PDA

View Full Version : Awas Perencah Tom Yam Tak Halal


ketamnakal
22-11-2008, 06:59 PM
Salam. Dapat ni dari emel. Harap dapat buat kita berhati2 lepas ni.

(Clue: Ada bahan dari barbee)

Di sini saya nak panjangkan isu halal hasil dari satu email yang diterima berkaitan produk Tomyam.

http://bp1.blogger.com/_MqBvYxjK7kU/SCh56NmP0RI/AAAAAAAAAtw/Owp3E3Ffn9E/s1600-h/mae+pranom.BMP

Dari gambar2 yang dikirimkan ini ternyata bahawa produk MAE PRANOM dari Thailand ini sah tidak halal. Untuk makluman, bagi tukang2 masak tomyam atau lebih sinonim dengan panggilan tukang masak ‘masakan panas’ ini, (yang biasanya merupakan orang2 Thailand yang datang bekerja disini) mereka lebih suka menggunakan produk keluaran Mae Pranom ini.

Kenyataan ini berdasarkan pengalaman penulis sendiri yang pernah mengusahakan restoran masakan panas pada tahun 2002.

Kemungkinan disebabkan mereka belajar memasak menggunakan produk ini lalu mereka tidak berani beralih kepada keluaran tempatan yang lain umpamanya Adabi, Maggi atau Knorr. Manakala bagi kita yang tidak faham bahasa Thai, 100% bergantung kepada logo Halal yang kononnya diperakui oleh badan Islam Negara berkenaan.

Namun begitu, apabila isu Chili Paste ini terdedah, secara otomatik ia mendedahkan kedudukan sebenar produk Mae Pranom ini. Katalah, hanya Chili Paste ini saja yang menggunakan bahan dari **** manakala ‘Tomyam Paste’ tidak , ia masih tidak dapat mengesahkan status halal paste tomyam tersebut kerana mungkin ia dibuat di kilang yang sama. Untuk menyelamatkan perut kita dari dimasuki bahan haram ini, lebih baik produk keluaran syarikat ini tidak digunakan walaupun ada halal dicetak padanya.

Persoalan cepu mas di sini ialah adakah pengusaha2 kedai tom yam menyedari hakikat ini? Dan kalau mereka menyedarinya, adakah mereka telah memberhentikan penggunaan produk ini dan menyamak peralatan memasak mereka? Kalau mereka sudah tidak menggunakan produk ini, alhamdulillah, boleh lah makan kat kedai. Gunakanlah produk tempatan, dah sah JAKIM iktiraf.Tapi kalau peralatannya belum disamak, bagaimana? Kalaupun kita order sup tulang yang tak gunakan paste tomyam ini, kualinya tetap yang sama. Fikir2kanlah… Saya sendiri sudah beralih ke nasi mamak dan nasi lemak kalau makan kat kedai. Tak berani nak makan masakan panas dah…


http://takgedebe.blogspot.com/
"

audra_anifa
22-11-2008, 07:09 PM
mana gambarnye..xnmpk la

Biggie
22-11-2008, 07:12 PM
kena kasi gmbar ckit ni...kekadang kalo jenama tak perasan sangat....:)

ketamnakal
22-11-2008, 07:41 PM
Salam. Posting pertama ada saya sertakan gambar tapi tak mahu keluar rupa. Saya cari balik emel saya terima tu tapi tak jumpa. Saya buka google ada jumpa gambar lain tapi jenama yang sama.

http://bp2.blogger.com/_yy8eY9QE5mk/SCZVUls0fTI/AAAAAAAAAfY/uh2nCvIWzbM/s1600-h/tomyam1.JPG

Atau klik link bawah ni nak tengok

http://bp2.blogger.com/_yy8eY9QE5mk/SCZVUls0fTI/AAAAAAAAAfY/uh2nCvIWzbM/s1600-h/tomyam1.JPG

http://pakcipan.blogspot.com/2008/05/perencah-tom-yam-set-thai-chili-paste.html

ketamnakal
22-11-2008, 07:43 PM
Bab yang berkaitan non-halal tu bahan campuran dia p#rk crackling.

ANAZUHUD
22-11-2008, 10:12 PM
salam...
ler produk nih ramai yang pakai restoran mat kelate pun ader pakai..nih bahaya lah..nak mintak kepastian nih lagi mana dapat sumber?. pasal mg produk tue ade logo halal tapi thailand nyer...selalu kalo mkn tom yam bebudak kelante n thai mg power rasa dia..risau ler:(

Kehidupan
22-11-2008, 10:14 PM
yer tak ye jugak....

tulisan thai je saya tgk kalau yang berjenama maggie nih....

tup tup ada logo halal.....

hurm...:-?

Pistia
22-11-2008, 10:17 PM
salam...
ler produk nih ramai yang pakai restoran mat kelate pun ader pakai..nih bahaya lah..nak mintak kepastian nih lagi mana dapat sumber?. pasal mg produk tue ade logo halal tapi thailand nyer...selalu kalo mkn tom yam bebudak kelante n thai mg power rasa dia..risau ler:(

tu la pasal..
suke gak mkn tomyam..
huhuhuh :((

DDos
22-11-2008, 10:22 PM
tuan tanah kena ambik kursus post gambo dulu ni :D

http://gilablog.com/imageupload/images/660_tomyam1.JPG (http://gilablog.com/imageupload/view-660_tomyam1.JPG)

http://gilablog.com/imageupload/images/895_tomyam2.JPG (http://gilablog.com/imageupload/view-895_tomyam2.JPG)

http://gilablog.com/imageupload/images/905_tomyam3.JPG (http://gilablog.com/imageupload/view-905_tomyam3.JPG)

DDos
22-11-2008, 10:23 PM
aku kalu barang siam berkait ngan makanan memang susah nak percaya, dorang pun pengotor semacam gak.

Kehidupan
22-11-2008, 10:47 PM
tuan tanah kena ambik kursus post gambo dulu ni :D

http://gilablog.com/imageupload/images/660_tomyam1.JPG (http://gilablog.com/imageupload/view-660_tomyam1.JPG)

http://gilablog.com/imageupload/images/895_tomyam2.JPG (http://gilablog.com/imageupload/view-895_tomyam2.JPG)

http://gilablog.com/imageupload/images/905_tomyam3.JPG (http://gilablog.com/imageupload/view-905_tomyam3.JPG)

nasib baik tak pernah beli....#:-S#:-S

aidiryatim
22-11-2008, 11:20 PM
beli yg ade cap JAKIM(halal) ajer..ala2 jenama pupular gitu.. kari mak siti ke, knorr ke adabi ke, ataupn maggi slupppp:p.. berani slupp...:p:))

ratusanRM
22-11-2008, 11:28 PM
guna je perencah buatan malaysia :)paid

ketamnakal
23-11-2008, 12:42 AM
tuan tanah kena ambik kursus post gambo dulu ni :D

http://gilablog.com/imageupload/images/660_tomyam1.JPG (http://gilablog.com/imageupload/view-660_tomyam1.JPG)

http://gilablog.com/imageupload/images/895_tomyam2.JPG (http://gilablog.com/imageupload/view-895_tomyam2.JPG)

http://gilablog.com/imageupload/images/905_tomyam3.JPG (http://gilablog.com/imageupload/view-905_tomyam3.JPG)


Makasih. Ada siapa yang bole kasi kursus tanpa pamrih?

ezis2u
23-11-2008, 12:49 AM
naper lah susah sangat nak makan sekarang nih...

dek_ang
23-11-2008, 12:50 AM
kalau betul mende ni bagus la sebarkan...
tapi kalau org yg fitnah akan mende ni haram padahal halal sebenarnye...kire cam mane tu eh?hmmmm....

adakah kite same2 menangung dosa menfitnah?
hmmm...renung2kan dan selamat beramal...:D

otaida00taj
23-11-2008, 01:24 AM
kat sana diorang tak belajar dengan betul ke ajaran islam.

ketamnakal
23-11-2008, 01:29 AM
Salam. Kalau benar apa yang disebar itu tanda kita
berani menolak perkara mungkar. Kalau perkara disebar
itu ternyata tidak benar, kita tanggung la masuk
neraka kena bakar. Kalau siapa tahu tolong la
betulkan mana yang salah dan silap supaya
kita selalu berawas dan sentiasa siap.

Nak tahu lagi satu jenis makanan ada keraguan,
klik la di bawah ni punya pautan.

http://srizam.blogspot.com (http://srizam.blogspot.com/search?updated-min=2008-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&updated-max=2009-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&max-results=50)

Baca part dia kata mee ada perisa "barbee".

GoldFinger
23-11-2008, 07:13 PM
sedikit pandangan...

apa yang aku nampak , " Pork Crackling tu hanya arahan utk penyediaan... so perati btol2 jgn confius..kang x pasal2 kena saman...huhuhu !!!


http://img155.imageshack.us/img155/6925/65499638vy6.jpg

http://gilablog.com/imageupload/images/190_660_tomyam1.JPG


:)paid:)paid:)paid

akyanaza
23-11-2008, 07:19 PM
sedikit pandangan...

apa yang aku nampak , " Pork Crackling tu hanya arahan utk penyediaan... so perati btol2 jgn confius..kang x pasal2 kena saman...huhuhu !!!


http://img155.imageshack.us/img155/6925/65499638vy6.jpg

http://gilablog.com/imageupload/images/190_660_tomyam1.JPG


:)paid:)paid:)paid

huhuhuhuhu nk kena perati btul2 dulu ni ....jangan main hentam kromo je ...setau aku jakim ada gak mengiktiraf tanda halal persatuan halal thailand ni.....

GoldFinger
23-11-2008, 07:20 PM
Harap tuan tanah leh semak semula..jaga kredebilit berforum !!!..yang hak tetap hak , jgn termakan isu utk di manipulasi oleh pesaing... keadilan utk semua !...chayok! chayok !

ulam
23-11-2008, 10:45 PM
TQ tuan tanah cause sharing.... :D

ketamnakal
24-11-2008, 12:30 AM
Salam. Tuan tanah pun baru sedar. Tengok betul2 mata pun jadi berpinar. Kata dua tiga orang sini menegur tu ternyata benar. Baca betul2 baru faham arahan dia aja guna perencah tu untuk campur kat makanan itu makanan ini. Tapi persoalan baru pula, kenapa dah cap halal suruh guna makan sama yang berkaitan barbee?

Dah silap ni saya mohon maaf dan keampunan. Kalau nak saman saya dah siap kemas2 pakaian terbang naik ke bulan. Yang tahu2 tu tolong jawapkan. Tanda halal dia tu diiktirafkan tapi kenapa lain pula bunyi arahan? Kita jadi keliru dan timbul salah fahaman.