PDA

View Full Version : ~ Azan Makkah ~


wanzex
04-09-2009, 12:24 PM
terpesona aku mendengar azan ini....Allahu Akbar!

http://www.youtube.com/watch?v=0929J-wYv44

wanzex
04-09-2009, 12:26 PM
lunaknya suara bilal Masjidil Haram....
de saper2 tahu namanya..???

buttercup
04-09-2009, 12:33 PM
suara azan ni tajam dan keras...
walaupun datang dari Mekah...
aku tengok dah jadi trend azan yang jenis macam ni...
sampai dalam henset nokia pun bubuh azan jenis yang ni...

ada lagi suara azan yang pernah aku dengar lebih sedap...
iaitu suara azan yang kalau orang kafir dengar pun terpersona dan menjadi tanda tanya...
suara tu ada aku dengar ada kat tanah melayu ni...

korang sendiri tau lah kan....?

ezis2u
04-09-2009, 12:34 PM
kat lappy aku tiap kali masuk waktu azan yang dirakam kat mekah akan berkumandang,,,sebab aku da install salaat time...

buttercup
04-09-2009, 12:38 PM
suara azan ni tajam dan keras...
walaupun datang dari Mekah...
aku tengok dah jadi trend azan yang jenis macam ni...
sampai dalam henset nokia pun bubuh azan jenis yang ni...

ada lagi suara azan yang pernah aku dengar lebih sedap...
iaitu suara azan yang kalau orang kafir dengar pun terpersona dan menjadi tanda tanya...
suara tu ada aku dengar ada kat tanah melayu ni...

korang sendiri tau lah kan....?

lagi 1 aku pesan,
kalau nak azan,
carilah BILAL yang bersuara lunak,
jangan jatuhkan maruah agama dan nama ISLAM,
nanti orang dengar naik benci,
pergi masjid pun takmau...

Carilah yang merdu suaranya,
lembut sampaiannya,
orang islam yang dengar pun semangat nak pi masjid,
orang kafir pula terasa keindahan islam itu sendiri hanya dengan azan,
bukan dengan loceng...

aku tanya kau lah...
kau jawap jujur...
kau suka ke Masjid atau Surau korang punya tukang azan???
suka ke tak ???
jawapannya ada pada diri masing2...:)

CikSukan
04-09-2009, 12:39 PM
Saya pulak prefer buatan Malaysia..Bila dengar nih rasa meremang kudus dalam keinsafan.

http://www.youtube.com/watch?v=_YtriRtUrGw

wanzex
04-09-2009, 12:39 PM
yg ni ok x?

http://www.youtube.com/watch?v=iPSGQ3ec6VY

wanzex
04-09-2009, 12:41 PM
yg ni surah alfatihah.....

http://www.youtube.com/watch?v=JqbPcAp_k-8&feature=related

zamreda
04-09-2009, 12:43 PM
lagi 1 aku pesan,
kalau nak azan,
carilah BILAL yang bersuara lunak,
jangan jatuhkan maruah agama dan nama ISLAM,
nanti orang dengar naik benci,
pergi masjid pun takmau...

Carilah yang merdu suaranya,
lembut sampaiannya,
orang islam yang dengar pun semangat nak pi masjid,
orang kafir pula terasa keindahan islam itu sendiri hanya dengan azan,
bukan dengan loceng...

aku tanya kau lah...
kau jawap jujur...
kau suka ke Masjid atau Surau korang punya tukang azan???
suka ke tak ???
jawapannya ada pada diri masing2...:)

tak sesedap mana azan tu...bergema arasy ALLAh jua jika niat krn ALLAH...
klau sedap dgr tang kita tapi bkn krn ALLAH tak smpai gak kat arsy tu...


pernah di zaman rasullah..yng malaikat jibrail mengadu kat nabi yng azan takder kat arasy..padahal dah azan dah kedengaran

rupanya sahabat yng mengalunkan tu riak krn suaranya...

marlen
04-09-2009, 12:45 PM
suara azan ni tajam dan keras...
walaupun datang dari Mekah...
aku tengok dah jadi trend azan yang jenis macam ni...
sampai dalam henset nokia pun bubuh azan jenis yang ni...

ada lagi suara azan yang pernah aku dengar lebih sedap...
iaitu suara azan yang kalau orang kafir dengar pun terpersona dan menjadi tanda tanya...
suara tu ada aku dengar ada kat tanah melayu ni...

korang sendiri tau lah kan....?

sy xtau plak..nak dgr suara azanyg lemak merdu tu..boleh tak?

wanzex
04-09-2009, 12:46 PM
azan yang lunak menjadi pemangkin kpd ummah utk ke masjid atau surau!!

wanzex
04-09-2009, 12:48 PM
azan madinah....

http://www.youtube.com/watch?v=i05BEziVSs0&feature=related

jutawanzaman
04-09-2009, 12:48 PM
untung nya dapat azan depan kaabah....

wanzex
04-09-2009, 02:16 PM
untung nya dapat azan depan kaabah....

pegilah mekah cepat2....atau tuan dah pegi? :D:D

zerovirus
04-09-2009, 02:36 PM
pegilah mekah cepat2....atau tuan dah pegi? :D:D

lain mcm dgr kat sana ..., azan mekah ... 5km pun leh dgr ...

wanzex
04-09-2009, 03:07 PM
lain mcm dgr kat sana ..., azan mekah ... 5km pun leh dgr ...

mmg la boleh dgr....xde apa yg menghalang....
pokok2 pun buknnya byk sgt....:-?

buttercup
04-09-2009, 03:32 PM
lain mcm dgr kat sana ..., azan mekah ... 5km pun leh dgr ...

ini kisah benar ke ????
cuba terangkan !!!!!
best aje ni....:">

periamuda
05-09-2009, 01:19 AM
lagi 1 aku pesan,
kalau nak azan,
carilah BILAL yang bersuara lunak,
jangan jatuhkan maruah agama dan nama ISLAM,
nanti orang dengar naik benci,
pergi masjid pun takmau...

Carilah yang merdu suaranya,
lembut sampaiannya,
orang islam yang dengar pun semangat nak pi masjid,
orang kafir pula terasa keindahan islam itu sendiri hanya dengan azan,
bukan dengan loceng...

aku tanya kau lah...
kau jawap jujur...
kau suka ke Masjid atau Surau korang punya tukang azan???
suka ke tak ???
jawapannya ada pada diri masing2...:)

Bukan kelunakan atau kemerduaan suara yg utama tapi keikhlasan muazin melaungkan azan tanpa ada rasa riak dan takbur. Pernah berlaku di zaman Rasulullah (sori..tak jumpa hadis tapi biasa diceritakan oleh ustaz2) seorang muazin yang merdu suaranya tapi apabila melaungkan azan tidak dapat didengari oleh orang lain sebaliknya seorang muazin lain yang tidak berapa merdu suaranya tetapi azannya sungguh nyaring dan lantang hingga dapat didengar di seluruh pelusuk kawasan. Solat itu wajib dan bersemangat atau tidak utk ke masjid bukan kerana azan tapi kerana Allah.

periamuda
05-09-2009, 01:23 AM
azan yang lunak menjadi pemangkin kpd ummah utk ke masjid atau surau!!

Kalo dah berat kaki nak ke masjid tak kira azan sedap ke tak sedap memang tak pergi jugak. Yang penting niat...

periamuda
05-09-2009, 01:43 AM
Antara laungan-laungan azan yang indah. Disampaikan oleh Sheikh Alafasy dalam 3 cara berbeza:

http://www.youtube.com/watch?v=PV3XCVBpijk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=dduQfXNWj2o&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=c9O_8GbDJ5M&feature=related

theBLOGGERboy
05-09-2009, 01:49 AM
timbul keinsafan dlm diri....

neceolite
05-09-2009, 02:33 AM
mendayu2 suara bilal2 ni azan ... terasa dekat je

wanzex
05-09-2009, 09:50 AM
sejuk hati dan lembut perasaan bila dgr azan diorang....

habiburrahman
05-09-2009, 10:04 AM
lagi 1 aku pesan,
kalau nak azan,
carilah BILAL yang bersuara lunak,
jangan jatuhkan maruah agama dan nama ISLAM,
nanti orang dengar naik benci,
pergi masjid pun takmau...

Carilah yang merdu suaranya,
lembut sampaiannya,
orang islam yang dengar pun semangat nak pi masjid,
orang kafir pula terasa keindahan islam itu sendiri hanya dengan azan,
bukan dengan loceng...


Patutla aku tak terbangun solat subuh...lunak sungguh suara tukang azan tu... :)paid

ckama33
05-09-2009, 10:13 AM
Saya pulak prefer buatan Malaysia..Bila dengar nih rasa meremang kudus dalam keinsafan.

http://www.youtube.com/watch?v=_YtriRtUrGw

hehhhehhee meremang bukan kerana ape, tp kerana hukuman yang bakal menimpa dalam wayang tuh :) kekeke

ckama33
05-09-2009, 10:18 AM
yg ni ok x?

http://www.youtube.com/watch?v=iPSGQ3ec6VY

akhirnya aku nampak juga bilik bilal mekah erk :)

:D:D

tQ to SangBogo

shadow
06-09-2009, 01:45 AM
http://www.youtube.com/watch?v=_MF2XXtUH1I

ha ni lak azan subuh dari Sheikh Owais Raza Qadri.memang layan.kalau dengar dia baca qasidah burdah lagi layan.Antara insan yang mempunyai suara lunak dan merdu

ulam
06-09-2009, 04:19 PM
Mmg mengasyikkan..
Sungguh lunak & merdu...
Rasa tenang jiwa mendengarnya...

Allahuakbar!...

donlot
06-09-2009, 04:37 PM
lagi 1 aku pesan,
kalau nak azan,
carilah BILAL yang bersuara lunak,
jangan jatuhkan maruah agama dan nama ISLAM,
nanti orang dengar naik benci,
pergi masjid pun takmau...



Banyak kali juga jadi bilal.
Walaupun suara sumbang, pitching out..ramai juga yg datang.

Kalo dah memang malas nak ke masjid..ada saja alasannya

wanzex
06-09-2009, 10:06 PM
http://www.youtube.com/watch?v=_MF2XXtUH1I

ha ni lak azan subuh dari Sheikh Owais Raza Qadri.memang layan.kalau dengar dia baca qasidah burdah lagi layan.Antara insan yang mempunyai suara lunak dan merdu

mmg layan siot suara bilal ni.... ni bilal dari masjid mana yup??? :-?:-?

anuarinvestor
06-09-2009, 10:11 PM
tak sesedap mana azan tu...bergema arasy ALLAh jua jika niat krn ALLAH...
klau sedap dgr tang kita tapi bkn krn ALLAH tak smpai gak kat arsy tu...


pernah di zaman rasullah..yng malaikat jibrail mengadu kat nabi yng azan takder kat arasy..padahal dah azan dah kedengaran

rupanya sahabat yng mengalunkan tu riak krn suaranya...

sahih..teringat kisah bilal RA

anuarinvestor
06-09-2009, 10:14 PM
Bukan kelunakan atau kemerduaan suara yg utama tapi keikhlasan muazin melaungkan azan tanpa ada rasa riak dan takbur. Pernah berlaku di zaman Rasulullah (sori..tak jumpa hadis tapi biasa diceritakan oleh ustaz2) seorang muazin yang merdu suaranya tapi apabila melaungkan azan tidak dapat didengari oleh orang lain sebaliknya seorang muazin lain yang tidak berapa merdu suaranya tetapi azannya sungguh nyaring dan lantang hingga dapat didengar di seluruh pelusuk kawasan. Solat itu wajib dan bersemangat atau tidak utk ke masjid bukan kerana azan tapi kerana Allah.

teringat satu hari Bilal RA ..diganti oleh org lain yg mengazankan..sehingga malaikat bertanya adakah telah solat(walhal telah selesai)...ini bermakna azan Bilal RA sampai hingga ke langit 7.......

anuarinvestor
06-09-2009, 10:15 PM
pegilah mekah cepat2....atau tuan dah pegi? :D:D

insyallah azam tahun depan pegi

wanzex
06-09-2009, 10:18 PM
azan masjid nabawi...

http://www.youtube.com/watch?v=tp4XfJQZvHY&feature=related

capachou
06-09-2009, 10:20 PM
lagi 1 aku pesan,
kalau nak azan,
carilah BILAL yang bersuara lunak,
jangan jatuhkan maruah agama dan nama ISLAM,
nanti orang dengar naik benci,
pergi masjid pun takmau...

Carilah yang merdu suaranya,
lembut sampaiannya,
orang islam yang dengar pun semangat nak pi masjid,
orang kafir pula terasa keindahan islam itu sendiri hanya dengan azan,
bukan dengan loceng...



camne nk pilih muazzin yg suara lunak2, kalu yg datang jemaah 5 waktu sehari pn sekerat dua je.. yg suara sodap2 dh join AF la, mystarz la... :(

wanzex
06-09-2009, 10:20 PM
insyallah azam tahun depan pegi

azam saja tak jadi yup..kne pi daftar kat lembaga tabung haji dulu. atau tuan nak pi umrah??? :-?

capachou
06-09-2009, 10:21 PM
lagi 1 aku pesan,
kalau nak azan,
carilah BILAL yang bersuara lunak,
jangan jatuhkan maruah agama dan nama ISLAM,
nanti orang dengar naik benci,
pergi masjid pun takmau...

Carilah yang merdu suaranya,
lembut sampaiannya,
orang islam yang dengar pun semangat nak pi masjid,
orang kafir pula terasa keindahan islam itu sendiri hanya dengan azan,
bukan dengan loceng...



camne nk pilih muazzin yg suara lunak2, kalu yg datang jemaah 5 waktu sehari pn sekerat dua je.. yg suara sodap2 dh join AF la, mystarz la... kena start dari akar lagi, bukan pilih yg pucuk je :(

wanzex
06-09-2009, 10:23 PM
lagi azan makkah....

http://www.youtube.com/watch?v=-W18FhMJx8g&feature=related

wanzex
06-09-2009, 10:28 PM
azan yusof islam....

http://www.youtube.com/watch?v=-W18FhMJx8g&feature=related

anuarinvestor
06-09-2009, 10:29 PM
azam saja tak jadi yup..kne pi daftar kat lembaga tabung haji dulu. atau tuan nak pi umrah??? :-?

dah daftar...umrah dulu rasanya

wanzex
06-09-2009, 10:31 PM
azan mawi....

http://www.youtube.com/watch?v=iq4v9NfY784&feature=related

wanzex
06-09-2009, 10:32 PM
dah daftar...umrah dulu rasanya

satu azam dan cita2 yg suci lagi mulia....:D
insya-Allah cita2 tuan akan tercapai...!

anuarinvestor
06-09-2009, 10:35 PM
satu azam dan cita2 yg suci lagi mulia....:D
insya-Allah cita2 tuan akan tercapai...!

amin........

wanzex
06-09-2009, 10:44 PM
azan akil hayy....merdunya!

http://www.youtube.com/watch?v=0VhhM85WU00&feature=related

shadow
07-09-2009, 01:47 AM
http://www.youtube.com/watch?v=bN6sSMAv_lU

NI PUN ADA LAGI DARI ALHAJ MUHAMMAD OWAIS RAZA QADRI.NI PAKISTAN MARI.LAYANNNN

wanzex
07-09-2009, 06:53 PM
Makna Di Sebalik Laungan Azan

Kalimat-kalimat azan adalah di antara ungkapan yang paling sering dan paling banyak kita dengar setiap hari. Adalah hal yang sudah menjadi pengetahuan umum bagi seluruh umat Islam, bahwa kalimat-kalimat yang dilantunkan oleh seorang muazzin ketika azan, berarti panggilan untuk segera bangkit dan bergerak serta meninggalkan segala macam aktifitas yang bersifat duniawi dan segera menghadap Allah dengan melaksanakan shalat. Sehingga, telinga disebut âzân karena telinga adalah sumber gerakan bagi seseorang. Jika telinga yang diganggu, pastilah seseorang langsung bergerak dan bereaksi. Oleh karena itulah, Ashshabul kahfi bisa tidur nyenyak selama 309 tahun, karena Allah menutup rapat telinga mereka (al-Kahfi [18]: 11).
Namun demikian, ada satu hal yang menjadi subtansi dan tujuan utama dari seruan azan, yaitu panggilan untuk segera bergerak meraih keberhasilan, kesuksesan dan keberuntungan (al-falah). Untaian kalimat-kalimat azan sebenarnya memberikan petunjuk kepada kita, bagaimana kemenangan dan keberhasilan semestinya diraih dan dipergunakan.
Ada tujuh kalimat yang biasa diucapkan oleh seorang muazzin dan merupakan susunan kalimat azan yang sudah popular di kalangan umat Islam; yiatu pertama;
الله أكبر
Ungkapan ini memberikan arahan kepada umat Islam yang hendak mencari dan mencapai kemenangan, bahwa hendaklah dia memulai gerak, aktifitas dan usahanya dengan menyebut nama Allah Yang Maha Besar. Ketika hendak memulai aktifitas, hendaklah dia mengingat bahwa ada Dzat Yang Maha Besar yang selalu akan membantu dan menolongnya dalam mencapai maksud dan tujuan itu. Memulai sesuatu dengan nama Allah dan meyakini Allah Maha Besar, akan berdampak pada munculnya rasa optimisme yang tinggi dalam diri seseorang. Sekalipun di tengah perjalanan, dia menghadapi berbagai macam bentuk hambatan dan rintangan, namun dengan keyakinan akan adanya pertolongan Allah yang Maha Besar, dia akan tetap teguh dalam mencapi tujuannya.
Ungkapan kedua;
أشهد ان لا إله إلا الله
Ungkapan ini berarti persaksian bahwa tiada tuhan yang berhak di sembah selain Allah. Ungkapan ini memberikan panduan kepada seseorang yang hendak memulai sesuatu agar memurnikan niatnya karena Allah, dan apapun yang dilakukannya adalah untuk tujuan ibadah. Sebab, tidak ada satupun pekerjaan yang dikerjaan manusia, kecuali bernilai ibadah. Begitulah yang ditegaskan dalam surat al-Bayyinah [98]:5
وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
Artinya: “Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan keta`atan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.”
Hal ini menjadi amat penting bagi seseorang yang hendak meraih sukses, bahwa sebesar apapun usahanya jika tidak untuk niat beribadah akan bernilai sia-sia. Memurnikan niat dan tujuan untuk beribadah, akan menjadikan seseorang bekerja dengan sungguh-sungguh. Karena, kalaupun kemudian usahanya mengalami kegagalan, setidaknya dia sudah mendapatkan bagian pahala dari Allah swt.
Ungkapan ketiga,
أشهد أن محمدا رسول الله
Ungkapan ini memberikan petunjuk kpeda manusia akan adanya sosok manusia agung dan sempurna yang mesti dijadikan contoh dan teladan. Nabi Muhammad saw. adalah sosok pekerja yang sangat sukses dalam mencapai setiap tujuan dan maksudnya. Dengan menyebutkan nama nabi Muhammad. saw, manusia diperintahkan untuk menjadikan beliau sebagai panutan, teladan dalam setiap aktifitas dan perbuatan mencapai kesuksesan. Nabi Muhammad saw. adalah pekerja yang ulet, cerdas, tangguh, sabar, ikhlas dan sebagainya.
Adalah hal yang sudah biasa bagi setiap manusia, bahwa untuk bekerja dia memerlukan contoh. Tentunya, yang mesti dijadikan contoh adalah yang terbaik dan paling sukses. Tipe sepeti itu hanyalah ada pada diri Rasulullah saw.
Ungkapan keempat,
حي على الصلاة
Panggilan untuk segera melaksanakan shalat memberikan arahan kepada setiap yang akan memulai sesuatu, bahwa hendaklah mengawalinya dengan ibadah; shalat. Ibadah akan mendatangkan keredaan Allah kepada seseorang, dan jika Allah sudah meredhainya tentulah semua keinginanya akan terwujud dengan sempurna dan kesuksesan dengan mudah akan diraih. Begitulah yang diingatkan Allah dalam surat al-Jum’ah [62]: 10
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Artinya: “Apabila telah ditunaikan sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung.”

Di siamping itu, shalat sebagai salah satu bentuk zikir kepada Allah, adalah hal yang bisa mendatangkan ketenangan jiwa bagi pelakunya. Jika seseorang bekerja dengan hati yang tenang dan fikiran yang jernih, tentulah kesukesan akan mudah diraih.
Ungkapan kelima;
حي على الفلاح
Ajakan ini adalah tujuan akhir dari usaha manusia; yaitu kesuksesan. Akan tetapi, kesuksesan ini baru akan diperoleh jika sebelumnya di awali dengan hal-hal yang telah disebutkan sebelumnya; memulai dengan nama Allah, memurnikan niat untuk ibadah, mencontoh yang terbaik (Rasulullah), serta mengawalinya dengan ibadah (Shalat). Jika hal itu sudah dipenuhi anda pasti sukses. Akan tetapi, setelah kesuksesan di raih, mesti diikuit oleh ungkapan keenam;
ألله أكبر
Dengan ungkapan Allah Maha Besar setelah meraih kemenangan, akan menyadarkan manusia bahwa kesuksesan dan keberhasilan yang diperolehnya adalah berkat bantuan dan pertolongan Allah swt. Tidak satupun yang bisa terwujud di alam ini tanpa izin dari Allah. Pengakuan ini, akan menjadaikan manusia untuk selalu rendah hati dengan keberhasilannya, dan tidak berubah menjadi manusia yang angkuh dan sombong.
Akhir dari ungkapan azan adalah
لا إله إلا الله
Dengan ungkapan bahwa tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah setelah meraih sukses, akan menjadikan manusia sadar bahwa kesuksesan yang telah diraihnya mestilah dipergunakan kembalai untuk tujuan ibadah dan pengabdian kepada Allah. Betapa banyak, manusia yang sukses mencapai tujuannya, namun kesuksesan itu tidak banyak mendatangkan manfaat kepada manusia lain, bahkan tidak juga untuk dirinya sendiri.
Dengan ungkpan ini yang menjadi penutup kesuksesan, diharapkan bahwa setiap kesuksesan akan menjadikan pemiliknya menjadi manusia yang semakin berguna, bermanfaat serta semakin dekat dengan Allah melalui intensitas ibadahnya, baik secara kuntitas maupun kualitas.

wanzex
07-09-2009, 06:58 PM
Menjawab Azan dan Kelebihannya

Salam Alaik (^_^)v


Orang yang mendengar laungan azan dan iqamah sama ada azan bagi solat-solat fardhu atau yang lainnya seperti azan di telinga kanak-kanak yang baru lahir dan orang yang musafir. Hukum menjawab azan dan iqamah adalah SUNAT. Oleh itu, adalah dituntut oleh kita sebagai umat islam untuk menghormati laungan azan dan iqamah. Sebagai contoh, sunat kita berhenti sekejap untuk menjawab seruan azan, bukan dengan mengambil sikap sambil lewa dan tidak acuh seperti tidak memperdulikan seruan azan yang dilaungkan, seolah-olah tidak mendengarnya apatah lagi untuk menyahut seruan azan tersebut.

Umat islam telah didik bagaimana untuk menghormati azan, jadi, adakah sukar bagi kita, sebagai umat Muhammad SAW, sebagai Khalifah dimuka bumi ini, untuk adaptasi didikan tersebut. Apa salahnya, tika azan dilaungkan, kita berhenti seketika daripada berborak, bergelak ketawa, menonton tv, bersukan dan bercerita tentang perkara dunia? Tidak sukar bukan? Cuma keadaan yang melekakan telah melalaikan kita. Oleh itu, pada sesiapa yang 'ingat', nasihatila rakan2 anda pada waktu itu.

Menjawab azan dan iqamah adalah sunat walaupun dalam keadaan berhadas, junub, haid atau nifas kerana ianya adalah zikir, melainkan ketika dalam sembahyang fardhu atau sunat, bersetubuh dan qadha hajat (buang air kecil atau besar), sunat dijawab kemudian jika tidak lama jaraknya. Makruh menjawab bagi orang yang ada najis dimulutnya.

Jika seseorang itu mendengar azan atau iqamah ketika dia sedang membaca al-Qur’an, berzikir, menuntut ilmu atau berdoa sunat dia berhenti sekejap untuk menjawab azan dan iqamah tersebut. (I‘anah ath-Thalibin: 1/386-387 dan al-Majmu‘: 3/124-125)

Jika terdengar sebahagian azan, sama ada pada bahagian yang awal ataupun yang akhir adalah sunat dijawab kedua-dua bahagian itu, walaupun dia tidak mendengar sebahagian azan yang awal itu. Adapun jika dia terdengar azan yang dilaungkan oleh beberapa orang seperti dia terdengar azan di kampungnya dan azan di kampung yang lain, maka sunat dia menjawab kedua-duanya. Berlainan halnya jika azan itu dikumandangkan dengan serentak, maka memadailah dengan sekali jawab. (I‘anah ath-Thalibin: 1/386) - situasi ini dapat dialami di Mesir, mungkin juga di negara lain, di mana, ketika masuknya waktu solat, azan bersahut2an disetiap lorong jalan.

Oleh itu hormatilah azan dengan menjawab azan yang dilaungkan oleh mu'azzin iaitu dengan mengatakan seperti apa yang dikatakan oleh mu'azzin itu kecuali pada :

1] Kalimah haiya‘alatan

حي على الصلاة دان حي على الفلاح

maka dijawab dengan hawqalah, iaitu,

لاحول ولا قوة الا بالله

yang bermaksud, “Tidak ada daya dan tidak ada kekuatan melainkan dengan Allah”.


2] Kalimah Tatswib [ketika azan subuh]

الصلاه خير من النوم

maka dijawab dengan,

صدقت وبررت

yang bermaksud, “Benarlah engkau dan jadilah engkau mempunyai kebajikan yang banyak”.


3] Sementara jawapan bagi kalimah

yang bermaksud, “Sesungguhnya telah didirikan sembahyang”.

maka dijawab dengan,

yang bermaksud, “Allah menetapkan dan mengekalkan sembahyang itu dan Allah menjadikan aku daripada orang yang saleh lagi ahli sembahyang”.


Sunat ke atas orang yang azan dan iqamah serta orang-orang yang mendengarnya bershalawat dan mengucapkan salam ke atas Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam sesudah selesai daripada azan dan iqamah tersebut, jika jarak masa antara azan dan iqamah adalah lama, akan tetapi jika tidak lama masa selang azan dan iqamah itu, memadailah dengan bershalawat dan salam sekali sahaja selepas iqamah. Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya :

“Apabila kamu mendengar orang yang azan, maka kamu ucapkan sepertimana orang yang azan itu ucapkan. Kemudian berselawatlah ke atasku, kerana barangsiapa berselawat ke atasku satu selawat nescaya Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh selawat. Kemudian berdoalah kepada Allah bagiku “wasilah”, kerana “wasilah” itu suatu tempat di syurga yang tidak layak bagi seseorang melainkan bagi seorang hamba daripada hamba-hamba Allah. Aku berharap, akulah hamba itu. Barangsiapa memohon “wasilah” untukku, wajib baginya syafaat.”

(Hadis riwayat Muslim, Abu Daud, at-Tirmidzi dan Ahmad)


Selepas selesai azan dan iqamah, sunat ke atas orang yang azan dan iqamah serta orang yang mendengarnya itu memohon kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala doa al-wasilah dengan menadah kedua tangan, kerana sesiapa yang memohon doa al-wasilah itu akan beroleh syafa‘at Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam, iaitu:


Kemudian disunatkan berdoa di antara azan dan iqamah, seperti memohon selamat daripada musibah dan penyakit. Inilah di antara saat-saat mustajab di mana doa diperkenankan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:


Maksudnya: “Tidak ditolak doa antara azan dan iqamah.”- Hadis riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi.

Antara lainnya, diriwayatkan bahawasanya,

Daripada Abdullah ibnu Umar r.a., bahawa seorang lelaki berkata kepada
Rasulullah, "Sessunguhnya seorang muazim (tukang azan) memdapat fadhilat lebih
daripada kami." Rasulullah bersabda, "Sebutlah seperti yang disebutkan oleh
tukang azan. Setelah selesai, mintalah daripada Allah, pasti kamu akan diberi."

(Riwayat Abu Daud, sahih


Semoga post kali ini dapat memberi manfaat buat diri saya, dan kepada sesiapa yang membaca. Ameen.

wanzex
11-09-2009, 06:58 AM
salam pepagi jumaat....sesekali dgr azan mekah ni...
perghhh......meremang bulu roma aku!!

zerorise
11-09-2009, 08:34 AM
Ada x azan style bilal birrabah ?

Kat pondok penanti ada sorang muazzin nih , azan style bilal birrabah .

Dulu ada gak bawa azan style bilal tapi kawan2 cakap saya bawa azan ajaran sesat :D . orang jahil memang macam tu .

wanzex
11-09-2009, 08:37 AM
Ada x azan style bilal birrabah ?

Kat pondok penanti ada sorang muazzin nih , azan style bilal birrabah .

Dulu ada gak bawa azan style bilal tapi kawan2 cakap saya bawa azan ajaran sesat :D . orang jahil memang macam tu .

jom la tepek sini yup....:)cgrock

sureheboh.com
11-09-2009, 09:05 AM
camne nk pilih muazzin yg suara lunak2, kalu yg datang jemaah 5 waktu sehari pn sekerat dua je.. yg suara sodap2 dh join AF la, mystarz la... :(

Kebiasaannya agak sukar seseorang tu dgn rela hati menawarkan diri utk melaungkan azan apabila tiba waktunya di surau/masjid sebab setiap surau/masjid mmg telah ada mereka yg dilantik.

Bagi mengelakkan rasa tersinggung, sebahagian besar ahli qariah hanya menurut sahaja.

wanzex
11-09-2009, 09:27 AM
azan yg dilaungkan dgn lagu apapun...adalah bertujuan untuk mengangungkan Ilahi!

wanzex
12-09-2009, 06:38 PM
azan mekah lain dari yg lain....menusuk kalbu!

W810
12-09-2009, 09:40 PM
sedap tu.. merdu je dngar

wanzex
08-10-2009, 09:32 PM
up skit....

http://www.youtube.com/watch?v=0929J-wYv44

WangEmas
08-10-2009, 09:49 PM
lagi 1 aku pesan,
kalau nak azan,
carilah BILAL yang bersuara lunak,
jangan jatuhkan maruah agama dan nama ISLAM,
nanti orang dengar naik benci,
pergi masjid pun takmau...

Carilah yang merdu suaranya,
lembut sampaiannya,
orang islam yang dengar pun semangat nak pi masjid,
orang kafir pula terasa keindahan islam itu sendiri hanya dengan azan,
bukan dengan loceng...

aku tanya kau lah...
kau jawap jujur...
kau suka ke Masjid atau Surau korang punya tukang azan???
suka ke tak ???
jawapannya ada pada diri masing2...:)


Yang penting ikhlas walo suara tak sedap.. jadikan kisah Bilal bin rabah sebagai iktibar..

Ada seorg sahabat yg konon mengaku memiliki suara yg lebih sedap berbanding Bilal. Dia memohon dpd Rasulullah SAW agar diberi peluang melaungkan azan. Setelah beberapa kali dipujuk Rasul SAW beri izin kpd sahabat tersebut. Bila tiba waktu solat, sahabat tersebut segera melaungkan azan. Setelah selesai Rasulullah SAW menunaikan solat bersama para sahabat, turun seorang malaikat dari langit dan berjumpa dengan Rasulullah SAW. Beliau bertanya kpd Rasulullah SAW, siapakah yg menjadi muazin sebentar tadi kerana azan yg dilaungkan tidak kedengaran oleh para malaikat di langit. Baginda Rasul SAW menjawab muazin tersebut adalah seorang sahabat yg lain. Maka selepas kejadian itu, Rasul SAW meminta Bilal kembali mengambil tugas sebagai muazin.

Wallahualam..

ed_zero
08-10-2009, 09:52 PM
lagi 1 aku pesan,
kalau nak azan,
carilah BILAL yang bersuara lunak,
jangan jatuhkan maruah agama dan nama ISLAM,
nanti orang dengar naik benci,
pergi masjid pun takmau...

Carilah yang merdu suaranya,
lembut sampaiannya,
orang islam yang dengar pun semangat nak pi masjid,
orang kafir pula terasa keindahan islam itu sendiri hanya dengan azan,
bukan dengan loceng...

aku tanya kau lah...
kau jawap jujur...
kau suka ke Masjid atau Surau korang punya tukang azan???
suka ke tak ???
jawapannya ada pada diri masing2...:)

bg aku kemerduannya tidak penting..yg penting niat si bilal tu ikhlas utk azan untuk mengajak org2 islam solat bersama...lg 1 klu suara sedap pun tp klu kita yg islam ni tdk memahami & menghayati mksd azan itu pun xde gunanya..

-Haiyaalassolah...Haiyaalalfalah...islam itu indah...kita diajak untuk solat dlu kemudian baru di ajak utk kita menuju kejayaan..-

Saya cuma berkongsi pendapat..hamba pun masih belum sempurna..:)

wanzex
08-10-2009, 10:38 PM
Yang penting ikhlas walo suara tak sedap.. jadikan kisah Bilal bin rabah sebagai iktibar..

Ada seorg sahabat yg konon mengaku memiliki suara yg lebih sedap berbanding Bilal. Dia memohon dpd Rasulullah SAW agar diberi peluang melaungkan azan. Setelah beberapa kali dipujuk Rasul SAW beri izin kpd sahabat tersebut. Bila tiba waktu solat, sahabat tersebut segera melaungkan azan. Setelah selesai Rasulullah SAW menunaikan solat bersama para sahabat, turun seorang malaikat dari langit dan berjumpa dengan Rasulullah SAW. Beliau bertanya kpd Rasulullah SAW, siapakah yg menjadi muazin sebentar tadi kerana azan yg dilaungkan tidak kedengaran oleh para malaikat di langit. Baginda Rasul SAW menjawab muazin tersebut adalah seorang sahabat yg lain. Maka selepas kejadian itu, Rasul SAW meminta Bilal kembali mengambil tugas sebagai muazin.

Wallahualam..

satu pengajaran yg sgt baik...jgn riak, ego atau mengada2!

wanzex
09-10-2009, 07:52 PM
Kalo dah berat kaki nak ke masjid tak kira azan sedap ke tak sedap memang tak pergi jugak. Yang penting niat...

niat pun kalau dok malas semacam.......xmenjadi jugak! :-?:-?

sirapbandung
09-10-2009, 08:43 PM
takbir raya di sana pun lain dari sini...dilaungkan ngan penuh bersemangat sesuai ngan asal usul takbir tersebut...dilaungkan selepas kemenangan tentera islam ketika perang badar kalo tak silap...kalo kat malaysia terlalu mendayu2..sekadar pendapat peribadi...

wanzex
10-10-2009, 05:56 PM
azan adalah seruan menunaikan solat....azan mekah tu mmg menusuk kalbuku!

wanzex
16-10-2009, 06:54 AM
terpesona aku mendengar azan ini....Allahu Akbar!

http://www.youtube.com/watch?v=0929J-wYv44

up skit...salam jumaat!

private_eye217
16-10-2009, 11:16 AM
xkiralah azan mcm ner..sumbang ker merdu ker..yg penting niat dihati bukan kerana suara seseorang bilal,tetapi maksudnya..cuma lebih merdu didengar kalau yg suaranya lunak..

wanzex
19-10-2009, 12:39 AM
aku minat banget azan mekah ni....:D:D

wanzex
22-10-2009, 08:31 PM
bump skit...