PDA

View Full Version : tekanan angin untuk tayar 195/50/1


hanamichie
18-12-2008, 11:23 AM
nak tanya kat otai2 kat sini.. tahu x tekanan angin yg sesuai untuk tayar saiz 195/50/15...

ezis2u
18-12-2008, 11:25 AM
nih stendet tayar keter waja...

tak silap aku 200psi

hanamichie
18-12-2008, 11:27 AM
nih stendet tayar keter waja...

tak silap aku 200psi

ye ker... kalau tayar kete aku yg lama tu 180/60/14 depan aku isi 210psi belakang 200psi.. tp munkin bile saiz dah berubah tekanan pun berubah jgk..

pijoe
18-12-2008, 11:30 AM
tekanan angin sebenarnya bergantung kepada tayar...cuba ko baca apa yang tulis kat tayar tu.... kebanyakkan tayar kereta maksimum boleh muat ialah 300psi.... tapi selalunya orang muat dalam lingkungan 210 hingga 230 psi....

tapi aku taruk 240-245psi.......

ezis2u
18-12-2008, 11:30 AM
ye ker... kalau tayar kete aku yg lama tu 180/60/14 depan aku isi 210psi belakang 200psi.. tp munkin bile saiz dah berubah tekanan pun berubah jgk..

biasanyer klu tayar stendet ikut keter kat tepi pintu pemandu tuh ada dinyatakan tekanan tayar yang sepatutnyer...

hanamichie
18-12-2008, 11:35 AM
biasanyer klu tayar stendet ikut keter kat tepi pintu pemandu tuh ada dinyatakan tekanan tayar yang sepatutnyer...
yg aku buat sebelum ni ikut maklumat kt pintu sebelah driver tu...

ezis2u
18-12-2008, 11:39 AM
yg aku buat sebelum ni ikut maklumat kt pintu sebelah driver tu...

dah ok lah tu...

klu ikut saiz tayar yang ko nak nih kena check ngan sesaper yang bawa proton waja...
:)cgrock:)cgrock:)cgrock

hanamichie
18-12-2008, 12:52 PM
dah ok lah tu...

klu ikut saiz tayar yang ko nak nih kena check ngan sesaper yang bawa proton waja...
:)cgrock:)cgrock:)cgrock ye ker.. ok TQ

hazri99
19-12-2008, 11:41 AM
200-210 dah cukup.. jgn lelebih.. kang makan sebelah..