat ada 6 jer..
ada kata 7-3= 4.. wah stesen stesen persinggahan..
actually saya memang tak tau..kalau ada yg boleh huraikan..saya minta share..selepas itu kita leh rujuk antara satu sama lain...
but kalau boleh janganlah adanya nafsu amarah dalam perbincangan..
saya tak kata hal ini ada kena mengena dengan imam mahadi atau tidak...kerana saya masih jauh... "JAUH"
wallahhualam...

yusli 02-10-2009 04:27 PM

sblm ni ada stu kump mewar2kn panji2 ni...tpi la ni dah senyap...tapi ada lagi pengikut yg nak hidupkan kembali...pernah juga terbaca buku yg dikarang ketua tu...ttg panji

roBUST 02-10-2009 04:30 PM

Quote:

Originally Posted by yusli (Post 4825565)
sblm ni ada stu kump mewar2kn panji2 ni...tpi la ni dah senyap...tapi ada lagi pengikut yg nak hidupkan kembali...pernah juga terbaca buku yg dikarang ketua tu...ttg panji

myb kump silat ke?

hafizuka 02-10-2009 09:05 PM

dah terang Rasulullah cakap dari Khurasan

aku dah baca blog silat gayung tu, aku malas nak komen kang orang kata dengki

tapi terpaksa la aku cakap gak

aku rasa mamat silat gayung tu perasan je

camno la bendera hitam dari Khurasan tu leh datang dari tanah Melayu ni lak

mungkin dia bukak cawangan kat Khurasan kot. Wallahualam.

GammaRay 24-11-2009 11:01 AM

Quote:

Originally Posted by roBUST (Post 4819286)

Imam Mahdi dan Panji-panji Hitam

Sabda Nabi SAW,

"Al-Mahdi akan muncul setelah keluarnya Panji-panji Hitam dari sebelah Timur, yang mana pasukan ini tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun."

(Ibnu Majah)

Sabda Nabi SAW,

"Panji-panji Hitam akan keluar dari arah Khurasan, dan sementara itu kawan-kawan al-Mahdi (pula) keluar menuju ke Baitulmaqdis."
Sabda Nabi SAW,
"Jika kamu semua melihat Panji-panji Hitam datang dari arah Khurasan, maka sambutlah ia walaupun kamu terpaksa merangkak di atas salji. Sesungguhnya di tengah-tengah panji-panji itu ada Khalifah Allah yang mendapat petunjuk." Maksudnya ialah al-Mahdi. (Ibnu Majah, Abu Nuaim & al-Hakim)

Sabda Nabi SAW,

"Apabila kamu melihat Panji-panji Hitam telah diterima di sebelah wilayah Khurasan, maka datangilah dia sekalipun terpaksa merangkak di atas salji kerana padanya itu ada Khalifah Allah yaitu al-Mahdi."
(Abu Nuaim)
Abdullah bin Syuraikh berkata,
"Bersama-sama munculnya Al-Mahdi adalah panji-panji Rasulullah SAW, lengkap dengan cap-capnya sekali."
Kata Sayidina Ali KMW,
"Apabila Panji-panji Hitam menghala ke arah As-Sufyani, dan para pengikut Syuaib bin Saleh mencari-cari Al-Mahdi, dia akan muncul dari Makkah dan bersama-sama dengannya adalah Panji-panji Rasulullah SAW. Dia akan membahagi dua pasukannya mengerjakan sembahyang, setelah orang ramai meletakkan harapan kepadanya selain berpanjangan bala yang menimpa mereka. Setelah selesai sembahyang, dia mendapatkan mereka dan berkhutbah, "Wahai manusia, ujian-ujian yang berterusan menimpa umat Muhammad SAW, terutamanya kepada Ahlulbait, (antaranya) adalah (kerana) kamu dikuasai dan dipersalahkan

tentera chechen datang from tempat salji...mengikut cerita yang aku dgr tentera imam mahdi nie dah ada (dorang kata taliban or chechen sebab dorang bawak bendera hitam)...nie semua aku terdengar org cerita je laa tak tau laa betul ke idak...walahualam nak komen lebih tak berani

WangEmas 24-11-2009 11:07 AM

Quote:

Originally Posted by hafizuka (Post 4827192)
dah terang Rasulullah cakap dari Khurasan

aku dah baca blog silat gayung tu, aku malas nak komen kang orang kata dengki

tapi terpaksa la aku cakap gak

aku rasa mamat silat gayung tu perasan je

camno la bendera hitam dari Khurasan tu leh datang dari tanah Melayu ni lak

mungkin dia bukak cawangan kat Khurasan kot. Wallahualam.

melayu ni mmg suka perasan dalam byk hal.. :D

Walhal pertubuhan silat itu matlamat UTAMA mereka adalah memperjuangkan silat bukan memperjuangkan Islam.
Berapa byk kelas agama yg drg buka?
Berapa org Al-Hafiz yg dilahirkan oleh mereka?
Berapa byk ulama' yg menyertai pertubuhan mereka?

Jika jawapannya TIDAK, Apakah sanggup kita meletakkan masa depan Islam ditangan org yg tidak sepatutnya?
Itulah puncanya maruah Islam tercemar jika dipertanggungjawabkan kpd golongan yg tidak sepatutnya.

Cth lain: kelab pegida.

:-?:-?:-?

roBUST 24-11-2009 11:37 AM

Quote:

Originally Posted by WangEmas (Post 5280014)
melayu ni mmg suka perasan dalam byk hal.. :D

Walhal pertubuhan silat itu matlamat UTAMA mereka adalah memperjuangkan silat bukan memperjuangkan Islam.
Berapa byk kelas agama yg drg buka?
Berapa org Al-Hafiz yg dilahirkan oleh mereka?
Berapa byk ulama' yg menyertai pertubuhan mereka?

Jika jawapannya TIDAK, Apakah sanggup kita meletakkan masa depan Islam ditangan org yg tidak sepatutnya?
Itulah puncanya maruah Islam tercemar jika dipertanggungjawabkan kpd golongan yg tidak sepatutnya.

Cth lain: kelab pegida.

:-?:-?:-?

kelap ape tu? :p

Rishhana 27-11-2009 04:56 PM

saudara robust boleh check balik tentang rahsia bangsa melayu..
kalau dapat jawapan dia tentang panji panji hitam dari situ..mungkin leh share kat sini...

p:s saudara yg post perihal bangsa melayu tu...harap saudara tak keberatan mengkaji disebalik hal tu...wallahhualam

leenaz 12-12-2009 12:50 PM

check out this link

http://www.alamghaib.com/ParangTerbang.html

sediakan diri dgn ilmu..

insyiİ 12-12-2009 01:40 PM

ada satu nasyid yg menceritakan perihal pembawa panji2 hitam ini yg dikenali dgn nama pemuda bani tamim...

tetapi lagu nasyid itu dinyanyikan oleh kumpulan dr al-arqam....my ustazah said....al-arqam menganggap ashaari dan mereka lah pemuda bani tamim tersebut....:)

eno 15-12-2009 01:14 PM

:)

Itulah masalahnya dengan cerita pemuda bani thamim ni, sebab ianya dipopularkan oleh gulungan Al Arqam. Pada suatu masa dahulu, Abuya dikenal pasti didalam iktiqad mereka sebagai pemuda bani thamim. Kemudiannya Abuya naik taraf dan di bisik-bisik sebagai Imam Mahdi.

Hadith yang digunakan bagi menguatkan riwayat pemuda bani thamim ini pun amat asing.

Lagi kuatlah hadis panji panji hitam dari timur, Mahdi dan Isa.

ulam 03-01-2010 08:31 AM

x ada sambungan perbincangan ker.. :-?

hurai 05-10-2012 02:09 PM

Pada zaman Rasulullah SAW dan sekitarnya...Barat..biasanya ditujukan pada Kerajaan Rom sementara Timur Kerajaan Parsi.........Nusantara???

gt40solsol 07-10-2012 10:41 AM

Quote:

Originally Posted by roBUST (Post 4819286)

Imam Mahdi dan Panji-panji Hitam

Sabda Nabi SAW,

"Al-Mahdi akan muncul setelah keluarnya Panji-panji Hitam dari sebelah Timur, yang mana pasukan ini tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun."

(Ibnu Majah)

"Sebelah Timur" dan "ufuk timur" banyak perbezaan.. ringkasnya, sebelah bermaksud hampir, ufuk pula dikejauhan..
berhati2lah ketika menterjemah apatahlagi mentafsir..

:)

mebius 07-10-2012 11:27 PM

kenapa laa kaji benda yang tak mampu nak dikaji.... semua ahli panji hitam adalah wali allah, 4 pemegang panji berpangkat abdal. orang awam tak tahu apapun. semua mungkin dalam kebingungan pada masa tu. smua ni akan terbuka dan difahami jika kita wali allah (yang dikasihi allah)...

MHaffiezMNazri 08-10-2012 07:25 AM

http://www.youtube.com/watch?v=kS4GpyuYTKA

Jangan salah tafsir hadis dan perasan dengan bangsa Melayu :)

ikhmal_ok 08-10-2012 07:46 AM

panji hitam la, apa kejadah la. solat subuh berjemaah tak buat jugak, mana nak atang kekuatan roh ? maaf cakap, nasihat untuk diri sendiri dan kawan2.

MHaffiezMNazri 08-10-2012 07:55 AM

Quote:

Originally Posted by ikhmal_ok (Post 14739998)
panji hitam la, apa kejadah la. solat subuh berjemaah tak buat jugak, mana nak atang kekuatan roh ? maaf cakap, nasihat untuk diri sendiri dan kawan2.

Terbaik!

Subuh untuk askar!

Fajr for soldiers!

ndzul01 08-10-2012 07:57 AM

Wallahua'lam...


All times are GMT +8. The time now is 12:15 AM.

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.