PDA

View Full Version : Solat Dhuha....Sunnah @ Harus?


AceGlobal13
06-01-2009, 10:30 AM
Sunat Dhuha biasanya dilakukan ketika matahari sudah tinggi dan cukup merasa bahangnya. Manakala rakaatnya diperselisihkan. Ada yang mengatakan paling sedikit 2 rakaat dan paling banyak 8 rakaat. Ada juga yang mengatakan 12 rakaat atau 6 rakaat. Bahkan sebahagian besar ulama mazhab Syafi`ie diiringi ath-Thabari mengatakan tiada had dalam rakaatnya.(Rujuk: Nailul Awthar: Syaukani: 3/62)

Meskipun begitu mereka tidak memiliki dalil yang kukuh dan kabur berkenaan dengannya. Bahkan sebahagian besar darinya dianggap maudhu` (hadits ciptaan) oleh para ulama Sunni sendiri.(Sila Rujuk Kitab Zadul Ma`ad karangan Ibnul Qayyim Al-Jauziyah: 1/117-119. Beliau telah mengemukakan sebahagian riwayat maudhu` berkenaan solat dhuha)

Manakala sebahagian ulama pula berpendapat bahawa solat tersebut merupakan bid`ah mungkar berdasarkan nas dan dalil dari Rasul s.a.w. Ini berdasarkan hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari dari Mauriq berkata: Aku bertanya kepada Ibnu Umar: Kamu bersolat Dhuha? Beliau menjawab: Tidak. Aku bertanya lagi: Umar? Beliau menjawab: Tidak. Aku bertanya lagi: Abu Bakar? Beliau menjawab: Tidak. Aku terus bertanya: Bagaimana dengan Rasul? Beliau menjawab: Aku tidak pernah menyaksikannya!(Sila rujuk:Shahih Bukhari: 2/73)

Perkara yang sama diakui oleh Aisyah isteri Nabi berkata: Aku tidak pernah melihat Rasul melaksanakan solat dhuha. Akan tetapi aku melakukannya (Sila rujuk: Shahih Bukhari: 2/73 & Musnad Ahmad: 6/209)

Seterusnya imam Ahmad bin Hanbal meriwayatkan dari Abdul Rahman bin Abi Bakrah berkata: Abu Bakrah telah melihat orang ramai melakukan solat dhuha lalu beliau berkata: Sesungguhnya mereka melakukan solat yang tidak pernah baginda Rasul melakukannya. Begitu juga para sahabat umumnya.(Sila tujuk: Musnad Ahmad: 5/45)

Diikuti lagi dengan riwayat yang dikeluarkan oleh Bukhari dari Mujahid berkata: Aku memasuki masjid bersama Urwah bin Zubair dan ketika itu Ibnu Umar sedang duduk di perkarangan bilik Aisyah. Ketika itu orang ramai sedang melakukan solat dhuha maka kami bertanya kepadanya tentang solat orang ramai itu dan beliau menjawab: Itu adalah bid`ah.(Sila rujuk: Shahih Bukhari: 3/3. Bab Umrah)

Sekadar ini sudah memadai sebagai membuka fikiran kita untuk menilai betapa huru-hara riwayat-riwayat berkenaan solat dhuha tersebut. Dengan ini, apakah ia layak dijadikan sandaran syariat seterusnya dijadikan amalan “sunat”?

Bagaimana teman2...apa pandangan anda?

rafina_80
06-01-2009, 10:32 AM
betul ke bidaah ni ek..confius gak..org kite pun ramai yg buat solat dhuha ni..

mattop
06-01-2009, 10:32 AM
komen please... :D

AceGlobal13
06-01-2009, 10:48 AM
Bagi pendapat saya secara peribadi...saya tak amalkannya sebab riwayat-riwayat berkenaan solat tersebut agak bercelaru sikit. Dan jelas (bagaikan)ia bukan amalan Nabi s.a.w. Namun, saya tak kata ia sebuah amalan bid`ah buruk (bid`ah Sayyi`ah) dan "mungkin" ia bid`ah Hasanah.

***Saya lebih utamakan solat sunat yang memiliki nas yang jelas tanpa wujud perselisihan riwayat dari Nabi s.a.w dan para ulama. Macam solat hajat dan lain2.

Penbiru
06-01-2009, 11:05 AM
Perlukan lebih kepada pandangan alim ulamak yg muktabar.Kalau boleh rujuk ulama2 yg ada kat malaysia ni.

AMICO66
06-01-2009, 11:14 AM
aku pernah jumpa kat sini
http://uk.wrs.yahoo.com/_ylt=A0oGkuucy2JJFFgAgYZLBQx.;_ylu=X3oDMTByZWgwN28 5BHNlYwNzcgRwb3MDMQRjb2xvA3NrMQR2dGlkAw--/SIG=128karpiv/EXP=1231297820/**http%3a//members.tripod.com/ahmad_awang/sembayang.html.

nanti aku confirm balik dengan ustaz kat tempat aku...:)

SOLAT DHUHA

Solat ini dilakukan pada waktu Dhuha iaitu pada saat matahari naik lebih kurang sepenggalahan (istiwak). Paling banyak yang dikerjakan oleh Rasulullah ialah 8 rakaat dan paling banyak yang disabdakan oleh baginda ialah 12 rakaat. Paling sedikit yang boleh dikerjakan oleh 2 rakaat.

DALIL TENTANG SOLAT INI.

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : أو صاني خليلي بثلاثة صيام أيام من كل شهر وركعتين الضحى وأن أوتر قبل أنام .

(رواه البخاري ومسلم)

Maksudnya :

Daripada Abi Hurairah r.a katanya : Rasulullah telah berwasiat kepadaku tiga perkara, iaitu puasa tiga hari setiap bulan, sembahyang Dhuha dua rakaat dan sembahyang sebelum tidur.

NIATNYA

أُصَلِّي سُنَّةَ الضُحَى رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى

Maksudnya : Sahaja aku menunaikan solat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala.

DOA SOLAT DHUHA

اللَّهُمَّ إِنَّ الضُّحَاءَ ضُحَاءُكَ وَالْبَهَاءَ بَهَائُكَ وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ . اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي فِي الْسَمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَإِنْ كَانَ فِيْ الأَرْضِ فأَخْرِجْهُ وَإِنْ كَانَ مَعْسِرًا فَيَسِّرْهُ وَإِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ وَإِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضُحَائِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ آتِنِي مَا أَتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّالِحِيْنَ .

Maksud :

Ya Allah ! bahawasanya waktu Dhuha itu adalah waktu Dhuha-Mu, keindahan itu adalah keindahan-Mu, kecantikan itu adalah kecantikan-Mu, kekuatan itu adalah kekuatan-Mu, kekuasaan itu adalah kekuasaan-Mu, dan perlindungan itu adalah perlindungan-Mu. Ya Allah ! Ya Tuhanku, jika rezekiku berada di atas langit, maka turunkanlah, dan jika berada di dalam perut bumi maka keluarkanlah, dan jika sukar maka mudahkanlah, jika haram maka sucikanlah, jika masih jauh maka dekatkanlah. Berkat waktu Dhuha-Mu, Keagungan-Mu, Keindahan-Mu, Kekuatan dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh.

carnationmyra
06-01-2009, 11:15 AM
huh~ konfiusnyeee....

pasu
06-01-2009, 11:15 AM
Salam..
Setakat copy & paste dari laman: http://muslimah.blogmas.com/2007/10/09/solat-dhuha-murahkan-rezeki-menolak-kepapaan/

Solat Dhuha - Murahkan rezeki, menolak kepapaan


Antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sendiri ialah sembahyang sunat Dhuha.

Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya. Antaranya dalam riwayat Abu Hurairah katanya:-

Maksudnya :”Kekasihku Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan”

( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

Dalam riwayat yang lain Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda yang maksudnya :

“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah,dan cukuplah ( sebagai ganti ) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat sembahyang Dhuha .”

( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam yang maksudnya :

“Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”

Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang maksudnya :

“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.”

(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)

Dan daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata :

“Aku mendengar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam berkata : “Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas”

(Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)

Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.

Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam. Boleh juga dikerjakan empat rakaat, enam rakaat dan lapan rakaat. Menurut sebahagian ulama jumlah rakaatnya tidak terbatas dan tidak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat secara tertentu, sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah bermaksud :

“Adalah Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam bersembahyang Dhuha empat rakaat dan menambahnya seberapa yang dikehendakinya.”

(Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah)

Dalam sebuah hadis yang lain Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda bermaksud :

” Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,”

( Riwayat At-Thabarani )

Manakala surah yang sunat dibaca selepas membaca Faatihah pada rakaat pertama ialah surah as-Syams dan rakaat kedua selepas membaca al-Faatihah disunatkan membaca surah adh-Dhuha.

Adapun niat sembahyang Dhuha ialah :

Ertinya : ” Sahaja aku sembahyang sunat Dhuha dua rakaat kerana Allah Taala”

Doa’ sembahyang Dhuha ialah:

Maksudnya : ” Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu,kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu. Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu, limpahkanlah kepada hamba-hamba Mu yang saleh .”

Wasalam

mydreamerz
06-01-2009, 11:16 AM
tuan tanah ni suka nak post benda2 yg kompius...

AceGlobal13
06-01-2009, 11:28 AM
tuan tanah ni suka nak post benda2 yg kompius...

Bukan kasi pening tuan...tapi tujuannya untuk kita melihat sejauh mana kefahaman dan rasa tanggungjawab kita pada agama kita sendiri...barulah umat yang bukan Islam rasa cuak pada Islam sebab umat islam sangat sensitif dengan amalan dan ibadah mereka...

Tujuan saya berbincang dan mengumpul nas..cuba anda lihat beberapa teman kita macam pasu dan uchop dah bawak dalil dan nas...inlah baru ngam..

AceGlobal13
06-01-2009, 11:30 AM
Salam..
Setakat copy & paste dari laman: http://muslimah.blogmas.com/2007/10/09/solat-dhuha-murahkan-rezeki-menolak-kepapaan/

Solat Dhuha - Murahkan rezeki, menolak kepapaan


Antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sendiri ialah sembahyang sunat Dhuha.

Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya. Antaranya dalam riwayat Abu Hurairah katanya:-

Maksudnya :”Kekasihku Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan”

( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

Dalam riwayat yang lain Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda yang maksudnya :

“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah,dan cukuplah ( sebagai ganti ) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat sembahyang Dhuha .”

( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam yang maksudnya :

“Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”

Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang maksudnya :

“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.”

(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)

Dan daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata :

“Aku mendengar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam berkata : “Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas”

(Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)

Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.

Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam. Boleh juga dikerjakan empat rakaat, enam rakaat dan lapan rakaat. Menurut sebahagian ulama jumlah rakaatnya tidak terbatas dan tidak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat secara tertentu, sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah bermaksud :

“Adalah Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam bersembahyang Dhuha empat rakaat dan menambahnya seberapa yang dikehendakinya.”

(Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah)

Dalam sebuah hadis yang lain Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda bermaksud :

” Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,”

( Riwayat At-Thabarani )

Manakala surah yang sunat dibaca selepas membaca Faatihah pada rakaat pertama ialah surah as-Syams dan rakaat kedua selepas membaca al-Faatihah disunatkan membaca surah adh-Dhuha.

Adapun niat sembahyang Dhuha ialah :

Ertinya : ” Sahaja aku sembahyang sunat Dhuha dua rakaat kerana Allah Taala”

Doa’ sembahyang Dhuha ialah:

Maksudnya : ” Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu,kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu. Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu, limpahkanlah kepada hamba-hamba Mu yang saleh .”

Wasalam


Cantikkkkk....sebuah nas yang besar!!! :)

AceGlobal13
06-01-2009, 11:31 AM
aku pernah jumpa kat sini
http://uk.wrs.yahoo.com/_ylt=A0oGkuucy2JJFFgAgYZLBQx.;_ylu=X3oDMTByZWgwN28 5BHNlYwNzcgRwb3MDMQRjb2xvA3NrMQR2dGlkAw--/SIG=128karpiv/EXP=1231297820/**http%3a//members.tripod.com/ahmad_awang/sembayang.html.

nanti aku confirm balik dengan ustaz kat tempat aku...:)

SOLAT DHUHA

Solat ini dilakukan pada waktu Dhuha iaitu pada saat matahari naik lebih kurang sepenggalahan (istiwak). Paling banyak yang dikerjakan oleh Rasulullah ialah 8 rakaat dan paling banyak yang disabdakan oleh baginda ialah 12 rakaat. Paling sedikit yang boleh dikerjakan oleh 2 rakaat.

DALIL TENTANG SOLAT INI.

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : أو صاني خليلي بثلاثة صيام أيام من كل شهر وركعتين الضحى وأن أوتر قبل أنام .

(رواه البخاري ومسلم)

Maksudnya :

Daripada Abi Hurairah r.a katanya : Rasulullah telah berwasiat kepadaku tiga perkara, iaitu puasa tiga hari setiap bulan, sembahyang Dhuha dua rakaat dan sembahyang sebelum tidur.

NIATNYA

أُصَلِّي سُنَّةَ الضُحَى رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى

Maksudnya : Sahaja aku menunaikan solat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala.

DOA SOLAT DHUHA

اللَّهُمَّ إِنَّ الضُّحَاءَ ضُحَاءُكَ وَالْبَهَاءَ بَهَائُكَ وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ . اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي فِي الْسَمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَإِنْ كَانَ فِيْ الأَرْضِ فأَخْرِجْهُ وَإِنْ كَانَ مَعْسِرًا فَيَسِّرْهُ وَإِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ وَإِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضُحَائِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ آتِنِي مَا أَتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّالِحِيْنَ .

Maksud :

Ya Allah ! bahawasanya waktu Dhuha itu adalah waktu Dhuha-Mu, keindahan itu adalah keindahan-Mu, kecantikan itu adalah kecantikan-Mu, kekuatan itu adalah kekuatan-Mu, kekuasaan itu adalah kekuasaan-Mu, dan perlindungan itu adalah perlindungan-Mu. Ya Allah ! Ya Tuhanku, jika rezekiku berada di atas langit, maka turunkanlah, dan jika berada di dalam perut bumi maka keluarkanlah, dan jika sukar maka mudahkanlah, jika haram maka sucikanlah, jika masih jauh maka dekatkanlah. Berkat waktu Dhuha-Mu, Keagungan-Mu, Keindahan-Mu, Kekuatan dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh.

Tabik spring sikit....:D

carnationmyra
06-01-2009, 11:32 AM
Cantikkkkk....sebuah nas yang besar!!! :)

berbeze ngn TT pye nas....

AMICO66
06-01-2009, 11:33 AM
Tabik spring sikit....:D

oik....[-(
Jangan macam tu, aku pun baru merangkak...:">

cikepong
06-01-2009, 11:35 AM
sunat...buat boleh tak buat pon boleh.

rafina_80
06-01-2009, 11:38 AM
aku pernah jumpa kat sini
http://uk.wrs.yahoo.com/_ylt=A0oGkuucy2JJFFgAgYZLBQx.;_ylu=X3oDMTByZWgwN28 5BHNlYwNzcgRwb3MDMQRjb2xvA3NrMQR2dGlkAw--/SIG=128karpiv/EXP=1231297820/**http%3a//members.tripod.com/ahmad_awang/sembayang.html.

nanti aku confirm balik dengan ustaz kat tempat aku...:)

SOLAT DHUHA

Solat ini dilakukan pada waktu Dhuha iaitu pada saat matahari naik lebih kurang sepenggalahan (istiwak). Paling banyak yang dikerjakan oleh Rasulullah ialah 8 rakaat dan paling banyak yang disabdakan oleh baginda ialah 12 rakaat. Paling sedikit yang boleh dikerjakan oleh 2 rakaat.

DALIL TENTANG SOLAT INI.

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : أو صاني خليلي بثلاثة صيام أيام من كل شهر وركعتين الضحى وأن أوتر قبل أنام .

(رواه البخاري ومسلم)

Maksudnya :

Daripada Abi Hurairah r.a katanya : Rasulullah telah berwasiat kepadaku tiga perkara, iaitu puasa tiga hari setiap bulan, sembahyang Dhuha dua rakaat dan sembahyang sebelum tidur.

NIATNYA

أُصَلِّي سُنَّةَ الضُحَى رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى

Maksudnya : Sahaja aku menunaikan solat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala.

DOA SOLAT DHUHA

اللَّهُمَّ إِنَّ الضُّحَاءَ ضُحَاءُكَ وَالْبَهَاءَ بَهَائُكَ وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ . اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي فِي الْسَمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَإِنْ كَانَ فِيْ الأَرْضِ فأَخْرِجْهُ وَإِنْ كَانَ مَعْسِرًا فَيَسِّرْهُ وَإِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ وَإِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضُحَائِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ آتِنِي مَا أَتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّالِحِيْنَ .

Maksud :

Ya Allah ! bahawasanya waktu Dhuha itu adalah waktu Dhuha-Mu, keindahan itu adalah keindahan-Mu, kecantikan itu adalah kecantikan-Mu, kekuatan itu adalah kekuatan-Mu, kekuasaan itu adalah kekuasaan-Mu, dan perlindungan itu adalah perlindungan-Mu. Ya Allah ! Ya Tuhanku, jika rezekiku berada di atas langit, maka turunkanlah, dan jika berada di dalam perut bumi maka keluarkanlah, dan jika sukar maka mudahkanlah, jika haram maka sucikanlah, jika masih jauh maka dekatkanlah. Berkat waktu Dhuha-Mu, Keagungan-Mu, Keindahan-Mu, Kekuatan dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh.


ni ada lak sal rasulullah buat solat dhuha...

makin pening lak...~X(~X(

carnationmyra
06-01-2009, 11:40 AM
ni ada lak sal rasulullah buat solat dhuha...

makin pening lak...~X(~X(

2 la pasal...sy pon da pening jgk nih.....:p

heaven
06-01-2009, 11:41 AM
tuan tanah ni suka nak post benda2 yg kompius...

Adesssss.....mcm2 hal le...~X(~X(~X(

AMICO66
06-01-2009, 11:48 AM
jangan nak pening atau nak sakitkan kepala. bagi aku kalau sesuatu perkara yang bid'ah pun, kalau ianya baik elok dilakukan daripada dok sembang2 kosong. Pendapat aku la...

aku pernah jumpa orang sembahyang subuh tak baca doa qunut...

kalau kita ada masalah atau perkara yang tak berapa pasti, kita kena merujuk kepada orang yang lebih pandai atau pergi jumpa mana2 guru agama dan kat area manjung ni, semua surau dan masjid ada mempunyai program ugama dan selepas kuliah maghrib selalunya ustaz akan membuka soalan dan masa tu kita tanyalah apa yang kita tak faham.

SIMPLE..

Wea Izre
06-01-2009, 11:49 AM
biasa lah,ape-ape pon cek balik dgn Al-Quran,dah lama pon kita dikonfiuskan,sama ade kita sedar atau tidak sedar,atau kita hanya mampu jadi pak turut? fikir-fikirkanlah

tokputih
06-01-2009, 11:52 AM
selagi ianya baik buat ajelah.... yang wajib pun tak larat nak buat sibuk nak buat yang sunat :D

profesor
06-01-2009, 11:53 AM
Bukan kasi pening tuan...tapi tujuannya untuk kita melihat sejauh mana kefahaman dan rasa tanggungjawab kita pada agama kita sendiri...barulah umat yang bukan Islam rasa cuak pada Islam sebab umat islam sangat sensitif dengan amalan dan ibadah mereka...

Tujuan saya berbincang dan mengumpul nas..cuba anda lihat beberapa teman kita macam pasu dan uchop dah bawak dalil dan nas...inlah baru ngam..


Kalo ambik nas daripada puak wahabi mmg la akan jadi pening.. sila2 tambahkan lagi kepeningan masing2.. :">

king_diamond
06-01-2009, 11:57 AM
Saya rasa (rasanya lah) TT ni samada nak mengajar atau nak menduga ilmu-ilmu orang2 dalam CG ni kot....

Bagi saya, segala solat sunat tu hukumnya tetap sunat, tak jadi HARAM kalau meninggalkannya.

Yang penting itu fardhu, yang sunat ni kalau ada kelapangan apa salahnya, tahu tak kenapa solat malam, qiyamullail tu solat sunat yang penting? Sebabnya, Allah tahu ramai hamba2nya suka berjaga hingga dinihari buat benda2 tak berfaedah contohnya pi kelab malam, tengok bola (saya pun sama) dan juga lepak2 tak tentu arah....

hilal
06-01-2009, 11:58 AM
ni yg syok pening2 ni..leh lah aku yg memang dah pening ni nak belajar.

king_diamond
06-01-2009, 11:59 AM
ni yg syok pening2 ni..leh lah aku yg memang dah pening ni nak belajar.

nak belajar? mula2 tukar gambar avatar tuan :))

AceGlobal13
06-01-2009, 12:00 PM
Kalo ambik nas daripada puak wahabi mmg la akan jadi pening.. sila2 tambahkan lagi kepeningan masing2.. :">

Ini tuduhan atau jatuh hukum? Puak wahabi bantai semua benda bid`ah tanpa ada sebarang perbezaan bid`ah yang kita fahami iaitu Baik (Hasanah) dan Buruk (Sayyi`ah). bahkan puak wahabi pun amalkan solat dhuha ni. dan saya (sila cek post awal) mengatakan kalau ia bid`ah pun ia menjadi bid`ah hasanah. Itu aje.

Jangan pandang serong dulu...baca betul2...saya tak jatuh hukum pun solat dhuha bid`ah Sayyi`ah. Belaku adil tuan...

anuarinvestor
06-01-2009, 12:01 PM
nak belajar? mula2 tukar gambar avatar tuan :))

belikan dia tudung.....kesian lak avatar x da tudung:D

hilal
06-01-2009, 12:01 PM
nak belajar? mula2 tukar gambar avatar tuan :))

tak tukar gambar tak leh ke tuan?

hilal
06-01-2009, 12:02 PM
belikan dia tudung.....kesian lak avatar x da tudung:D

ek elen sebuk plak mamat ni..aku sekeh kang..

anuarinvestor
06-01-2009, 12:02 PM
nak belajar? mula2 tukar gambar avatar tuan :))

rasa ada dalil tutup aurat kan..ko kasi dia dalil perintah jilbab:)

Kurma
06-01-2009, 12:03 PM
oik....[-(
Jangan macam tu, aku pun baru merangkak...:">

bukan dok p mengajaq kat sedaka yan ka:">:">:">

AceGlobal13
06-01-2009, 12:03 PM
Saya rasa (rasanya lah) TT ni samada nak mengajar atau nak menduga ilmu-ilmu orang2 dalam CG ni kot....

Bagi saya, segala solat sunat tu hukumnya tetap sunat, tak jadi HARAM kalau meninggalkannya.

Yang penting itu fardhu, yang sunat ni kalau ada kelapangan apa salahnya, tahu tak kenapa solat malam, qiyamullail tu solat sunat yang penting? Sebabnya, Allah tahu ramai hamba2nya suka berjaga hingga dinihari buat benda2 tak berfaedah contohnya pi kelab malam, tengok bola (saya pun sama) dan juga lepak2 tak tentu arah....

Terpulanglah untuk anda menilai saya...saya tak marah dan redha. Tapi kalau anda faham apa poin saya maka statement anda akan lebih terbuka. Saya tak kata tingalkan solat tu Haram. Mintak2222 tuan perhati betul...tolonglah.

Statement kedua dan terakhir anda saya sokong.Itu benar dan memang benar.

anuarinvestor
06-01-2009, 12:04 PM
ek elen sebuk plak mamat ni..aku sekeh kang..

bukan ko da....orang lain lah...ekkk ko kan dah tahap insan..mana nmpk avatar tu...

hilal
06-01-2009, 12:05 PM
rasa ada dalil tutup aurat kan..ko kasi dia dalil perintah jilbab:)

berjuta dalil pun adik takde hal... ( cair tak )

king_diamond
06-01-2009, 12:05 PM
rasa ada dalil tutup aurat kan..ko kasi dia dalil perintah jilbab:)

saya dah tegur tu......bersangka baikkkkkkk :D

anuarinvestor
06-01-2009, 12:06 PM
berjuta dalil pun adik takde hal... ( cair tak )

dah buat dhuha lum?....ke ada dhuha ni...

hilal
06-01-2009, 12:06 PM
bukan ko da....orang lain lah...ekkk ko kan dah tahap insan..mana nmpk avatar tu...

ha nasib baik kau pandai tangoline....
AKU INSAN LUAR BIASE...

king_diamond
06-01-2009, 12:06 PM
berjuta dalil pun adik takde hal... ( cair tak )

kalau saya guna avatar pompuan naked leh dak :">

anuarinvestor
06-01-2009, 12:07 PM
berjuta dalil pun adik takde hal... ( cair tak )

betul ustaz.....sy nak buat dhuha boleh lah kiranya ya

AceGlobal13
06-01-2009, 12:07 PM
berbeze ngn TT pye nas....


Bukan berbeza tuan..tapi nas terlalu banyak dan mungkin ada nasakh dan mansukhnya. Nas yang saya bawa mungkin dimansukhkan dengan nas yang dibawa oleh saudara2 kita yang lain. Inilah tujuan kita berforum...mencari ilmu Allah.Bukan semua benda kita tahu kan...

anuarinvestor
06-01-2009, 12:08 PM
kalau saya guna avatar pompuan naked leh dak :">

boleh...tak da masalah...tapi mana nak letak malu sy pd Allah SWT...:)

profesor
06-01-2009, 12:08 PM
Ini tuduhan atau jatuh hukum? Puak wahabi bantai semua benda bid`ah tanpa ada sebarang perbezaan bid`ah yang kita fahami iaitu Baik (Hasanah) dan Buruk (Sayyi`ah). bahkan puak wahabi pun amalkan solat dhuha ni. dan saya (sila cek post awal) mengatakan kalau ia bid`ah pun ia menjadi bid`ah hasanah. Itu aje.

Jangan pandang serong dulu...baca betul2...saya tak jatuh hukum pun solat dhuha bid`ah Sayyi`ah. Belaku adil tuan...

sy YAKIN sy pandai membaca dan memahami apa yg sy baca.. :">

p/s: sila baca balik post saudara di thread2 yg lain juga, solat Dhuha ni memberi keburukan yer? :-?

AceGlobal13
06-01-2009, 12:08 PM
betul ustaz.....sy nak buat dhuha boleh lah kiranya ya

Tak salah lah tuan nuar...:)

Tajuk Thread saya mempersoal adakah ia sunnah atau bid`ah bukan saya jatuh hukum.

hilal
06-01-2009, 12:09 PM
dah buat dhuha lum?....ke ada dhuha ni...

Dhuha ni apa bende beb? aku ni kan insan luar biase..
so apa pun tak tau...

*yang dok cte pasal solat wajib lah, sunat lah, nak tanya sikit solat ni apa? dok bace org tulis solat, solat solat... solat ni apa?

*jgn marah ek..org lari akidah nak bertanya solan.. tak salah kan.

king_diamond
06-01-2009, 12:09 PM
Terpulanglah untuk anda menilai saya...saya tak marah dan redha. Tapi kalau anda faham apa poin saya maka statement anda akan lebih terbuka. Saya tak kata tingalkan solat tu Haram. Mintak2222 tuan perhati betul...tolonglah.

Statement kedua dan terakhir anda saya sokong.Itu benar dan memang benar.

Mungkin poin saya ni terlalu lemah untuk mengujakan pemikiran ustaz yang advance berjuta2 tahun cahaya dari saya.

Saya cuma cakap, tak perlu kita beratkan soal-soal sunat solat ni ustaz sebabnya tak jadi HARAM pun kalau kita tinggalkan, maksudnya, kalau saya tak mau sembahyang dhuha pun, hukumnya tak haram kan? begitu juga kalau saya nak solat dhuha, hukumnya sunat.

Kalau nak debat, cuba ustaz kasitau apa hukumnya imam membaca do'a selepas solat berjemaah dan di aminkan oleh semua jemaah?

hilal
06-01-2009, 12:10 PM
kalau saya guna avatar pompuan naked leh dak :">

kalau rase2 mampu letak nafsu kebawah tapak kaki silakan...

profesor
06-01-2009, 12:10 PM
Tak salah lah tuan nuar...:)

Tajuk Thread saya mempersoal adakah ia sunnah atau bid`ah bukan saya jatuh hukum.

Tajuk nampak neutral, tapi isi bias kepada mengatakan mengerjakan solat dhuha itu bidaah. betulkan.. :">

AceGlobal13
06-01-2009, 12:11 PM
sy YAKIN sy pandai membaca dan memahami apa yg sy baca.. :">

p/s: sila baca balik post saudara di thread2 yg lain juga, solat Dhuha ni memberi keburukan yer? :-?


Baik...kalau bid`ah bukankah ada bid`ah hasanah? Kalau, seandainya, katakankanlah takde nas yang nyata tentang solat dhuha ni dari Nabi tapi para sahabat melakukannya maka jatuhlah ia sunnah sahabat dan itu bid`ah hasanah dan baik untuk dibuat. Takde salahnye pun tuan nak buat...

wahabi saya tak pedulilah sape pun diorang...semua benda di pukul rata...Bid`ah Sayyi`ah...

king_diamond
06-01-2009, 12:11 PM
boleh...tak da masalah...tapi mana nak letak malu sy pd Allah SWT...:)


erm....kalau camtu, gambar pompuan yang pakai skerat2 kan hukumnya umpama telanjang jugak sbb tunjukkan bentuk badan....eh betul ke tuan guru nuar....:-?

anuarinvestor
06-01-2009, 12:11 PM
Tak salah lah tuan nuar...:)

Tajuk Thread saya mempersoal adakah ia sunnah atau bid`ah bukan saya jatuh hukum.

oooo ingatkan tak boleh...konfius sy sekejap ngn tajuk tadi

hilal
06-01-2009, 12:11 PM
Mungkin poin saya ni terlalu lemah untuk mengujakan pemikiran ustaz yang advance berjuta2 tahun cahaya dari saya.
Saya cuma cakap, tak perlu kita beratkan soal-soal sunat solat ni ustaz sebabnya tak jadi HARAM pun kalau kita tinggalkan, maksudnya, kalau saya tak mau sembahyang dhuha pun, hukumnya tak haram kan? begitu juga kalau saya nak solat dhuha, hukumnya sunat.

Kalau nak debat, cuba ustaz kasitau apa hukumnya imam membaca do'a selepas solat berjemaah dan di aminkan oleh semua jemaah?

aik? ni personal agenda ek? ok ok ok jom ketepi semua...lets roll babe..

AceGlobal13
06-01-2009, 12:12 PM
Tajuk nampak neutral, tapi isi bias kepada mengatakan mengerjakan solat dhuha itu bidaah. betulkan.. :">

Ya bid`ah...Bid`ah hasanah

anuarinvestor
06-01-2009, 12:12 PM
erm....kalau camtu, gambar pompuan yang pakai skerat2 kan hukumnya umpama telanjang jugak sbb tunjukkan bentuk badan....eh betul ke tuan guru nuar....:-?

ya pada yg memahami....:">

hilal
06-01-2009, 12:13 PM
oooo ingatkan tak boleh...konfius sy sekejap ngn tajuk tadi


macam musibat kau wat konpius plak..

AceGlobal13
06-01-2009, 12:13 PM
Mungkin poin saya ni terlalu lemah untuk mengujakan pemikiran ustaz yang advance berjuta2 tahun cahaya dari saya.

Saya cuma cakap, tak perlu kita beratkan soal-soal sunat solat ni ustaz sebabnya tak jadi HARAM pun kalau kita tinggalkan, maksudnya, kalau saya tak mau sembahyang dhuha pun, hukumnya tak haram kan? begitu juga kalau saya nak solat dhuha, hukumnya sunat.

Kalau nak debat, cuba ustaz kasitau apa hukumnya imam membaca do'a selepas solat berjemaah dan di aminkan oleh semua jemaah?

Sunnah Nabi dan para sahabat...

king_diamond
06-01-2009, 12:14 PM
aik? ni personal agenda ek? ok ok ok jom ketepi semua...lets roll babe..

bukan personal matter sedara hilal, tapi kadang2 ustaz ace ni tak faham bahasa saya, maklumla bahasa orang2 biasa aja....mesir pun tak pernah pegi...apatah lagi sekolah pondok, sekolah saya pun sekolah batu bata ja...

Tapi teringin sekali nak berguru kat guru-guru yang tak kencing berlari atau makan berdiri.....:">

hilal
06-01-2009, 12:14 PM
erm....kalau camtu, gambar pompuan yang pakai skerat2 kan hukumnya umpama telanjang jugak sbb tunjukkan bentuk badan....eh betul ke tuan guru nuar....:-?

camna nak tau gambar tu pompuan ke laki tuan?
tolong sikit hamba ni...
hamba tak tau lah camna nak bezakan laki ke pompuan kalau tak tgk ehem2..

hilal
06-01-2009, 12:16 PM
bukan personal matter sedara hilal, tapi kadang2 ustaz ace ni tak faham bahasa saya, maklumla bahasa orang2 biasa aja....mesir pun tak pernah pegi...apatah lagi sekolah pondok, sekolah saya pun sekolah batu bata ja...

Tapi teringin sekali nak berguru kat guru-guru yang tak kencing berlari atau makan berdiri.....:">

oooo ade....
jom lepak ngan aku...
kat cheras....
nama nye TG anuarinvestor...

anuarinvestor
06-01-2009, 12:18 PM
Sunnah Nabi dan para sahabat...

so maknanya..klau x buat pun x pa ya,atau kita wajibkan pd diri kita tuk buat tanda kita cinta nabi?atau kita buat sekadar tuk adat ,ustazah?

anuarinvestor
06-01-2009, 12:18 PM
Sunnah Nabi dan para sahabat...

sebab ada org kata yg sunnah tu sunat...sy pun konpius

hilal
06-01-2009, 12:20 PM
so maknanya..klau x buat pun x pa ya,atau kita wajibkan pd diri kita tuk buat tanda kita cinta nabi?atau kita buat sekadar tuk adat ,ustazah?

ustazah????????/ jeng jeng jeng...mana kau tau die ustazah beb?

anuarinvestor
06-01-2009, 12:20 PM
ustazah????????/ jeng jeng jeng...mana kau tau die ustazah beb?

la aku teka aja...klau sangkut ...aminn:):">

anuarinvestor
06-01-2009, 12:21 PM
ustazah????????/ jeng jeng jeng...mana kau tau die ustazah beb?

bersangka baik aja...aku rasa jer..klau salah maafkan sy

anuarinvestor
06-01-2009, 12:22 PM
mana pula dia?? niat dihati nak belajar ni...

elegan
06-01-2009, 12:35 PM
Bukan kasi pening tuan...tapi tujuannya untuk kita melihat sejauh mana kefahaman dan rasa tanggungjawab kita pada agama kita sendiri...barulah umat yang bukan Islam rasa cuak pada Islam sebab umat islam sangat sensitif dengan amalan dan ibadah mereka...

Tujuan saya berbincang dan mengumpul nas..cuba anda lihat beberapa teman kita macam pasu dan uchop dah bawak dalil dan nas...inlah baru ngam..

xpe bro kalu nak kmpulkan nas @ ln2...

tp bkn sume org yg tau psl solat dhuha ni se3cara detail...

nnt akan tmbul mslah lain lak....

nape xbuka threat pasal perlukan kita berjuang dipalestin???
kuarkan hadith2...kalu btl...ko a kn g dl bro..

profesor
06-01-2009, 12:37 PM
Baik...kalau bid`ah bukankah ada bid`ah hasanah? Kalau, seandainya, katakankanlah takde nas yang nyata tentang solat dhuha ni dari Nabi tapi para sahabat melakukannya maka jatuhlah ia sunnah sahabat dan itu bid`ah hasanah dan baik untuk dibuat. Takde salahnye pun tuan nak buat...

wahabi saya tak pedulilah sape pun diorang...semua benda di pukul rata...Bid`ah Sayyi`ah...

oh, selama ni main pukul rata copy n paste jer semua ni ker saudara.. :-?

ahib0205
06-01-2009, 12:42 PM
2 la pasal...sy pon da pening jgk nih.....:p

er... dah pening? #:-S

kat bawah ni mungkin salah satu cara boleh hilangkang pening :D :)cgrock

jangan nak pening atau nak sakitkan kepala. bagi aku kalau sesuatu perkara yang bid'ah pun, kalau ianya baik elok dilakukan daripada dok sembang2 kosong. Pendapat aku la...

aku pernah jumpa orang sembahyang subuh tak baca doa qunut...

kalau kita ada masalah atau perkara yang tak berapa pasti, kita kena merujuk kepada orang yang lebih pandai atau pergi jumpa mana2 guru agama dan kat area manjung ni, semua surau dan masjid ada mempunyai program ugama dan selepas kuliah maghrib selalunya ustaz akan membuka soalan dan masa tu kita tanyalah apa yang kita tak faham.

SIMPLE..


SAma-sama la kita terus belajar dan belajar... :) mungkin maksud sahabat kita bawah ni janganlah kita hanya jadi ISLAM WARISAN sahaja.. belajar dan terus belajar...berbincang dan terus berbincang... :)

biasa lah,ape-ape pon cek balik dgn Al-Quran,dah lama pon kita dikonfiuskan,sama ade kita sedar atau tidak sedar,atau kita hanya mampu jadi pak turut? fikir-fikirkanlah

carnationmyra
06-01-2009, 12:44 PM
er... dah pening? #:-S

kat bawah ni mungkin salah satu cara boleh hilangkang pening :D :)cgrock




SAma-sama la kita terus belajar dan belajar... :) mungkin maksud sahabat kita bawah ni janganlah kita hanya jadi ISLAM WARISAN sahaja.. belajar dan terus belajar...berbincang dan terus berbincang... :)

:)cgrock nk sempurnekan yg wajib dlu.....huhuhu.....xmo pening2 da.....

AceGlobal13
06-01-2009, 12:45 PM
xpe bro kalu nak kmpulkan nas @ ln2...

tp bkn sume org yg tau psl solat dhuha ni se3cara detail...

nnt akan tmbul mslah lain lak....

nape xbuka threat pasal perlukan kita berjuang dipalestin???
kuarkan hadith2...kalu btl...ko a kn g dl bro..

Saya setuju...terima kasih banyak2.

Mungkin ini diantara cara saya berjuang...berjuang ilmu...masing2 ada bahgaiannya...tentang thread palestin tu dah ada yang bukak tuan ahib rasanya yang bukak..TQ tuan

AceGlobal13
06-01-2009, 12:47 PM
biasa lah,ape-ape pon cek balik dgn Al-Quran,dah lama pon kita dikonfiuskan,sama ade kita sedar atau tidak sedar,atau kita hanya mampu jadi pak turut? fikir-fikirkanlah

hemmm...saya faham ni...TQ tuan wea...lama tak dengar tuan wea punya pendapat..:)

AceGlobal13
06-01-2009, 12:48 PM
jangan nak pening atau nak sakitkan kepala. bagi aku kalau sesuatu perkara yang bid'ah pun, kalau ianya baik elok dilakukan daripada dok sembang2 kosong. Pendapat aku la...

aku pernah jumpa orang sembahyang subuh tak baca doa qunut...

kalau kita ada masalah atau perkara yang tak berapa pasti, kita kena merujuk kepada orang yang lebih pandai atau pergi jumpa mana2 guru agama dan kat area manjung ni, semua surau dan masjid ada mempunyai program ugama dan selepas kuliah maghrib selalunya ustaz akan membuka soalan dan masa tu kita tanyalah apa yang kita tak faham.

SIMPLE..

Betullah tu....tapi banyak orang malu nak bertanya...ini sikap yang buruk.

Qunut sunat je...

anuarinvestor
06-01-2009, 12:50 PM
Betullah tu....tapi banyak orang malu nak bertanya...ini sikap yang buruk.

Qunut sunat je...

tapi kita ikut syafie kan...atau masa jemaah subuh imam buat qunut ,kita x yah buat..atau tuan tanah..tak sambung lg ayat tu...

AceGlobal13
06-01-2009, 12:51 PM
oh, selama ni main pukul rata copy n paste jer semua ni ker saudara.. :-?

twist..twist...twist..

ahib0205
06-01-2009, 12:51 PM
aku pernah jumpa kat sini
http://uk.wrs.yahoo.com/_ylt=A0oGkuucy2JJFFgAgYZLBQx.;_ylu=X3oDMTByZWgwN28 5BHNlYwNzcgRwb3MDMQRjb2xvA3NrMQR2dGlkAw--/SIG=128karpiv/EXP=1231297820/**http%3a//members.tripod.com/ahmad_awang/sembayang.html.

nanti aku confirm balik dengan ustaz kat tempat aku...:)




:)cgrock :)cgrock :)cgrock

SAma-sama la kita ye. Nanti dah dapat share sini ye bro :)

:)cgrock

AceGlobal13
06-01-2009, 12:52 PM
tapi kita ikut syafie kan...atau masa jemaah subuh imam buat qunut ,kita x yah buat..atau tuan tanah..tak sambung lg ayat tu...

Tak boleh batal solat sebab anda makmum....twist lagi soalan anda

anuarinvestor
06-01-2009, 12:52 PM
Betullah tu....tapi banyak orang malu nak bertanya...ini sikap yang buruk.

Qunut sunat je...

rasanya qunut pun dalilnya...tul tak ustaz/ustazah?

anuarinvestor
06-01-2009, 12:53 PM
Tak boleh batal solat sebab anda makmum....twist lagi soalan anda

ooo leh bacalah qunut tu...ingat tak leh baca..tadi...tq ustaz/ustazah bagi sy hilang konpius...

venomous
06-01-2009, 12:55 PM
xsure la....tp ustazah ak kt sek dlu slalu buat...
dlm kitab ibadat pn ad blaja solat ni...

elmyda
06-01-2009, 01:00 PM
aku rasa benda2 mcm ni org2 alim ulamak je yg patut bincangkan.. sapa la aku ni, ilmu pn masih cetek. tak berani aku nak komen lebih2.

sconsult
06-01-2009, 01:08 PM
...haaa syuuuum....... gi mesjid la....da nak zohor !

ahib0205
06-01-2009, 01:18 PM
ni yg syok pening2 ni..leh lah aku yg memang dah pening ni nak belajar.

jom jom kita belajar dan terus belajar... :)

:)cgrock

AceGlobal13
06-01-2009, 01:19 PM
xsure la....tp ustazah ak kt sek dlu slalu buat...
dlm kitab ibadat pn ad blaja solat ni...

Jangan konpius...boleh buat tak jadi masalah...jangan anda tak yakin (xsure) sebab anda dah belajarkan? Islam kukuh kerana ilmunya...

Wea Izre
06-01-2009, 01:25 PM
aku rasa benda2 mcm ni org2 alim ulamak je yg patut bincangkan.. sapa la aku ni, ilmu pn masih cetek. tak berani aku nak komen lebih2.

agak-agaknya kalo semua org alim ulamak tu mati serentak,camana la nasib kita yg bukan alim ulamak ni yer??? :o

jani
06-01-2009, 01:31 PM
Berdasarkan kajian , aku menemui beberapa hujah kukuh darihal salat dhuha seperti disebut dalam al-Quran . Allah taala telah bersumpah ( qasam) dalam dua surah iaitu :


‘ Wadh-dhuha wa laili iza saja…’ ( surah Dhuhah) dan ‘ wasy-syamsi wa dhuhaha…’( surah as-Syams)


Satu hadis diriwayatkan oleh Abu Said Khurdi mengatakan setiap sendi/tulang anak adam perlu mengerjakan kebaikan samada berzikir, berdoa, salat, puasa,haji atau bersedekah. Jika tidak dapat dikerjakan, maka mencukupilah dikerjakan 2 rakaat salat dhuha sebagai pengganti.

Salat dhuha juga disebut dalam alQuran sebagai salat orang awwabin – mereka yang sentiasa bertaubat dan memusatkan tafakur kepada kebesaran Allah.


Salat dhuha boleh dikerjakan sebanyak 2 rakaat minima dan 12 rakaat maksima. Waktu dhuha bermula dari matahari terbit tinggi sejengkal dari ufuk pagi sehingga tengahari. Insya Allah, mereka yang rajin pasti menemui kisah ajaib disebalik tanda-tanda khas pada golongan mukmin yang sangat menyembunyikan salat sunat ini. Waktu dhuha adalah waktu manusia paling sibuk menjalankan urusan duniawi. Maka antidot dari segi spiritual bagi golongan salik ialah berzikir dan beribadah khusus mengagungkan Allah Taala disaat orang ramai lupa dan sibuk.


Salat dhuha sangat elok dibuat dimasjid, bukan dirumah. Ini kerana masjid berdekatan dengan pusat ekonomi dan sosial manusiawi. Kita perlu cas bateri untuk melawan hawa nafsu dan tentera syaitan. Dirumah tidak banyak musuh, cuma isteri,anak atau saudara. Ini menepati makna ayat Quran :


Yusabbih-na bil-asyiyyi wal-israaq –Surah Sad 18

( mereka bertasbih memujiNya diwaktu petang dan waktu matahari muncul-dhuha ). Dimasjid-masjid yang dizinkan Allah untuk mereka mengagungkan dan berzikir akan NamaNya pada waktu pagi-dhuha dan petang –Surah Nur 36.

jani
06-01-2009, 01:32 PM
Diantara hadis-hadis penting mengenai salat dhuha adalah seperti berikut :


Barangsiapa mengerjakan slat dhuha dua rakaat. Allah akan mendirikan malighai baginya disyurga. HR Tarmidzi dan Ibnu Majah.


Sesunnguhnya disyurga ada pintu yang bernama Ad-Dhuha, maka pada hari Kiamat akan ada seruan : Manakah orang yang selalu mengerjakan salat dhuha, inilah pintu kalian. Maka masuklah mereka lewat pintu ini dengan rahmat Allah. HR Tabrani.


Nabi yang dikasihi telah berwasiat kepadaku tiga perkara : iaitu berpuasa tiga hari setiap bulan, salat dhuha dua rakaat dan salat witir sebelum tidur . Dari Abu Hurairah-HR Bukhari dan Muslim.


Allah azza wa jalla berfirman dalam Hadis Qudsi : Wahai anak Adam , janganlah kamu sekali-kali malas mengerjakan salat 4 rakaat diawal siang (dhuha ) , pasti akan Aku cukupkan keperluan hingga akhir hari tersebut.

HR Hakim dan Tarmizi


Salat Dhuha itu mendatangkan rezeki

Dan menolak kefakiran dan tidak ada

Sesiapa yang memelihara dhuha kecuali

Orang-orang bertaubat.



Barangsiapa menjaga salat dhuha

Niscaya diampunkan dosanya

Walaupun sebanyak buih lautan.

HR Tarmizi dan Ibnu Majah



Demikianlah secebis keterangan dan hikmah yang tersembunyi disebalik sunna salat dhuha dimana diakhir zaman ini, kian dilupakan dan diremehkan oleh umat islam kerana terlalu asyik urusan duniawi.

AceGlobal13
06-01-2009, 01:49 PM
Terima Kasih kepada mereka2 yang dah memberikan fakta2 yang besar nilainya...kini jelaslah bahawa solat ini boleh dilakukan.

Sekali lagi saya tekankan. Saya tak jatuh hukum di sini, tapi memberikan ruang buat mereka berkongsi ilmu dalam islam. Ternyata sahabat kita sdr Jani memberikan nas yang kuat dan sempurna.

Apa yang jelas nas saling bertentangan (diantara nas saya dan jani). Ini bukan perselisihan yang besar kerana hadits juga ada nasakh mansukhnya. Secara keseluruhan ia boleh dilakukan.

ahib0205
06-01-2009, 02:11 PM
Terima Kasih kepada mereka2 yang dah memberikan fakta2 yang besar nilainya...kini jelaslah bahawa solat ini boleh dilakukan.

Sekali lagi saya tekankan. Saya tak jatuh hukum di sini, tapi memberikan ruang buat mereka berkongsi ilmu dalam islam. Ternyata sahabat kita sdr Jani memberikan nas yang kuat dan sempurna.

Apa yang jelas nas saling bertentangan (diantara nas saya dan jani). Ini bukan perselisihan yang besar kerana hadits juga ada nasakh mansukhnya. Secara keseluruhan ia boleh dilakukan.


Toyyibbb..... :)


:)cgrock

AshFaQue
06-01-2009, 02:13 PM
solat sunat dhuha dilakukan oleh rasulallah...jd solat sunat dhuha bukannyer bidaah....rasulallah biasernyer melakukan 4 rakaat...2 kali solat la...

solat ni sunat muaakkad..
antara kelebihan
mendatangkan rezeki

mybizme
06-01-2009, 02:16 PM
Bagi pendapat saya secara peribadi...saya tak amalkannya sebab riwayat-riwayat berkenaan solat tersebut agak bercelaru sikit. Dan jelas ia bukan amalan Nabi s.a.w. Namun, saya tak kata ia sebuah amalan bid`ah buruk (bid`ah Sayyi`ah) dan mungkin ia bid`ah Hasanah.

***Saya lebih utamakan solat sunat yang memiliki nas yang jelas tanpa wujud perselisihan riwayat dari Nabi s.a.w dan para ulama. Macam solat hajat dan lain2.

maafla sy menyampuk.
perlu ke diperbesarkan perkara ni?
kenapa tuan tanah dengan yakin ckp dhuha bukan amalan nabi?tak bahaye ke statement tuan tu?
sedangkan datang plak dalil2 yg kata dhuha adalah amalan yg dianjurkan oleh nabi.
tolong usaikan kepeningan sy ni.

AceGlobal13
06-01-2009, 02:19 PM
[QUOTE=AceGlobal13;3205529]Bagi pendapat saya secara peribadi...saya tak amalkannya sebab riwayat-riwayat berkenaan solat tersebut agak bercelaru sikit. Dan jelas ia bukan amalan Nabi s.a.w. Namun, saya tak kata ia sebuah amalan bid`ah buruk (bid`ah Sayyi`ah) dan mungkin ia bid`ah Hasanah.

***Saya lebih utamakan solat sunat yang memiliki nas yang jelas tanpa wujud perselisihan riwayat dari Nabi s.a.w dan para ulama. Macam solat hajat dan lain2.[/QUOTE

maafla sy menyampuk.
perlu ke diperbesarkan perkara ni?
kenapa tuan tanah dengan yakin ckp dhuha bukan amalan nabi?tak bahaye ke statement tuan tu?

Baik saya terima teguran itu dan tarik balik sebab setelah beberapa hujjah dari persembahan tuan Jani terbukti ia adalah sunat.

Inilah pentingnya dalam berforum untuk sama2 kita tau hujjah dan fakta islam kita. Terima kasih tuan kerana teguran yang sangat berhikmah.

WnB
06-01-2009, 02:25 PM
ada bid'ah yg hasanah ker???...

gambate
06-01-2009, 07:00 PM
Bagi pendapat saya secara peribadi...saya tak amalkannya sebab riwayat-riwayat berkenaan solat tersebut agak bercelaru sikit. Dan jelas (bagaikan)ia bukan amalan Nabi s.a.w. Namun, saya tak kata ia sebuah amalan bid`ah buruk (bid`ah Sayyi`ah) dan "mungkin" ia bid`ah Hasanah.

***Saya lebih utamakan solat sunat yang memiliki nas yang jelas tanpa wujud perselisihan riwayat dari Nabi s.a.w dan para ulama. Macam solat hajat dan lain2.

Anta nak utamakan yang ada nas jelas tuh anta punya pasalla ustat..yang hang pi discuss open ni pasai pa..mengatakan solat Dhuha Bidaah..bila hang kata Bidah..orang yang dok buat tuh..dok pikiaq..aku dok buat ni Nabi tak buat..dari dok buat..terus tak buat langsung..tinggai yang wajib saja..baguih sangat la tuh:-?:-?..benda mcm ni tak yah laa nak kecoh kecoh..bukan benda maksiat..benda tuh solat..tak dapat pahala dhuha..dapat pahala sunat biasa..apa salahnya..dari tak buat..dok kata bidaah..kita dapat apa?..aisey ustat..hang ni wahbi ka:-?:-?:-?

heaven
06-01-2009, 07:09 PM
Anta nak utamakan yang ada nas jelas tuh anta punya pasalla ustat..yang hang pi discuss open ni pasai pa..mengatakan solat Dhuha Bidaah..bila hang kata Bidah..orang yang dok buat tuh..dok pikiaq..aku dok buat ni Nabi tak buat..dari dok buat..terus tak buat langsung..tinggai yang wajib saja..baguih sangat la tuh:-?:-?..benda mcm ni tak yah laa nak kecoh kecoh..bukan benda maksiat..benda tuh solat..tak dapat pahala dhuha..dapat pahala sunat biasa..apa salahnya..dari tak buat..dok kata bidaah..kita dapat apa?..aisey ustat..hang ni wahbi ka:-?:-?:-?

Ustaz....perkara solat sunat dhuha nie....solat sunat sendirian mengikut tahap keupayaan & keimanan seseorg....

Siapa yg rasa diri dia kurang dlm amalan...Dan nk buat amal lebih...boleh le tampung dgn solat2 sunat cth Solat Dhuha...:D:D

Siapa yg rasa diri dia dh hebat dr segi amalan...dan x perlu nk buat solat2 sunat....x perlu le buat...#:-S#:-S

Drpd ustaz sibuk abis masa dpn Computer & layan CG...baik pergi jalankan tanggungjawab didik & ajak manusia yg dah jauh dr Agama....bawa lebih dkt dgn agama....:)cgrock:)cgrock

Gi umah ke umah....ketuk pintu umah diorg....bg dakwah dgn diorg.....~X(~X(~X(~X(~X(~X(

heaven
06-01-2009, 07:11 PM
Sy takut dgn Thread mcm ni...

Geng2 CG yg lemah dlm basic agama.....akan rasa lebih pening....~X(~X(~X(

plzzz ustaz......:mad::mad::mad:

heaven
06-01-2009, 07:14 PM
Saya rasa (rasanya lah) TT ni samada nak mengajar atau nak menduga ilmu-ilmu orang2 dalam CG ni kot....

Bagi saya, segala solat sunat tu hukumnya tetap sunat, tak jadi HARAM kalau meninggalkannya.

Yang penting itu fardhu, yang sunat ni kalau ada kelapangan apa salahnya, tahu tak kenapa solat malam, qiyamullail tu solat sunat yang penting? Sebabnya, Allah tahu ramai hamba2nya suka berjaga hingga dinihari buat benda2 tak berfaedah contohnya pi kelab malam, tengok bola (saya pun sama) dan juga lepak2 tak tentu arah....
Betul kata Raja Berlian nie..:(scam:(scam:(scam

venomous
06-01-2009, 08:38 PM
pemimpin Hizbullah Syd Hassan Nasrallah meminta seluruh muslim utk malafazkan Al-Fath ayat 26-27, Yunus ayat 85,86 n 88.. mlm ini. tlg sebarkn,agar Israel hancur! Malulah kt kpd Allah jika masih x mampu mghulurkan selemah2 bantuan ini kpd saudara seagama kt..sebarkan

insyi©
06-01-2009, 08:54 PM
tuan tanah ni belum sedar2 dan masih suka buat org kompius...

len kali....kalau tahu sesuatu ilmu tu...SAMPAIKAN SAHAJA SECARA TERUS DAN JEALS....jgn suka nk buat dlm bentuk soalan la...itu la ini la...

bila org lain mula bertanya soalan....dia kata org tu TWIST lak....hapa la...

harap nama je ustazkampung.....buang je la nama tu...

ahib0205
06-01-2009, 08:55 PM
ada bid'ah yg hasanah ker???...

ada.... :)

:)cgrock

Wea Izre
06-01-2009, 08:56 PM
pemimpin Hizbullah Syd Hassan Nasrallah meminta seluruh muslim utk malafazkan Al-Fath ayat 26-27, Yunus ayat 85,86 n 88.. mlm ini. tlg sebarkn,agar Israel hancur! Malulah kt kpd Allah jika masih x mampu mghulurkan selemah2 bantuan ini kpd saudara seagama kt..sebarkan

adakah semudah itu?

insyi©
06-01-2009, 08:58 PM
adakah semudah itu?

mmg la tak semudah itu....tp usaha kena la ada...

ingat satu jer...KUN FAYAKUN...so nothing is impossible DGN IZIN ALLAH S.W.T

mj12
06-01-2009, 08:59 PM
adakah semudah itu?

mana da...

kena angkat trophy champion league tinggi2...

go....go...go....liverpool.....:">:">:">

Wea Izre
06-01-2009, 11:07 PM
mmg la tak semudah itu....tp usaha kena la ada...

ingat satu jer...KUN FAYAKUN...so nothing is impossible DGN IZIN ALLAH S.W.T

k,berdoa,berdoa dan berdoa dan terus berdoa(itu yang umat Islam mampu pon),dan kita masih berbincang tentang solat dhuha,bid'ah ke x bid'ah,x per teruskan diskusi.x de sape yg salah.


Al-An'aam:70
Dan tinggalkanlah orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda-gurau, dan mereka telah ditipu oleh kehidupan dunia. Peringatkanlah (mereka) dengan Al Qur'an itu agar masing-masing diri tidak dijerumuskan ke dalam neraka, karena perbuatannya sendiri. Tidak akan ada baginya pelindung dan tidak (pula) pemberi syafa`at selain daripada Allah. Dan jika ia menebus dengan segala macam tebusan pun, niscaya tidak akan diterima itu daripadanya. Mereka itulah orang-orang yang dijerumuskan ke dalam neraka, disebabkan perbuatan mereka sendiri. Bagi mereka (disediakan) minuman dari air yang sedang mendidih dan azab yang pedih disebabkan kekafiran mereka dahulu.

syaqiq2312
06-01-2009, 11:33 PM
Anta nak utamakan yang ada nas jelas tuh anta punya pasalla ustat..yang hang pi discuss open ni pasai pa..mengatakan solat Dhuha Bidaah..bila hang kata Bidah..orang yang dok buat tuh..dok pikiaq..aku dok buat ni Nabi tak buat..dari dok buat..terus tak buat langsung..tinggai yang wajib saja..baguih sangat la tuh:-?:-?..benda mcm ni tak yah laa nak kecoh kecoh..bukan benda maksiat..benda tuh solat..tak dapat pahala dhuha..dapat pahala sunat biasa..apa salahnya..dari tak buat..dok kata bidaah..kita dapat apa?..aisey ustat..hang ni wahbi ka:-?:-?:-?

adeh pedih ayat hang tuu,tak pasal2 kena cop wahabi ustat niee,kekekekeek

payah benau lah skrg niee, benda sunat pun dok kecoh. Apalah salah nyer kalau buat pahala sikit nak cover dosa yang banyak tuuu...org kata lah solat sunat itu pelengkap kepada caca merba perkara2 yang wajib.

alfaqir_irwan
07-01-2009, 12:03 AM
ringkasnye begini laa... yg masalahnya, Hadis/sandaran itu jadi doif ke,lemah ke...bukan masalahnya dalilnya...tetapi mereka (ulama2 wahabi ) yg mendoifkannya.. jadi bila enta rujuk zadul maad..dah tentu dia akan mensyarahkan ala ala kewahabiannya.... cuba rujuk kitab al mawahid al-qustollani, abnu hajar alasqonlani...nescaya kita akan jumpa hadia dan dalil yg sama...tapi diletakkan dgn taraf sohih atau hassan...

....berlapang dada laa dlm merujuk kitab ulama
....jgn nak rujuk kitab tok guru hang pa jeee
....yg lain tu bukan ulamak ka

syaqiq2312
07-01-2009, 12:05 AM
ringkasnye begini laa... yg masalahnya, Hadis/sandaran itu jadi doif ke,lemah ke...bukan masalahnya dalilnya...tetapi mereka (ulama2 wahabi ) yg mendoifkannya.. jadi bila enta rujuk zadul maad..dah tentu dia akan mensyarahkan ala ala kewahabiannya.... cuba rujuk kitab al mawahid al-qustollani, abnu hajar alasqonlani...nescaya kita akan jumpa hadia dan dalil yg sama...tapi diletakkan dgn taraf sohih atau hassan...

....berlapang dada laa dlm merujuk kitab ulama
....jgn nak rujuk kitab tok guru hang pa jeee
....yg lain tu bukan ulamak ka

cargas tuan faqir niee...ini namanya faqir ilmu...kekekeekek yang lain tuu depa fikir fulamak kottt..ermmm

heaven
07-01-2009, 12:12 AM
tuan tanah ni belum sedar2 dan masih suka buat org kompius...

len kali....kalau tahu sesuatu ilmu tu...SAMPAIKAN SAHAJA SECARA TERUS DAN JEALS....jgn suka nk buat dlm bentuk soalan la...itu la ini la...

bila org lain mula bertanya soalan....dia kata org tu TWIST lak....hapa la...

harap nama je ustazkampung.....buang je la nama tu...

Ustaz ni >>>>:(scam:(scam:(scam:(scam:(scam

alfaqir_irwan
07-01-2009, 12:24 AM
biar laa syeikh....kalu kita kaji,ulamak2 dulu...nak letak title ust ke,syeikh ke,guru ke... malu mereka...sbb beradab mereka dgn ilmu...dan nak menjaga perihal adab ilmu tu supaya tak dirosakkan...


...sape lagi nak panggil dia ust kalu bukan diri dia sendiri...

syaqiq2312
07-01-2009, 12:28 AM
Ustaz ni >>>>:(scam:(scam:(scam:(scam:(scam

kekekekek(maligun style) scam maut niee. scammers of the year kot,leh bagi title tuuu...

PeaceManLeader
07-01-2009, 12:33 AM
berhujahlah dalam agama dengan niat yang ikhlas.. dan bil hikmah, janganlah jadi benda yang furuq ini menyebabkan perpecahan di kalangan umat Islam..:):)

alfaqir_irwan
07-01-2009, 12:34 AM
Dari faqir yg jahil ni....kesimpulannya begini:
untuk meng istinbatkan hukum adakah duha itu Bid'ah atau tidak... ianya perlu dirujuk kepada 12 dalil Usul FiQH...(yg dimana barangsiapa menolak 12 kaedah usul FiQh ni,kufur la ia kerana ianya Muafakat para ulamak...)

[B]1) Quran 2)hadis 3)Qiyas 4)ijmak 5)istishab 6)istihsan 7)maslahatul mursalah 8)saddru zara'i 9)amal ahli madinah 10)mazhabus sohabi 11)al uruf 12)syar'u man qoblana[/B

anuarinvestor
07-01-2009, 12:39 AM
Dari faqir yg jahil ni....kesimpulannya begini:
untuk meng istinbatkan hukum adakah duha itu Bid'ah atau tidak... ianya perlu dirujuk kepada 12 dalil Usul FiQH...(yg dimana barangsiapa menolak 12 kaedah usul FiQh ni,kufur la ia kerana ianya Muafakat para ulamak...)

[B]1) Quran 2)hadis 3)Qiyas 4)ijmak 5)istishab 6)istihsan 7)maslahatul mursalah 8)saddru zara'i 9)amal ahli madinah 10)mazhabus sohabi 11)al uruf 12)syar'u man qoblana[/B

Selamat Datang Ke CG:)

alfaqir_irwan
07-01-2009, 12:43 AM
pendapat enta betul....tapi kata sepakat takkan dapat ditemui bilamana mereka masih taknak berlapang dada dlam merujuk kepada seluruh pandangan ulamak...apa, ibnu hajar,an nawawi,syeikh romly,ar-rifai, bukan ulamak kee...mengapa pandangan2 mereka tak diketengahkan...

mrafif
07-01-2009, 12:47 AM
huih.. byk ilmu aku dpt kt topic nih... tengkiu everyone.

syaqiq2312
07-01-2009, 12:56 AM
huih.. byk ilmu aku dpt kt topic nih... tengkiu everyone.

aku pun sama, rupanya ramai yang alim2 join CG niee, baguslah meramaikan lagi.....yang bengkook kita luruskan, yang lurus ada jadi bengkok balik

heaven
07-01-2009, 12:32 PM
kekekekek(maligun style) scam maut niee. scammers of the year kot,leh bagi title tuuu...

kuikuikuikui Bro Syaqiq....

Mamat ni mmg nk kena angkat sepanduk dr semua Batalion Angkatan Tentera CG nie....:)):)):)):))

heaven
07-01-2009, 12:33 PM
biar laa syeikh....kalu kita kaji,ulamak2 dulu...nak letak title ust ke,syeikh ke,guru ke... malu mereka...sbb beradab mereka dgn ilmu...dan nak menjaga perihal adab ilmu tu supaya tak dirosakkan...


...sape lagi nak panggil dia ust kalu bukan diri dia sendiri...

betul jugak kata faqir irwan nie...:-?:-?:-?

rysha
07-01-2009, 12:40 PM
tenkiyu2 tuan tanah and ustz2 CG...
makin cari makin banyak taktaw....

ahib0205
07-01-2009, 02:33 PM
tenkiyu2 tuan tanah and ustz2 CG...
makin cari makin banyak taktaw....

:) :)cgrock

sama-sama kita terus "mencari" berbanding yang makin tak cari, makin anggap banyak yang da tawww... #:-S

ratusanRM
07-01-2009, 02:52 PM
:) :)cgrock

sama-sama kita terus "mencari" berbanding yang makin tak cari, makin anggap banyak yang da tawww... #:-S

jangan dok harap nak mencari dalam CG ni semuanya.... #:-S#:-S


lebih bagus sekiranya berguru diluar sana....



kuliah2 lebih banyak....

tok2 guru menanti sahaja murid2 datang berjumpa & bertanya :">:">:">

kat dalam CG ni hanya 1% sahaja dari yg ada diluar sana....



tidak semua benda boleh kita dapat dalam CG ni.... tp daripada tak dapat semuanya.... jgn tinggalkan terus :D:D:D

AshFaQue
07-01-2009, 02:54 PM
jangan dok harap nak mencari dalam CG ni semuanya.... #:-S#:-S


lebih bagus sekiranya berguru diluar sana....



kuliah2 lebih banyak....

tok2 guru menanti sahaja murid2 datang berjumpa & bertanya :">:">:">

kat dalam CG ni hanya 1% sahaja dari yg ada diluar sana....



tidak semua benda boleh kita dapat dalam CG ni.... tp daripada tak dapat semuanya.... jgn tinggalkan terus :D:D:D

btul2....klu berjumpe ngan Tok 2 guru kat luar lebih yakin...

random1
07-01-2009, 03:23 PM
mengikut ketetapan dalam ilmu feqah jika adanya percanggahan atau khilaf tentang sesuatu, maka hukum yg harus kita ikut hendaklah mengikut ketetapan nas didlm al-quran,disebabkan solat dhuha hanyalah sunat dan tidaklah sampai tahap kewajipan fardu dan tiada nas didlm al quran maka bagi sape yg hendak mengamalkannya rasanya tiada halangan kerana ianya sekurang-kurangnya menambahkan pahala dgn bacaan dlm solat tersebut disamping terdpt hadis-hadis yg menyokongnya,begitu juga bagi sesape yg x mahu mgamalkannya tidaklah mengapa kerana ada juga hadis yg mengatakan ianya bid'ah

persoalan khilaf yg melibatkan perkara2 sunat xlah perlu diperbesarkan sape yg btul atau yg salah,sebab mgikut ketetapan dlm ilmu feqah dlm mazhab kita kaedah memang begitu, jadi kedua-duanya betul dan terpulang kepada individu itu ssendiri

hal ini seperti kenduri atau tahlil utk org yg mati yg merupakan satu perkara khilaf dimana nabi x melakukannya masa baginda hidup tetapi mgikut para ulamak sesape yg hendak melakukanya xlah mengapa sekurang-kurangnya bagi mereka dpt pahala kerana menjamu org mkn dan kenduri tahlil merupakan bukan perkara pokok atau ibadah fardu.

sesungguhnya semua perkara fardu atau larangan sudahlah jelas didalam al-Quran maka hukumnya adalah mgikut nas walaupun ada sesetengah hadis yg memberi hukum yg berlainan maka seperti diberitahu awal hukum dasar di dalam al_quran tidak terhapus disebabkan oleh hadis-hadis lain disebabkan dikhuatiri hadis tersebut merupakan hadis palsu dan Allah telah menjamin sesungguhnya Al-Quran telah terjamin sampai kiamat akan kesahihan dan keselamatan dari dipalsukan oleh sesape, sekian Allahuwallam

kemolok
07-01-2009, 06:24 PM
nak solat, silakan. tak nak solat? silakan. dah abis cerita..! hehe

AceGlobal13
08-01-2009, 01:35 AM
ringkasnye begini laa... yg masalahnya, Hadis/sandaran itu jadi doif ke,lemah ke...bukan masalahnya dalilnya...tetapi mereka (ulama2 wahabi ) yg mendoifkannya.. jadi bila enta rujuk zadul maad..dah tentu dia akan mensyarahkan ala ala kewahabiannya.... cuba rujuk kitab al mawahid al-qustollani, abnu hajar alasqonlani...nescaya kita akan jumpa hadia dan dalil yg sama...tapi diletakkan dgn taraf sohih atau hassan...

....berlapang dada laa dlm merujuk kitab ulama
....jgn nak rujuk kitab tok guru hang pa jeee
....yg lain tu bukan ulamak ka

Kenapa..Zadul Ma`ad penulisnya bukan ulama ke tuan?

Bukankah para sahabat kita yang lain dahpun mengemukakan Nas-nas yang jelas dan saya terima dengan hati terbuka.

Janganlah sekali pandang "BID`AH" je terus tuduh orang tu Wahabi. Bid`ah bukankah ada yang hasanah?

Tuan menyebut...hadits yang sama tapi standardnya lain..kalau Zadul Ma`ad kata dhaif atau maudhu` maka bila cek dengan kitab ulama lain ia jadi hasan atau sahih. Bagaimana tuan boleh yakini standard hadits yang ditetapkan oleh Ibnu Hajar dan menolak Zadul Ma`ad? bukankah dia jugak ulama? Jadi siapa yang "rujuk kitab tok guru hangpa jeee,yang lain tu bukan ulamak ka?" (ayat anda)

Berlaku adillah. Tiada tempat di sini pemikiran Wahabi nak masuk. Fahami dari mula apa yang saya cuba sampaikan. Saya mengajak bincang...bila dah ada keluarkan nas maka saya terima. Tak kira dari mana asal ulamak tersebut.

AceGlobal13
08-01-2009, 01:41 AM
mengikut ketetapan dalam ilmu feqah jika adanya percanggahan atau khilaf tentang sesuatu, maka hukum yg harus kita ikut hendaklah mengikut ketetapan nas didlm al-quran,disebabkan solat dhuha hanyalah sunat dan tidaklah sampai tahap kewajipan fardu dan tiada nas didlm al quran maka bagi sape yg hendak mengamalkannya rasanya tiada halangan kerana ianya sekurang-kurangnya menambahkan pahala dgn bacaan dlm solat tersebut disamping terdpt hadis-hadis yg menyokongnya,begitu juga bagi sesape yg x mahu mgamalkannya tidaklah mengapa kerana ada juga hadis yg mengatakan ianya bid'ah

persoalan khilaf yg melibatkan perkara2 sunat xlah perlu diperbesarkan sape yg btul atau yg salah,sebab mgikut ketetapan dlm ilmu feqah dlm mazhab kita kaedah memang begitu, jadi kedua-duanya betul dan terpulang kepada individu itu ssendiri

hal ini seperti kenduri atau tahlil utk org yg mati yg merupakan satu perkara khilaf dimana nabi x melakukannya masa baginda hidup tetapi mgikut para ulamak sesape yg hendak melakukanya xlah mengapa sekurang-kurangnya bagi mereka dpt pahala kerana menjamu org mkn dan kenduri tahlil merupakan bukan perkara pokok atau ibadah fardu.

sesungguhnya semua perkara fardu atau larangan sudahlah jelas didalam al-Quran maka hukumnya adalah mgikut nas walaupun ada sesetengah hadis yg memberi hukum yg berlainan maka seperti diberitahu awal hukum dasar di dalam al_quran tidak terhapus disebabkan oleh hadis-hadis lain disebabkan dikhuatiri hadis tersebut merupakan hadis palsu dan Allah telah menjamin sesungguhnya Al-Quran telah terjamin sampai kiamat akan kesahihan dan keselamatan dari dipalsukan oleh sesape, sekian Allahuwallam

Anda menyentuh soal2 lain untuk dijadikan contoh atau pendekatan anda. Semua yang anda sebut adalah perdebatan diantara Wahabi. Apapun segala yang anda kata khilaf tersebut adalah amalan harus...nak buat tahlil ke..maulid Nabi ke...semua tu dibolehkan.

Saya peminat kitab tulisan Allahyarham Habib Maliki seorang ulama Sunni bermazhab maliki yang kuat menentang fahaman Wahabi di Saudi...beliau tinggal di kawasan Mekah dan banyak membukukan dialog diantara ulama2 wahabi disana.

heaven
08-01-2009, 03:21 AM
Ustaz World dh dtg.....:(scam:(scam:(scam:(scam:(scam

Muhammad_27
08-01-2009, 08:43 AM
Ustaz World dh dtg.....:(scam:(scam:(scam:(scam:(scam

hang nie.. biarla depa nk muzakarah dalam CG nie... janganla wt personal attack.. yang boleh di ambil buat pengajaran yang tak boleh diterima buat sempadan...

ade input sila bagi.. xde kena dduk tepi..

sbbnya..:)cgrock:)cgrock

alfaqir_irwan
08-01-2009, 09:04 AM
Kenapa..Zadul Ma`ad penulisnya bukan ulama ke tuan?

Bukankah para sahabat kita yang lain dahpun mengemukakan Nas-nas yang jelas dan saya terima dengan hati terbuka.

Janganlah sekali pandang "BID`AH" je terus tuduh orang tu Wahabi. Bid`ah bukankah ada yang hasanah?

Tuan menyebut...hadits yang sama tapi standardnya lain..kalau Zadul Ma`ad kata dhaif atau maudhu` maka bila cek dengan kitab ulama lain ia jadi hasan atau sahih. Bagaimana tuan boleh yakini standard hadits yang ditetapkan oleh Ibnu Hajar dan menolak Zadul Ma`ad? bukankah dia jugak ulama? Jadi siapa yang "rujuk kitab tok guru hangpa jeee,yang lain tu bukan ulamak ka?" (ayat anda)

Berlaku adillah. Tiada tempat di sini pemikiran Wahabi nak masuk. Fahami dari mula apa yang saya cuba sampaikan. Saya mengajak bincang...bila dah ada keluarkan nas maka saya terima. Tak kira dari mana asal ulamak tersebut.


Tuan ustaz kampung...jadi bilamana kita maklum terbit pelbagai khilaf dan pendapat pada mengesahkan sesebuah hadis itu,maka nescaya dapat disimpulkan,kefahaman pada amalan tersebut juga terdapat khilaf dan pendapat... ertinya bilamana ianya ada khilaf disisi ulamak,nescaya ianya FURU' dan bilamana furu, mana ada istilah BID'AH.. yg penting selagi mana ianya ada dalil daripada 12 punca tmpat keluarnya hukum....maka ia bukan BId'AH.


dan kefahaman yg perlu difahami untuk sekalian sahabat CG :
...BILAMANA IANYA FURU ( cabang agama ) MAKA TIADA ISTILAH BID'AH

AceGlobal13
08-01-2009, 11:54 AM
Tuan ustaz kampung...jadi bilamana kita maklum terbit pelbagai khilaf dan pendapat pada mengesahkan sesebuah hadis itu,maka nescaya dapat disimpulkan,kefahaman pada amalan tersebut juga terdapat khilaf dan pendapat... ertinya bilamana ianya ada khilaf disisi ulamak,nescaya ianya FURU' dan bilamana furu, mana ada istilah BID'AH.. yg penting selagi mana ianya ada dalil daripada 12 punca tmpat keluarnya hukum....maka ia bukan BId'AH.


dan kefahaman yg perlu difahami untuk sekalian sahabat CG :
...BILAMANA IANYA FURU ( cabang agama ) MAKA TIADA ISTILAH BID'AH


Furu` bid`ah hasanah. Dalam apa jua istilah yang diberi itu hanyalah istilah. Bahkan Umar al-Khattab sendiri pernah berkata setelah melihat para sahabat membuat solat terawih secara berjemaah: نعمة البدعة هذه jelas istilah bid`ah itu ada. Walau apapun, ia tetap tidak membabitkan apa yang sudahpun dijelaskan. Jika ia harus maka haruslah, Tak jadi masalah.

AshFaQue
08-01-2009, 11:57 AM
ada bace dlm hadis...di dlm syurga terdapat satu pintu yg disebut pintu adduha...org yg berterusan melakukan solat duha akan dijemput melalui pintu itu.wallahualam...jd mmg solat ini dituntut la...klu salah tolong betulkan

AceGlobal13
08-01-2009, 12:02 PM
ada bace dlm hadis...di dlm syurga terdapat satu pintu yg disebut pintu adduha...org yg berterusan melakukan solat duha akan dijemput melalui pintu itu.wallahualam...jd mmg solat ini dituntut la...klu salah tolong betulkan

Saya tak pasti tentang hadits tersebut, tapi kalau benarpun anggap aje sebahagian fadhilat solat tersebut sahaja.

kuhik
08-01-2009, 12:11 PM
tak semua solat ummat Islam hari ini dibuat pada zaman Rasul...tapi tak salah pun kalau nak mengamalkannya sebab kembali kepada asas solat itu sendiri, iaitu "Solat ialah Doa". jika Dhuha ini tak pasti samada sunnah atau tidak, tapi bagi mereka yang nak mengamalkannya maka sudah perolehi pahala sebab ia melakukan perkara sunat ialah sangat-sangat dituntut-tuntut.

amalan yang mendekatkan diri dengan Allah ialah bukan amalan wajib, tapi amalan sunat.

dan Allah lebih mengetahui..

peace_louver
08-01-2009, 12:13 PM
Bukan kasi pening tuan...tapi tujuannya untuk kita melihat sejauh mana kefahaman dan rasa tanggungjawab kita pada agama kita sendiri...barulah umat yang bukan Islam rasa cuak pada Islam sebab umat islam sangat sensitif dengan amalan dan ibadah mereka...

Tujuan saya berbincang dan mengumpul nas..cuba anda lihat beberapa teman kita macam pasu dan uchop dah bawak dalil dan nas...inlah baru ngam..
salam......ustaz tempat saye belajar dulu pon ramai yang galakkan ktorg buat solat sunat nie.....dan saye tak nampak solat sunat ni satu bida'ah....

AceGlobal13
08-01-2009, 02:32 PM
tak semua solat ummat Islam hari ini dibuat pada zaman Rasul...tapi tak salah pun kalau nak mengamalkannya sebab kembali kepada asas solat itu sendiri, iaitu "Solat ialah Doa". jika Dhuha ini tak pasti samada sunnah atau tidak, tapi bagi mereka yang nak mengamalkannya maka sudah perolehi pahala sebab ia melakukan perkara sunat ialah sangat-sangat dituntut-tuntut.

amalan yang mendekatkan diri dengan Allah ialah bukan amalan wajib, tapi amalan sunat.

dan Allah lebih mengetahui..

Saya setuju kenyataan ini...

AceGlobal13
08-01-2009, 02:34 PM
salam......ustaz tempat saye belajar dulu pon ramai yang galakkan ktorg buat solat sunat nie.....dan saye tak nampak solat sunat ni satu bida'ah....

Semuanya dah selesai dibincangkan...sdr Jani dahpun jelaskan perkara ni...dan ia boleh dilakukan tak salah.

***Rajin2kan baca dari A-Z untuk mengelak salah faham di sini. Dan bid`ah di sini takde kena mengena dengan Bid`ah yang difahami puak Wahabi. Harap maklum ye

bangzaf
08-01-2009, 03:05 PM
Ya bid`ah...Bid`ah hasanah
aku rasa pelik dan tak faham ler tuan ustad aceglobal ni...

buka thread Solat Dhuha....Sunnah @ Bid`ah?

lepas tu dia ckp bid'ah solat dhuha ni bid'ah hasanah

dah tuan ckp bid'ah yg baik...apa masalahnya lagi?

tak perlu la bukak thread ni...

-peace-

AceGlobal13
08-01-2009, 03:10 PM
aku rasa pelik dan tak faham ler tuan ustad aceglobal ni...

buka thread Solat Dhuha....Sunnah @ Bid`ah?

lepas tu dia ckp bid'ah solat dhuha ni bid'ah hasanah

dah tuan ckp bid'ah yg baik...apa masalahnya lagi?

tak perlu la bukak thread ni...

-peace-

Ok ok mungkin bahasa saya kurang tepat...maaflah...

peace jugaklah

alfaqir_irwan
08-01-2009, 04:20 PM
aku rasa pelik dan tak faham ler tuan ustad aceglobal ni...

buka thread Solat Dhuha....Sunnah @ Bid`ah?

lepas tu dia ckp bid'ah solat dhuha ni bid'ah hasanah

dah tuan ckp bid'ah yg baik...apa masalahnya lagi?

tak perlu la bukak thread ni...

-peace-

hamba sokong apa yg enta usulkan....:)cgrock

kesimpulannaya hamba minta kerana Allah...kpd mereka yg alim tu...kasihanilah kepada kami2 yg kurang ilmu ni...tetapi nak beramal...yg kadang2 hujah tuan tu (ust kampung )akhir sekali membawa orang yg selama ini beramal..kepada tidak lagi beramal...
kan dah rugi...

yg terpenting hamba yakin...sekalian kalam kalam kita semua ini..akan DIHITUNG oleh Allah S.W.T kelak... AMIN

AceGlobal13
08-01-2009, 04:23 PM
hamba sokong apa yg enta usulkan....:)cgrock

kesimpulannaya hamba minta kerana Allah...kpd mereka yg alim tu...kasihanilah kepada kami2 yg kurang ilmu ni...tetapi nak beramal...yg kadang2 hujah tuan tu (ust kampung )akhir sekali membawa orang yg selama ini beramal..kepada tidak lagi beramal...
kan dah rugi...

yg terpenting hamba yakin...sekalian kalam kalam kita semua ini..akan DIHITUNG oleh Allah S.W.T kelak... AMIN

emm....:-? ni faham ke tak faham ni ek..emmmm:-?

alfaqir_irwan
08-01-2009, 04:55 PM
emm....:-? ni faham ke tak faham ni ek..emmmm:-?



:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o

mj12
08-01-2009, 07:09 PM
Ok ok mungkin bahasa saya kurang tepat...maaflah...

peace jugaklah

adeh....

dah bahasa lak di SALAH kan.....:">